CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Nasadenie umelej inteligencie v bankách: rýchlejšie rozhodovanie a efektívnejšie riadenie procesov

Tlačové správy
0

Nedávno prijatý Akt o umelej inteligencii (Artificial Intelligence Act, AIA) má priniesť jednotný právny rámec pre využívanie a zodpovedný rozvoj umelej inteligencie v rámci Európskej únie. Vzťahuje sa na verejné a súkromné subjekty, vrátane bánk pôsobiacich na Slovensku. Tie si uvedomujú, že prispôsobenie systémov využívajúcich umelú inteligenciu na nové regulačné požiadavky a povinnosť preukazovať ich bezpečnosť a spoľahlivosť prispeje k zvýšeniu ochrany klientov, aj keď si to bude vyžadovať vyššie nároky na technické a personálne zdroje bánk. V aktuálnom prieskume Slovenskej bankovej asociácie[1] potvrdilo 10 jej členských bánk, že umelú inteligenciu aktívne implementujú.

S_1124 T TABS10 Advertisement

Hlavným cieľom prieskumu bolo zmapovať súčasné trendy, výzvy a riziká spojené s využívaním umelej inteligencie a zistiť záujem bánk o využívanie jazykových modelov s dôrazom na slovenský jazyk.  Z prieskumu vyplynulo, že väčšina bánk pri svojej činnosti využíva generatívne modely, jazykové modely a strojové učenie. Za kľúčové prvky umelej inteligencie považujú rozsah dát, z ktorej sa umelá inteligencia učí a jazykové modely, ktoré dokážu spracovať prirodzený jazyk, generovať obsah a do určitej miery porozumieť informáciám a simulovať interakciu podobnú tej ľudskej.

Respondenti potvrdili záujem o využívanie jazykových modelov s dôrazom na slovenský jazyk. Vidia tu potenciál na zlepšenie zákazníckych služieb a efektívnejšiu komunikáciu v slovenskom jazyku.

Najväčším prínosom je pre banky využitie umelej inteligencie pri detekcii podvodov a automatizácii bežných procesov, ako sú zadávanie údajov či spracovanie transakcií. Vďaka analýze veľkého množstva transakčných údajov v reálnom čase napomáha umelá inteligencia bankám v mnohých prípadoch rozpoznať neštandardné správanie a zamedziť tak podvodným aktivitám skôr, než dôjde k stratám. Pri prevencii podvodov v online a mobilnom bankovníctve, kde je rýchlosť reakcie kľúčová, je umelá inteligencia obzvlášť nápomocná.

Jednou z najväčších výziev pri nasadzovaní umelej inteligencie je zabezpečenie ochrany údajov a citlivých informácií. Presnosť výstupov umelej inteligencie je pre banky kľúčovým aspektom, ktorý vždy zodpovedne posudzujú pred nasadením umelej inteligencie do zodpovedajúcich procesov.

„Trendy spojené s implementáciou umelej inteligencie výrazne prispievajú k transformácii finančného sektora tým, že umožňujú rýchlejšie rozhodovanie a efektívnejšie riadenie finančných operácií, čo vedie k vyššej spokojnosti klientov a tiež vyššej úrovni bezpečnosti,“ ozrejmuje Marcel Klimek, výkonný riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie (SBA).

Akt o umelej inteligencii (Artificial Intelligence Act, AIA)

Akt o umelej inteligencii má zabezpečiť rovnováhu medzi posilňovaním dôvery občanov v systémy umelej inteligencie a podporou ich ďalšieho rozvoja. Riadi sa prístupom založeným na rizikách, pričom tieto systémy kategorizuje do úrovní od minimálneho po neprijateľné riziko. Tento právny predpis nadobudol účinnosť v auguste 2024 a bude sa v členských štátoch plne uplatňovať o dva roky neskôr, s niekoľkými výnimkami: neprijateľné riziko, teda zákazy, nadobudnú účinnosť po šiestich mesiacoch, pravidlá riadenia a povinnosti pre modely umelej inteligencie na všeobecné účely sa začnú uplatňovať po 12 mesiacoch a pravidlá pre systémy umelej inteligencie, ktoré sú súčasťou regulovaných výrobkov, sa začnú uplatňovať po 36 mesiacoch.

„Akt o umelej inteligencii je prvým právnym rámcom pre umelú inteligenciu a je príležitosťou, ako sprehľadniť trh a pridať bezpečnostný a informačný rozmer do všetkých aplikácií umelej inteligencie využívaných v rámci Európskej únie. Vítam túto iniciatívu, ľudia v dnešnej dobe už denne prichádzajú do kontaktu so systémami umelej inteligencie a často si to neuvedomujú,“ uvádza Marek Zeman, predseda Komisie pre bezpečnosť informačných systémov SBA, a zároveň vedúci oddelenia bezpečnosti informačných systémov a nových technológií v Tatra banke, je tiež členom CERAI - Stálej komisie pre etiku a reguláciu umelej inteligencie, ktorá je nezávislým odborným a poradným orgánom zriadeným Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.

Pre bankový sektor nebude dodržiavanie novej regulácie zásadným problémom. Očakáva sa však viacero technických predpisov a právnych iniciatív, ktorým bude potrebné venovať zvýšenú pozornosť. Najaktuálnejším z nich je prvý návrh Kódexu postupov pre umelú inteligenciu.

Slovenská banková asociácia (SBA) je kľúčovou asociáciou v slovenskom finančnom sektore a jedinou organizáciou zastupujúcu záujmy bánk pôsobiacich v SR. Jej 23 členov reprezentuje takmer 100 % slovenského bankového sektora. Asociácia okrem iného zabezpečuje aj činnosť Inštitútu alternatívneho riešenia sporov SBA. SBA je od roku 1996 členom Európskej bankovej federácie (European Banking Federation - EBF), členom Európskej platobnej rady (European Payment Council - EPC) a členom Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ).


[1] Prieskum SBA k umelej inteligencii sa uskutočnil v septembri 2024, respondentmi boli členské banky SBA aktívne využívajúce umelú inteligenciu, t.j. 10 členských bánk.

Úvodný obr zdroj: sujins (pixabay.com)

SBA

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať