S_1124_Flexcam Advertisement S_1124_Flexcam S_1124_Flexcam Advertisement

Výskúšajte si okuliare na virtuálnu realitu za 11 eur

0

» Miniseriál venovaný aplikáciám na virtuálnu realitu začneme najdostupnejšou, a preto najrozšírenejšou platformou – kartónovými okuliarmi Cardboard.

Návrh okuliarov vytvorili inžinieri Googlu a zverejnili ho (https://vr.google.com/card­board), takže ich môže vyrobiť pre vlastnú potrebu, prípadne vyrábať a dodávať na trh každý. Kľúčová súčiastka je dvojica šošoviek so zorným uhlom 80 stupňov, ktoré by mali byť od roviny zobrazovania displeja vzdialené 39 mm, predpísaná vzdialenosť osí šošoviek je na 64 mm. Mnohí čakajú už len na údaj o priemere a dioptriách, aby si mohli ísť šošovky kúpiť do najbližšej optiky. Alebo jednoduchšie by bolo kúpiť si za pár eur v hypermarkete vhodné okuliare a z nich získať šošovky. Sklameme vás, nedá sa to. S prvým údajom nie je problém, priemer šošoviek je 34 mm, ale s dioptriami nevystačíte. Okuliare totiž využívajú bikonvexné asymetrické sférické šošovky z materiálu, ktorý má presne definované optické vlastnosti, takže ich podobne ako okuliare do diaľky s mínusovými dioptriami v hypermarkete ani optike nekúpite. Úlohou optickej sústavy je totiž nielen prispôsobenie zväčšenia a zaostrenia na displej umiestnený blízko oka, ale aj jeho transformácia z roviny na polguľovú plochu. Takže najjednoduchšie je kúpiť celé okuliare, pretože budete ešte potrebovať aj dvojicu magnetov a nálepku NFC, alebo lacnejšie objednať na internete ­napríklad model ColorCross cardboard za necelých 11 eur. Jediný aktívny ovládací prvok okuliarov je magnetický prstenec, presnejšie dvojica spojených magnetov. Jeden je pevný a druhý sa dá posunúť, takže sa zmení magnetické pole snímané magnetometrom telefónu a vyhodnocované aplikáciami kompatibilnými s Cardboardom. Napriek tomu, že okuliare navrhli inžinieri Googlu, teda spoločnosti, ktorá spravuje Android, okuliare sú platformovo ­nezávislé, takže s vhodnými aplikáciami ich ­môžete použiť aj s iPhonom či smartfónom s operačným systémom Windows Mobile.

» Ponuka aplikácií pre Cardboard a kompatibilné systémy je pomerne bohatá, ale možnosti aplikácií sú obmedzené

Pionierska éra virtuálnej reality

Ľudia, ktorí vyskúšali okuliare na virtuálnu realitu bez ohľadu na typ, teda či už kartónovú skladačku okuliarov Cardboard, alebo sofistikovaný model od Oculusu, Samgungu, HTC, prípadne iného výrobcu, sú buď nadšení, alebo sklamaní. Závisí to od uhla pohľadu a predovšetkým od očakávaní. Pri papierových okuliaroch môže navyše vzniknúť očakávanie, že ak je pri skladačke za pár eur rozlíšenie obrazu a interaktivita na určitej úrovni, pri okuliaroch od renomovaných výrobcov a s cenou takmer o dva rády vyššou bude situácia oveľa lepšia. Lepšia síce bude, ale nie oveľa. Dokonalejšia optická sústava bude mať lepšie parametre ohľadne skreslenia a difrakcie a ľudia s okuliarmi ocenia možnosť korekcie dioptrií pre každé oko zvlášť. Takisto senzory na monitorovanie polohy a pohybu hlavy v okuliaroch budú presnejšie. Rozlíšenie displeja zostane rovnaké, samozrejme, len v prípade, ak ste aj do papierových okuliarov dali telefón s rozlíšením displeja QHD, napríklad ten istý Samsung Galaxy S6 alebo S7, ktorý vkladáte aj do okuliarov Samsung Gear VR. Inak povedané, rozlíšenie bude rovnako nízke. Displej s rozlíšením 2560 × 1440 pixelov má síce vyššiu hustotu bodov, než dokáže ľudské oko rozlíšiť, napríklad pri QHD na 5,5-palcovom displeji je to 538 bodov na palec (2,54 cm). Jeden pixel má teda veľkosť 0,05 mm, ale iba vtedy, ak telefón držíte v ruke v pozorovacej vzdialenosti približne 30 cm. Schválne to skúste, uchopte telefón na šírku a odhadnite, koľkokrát by sa šírka displeja zmestila do vášho zorného poľa. Minimálne 10×. A koľkokrát by sa zmestila v pozorovacej vzdialenosti zväčšeného virtuálneho obrazu 4 – 5 m? Vtedy má každý pixel 4 – 5 mm, takže obraz má výraznú pixelovú štruktúru.

» Scéna premietaná na displej telefónu pre obidve oči

Aplikácie

Podmienkou komerčného úspechu okuliarov na virtuálnu realitu nie je len rozlíšenie, ale predovšetkým dostatok kvalitných aplikácií. Aplikácií je síce dosť, ale vzhľadom na možnosti ovládania sú jednotvárne. Buď je to hra, alebo demo na tému nejakého pohyblivého objektu v priestore – ide o vrtuľník, pretekárske auto, sedačku horskej dráhy alebo virtuálnu prehliadku prírodnej scenérie, galérie či múzea.  Pripomíname, že okuliare sú vložené v kartónovom alebo plastovom puzdre, takže na ovládanie máte len jeden prvok analógového charakteru na báze posuvných magnetov a pohyb hlavy. Keď napríklad pri virtuálnej prehliadke ukážete mimo hlavného zorného poľa na obrázok či ikonku z ponuky a chvíľu na nich udržíte kurzor, aktivuje sa príslušná voľba alebo zobrazí vybraná scenéria.

Najprv si nainštalujte aplikáciu Cardboard a v nej nastavte typ okuliarov, ktoré máte k dispozícii. Následne môžete inštalovať aplikácie pre túto platformu virtuálnej reality. Aplikácie pre Cardboard rozoznáte podľa symbolu okuliarov v rohu ikony aplikácie.

Ak ešte nemáte okuliare Cardboard, o možnostiach aplikácií pre túto platformu sa môžete presvedčiť aj cvične, aplikácie spustíte aj bez okuliarov a môžete s nimi interagovať pohybom telefónu. V budúcom čísle predstavíme aplikácie pre Oculus a Samsung Gear VR. Na to, aby ste ich mohli spustiť, potrebujete predpísanú hardvérovú konfiguráciu.

 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať