S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Perut Trek Delux - elektrická kolobežka

0

Trend elektrického pohonu neobišiel ani kolobežky. Tie nájdu uplatnenie nielen ako jednoduchý a maximálne operatívny dopravný prostriedok v meste, ale aj na dovolenkách či výletoch.

Elektrické kolobežky Perut sa vyrábajú vo viacerých variantoch, líšiacich sa výkonom motora, kapacitou batérie a s ňou súvisiacim dojazdom a, samozrejme, aj konštrukciou a vybavením. Testovali sme model Perut Trek Delux s výkonom motora 1000 W a maximálnym dojazdom 100 km. Maximálna rýchlosť tohto modelu je 37 km/h. Z hľadiska výkonu je to zlatá stredná cesta medzi základným modelom Perut Sport, ktorý je určený predovšetkým na klasické odrážanie s pomocným motorom so silou 250 W, a modelom Perut Race, ktorý má najvýkonnejší 2000 W motor.  Tento model je schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 40 km/h. Na porovnanie, populárny moped Babetta s viac než dvojnásobnou hmotnosťou mal motor s výkonom  1,75 kW.

Dizajn a konštrukcia

Pri prvom pohľade vás určite upúta masívny hliníkový náboj zadného kolesa s integrovaným elektromotorom. Batéria, riadiaca a výkonová elektronika sú v hliníkovom boxe pod nášľapnou plochou. Kolobežka má masívny rám z oceľových rúrok s prednou odpruženou vidlicou. Z hľadiska bezpečnosti sú kľúčovými prvkami predné a zadné kotúčové brzdy. Ku komfortu jazdy prispieva tempomat, indikátor stavu batérie s tromi LED diódami a elektrický zvonček. Ovládacie prvky sú sústredené na riadidlách. Kolobežka je proti neoprávnenému použitiu zabezpečená kľúčikom, ktorý sa zasúva zboku do bloku s batériou. Ku kolobežke sa dodáva nabíjačka, ktorá sa k nej pripája cez konektor XLR. Pôvodne je tento konektor určený na prepojovanie prvkov špičkových zvukových reťazcov, preto sú jeho konektory pozlátené a dostatočne prúdovo dimenzované. Doba nabíjania je 4 – 5 hodín. Sedadlo so zadným blatníkom nie je súčasť štandardnej výbavy, dodáva sa za príplatok (74 eur). Jednoznačne ho odporúčame, pretože prispieva nielen ku komfortu, ale aj k stabilite, a teda aj bezpečnosti, keďže sediaci človek má nižšie ťažisko.

Praktické skúsenosti

Perut Trek Delux sa konštrukciou a výkonom hodí nielen do mesta, ale aj na výlety po poľných a lesných cestách, a to aj do kopcov. Kolobežka bez problémov zvládne každodenné používanie do práce a späť rýchlosťou 37 km/h. Už po prvej testovacej jazde sme si uvedomili, že dojazd 100 km na jedno nabitie je viac než dostatočný. Pri bežnom jazdení budete kolobežku nabíjať raz za 4 – 5 dní, takže garantovaných 1000 nabíjacích cyklov batérie zrejme počas životnosti kolobežky nevyčerpáte. Vyšší nášľap a odpružená predná vidlica umožňujú zvládať aj lesný terén a nerovnosti na cestách. Kotúčové brzdy poskytujú spoľahlivé brzdenie a pohotovú reakciu na neočakávané situácie. Pri jazde dole kopcom sa brzdiaci účinok motora prejaví minimálne. Dôvodom je voľnobežka. Dochádza aj k rekuperácii, ale na výdrž batérie má zanedbateľný vplyv. Aby rekuperácia účinne dobíjala batériu, musela by mať kolobežka špeciálny rekuperačný menič, ktorý by dodával vyššie napätie, než má batéria, a možnosť vyradiť voľnobežku. Vzhľadom na viac než dostatočný dojazd by však riešenie na účinnú rekuperáciu zrejme len zvýšilo cenu bez praktického významu. Ak po nastavení páčky akcelerátora do zodpovedajúcej polohy zatlačíte červené tlačidlo na riadidlách, aktivuje sa tempomat.  Cena na kilometer jazdy je neporovnateľná s automobilom. Skúsme trochu počítať. Batéria má kapacitu 1452 Wh, takže pri dobíjaní v nízkej tarife vás 100 km na kolobežke  bude stáť 0,3 eura. Na porovnanie,  100 km autom so spotrebou 7 l  stojí 8,50 eura.

Elektromotor je integrovaný v zadnom kolese

PARAMETRE:

Dojazd: 100 km
Maximálna rýchlosť: 37 km/h
Rýchlosť nabíjania: 2,5 – 5 h (rýchla nabíjačka), 4,5 – 8 h (štandardná nabíjačka)
Výkon: 1000 W
Batéria: Li-Ion Samsung 48 V, 26 Ah
Nosnosť: 120 kg
Počet nabíjacích cyklov: viac ako 1000
Hmotnosť: 25 kg
Cena: 1550 EUR (najlacnejší model Perut Sport stojí 899 EUR)

VERDIKT

Kolobežka je vynikajúca na mestskú premávku, samozrejme, na ceste platia pre ňu rovnaké predpisy ako pre bicykel vrátane prilby. Pri menších rýchlostiach je veľmi dobre ovládateľná a stabilná. Hlavne starší a menej mobilní ľudia sa dokážu na kolobežke dostať na miesta, ktoré sú pre nich inak nedostupné. Po získaní skúseností nie je problém na bezpečných úsekoch využiť aj maximálnu rýchlosť. Výborne zvláda aj stúpanie do kopca a poľahky vybehne aj na lesnú cestičku, kde v pohode zvláda aj menšie nerovnosti. Jazda na nej je zábavná, a keď treba, môže byť aj trochu adrenalínová.

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
Perut kolobezka

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať