Nissan Townstar EV Van Tekna / Šikovný elektrický pracant
Nie je to tak dávno, čo bol Nissan e-NV200 jedným z mála úžitkových elektromobilov na trhu. Na jeho úspech nadväzuje novinka Nissan Townstar EV, postavená na spoločnej platforme CMF-C, ktorá sa vyrába v centre Aliancie pre malé dodávky vo francúzskom Maubeuge. Vozidlo vychádza z dlhoročných skúseností spoločnosti Nissan v oblasti elektrických ľahkých úžitkových vozidiel (e-LCV) a je cielené na vnútropodnikovú dopravu, pre servisné a opravárenské tímy, pre údržbárov alebo remeselníkov. To nakoniec výborne dokumentuje aj regálová dielenská zástavba spoločnosti Sortimo v testovanom kuse.
Elektrická verzia nového modelu Townstar EV má pohonný systém optimalizovaný pomocou inteligentného riadenia energie a regulácie teploty batérie. Vozidlo má pekne spracovanú konštrukciu s dobrou aerodynamikou a výbornou efektivitou. Podľa cyklu WLTP je Townstar EV schopný dosiahnuť autonómny dojazd až 300 km. Vozidlo je vybavené batériou s celkovou kapacitou 45 kWh a elektromotorom poháňajúcim prednú nápravu s výkonom 90 kW a krútiacim momentom 245 Nm. Batériu možno v našom prípade nabíjať iba pomocou trojfázovej AC nabíjačky s výkonom 22 kW. Testované vozidlo však bolo z prvej série bez DC nabíjania. V súčasnosti už všetky dodávané vozidlá majú v štandardnej výbave aj DC nabíjanie.
Townstar EV prichádza s dizajnom, ktorý je charakteristický aj pre ostatné elektrifikované modely Nissan. Predná časť navrhnutá špeciálne pre tento model má zložitý vzor zvaný Kumiko, ktorý odráža japonskú DNA spoločnosti Nissan. V strede prednej masky sú dvierka nabíjacieho konektora s logom výrobcu. Dvierka treba trochu netypicky otvoriť tlačidlom vľavo pod volantom alebo dedikovaným tlačidlom na ovládači. Kabína je dvojmiestna, s mechanicky nastaviteľnými sedadlami, na ktorých možno nastaviť vzdialenosť aj sklon operadla. Rozsah je, samozrejme, limitovaný zadnou priehradkou. Kabína je zhotovená s ohľadom na ergonómiu a pohodlie, takže ponúka dostatok priestoru a veľké množstvo odkladacích plôch, ako je pri úžitkových vozidlách zvykom. Nájdete tu preto aj priestor na spisy navrchu strednej časti palubnej dosky alebo zakrytý priestor na mobil s dvojicou nabíjacích portov USB-A nad prístrojovým panelom a ďalšie odkladacie plochy na stredovej konzole. V dolnej časti je priehradka s bezdrôtovým nabíjaním mobilu.
Vstavaná dielenská regálová zostava je určená pre rôznych údržbárov, sevisných technikov, opravárov alebo remeselníkov
K dispozícii je aj priestor na dokumenty pod strechou nad slnečnými clonami a ďalšie. Poteší aj pomerne bohatá technologická výbava s viac ako 20 technologickými prvkami vrátane služby konektivity a 10-palcového digitálneho prístrojového panela, ktorý poznáme aj z druhej generácie modelu Leaf. Townstar tak predstavuje najvyspelejšiu dodávku v súčasnom sortimente ľahkých úžitkových vozidiel Nissan. Po prvýkrát v tejto kategórii nájdete pokročilý asistenčný systém Nissan ProPILOT Assist a 360° kamerový systém. Systém umožňuje poloautomatické parkovanie, po nájdení parkovacieho miesta a spustení parkovania musíte zaradiť podľa pokynov chod vpred a vzad a ovládať rýchlosť vozidla, systém riadi smer a na displeji vám vydáva pokyny. Brzdu síce neovláda, ale v prípade hroziacej kolízie zasiahne systém núdzového brzdenia. Ten funguje aj za jazdy a pri cúvaní. Medzi pokročilé asistenčné technológie patrí aj upozornenie na mŕtvy uhol, tempomat, asistent bočného vetra a asistent rozkývania prívesu. Okrem toho na zvýšenie komfortu v kabíne je k dispozícii vyhrievané predné sedadlá, volant a čelné sklo. Dodávané tepelné čerpadlo zvyšuje účinnosť aj komfort pri nižších teplotách vďaka tomu, že využíva aj odpadové teplo z batérie, ktoré rozvádza do kabíny. Vozidlo môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou až 1500 kg. Nákladný priestor modelu Townstar EV má objem od 3,3 do 4,9 m3 podľa verzie, čo je dostatok na prepravu dvoch europaliet.
Jazdenie novým Townstarom je veľmi príjemné. Vidno, že auto má aj svojho osobného súrodenca, takže podvozok je naladený skôr komfortnejšie. Vzhľadom na kapacitu batérie je jasné, že auto nie je určené na častejšie diaľkové jazdy. My sme testovali v prechodnom období, keď bolo ešte občas potrebné kúriť, čo sa podpísalo aj na zvýšenej spotrebe. Vysoké rýchlosti, samozrejme, výrazne skrátia dojazd, takže po diaľnici môžete počítať nanajvýš so 150 km. Naopak, v meste a po okreskách vie byť Townstar veľmi úsporný. Pri normálnych jazdách sme bez problémov jazdili so spotrebou 11,5 – 12,5 kWh/100 km, čo je na takéto auto zaujímavá hodnota. Výkon 90 kW sa síce nezdá vysoký, ale v kombinácii s krútiacim momentom 245 Nm je viac ako postačujúci. Predsa len ide o úžitkové vozidlo a určite nechcete, aby sa vám za jazdy tovar presýpal po nákladovom priestore.
Veľmi nás zaujala aj regálová dielenská zostava od spoločnosti Sortimo, vstavaná v nákladovom priestore. Tvorí jeden komplet aj s podlahou a obsahuje množstvo úložných priestorov a šuplíkov na náradie alebo náhradné diely. Zaujímavý je rozkladací zverák v zadnej časti alebo rýchloistiaci systém na väčšie predmety pod ľavým regálom. Vďaka tomu, že naša verzia má posuvné dvere na oboch stranách, je vľavo priamy prístup k niektorým šuplíkom, v ktorých môže byť uložené náradie alebo vybavenie na rýchle použitie. Systém je modulárny a je použiteľný pre rôzne vozidlá takéhoto typu. Navyše v prípade, že meníte vozidlo, dodávateľ vám systém preinštaluje do nového vozidla. Už pri pohľade na tento systém vidieť jeho variabilitu a aplikáciu pre širokú škálu použitia. Cena zástavby v nainštalovanej verzii je 4000 eur. O kvalite zástavby svedčí aj to, že počas jazdy nič nehrká ani nevydáva žiadne nepatričné zvuky.
Nový Nissan Townstar EV je zaujímavé vozidlo, ktoré si istotne nájde svoju cieľovú skupinu. Určite by si ho ako svoje pracovné vozidlo vedel predstaviť nejeden remeselník či živnostník. To však asi v prípade nášho trhu nebude také horúce vzhľadom na cenu vozidla. Nissan na vozidlo poskytuje záruku na 5 rokov alebo 160 000 km, čo je dôkazom trvalého záväzku spoločnosti Nissan ku kvalite. Townstar EV rozširuje túto ponuku o osemročnú záruku na stav batérie do 70 %.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km): 11,5-19,5-21
- Dojazd v teste (km): 280
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 22
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) -
- Čas nabíjania 10-80 % (min) -
Technické údaje:
Výrobca: Nissan, model: Townstar EV (L1, L2), batéria – celková kapacita: 45 kWh, využiteľná kapacita: 44 kWh, napätie akumulátora: 240 – 408 V, poháňaná náprava: predná, výkon motora: 90 kW, krútiaci moment: 245 Nm, typ konektora na DC nabíjanie: CCS, max. výkon DC nabíjania: 75 W, konektor na AC nabíjanie: Typ 2, výkon AC nabíjačky: 22 W, typ AC nabíjania (počet fáz): 3f, max. rýchlosť: 132 km/h, dojazd WLTP: 283 – 286 km, spotreba podľa výrobcu: 18,8 – 19 kWh/100 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Komfortná kabína, bohatá technologická výbava, dobré úžitkové vlastnosti, kvalitný podvozok
- Nič podstatné
Cena modelu od (s DPH): 36 000 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 46 560 EUR