Prečo nie sú systémy autopilota v lietadlách odolné proti samovraždám?
Existuje dôkaz, že nedávna havária veľkého lietadla v Číne, pri ktorej zahynuli všetci na palube, bola úmyselná. Pritom by sa tomu dalo ľahko zabrániť. Podobne ako vojaci by nemali plniť rozkazy na spáchanie vojnových zločinov, aj počítače, ktoré riadia lietadlá, musia byť naprogramované tak, aby bez ohľadu na všetko nemohli s lietadlom havarovať, pričom táto funkcia by sa nedala deaktivovať.
Samozrejme, musí existovať možnosť zrušenia pre prípad, že by senzory poskytovali nesprávne údaje, ktoré by samy osebe spôsobili neúmyselnú haváriu lietadla. Takéto zrušenie by však malo byť možné len so súhlasom výrobcu lietadla na zemi. Prípady samovrážd/vrážd pilotov s veľkými lietadlami sú extrémne zriedkavé (možno jeden za desaťročie), ale malo by sa tomu zabrániť, najmä preto, že sa to zdá ľahké. Tak ako sa posilnili dvere kokpitu, aby sa zabránilo vstupu útočníkov, treba upraviť riadiaci softvér, aby ignoroval samovražedné zásahy.
Zdroj: blogs.timesofisrael.com.
...
Článok je uzamknutý
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH
Článok je uzamknutý
Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH