S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Prelomový dizajn lietadla JetZero by mohol priniesť revolúciu v komerčnom letectve

0

Letecký priemysel môže čoskoro prejsť veľkou transformáciou vďaka zavedeniu nového dizajnu lietadiel. Spoločnosť JetZero so sídlom v kalifornskom Long Beach dostala povolenie od Federálnej správy letectva (FAA) na testovanie svojho lietadla s „telom s hybridným krídlom“ v mierke 1:8 s názvom Pathfinder. Nový dizajn, ktorý kombinuje prvky samokrídla (typ lietadla, ktorý nemá žiadne samostatné vodorovné riadiace plochy) a tradičného lietadla, by mohol spôsobiť revolúciu v komerčnom letectve výrazným znížením spotreby paliva a emisií.

Dizajn karosérie s hybridným krídlom vyzerá podobne ako vojenský bombardér B-2, ale má väčší objem v strednej časti. Boeing aj Airbus skúmali tento koncept a JetZero sa približuje k cieľu predstaviť lietadlo s hybridným krídlom do roku 2030. Spoločnosť tvrdí, že tento dizajn môže znížiť spotrebu paliva a emisie až o 50 %, čo je výrazné zlepšenie v porovnaní so súčasnými lietadlami.

NASA testuje konštrukciu hybridného krídla prostredníctvom experimentálnych lietadiel X-48. Počas série skúšobných letov sa preukázala životaschopnosť tejto koncepcie, ktorá v porovnaní s konvenčnými lietadlami vykazuje vyššiu úsporu paliva, väčšiu plochu užitočného zaťaženia a nižšiu hlučnosť a emisie. 

Jednou z hlavných výziev tohto nového dizajnu je natlakovanie nevalcového trupu. Tradičný trup v tvare rúry je vhodnejší na zvládanie namáhania tlakových cyklov. No vďaka pokroku v kompozitných materiáloch teraz možno vytvoriť trup s hybridným krídlom, ktorý je ľahký a pevný. Interiér takéhoto lietadla by vyzeral a pôsobil veľmi odlišne od súčasných lietadiel, mal by širší trup a potenciálne viac radov sedadiel.

JetZero plánuje vyvinúť tri varianty lietadla – osobné lietadlo, nákladné lietadlo a palivový tanker. Hoci dizajn hybridného krídla je veľmi sľubný, stále existuje veľa výziev, ktoré treba prekonať, vrátane aerodynamických komplikácií, regulačných prekážok a potreby prispôsobenia infraštruktúry. Odborníci z odvetvia sú opatrne optimistickí, pokiaľ ide o potenciál tohto dizajnu, no domnievajú sa, že cieľ JetZero uviesť ho do prevádzky do roku 2030 môže byť príliš ambiciózny.

Napriek týmto problémom prejavili veľké letecké spoločnosti záujem o lietadlá s hybridnými krídlami JetZero. Potenciál lepšej palivovej účinnosti a kapacity užitočného zaťaženia robí túto konštrukciu atraktívnou. Na plné využitie výhod tejto inovatívnej konštrukcie lietadla však bude potrebné ešte rozsiahle testovanie a optimalizácia.

Zdroj: edition.cnn.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať