CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Samsung Gear VR Innovator Edition

0

Cieľom virtuálnej reality je vtiahnuť vás do centra deja, priamo medzi postavy a artefakty v hre alebo filme. Podaril sa tento zámer tvorcom okuliarov Samsung Gear VR?

Princíp fungovania

Pri vývoji Gear VR Samsung úzko spolupracoval so spoločnosťou Oculus, ktorá má s vývojom okuliarov na virtuálnu realitu bohaté skúsenosti. Sprostredkovanie priestorového zážitku je v tomto prípade rozdelené medzi telefón, ktorý sa vloží do konektora micro USB a mechanicky upevní pomocou západky v prednej časti okuliarov, a okuliare. Aby sme to spresnili, telefón poskytuje displej, výpočtový výkon, napájanie, pripojenie na internet a niektoré senzory. V okuliaroch je okrem dvoch identických optických sústav pre každé oko integrovaná ďalšia elektronika, ktorej úlohou je spracúvať údaje zo senzorov v okuliaroch a ovládacích prvkoch. Okuliare, ktoré sme mali k dispozícii na testovanie, umožňovali vložiť telefóny Samsung Galaxy S6 a S6 edge.

Pri zobrazovaní virtuálnej reality sa displej telefónu umiestneného v okuliaroch naležato rozdelí horizontálne na dve polovice, pričom každá z nich zobrazuje obraz určený pre príslušné oko. Nad týmito časťami obrazu sú umiestnené šošovky okuliarov. Tento princíp stereoskopie bol známy už dlho pred 3D televízormi, možno ešte doma niekde máte kedysi populárny stereoskop, zobrazujúci statické trojrozmerné obrázky. Analógiou s prístrojmi na zobrazovanie priestorových fotografií sa dostávame k hlavnému rozdielu medzi 3D zobrazením a virtuálnou realitou. Ak pri pohľade cez stereoskop začnete otáčať hlavou alebo celým telom, prípadne hlavu nakláňať, stále vidíte tú istú scénu. Vo virtuálnej realite máte dojem, že ste v strede scény, napríklad v bazéne so žralokmi, v strede divadelného javiska alebo prírodnej scenérie presne ako v reálnom prostredí.

01.jpg

Na interakciu s virtuálnym svetom okolo vás môžete využívať pohyb hlavy v kombinácii s dotykovou plôškou na pravej strane rámu okuliarov. Nad touto plôškou je umiestnené podlhovasté tlačidlo s významom Niektoré objekty môžete ovládať aj pohľadom. Miesto, kam práve smeruje váš pohľad, je označené kurzorom, spravidla v tvare krúžka či krížika. Niektoré aplikácie využívajú na výber objektu, na ktorý smeruje váš pohľad, ťuknutie na dotykovú plôšku, tie sofistikovanejšie pri dlhšom pohľade na daný objekt začnú ho postupne vyfarbovať, buď formou koláčového grafu, alebo sa začne zvyšovať intenzita farebného odtieňa objektu. Ak neuhnete pohľadom inde, po niekoľkých sekundách bude objekt označený ako vybratý. Niektoré hry sa lepšie hrajú pomocou ovládača pripojeného k telefónu cez bluetooth, iné si takýto ovládač vyžadujú.

Aplikácie môžu v prípade potreby snímať okolie pomocou kamery telefónu, táto technológia sa nazýva Pass-Through, takže môžete vnímať aj okolitý svet. Stále to však nie je rozšírená realita, kde sú virtuálne objekty umiestňované vo vzťahu k objektom reálneho sveta alebo aspoň tagom čiže nálepkám s grafickými kódmi, ktorým musia byť v niektorých aplikáciách rozšírenej reality označené reálne predmety, aby ich aplikácia dokázala rozpoznať.

Konštrukcia

Elegantné biele plastové teleso okuliarov má trojbodový systém uchytenia, nielen po stranách podobne ako klasické lyžiarske okuliare, ale aj v strede. Stredný remienok prechádza cez trojuholníkovú opierku, anatomicky prispôsobenú temenu hlavy, ktorá prispieva k pohodlnému noseniu, pretože rovnomernejšie rozkladá hmotnosť okuliarov. Dĺžku všetkých troch remienkov možno upraviť pomocou suchého zipsu. Takýto systém uchytenia spolu s penovým okrajom je zárukou tesného priliehania okuliarov k hlave, aby do nich nevnikalo falošné svetlo. Pri používaní okuliarov zistíte, že aj absolútna tma je dôležitý kreatívny výrazový prostriedok tvorcov hier, ak napríklad v hre vybehnete z úplne tmavej miestnosti do jasného svetla vonku. Najskôr treba pomocou otočného prvku v strede okuliarov prispôsobiť ich optickú sústavu zraku používateľa. Podľa našich skúseností rozsah korekcie dioptrií pre krátkozrakých aj ďalekozrakých je dostatočný. Pomocou portu micro USB môžete pripojiť nabíjačku, prípadne vhodný herný ovládač.

Vnútri okuliarov vpravo dole vedľa pravej šošovky je umiestnený proximity senzor, ktorý deteguje priblíženie okuliarov k tvári, takže po nasadení na hlavu sa tandem telefón - okuliare automaticky zapne. Okrem tohto senzora okuliare využívajú ešte gyroskop, náklonomer, akcelerometer a senzor magnetického poľa čiže kompas. Všetky tieto senzory obsahuje aj telefón, no senzory v okuliaroch sú rýchlejšie a presnejšie.

Aplikácie a multimédiá

Aplikácie na virtuálnu realitu môžete do telefónu stiahnuť, aktivovať a používať iba vtedy, ak je telefón umiestnený v okuliaroch. Pravdepodobne je to určitá forma ochrany proti používaniu prípadných budúcich neznačkových napodobenín.

Po zapnutí sa formou dlaždíc zobrazí knižnica aplikácií, aplikačný obchod a vaše obľúbené aplikácie. Dlaždice sú umiestnené ako panely v priestore, presnejšie vo veľkej obývacej izbe, ktorú si môžete prehliadnuť celú v rozsahu 360 stupňov.

V aplikačnom obchode okrem aplikácie Oculus, ktorá je akýmsi operačným systémom a prezentačným rozhraním okuliarov, nájdete aj neustále sa rozširujúcu ponuku aplikácií, hier a takzvaných zážitkových videí, v ktorých ste v centre deja a môžete sa rozhliadať okolo seba nielen v celom rozsahu 360 stupňov, ale aj hore a dole. Pri pohľade nahor zistíte, že väčšina týchto videí bola nakrútená kamerovým systémom zaveseným pod vrtuľníkom. Tvorcovia aplikácií a zážitkových, či výučbových videí často využívajú aj panely s textom umiestnené do priestoru, napríklad s podrobným výkladom o artefakte vo virtuálnom múzeu, na ktorý sa práve pozeráte.

Aplikácia 360 Videos od spoločnosti Oculus vás prenesie do virtuálneho sveta reálnych aj imaginárnych krajín. Môžete pozorovať okolie z vrtuľníka, prezrieť si futuristickú športovú halu či dokonca cestovať v čase.

Praktické skúsenosti

Predovšetkým sa pridávame k výstrahám výrobcu okuliarov a vývojárov aplikácií, ktorí používateľov dôrazne upozorňujú, aby si pred nasadením okuliarov sadli na bezpečné miesto. Dôvod je jasný - na rozdiel od rozšírenej reality, ktorá umiestňuje virtuálne objekty do reálneho sveta, klasická virtuálna realita sprostredkovaná okuliarmi Samsung Gear VR zobrazuje len virtuálne scény. Z okolitého prostredia nevidíte vôbec nič, takže aj taký jednoduchý úkon ako napríklad vstať počas hry zo stoličky a ísť si zobrať z kávovaru kávu vás potenciálne ohrozuje niekoľkými druhmi úrazov. Najlepší komfort pri rozhliadaní sa po okolí dosiahnete, ak si sadnete na otočnú stoličku tak, aby ste okolo seba mali dostatok bezpečného priestoru. Cirkulácia vzduchu vnútri okuliarov, ktorú zabezpečuje malý nehlučný ventilátor, je dostatočná, takže ich šošovky sa nezahmlievajú.

Latencia zobrazovania 20 ms zaistí kontinuálne zobrazenie aj pri rýchlejších pohyboch hlavy. Na maximalizáciu zážitku sa vo väčšine herných aplikácií odporúča použiť stereofónne slúchadlá, ktoré ešte viac umocňujú priestorový efekt. Pri pozorovaní virtuálnych scén vám asi najviac bude prekážať výrazná pixelová štruktúra obrazu. Poďme skúsiť vypočítať veľkosť pixela, ktorý vidíme. Displej telefónu Samsung Galaxy S6 má rozlíšenie 2560 × 1440 pixelov. Na zjednodušenie budeme počítať rozmery pixelov len vodorovne. Keďže je obraz generovaný pre dve oči, veľkosť scény je polovičná, teda 1280 pixelov. Na zobrazenie sa vzhľadom na vlastnosti optickej sústavy využíva len približne 70 percent plochy displeja, čo v praxi znamená rozlíšenie 900 pixelov. Okuliare majú 96° zorné pole a obraz vyzerá, akoby bol vzdialený od pozorovateľa približne 3 metre. Takže dĺžka oblúkového výseku s týmto polomerom a uhlom 96° bude 5 metrov. Z toho ľahko vypočítame rozmer pixela, ktorý je 5,5 mm. To je približne priemer LED diódy. Pixelovitosť obrazu je teda podobná, ako keby ste sa z troch metrov dívali na obrazovku zloženú zo svietiacich diód s priemerom 5,5 mm.

Problematická môže byť v niektorých prípadoch izolácia vášho zraku a pri použití uzavretých slúchadiel aj sluchu od okolitého sveta. Niektoré udalosti vo väčšine prípadov skôr potešia, napríklad ak vám v obývačke na kolená vyskočí psík. Ak sa to stane počas hry, v ktorej vás naháňa nejaká chlpatá príšera, môže to však byť trochu aj šok. Horšie je, že nemôžete reagovať na situácie, ktoré bežne nie sú nebezpečné, napríklad keď prievan zatvorí okno a vaša hlava je v jeho dosahu. Preto znovu apelujeme na používanie okuliarov v bezpečnom priestore.

Verdikt PC REVUE

Výhodou okuliarov Samsung Gear VR je predovšetkým mobilita a univerzálnosť, pretože podstatnú časť elektroniky supluje mobilný telefón. Dômyselne rozmiestnené remienky rovnomerne rozkladajú hmotnosť okuliarov na celú hlavu, takže okuliare sa pohodlne nosia. Možnosť sledovať trojrozmerný interaktívny obraz vo virtuálnej realite dodáva hrám, filmom, výučbovým aplikáciám či zážitkovým videám novú dimenziu.

Hovorí sa, že je lepšie raz vidieť ako dvakrát čítať, preto si pozrite naše video na virtuálnom DVD.

 

kompaktné mobilné riešenie na virtuálnu realitu
výrazná pixelová štruktúra obrazu
kompatibilita len s konkrétnymi typmi telefónu
u niekoho pri dlhšom používaní únava očí a bolesť hlavy

 

 

Hodnotenie 85

 

 

Parametre:

Zorné pole: 96˚
Latencia zobrazovania: < 20 ms
Rozmery: 82,8 × 196,1 × 98,5 mm
Hmotnosť: 420,4 g

Cena: 249 EUR

 

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať