Nissan ARIYA e-4ORCE / Výkonný rodinný pracant
Nissan Ariya je už niekoľko rokov veľmi očakávaný model a teraz sme mali konečne možnosť otestovať ho aj v jeho najvýkonnejšej verzii e-4ORCE s pohonom 4×4. Jeho príchod sa zdržal z dôvodu covidovej krízy a komplikácií s dodávkami čipov. Nissan sa tak teraz horúčkovito snaží dohnať zameškané dodávky, a keďže nie sme najdôležitejším trhom na svete, stále sa k nám tieto vozidlá dostávajú po kusoch. Napriek tomu, že bol model predstavený už v roku 2020, slúži ku cti, že s výnimkou niektorých maličkostí drží krok s dobou a nič podstatné mu nemožno vyčítať.
Asi nikomu netreba hovoriť, že Nissan má vďaka svojim celosvetovo rozšíreným modelom Leaf bohaté skúsenosti s elektromobilitou a Ariya patrí k plodom dlhoročného vývoja. V ponuke výrobcu ide o prvý čisto elektrický coupé crossover, ktorý ponúka okrem výborného zrýchlenia aj tichý chod a interiér s príjemnou, prémiovou atmosférou. Dojazd podľa WLTP je až 500 km a ide tak o plnohodnotnú náhradu rodinného vozidla. Ariya je postavená na najnovšej platforme pre elektromobily a je stelesnením firemnej stratégie Nissan Intelligent Mobility, ktorá má za cieľ dosiahnuť budúcnosť, kde nie sú ani emisie, ani obete dopravných nehôd. Kabína vozidla je nadštandardne priestorná vpredu aj vzadu. V prednej časti zvlášť chválim riešenie centrálnej konzoly, ktorá nie je prepojená s palubnou doskou, je elektricky posuvná v pomerne veľkom rozsahu a jej nastavenie možno uložiť ako súčasť profilu vodiča.
Opierky na dverách sú ergonomicky umiestnené, takže si o ne aj za jazdy môžete opierať ruku a končia vpredu za ovládacím pultom okien a zrkadiel. Vďaka tomu vám ani pri väčšej postave nič neprekáža, netlačí vás a môžete sa tu doslova rozvaľovať. To je veľký pokrok aj v rámci modelov výrobcu a vidieť, že kabína sa vytvárala s prioritou ergonómie. K priestoru, samozrejme, prispieva aj rovná, otvorená podlaha a štíhly profil sedadiel Ariya Zero Gravity. Okrem priestrannosti kabína zaujme aj výborným spracovaním a hodnotnými materiálmi. Palubná doska aj dverné výplne sú čalúnené a príjemné na dotyk. Spodná časť palubnej dosky je z imitácie dreva a v strede sú podsvietené dotykové ovládače klimatizácie s haptickou reakciou. Uprostred medzi výduchmi klimatizácie je otočný volič hlasitosti s tlačidlom vypnutia multimediálneho systému. Dole v strede a na dverách sú elegantné podsvietené mriežky ambientného osvetlenia, ktoré navodzujú luxusný pocit z kabíny. Centrálne spätné zrkadlo je digitálne s možnosťou prepnutia na klasické. Digitálny prístrojový panel je pod jedným tvarovaným sklom s displejom infotainmentu.
Prístrojový štít má iba dve voľby dizajnu a môžete si prepínať údaje palubného počítača a ďalšie zobrazenia. Tu sa nastavujú aj všetky parametre vozidla a asistentov. Centrálny displej využíva možnosť nastavenia widgetov. Jediným slabším miestom je tu navigácia, ktorá má neprehľadnú a zastaranú grafiku. Pozitívne je, že aspoň zobrazuje zostatok batérie v cieli. Inak je výhodné, že ju možno nahradiť Android Autom alebo Apple CarPlay. Celé to dopĺňa veľmi kvalitný veľkoplošný head-up displej, ktorý má jedno z najlepších zobrazení na trhu a napríklad pri prichádzajúcom telefonáte zobrazí aj fotku volajúceho, samozrejme, ak ju máte v mobile uloženú. Na stredovej konzole je volič jazdných režimov a aj podsvietené dotykové tlačidlá jazdného módu, automatického parkovania, e-pedála a dvojica tlačidiel na vysunutie a zasunutie elektricky ovládanej schránky na spisy pod stredom palubnej dosky. Vďaka posunu celej konzoly si tak môžete presne nastaviť polohu ovládacích prvkov. Pod opierkou je ukrytá aj bezdrôtová nabíjačka na smartfón a veľký odkladací priestor. V zadnej časti konzoly sú umiestnené tlačidlá vyhrievania zadných sedadiel a dvojica konektorov, jeden USB-C a jeden USB-A.
Vozidlo sa dodáva s pohonom predných alebo všetkých kolies a s dvoma veľkosťami batérie. Ariya 63 kWh s pohonom predných kolies je ideálna na mestské a prímestské jazdenie alebo ako druhé auto do rodiny. Ariya 87 kWh, ktorú sme aj testovali, s pohonom všetkých kolies ponúkne s 87 kWh batériou dlhší dojazd v spojení s vysokým výkonom. Vozidlo navyše môže ťahať príves s hmotnosťou až 1500 kg. Podporuje rýchle DC nabíjanie výkonom 130 kW a vstavanú nadštandardnú trojfázovú nabíjačku s výkonom 22 kW na domáce nabíjanie z wallboxu. Samozrejmosť je bohatá technologická výbava, ktorej dominuje modernizovaný systém ProPilot s funkciou Navi-link. Spojením s navigačným systémom a využitím údajov z mapy môže systém pomôcť upraviť rýchlosť vozidla na základe rýchlostného limitu, podmienok na ceste a podobne. Súčasťou systému je aj automatické parkovanie ProPilot Park, ktorému stačí označiť parkovacie miesto a smer parkovania a systém autonómne zaparkuje.
Rekuperáciu systém rozdeľuje na predné aj zadné kolesá, čím nedochádza k preťažovaniu jedného motora a brzdný účinok je výraznejší. Vo výbave je aj 360-stupňový bezpečnostný systém Nissan Safety Shield, ktorý zahŕňa inteligentný panoramatický kamerový parkovací systém, inteligentnú výstrahu pred kolíziou, inteligentné núdzové brzdenie a zadnú automatickú protikolíznu brzdu. Intelligent Integration ponúka bohatú konektivitu vrátane nového rozhrania a aktualizácií softvéru prostredníctvom bezdrôtových technológií. Inteligentný asistent Nissan je vybavený hybridným systémom rozpoznávania hlasu s pokročilou technológiou porozumenia prirodzenému jazyku, vďaka ktorej zvládne asistenciu vo vozidle bez toho, aby vodič spustil oči z cesty. Ariya je prvý model Nissan s aktualizáciou firmvéru prostredníctvom softvéru Remote Software Upgrade.
A ako sa s Ariyou žije? Jedným slovom výborne. Keďže sme testovali v zimných podmienkach a teploty padali pod -8 °C, veľmi som ocenil možnosť diaľkovo spustiť vyhrievanie auta. Ariya však v tomto smere ide ďalej. Okrem kúrenia si môžete nechať odmraziť sklo, zohriať sedadlá aj volant, takže si sadáte do príjemne vykúreného a odmrazeného auta. Pravda, ak auto nie je pripojené k wallboxu, stojí vás tento komfort pár kilometrov dojazdu, pri veľkosti batérie to však určite oželiete. V lete si zase podobným spôsobom sadnete do príjemne vychladenej kabíny. Pri jazde v noci asistujú adaptívne svetlomety s matrixovou technológiou. Svietia dobre, aj keď v priamom smere by mohli dosvietiť viac. Vzhľadom na zimné podmienky sa spotreba pohybovala medzi 20 – 26 kWh/100 km, čo pri štvorkolke v takýchto podmienkach nie je nič zvláštne. Vozidlo má možnosť spustenia vyhrievania batérie naplánovaním trasy k nabíjačke alebo ručne. Zohriatie batérie trvá asi 30 – 40 minút. Po zahriatí umožňuje batéria plný nabíjací výkon okolo 130 kW. My sme sa počas testu dostali na 125 kW. Jazdné vlastnosti sú veľmi dobré a zrýchlenie na 100 km/h za 5,7 s je na takéto auto impozantné.
Nissan Ariya ponúka priam kráľovský priestor pre posádku, výborné odhlučnenie, vysoký výkon a veľmi dobré jazdné vlastnosti. Na diaľnici je spotreba vyššia, ale napriek tomu s prehľadom zastane pozíciu hlavného rodinného vozidla tak na denné jazdenie, ako aj pri výjazdoch na dovolenku.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km) 20-26
- Dojazd v teste (km) 420-330
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 22
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 125
- Čas nabíjania 10-80 % (min) 38
Technické údaje:
2× synchrónny elektromotor s externým budením, systémový výkon 225 kW, krútiaci moment: 600 Nm, poháňaná náprava: 4×4, max. rýchlosť: 200 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,7 s, kapacita akumulátora 90 kWh, využiteľná 87 kWh, max. dojazd (WLTP): 509 km, nabíjanie: DC 130 kW, AC 22 kW/3f
PLUSY, MÍNUSY:
+ Spracovanie, výkon, technologická výbava, podvozok, matrixové svetlomety, 22 kW AC nabíjanie
- Slabšie DC nabíjanie, zastaraná grafika navigácie
Cena modelu od (s DPH): 55 490 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 58 790 EUR
Zobrazit Galériu