ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Technológie na pomoc v núdzi pre seniorov a chorých

0

» Dohľad nad seniormi je aj v dobe vyspelých nositeľných zariadení veľká výzva. V posledných rokoch vzniklo veľa riešení pre osamelo žijúcich seniorov, prípadne chronicky chorých ľudí, ktorí sú za bežných okolností sebestační, ale v určitých situáciách potrebujú rýchlu pomoc.

Väčšina seniorov je veľmi citlivá na výšku zriaďovacích a prevádzkových nákladov a navyše je to problémová skupina aj z hľadiska zákazníckych služieb. Zariadenie zabúdajú pravidelne nabíjať, po čase si nepamätajú, ako sa obsluhuje, a podobne, takže často volajú na linku podpory. Navyše mnohí majú averziu k mobilným telefónom a čomukoľvek elektronickému. 

Dlhodobo uspel len projekt monitorovania, ktorý prevádzkuje Asociácia samaritánov, no ten nie je v podstate komerčný. Dispečerské pracovisko je chránená dielňa zamestnávajúca telesne postihnutých a jej prevádzka je čiastočne dotovaná ako charitatívna služba. Preto keď Telekom na jeseň minulého roka začal poskytovať službu Rodinný asistent, rozhodli sme sa niekoľko mesiacov počkať a službu recenzovať, až keď preukáže svoju životaschopnosť.    

» Mobil vo forme prívesku GT 300

Telekom využil svoj potenciál mobilného operátora a širokú sieť zákazníckych miest a exis­tujúcich call centier a pokúsil sa nájsť ­marketingový a technologický model, ako monitorovanie seniorov a chronicky chorých riešiť. V rámci služby ponúka dva typy zariadení, hodinky a prívesok, ktoré majú nielen tlačidlo SOS, ale vďaka automatickému rozpoznaniu potenciálne nebezpečných situácií, napríklad pádu alebo dlhšej nehybnosti, služba zabezpečí okamžitú pomoc nielen z podnetu osoby v núdzi, ale aj vtedy, keď si táto osoba nedokáže sama privolať pomoc, napríklad ak je v bezvedomí, glykemickom šoku a podobne. 

Hovor po zatlačení tlačidla SOS alebo ­oznámenie o udalosti (pád, nehybnosť, opustenie nastavenej zóny...) prijme pracovník dohľadového centra. Ak vyhodnotí situáciu ako rizikovú, okamžite kontaktuje záchrannú zdravotnú službu, prípadne ­políciu alebo hasičský a záchranný zbor, poskytne im informácie o stave a lokalite predmetnej osoby a sleduje priebeh výjazdu. Zároveň sa o tejto situácii a jej riešení dozvedia aj príbuzní prostredníctvom SMS alebo e-mailu.

»  Sledovanie polohy a udalostí pomocou mobilnej aplikácie

Zariadenia na privolanie pomoci

Používateľ služby si v súčasnosti môže vybrať z dvoch zariadení. GT 300 je malý zjednodušený mobilný telefón, určený na nosenie vo vrecku alebo ako prívesok na krku, a inteligentné hodinky Navigil S1 majú klasické analógové ručičky a malý displej. Obidve zariadenia sú autonómne, majú vlastnú SIM kartu, takže nepotrebujú byť prepojené s mobilným tele­fónom. Takisto majú GPS a akcelero­meter, pomocou ktorého dokážu monitorovať a vyhodno­covať pohybové aktivity používateľa. Akceleromerer umožňuje zistiť dve potenciálne veľmi nebezpečné situácie: pád (pri GT 300) a dlhodobú nehybnosť. Zariadenie ešte pred odoslaním žiadosti o pomoc upozorní vibráciou, aby bolo možné alarm zrušiť. Tolerovaná doba nečinnosti sa dá nastaviť tak, aby používateľ nebol rušený pri poobedňajšom zdriemnutí, pozeraní obľúbenej TV relácie či v noci. V prípade pádu GT 300 sám aj bez stlačenia tlačidla SOS zavolá na dohľadové centrum. V prípade, že sa nepodarí monitorovanú osobu skontaktovať, pošle sa na miesto ­lokalizácie zariadenia záchranná zdravotná služba. Falošný alarm (napríklad ak zariadenie používateľovi vypadlo z ruky) sa dá jednoducho zrušiť.

Obidve zariadenia majú, samozrejme, tlačidlo SOS, ktorým si pomoc privolá sám používateľ. Na hodinkách sa to realizuje trojsekundovým stlačením korunky, ktorá je veľká a farebne odlíšená. Čas stlačenia je indikovaný stĺpcovým grafom na displeji pod ciferníkom, takže v prípade neúmyselného zatlačenia stačí korunku uvoľniť a poplach sa neaktivuje.  

Konfigurácia a monitorovanie cez web

Súčasťou služby je aj prehľadná a intuitívna webová aplikácia, cez ktorú si službu nakonfigurujete predovšetkým zadaním zdravotných či iných špecifických informácií o používateľovi, ako aj kontaktov na príbuzných, prípadne nastavením oblasti, z ktorej by sa monitorovaná osoba nemala vzdialiť. Môže to byť napríklad záhrada alebo sídlisko. Nastavenie oblastí je veľmi užitočné napríklad pre osoby postihnuté Alzheimerovou chorobou. Zariadenia na lokalizáciu polohy využívajú nielen signál GPS, ale aj mobilnú sieť.

Pomocou webovej aplikácie možno službu administrovať, v reálnom čase meniť jej nastavenia, sledovať aktuálnu polohu a situáciu monitorovanej osoby alebo si pozrieť históriu udalostí. V systéme sa dá nakonfigurovať až päť blízkych osôb. Každá z nich môže mať pritom iné roly a úrovne prístupu do aplikácie. Onedlho bude možné využívať aj mobilné aplikácie pre Android a iOS.

Cena služby Rodinný asistent je 14, 90 €  ­mesačne. Ak sa rozhodnete pre zariadenie GT 300, zaplatíte jednorazový poplatok 59 €. Za hodinky Navigil S1 je jednorazový poplatok 169 €.

Verdikt

Podľa našich skúseností je služba veľmi dobre vyladená. Oceňujeme, že Telekom nevyužil klasické mobilné telefóny s tlačidlom SOS, pretože u mnohých seniorov stále pretrváva určitá averzia k mobilom. Hodinky a prívesok sú v tejto vekovej skupine akceptovateľnejšie. V obidvoch zariadeniach vydrží batéria minimálne dva dni bežnej prevádzky. Kvalita zvuku pri hovore z hodiniek je veľmi dobrá, v tomto ohľade toto zariadenie prekonáva mnohé oveľa drahšie imidžové inteligentné hodinky.  Ovládanie prívesku GT 300 je intuitívne, princíp nastavovania a ovládania zložitejších funkcií hodiniek pomocou  zatlačenia prstenca na pozíciách 3., 9. a 12. hodiny seniori asi nepochopia a nebudú ho používať, ale to ani nemusia, stačí, aby vedeli, že majú zatlačiť korunku, ktorá funguje ako tlačidlo SOS.

 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať