S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Nová metóda výroby paliva by mohla spôsobiť revolúciu v dopravnom priemysle

3

Startup Oxylus Energy, ktorý vznikol v chemickom laboratóriu na Yaleovej univerzite, prišiel na lacný spôsob, ako premeniť oxid uhličitý zachytený zo vzduchu na metanol, a to s využitím čistej energie. Metanol má veľa možností využitia. Používa sa pri výrobe leteckého paliva, nedávno sa stal životaschopnou alternatívou k tradičným palivám v lodnom priemysle a používa sa pri výrobe petrochemikálií na výrobu plastov, gumy, izolačných materiálov a iných predmetov.

Problém je v tom, že väčšina metanolu pochádza zo špinavých zdrojov energie, prevažne zo zemného plynu. Tento proces uvoľňuje do atmosféry znečisťujúci uhlík, ktorý je hnacou silou prehrievania planéty. Preto sa uskutočňujú projekty na prechod lodného a leteckého priemyslu na vodíkové palivo, ale tie si vyžadujú vysoké náklady, navyše ešte neexistuje infraštruktúra, najmä pokiaľ ide o zelený vodík. Ekologický metanol je reálna možnosť, pretože po malých úpravách ho môže využívať väčšina spaľovacích motorov.

S_1124 T Flexcam Advertisement

Výroba ekologického metanolu je dnes energeticky náročná a drahá. Technológia vyvinutá spoločnosťou Oxylus využíva na chemickú reakciu potrebnú na výrobu metánu katalyzátor na báze kobaltu, čím sa eliminuje potreba zeleného vodíka. Proces sa môže uskutočňovať aj pri izbovej teplote a normálnom tlaku. Na výrobu metanolu je katalyzátor umiestnený vo vnútri elektrolyzéra, ktorý pomocou elektrickej energie štiepi molekuly vody a oxidu uhličitého.

Po rozdelení molekúl sa atómy vodíka, kyslíka a uhlíka spoja a vytvoria metanol a kyslík. Najťažšou úlohou je zabrániť tvorbe molekúl vodíka (H2), po ktorej by nezostal dostatok atómov vodíka na vytvorenie metanolu. Metóda Oxylus však riadi reakciu tak, aby sa dosiahla rovnováha. Spoločnosť nedávno získala 4,5 milióna dolárov na vybudovanie reaktora v produkčnej mierke, ktorý má preukázať funkčnosť technológie.

Zdroj: thecooldown.com.

Zdroj Foto: depositphotos.com.

Redakcia

Všetky autorove články

3 komentáre

Geniuscodva reakcia na: Nová metóda výroby paliva by mohla spôsobiť revolúciu v dopravnom priemysle

15.10.2024 02:10
Neviem,ale asi je rec o vytvarani sklenikoveho efektu. Najvacsie nebezpecenstvo predstavuje metan zo Sibirskych permafrostov topiaci
ch sa zda sa nezadrzatelnou rychlostou. Ale vyuzit vzduch ako palivo pomocou stiepica atomu uhlika by bolo jednoduchsie. Vybrakovať 14 nukleonov ,tak to by bol snad dojazd na jednu peletu katalyzatora s trojcifernym atómovým cislom s trojkou na zaciatku , a parkilowattovou bateriou,to by mohlo byt aj par tisic kilakov bez vymeny peletky.
Reagovať

RE: Geniuscodva reakcia na: Geniuscodva

15.10.2024 18:10
Tak. Obyčajná voda v atmosfére má násobne väčší efekt skleníkového plynu ako spomínaných pár milióntin molekúl oxidu uhličitého.
Reagovať

Vyzerá to tak, ... reakcia na: Nová metóda výroby paliva by mohla spôsobiť revolúciu v dopravnom priemysle

14.10.2024 08:10
...že ľudia majú vymyté mozgy. Nejaký vedecký ignorant tresne, že planétu prehrieva CO2 a ako zhypnotizovaní sa toho všetci chytia.
Pravdou je, že CO2 ani nemôže prehrievať planétu lebo je ho v atmosfére iba 0,04% .
To čo prehrieva planétu sú stovky ak nie tisícky terajoulov tepla, ktoré ročne vypúšťame do atmosféry.
A to teplo vzniká hlavne pri výrobe elektrickej energie lebo hlavným spôsobom jej výroby je premena tepla na paru na pohon turbín. A chladenie, či už priestorov alebo objemov...
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať