Prečo potrebujeme štvrté svetlo na semaforoch?
Výskumníci zo Štátnej univerzity v Severnej Karolíne navrhli pridanie bieleho svetla do štandardného systému semaforov, špeciálne na použitie pre autonómne vozidlá. Cieľom tohto konceptu je riešiť obavy týkajúce sa vozidiel bez vodičov. Až 66 % vodičov totiž uvádza, že má strach z autonómnych vozidiel. Biele svetlo by fungovalo v spojení s pripojenými autonómnymi vozidlami, čo by im umožnilo komunikovať s dopravnými signálmi a medzi sebou navzájom.
Využiť by ho však mohli aj vozidlá s ľudskými vodičmi, ktoré sú vybavené podobnými komunikačnými schopnosťami. Zavedenie „bielej fázy“ by mohlo optimalizovať dopravný tok a skrátiť zdržania na križovatkách. Štúdia naznačuje, že prepojené automatizované vozidlá by mohli počas bielej fázy pôsobiť ako mobilné dopravné riadiace jednotky a viesť skupinu pripojených vozidiel s vodičmi.
Biele svetlo by značilo, že pripojené vozidlá riadia dopravné toky a ľudskí vodiči by ich mali nasledovať. Výskum naznačuje výrazné zníženie celkového oneskorenia, skrátenie času jazdy a zníženie spotreby paliva pre všetky vozidlá na ceste. Aby sa však tento koncept stal realitou, musí existovať určité kritické množstvo autonómnych vozidiel a široko akceptovaný štandard komunikácie medzi autami.
Aj keď k pridaniu bieleho svetla nemusí dôjsť v blízkej budúcnosti, predstavuje nákladovo efektívny spôsob na začlenenie áut riadených ľuďmi do optimalizácie toku premávky autonómnych vozidiel. Samotná farba bieleho svetla nie je podstatná; dôraz sa kladie na to, aby to bol pre vodičov jasne identifikovateľný signál. Koncept bieleho svetla je vnímaný ako inteligentný plán na efektívnejšiu a bezpečnejšiu integráciu autonómnych a ľuďmi riadených vozidiel do toku premávky.
Zdroj: theautopian.com.
Zobrazit Galériu