CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Sociálne siete vo svete: Facebook rozhodne nemá monopol

Archív NXT
0

Keď sa pred viac ako piatimi rokmi spomenul pojem sociálna sieť, nie každý vedel, o čom sa vlastne hovorí. Po piatich rokoch masívneho nástupu tohto trendu je toto slovné spojenie úplne bežné a mnoho ľudí ho nahrádza jednoducho jediným slovom - Facebook. Hoci Facebook je najväčšia sociálna sieť na svete, rozhodne nie je monopolom.

Preskúmali sme pre vás celosvetové trendy vývoja a štatistiky ôsmich najväčších sociálnych sietí. Niektoré z nich pravdepodobne nebudete poznať, pretože pochádzajú z Číny a ich úspech sa zrodil na základe cenzúry ostatných sociálnych sietí, najmä tých z USA. No ak zoberieme do úvahy, že v Číne je zatiaľ iba tretina populácie pripojená k internetu (v USA takmer 80 %) a sociálnej sieti QQ a Qzone chýba už len 200 miliónov používateľov k prekonaniu Facebooku, je iba otázkou času, kedy sa tak stane. Máte radi zaujímavé čísla? Potom sa vám budú najbližšie riadky určite páčiť. Facebook má dnes takmer každý, Twitter je skvelý na sledovanie noviniek, YouTube na zábavu, Google+ sa zatiaľ „hľadá". Ale sú tu aj iní hráči...

VKontakte (ВКонтакте)

Krajina pôvodu: Rusko
Odhadovaný počet používateľov: 100 000 000

vkontakte.jpg V Rusku sa neboja naklonovať nič a nelegálny trh tu hrá prím. Hoci sociálna sieť VKontakte je štatisticky najväčšia európska sociálna sieť, svoju obľubu medzi viac ako 100 miliónmi používateľov si vybudovala na povesti zdieľania a ľahkého vyhľadania prakticky ľubovoľného obsahu. Je dostupná aj v slovenčine (vk.com), dizajnom sa nápadne podobá na Facebook, ale zdieľať tu môžete prakticky všetko - hudbu, filmy, dáta, a to bez ohľadu na autorské práva. Paradoxne ju však práve hudobníci radi využívajú na zdieľanie svojich noviniek. Drvivú väčšinu používateľov tejto siete predstavujú Rusi a obyvatelia bývalého Sovietskeho zväzu. Jednoznačne ide o najnavštevovanejšiu ruskú stránku a mesačne má vk.com aktívnych vyše 50 miliónov používateľov. Posledné správy hovoria o spolupráci VKontakte s ruskou tajnou službou.

LinkedIn

Krajina pôvodu: USA
Odhadovaný počet používateľov: 200 000 000

linkedin.jpg Sociálna sieť založená v roku 2002 je dostupná vo viac ako 200 krajinách sveta a zaujímavé je, že prakticky nie je konkurenciou pre obrov ako Facebook či Twitter. Jej myšlienka spočíva vo vytváraní profesionálnej siete kontaktov, založenej na pracovných skúsenostiach a odporúčaniach. Každú sekundu sa k tejto sociálnej sieti pridajú dvaja noví používatelia a až 64 % jej používateľov nepochádza z USA. LinkedIn s obľubou využívajú HR oddelenia a head-hunteri, pretože vďaka potvrdzovaniu parametrov vlastností používateľov (tzv. skills endorsing) poskytujú pomerne pravdivé dáta o možných budúcich kandidátoch na prácu. Až 42 % používateľov si aktualizuje svoj profil pravidelne a až 35 % z nich k nemu pristupuje denne. Zaujímavé je, že až 39 % návštevníkov využíva platený profil, čím má LinkedIn garanciu slušných príjmov.

Sina Weibo

Krajina pôvodu: Čína
Odhadovaný počet používateľov: 400 000 000

sinaweibo.jpg Sociálna sieť založená na princípe mikroblogov (weibos znamená blog) ukazuje svoju silu v Číne naplno. Sina Weibo bola založená iba v roku 2009 a za tri roky zaznamenala raketový nástup. Vlastní ju korporácia Sina, ktorá využila silu štátnej cenzúry. Tá práve v roku 2009 odstavila z mnohých čínskych oblastí služby ako Facebook, Twitter a ostatné. Každý deň je na Sina Weibo zverejnených 100 miliónov správ a táto sociálna sieť tak zasahuje viac ako 85 % čínskeho blogovacieho trhu z pohľadu času stráveného na stránkach. Inšpirácia úspechu pochádza výrazne z Twitteru, Sina Weibo takisto podporuje hashtagy, nasledovanie a iné funkcie. Korporácia otvorene priznala cenzúru svojej služby, existuje napr. blacklist slov, ktoré sa na mikroblogoch nesmú používať. Až 90 % cenzúry sa stihne zrealizovať do 24 hodín. Sina sa snaží svoj systém v poslednom čase silne skomercializovať.


Twitter

Krajina pôvodu: USA
Odhadovaný počet používateľov: 500 000 000

twitter.jpg Twitter je za posledný rok najrýchlejšie rastúca sociálna sieť, keď za posledných 12 mesiacov zaznamenal 44-percentný nárast počtu používateľov. Princíp tejto siete je založený na správach, akýchsi mikrooznamoch s limitovaným počtom znakov. Stal sa tak silným nástrojom na zdieľanie noviniek. Má 288 miliónov každomesačne aktívnych používateľov, čo znamená, že až 21 % celosvetovej internetovej populácie používa Twitter. K dnešnému dňu je na serveroch Twitteru viac ako 160 miliárd tweetov. Zaujímavá je silná nadvláda obsahu založeného na osobných vzťahoch pred komercializáciou. Top 5 hashtagov na Twitteri je nasledujúcich: #love, #instagood, #me, #tbt a #cute.

Google+

Krajina pôvodu: USA
Odhadovaný počet používateľov: 500 000 000

googleplus.jpg Google sa snaží dlhodobo vybudovať vlastnú sociálnu sieť, keďže vie, že tu sa sústredí obrovské množstvo personalizovaných dát. Po neúspechu projektu Buzz je tu Google+, ktorý aktuálne hlási vyše pol miliardy používateľov, ale Google využíva silnú používateľskú základňu svojich ostatných projektov na „preklopenie" používateľov. Výsledkom je nárast používateľskej bázy o 33 % iba za posledný rok, každý deň pribudne viac ako 600 000 nových používateľov. Tlačilo +1, ktoré slúži na označenie obľúbenosti činnosti či príspevku, zaznamená denne až 5 miliárd stlačení. Google už jasne tuší, kam smeruje, čoho dôkazom sú aj prieskumy - až 40 % marketérov našlo svojho cieľového klienta práve cez Google+.

Skype

Krajina pôvodu: aktuálne USA, predtým Švédsko/Dánsko/Estónsko
Odhadovaný počet používateľov: 660 000 000

skype.jpg Služba, ktorá pôvodne odštartovala ako projekt niekoľkých IT geekov z európskych severských krajín, je teraz pod krídlami Microsoftu so sídlom v Luxembursku. Úspech si Skype vydobyl na možnosti bezplatného telefonovania po internete cez počítač, v praxi ukázal mase technológiu VoIP. Bezplatná služba umožňuje bezplatné hovory, nech ste kdekoľvek vo svete, a na volanie priateľom a známym do zahraničia nič viac nepotrebujete. Dnes Skype ponúka videohovory, IM klienta a mnoho ďalších služieb na zdieľanie obsahu. Vo chvíli, keď čítate túto vetu, sa môžete cez Skype dovolať aktuálne 150 miliónom aktívne pripojených používateľov. Až 40 % komunikácie tvoria videohovory.

QQ a Qzone

Krajina pôvodu: Čína
Odhadovaný počet používateľov: 800 000 000

qq.jpg Služby, ktoré majú v názve Q/QQ a pochádzajú z Číny, patria všetky pod skupinu Tencent (okrem ich napodobenín). Pôvodne bol QQ iba IM softvér na doručovanie správ, dnes už produkty Q obsahujú takmer všetko, na čo si vo svete sociálnych sietí spomeniete. Úspech je postavený na zdieľaní správ, dôraz sa však kladie aj na hudbu, on-line hry, nakupovanie a mikroblogovanie. Každú chvíľu je on-line viac ako 170 miliónov používateľov. QQ a Qzone majú niekoľko úrovní platených služieb. Platí sa mincami Q a Číňania sú na platené služby a množstvo reklamy na sociálnych sieťach zvyknutí. QQ sa snaží preraziť aj v medzinárodnom rozsahu (www.imqq.com), drvivá časť používateľskej základne je však stále z Číny. Ak plánujte podnikať či študovať v Číne, vo všeobecnosti platí, že ak nevyužívate QQ, prakticky ste v on-line svete „mŕtvi".

Facebook

Krajina pôvodu: USA
Odhadovaný počet používateľov: 1 000 000 000

facebook.jpg Miliarda používateľov. Iným slovami, svet zmodrel. Nie síce úplne, konkurenti existujú, ale Facebook pozná azda každý. Počty používateľov neustále rastú, denne je v tejto sieti aktívnych až 665 miliónov používateľov a aspoň raz za mesiac si Facebook pozrie cez mobil skoro 750 000 000 používateľov. Facebook má toľko „mobile-only" používateľov ako celý LinkedIn. Keby sme v Spojených štátoch internetovú prevádzku prepočítali na počet kliknutí, Facebook by tam tvoril pätinu celej internetovej prevádzky. Najrozšírenejšia sociálna sieť je dostupná v 70 jazykoch a stránka facebook.com patrí k dvom top stránkam v každej krajine sveta. Teda okrem Číny. Mark Zuckerberg sa jednoducho pri svojom diele vyznamenal. V správnom čase prišiel na správne miesto bez ohľadu na pozadie vzniku tejto služby.

Verdikt PC REVUE - modrá je dobrá?

Keby sme chceli prehovoriť rečou čísel, tá jednoducho nepustí. Modrá je v tomto prípade najrozšírenejšia farba a museli by sme väčšinu mapy sveta zafarbiť práve namodro, keby sme sledovali obľúbenosť sociálnych sietí v rôznych krajinách. Výnimkou sú však krajiny z nášho pohľadu ďalej na východ, najmä Čína, ktorá je jednoducho iná. Či už je to cenzúrou, rečou, písmom, náturou, alebo jednoducho inými požiadavkami trhu, na ktoré existujúce sociálne siete nedokázali zareagovať. Každopádne sme radi, že aj v prípade sociálnych sietí nie je svet nakoniec jednofarebný.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať