ROČENKA ELEKTROMOBILITY 2019: Technológie v elektrických vozidlách - Automobily s čisto elektrickým pohonom
BEV (batériové elektrické vozidlá)
Prvé elektromobily boli odkázané na použitie olovených akumulátorov a jednosmerné trakčné motory. Regulácia sa riešila pomocou stýkačov a výkonových odporových záťaží. Batérie mali v tom čase kapacitu okolo 3 až 4 kWh a vzhľadom na to, že vozidlá vtedy dosahovali nízke rýchlosti, mohli mať niekedy dojazd až 100 km. Nevýhodná bola, samozrejme, vysoká hmotnosť batérií pri pomerne malej kapacite, na druhej strane mali nízke prevádzkové náklady a jednoducho sa obsluhovali. Dnes sú požiadavky na elektromobil iné a takéto riešenie vyhovuje asi iba rôznym pracovným vozíkom a podobne. Elektromobil však potrebuje batérie s vysokou energetickou hustotou pri zachovaní malých rozmerov a nízkej hmotnosti. Pohonný systém musí dokázať plynule regulovať výkon a zabezpečiť rekuperáciu energie pri spomaľovaní a brzdení. Ak sa pozrieme napríklad na Teslu Model S, najnižšia verzia obsahovala Li-ion batériu s kapacitou 40 kWh, najvyššia verzia dosahuje až 100 kWh. Naprík ...
Článok je uzamknutý
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH
Článok je uzamknutý
Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH