S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

dTest: Ako nenaletieť pri nákupe na sociálnych sieťach

Tlačové správy
0

Podvodníci na internete sú stále rafinovanejší a aj malá chvíľka nepozornosti vás môže vyjsť draho. Pri inzercii či nákupe na sociálnych sieťach sa preto oplatí preveriť si záujemcu a venovať pozornosť aj najmenším detailom.

Zistite, čo sa dá

Aj v tejto situácii sa oplatí problému predchádzať, ako ho následne zložito riešiť. „Skôr ako začnete s niekým na sociálnych sieťach komunikovať ohľadom nákupu či predaja tovaru, overte si jeho užívateľský profil,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest a dodáva: „Zistite si jeho predchádzajúcu aktivitu na Marketplace či obdobnej službe, prípadne skontrolujte, či máte spoločných priateľov alebo známych. Ak objavíte spoločných priateľov, overte si u nich, ako dobre predávajúceho alebo záujemcu o váš tovar poznajú a aké s ním majú skúsenosti. Zamerajte sa tiež na predchádzajúcu inzerciu a hodnotenie používateľa.“ Zároveň sa ponúka zadať jeho meno do internetového vyhľadávača, či sa neobjavia negatívne skúsenosti ostatných používateľov, alebo dokonca varovanie polície.

Pod tlakom nenakupujem

Obľúbeným trikom všetkých podvodníkov je vytváranie nátlaku. Cieľom je dostať vás do stavu, keď víťazia emócie nad zdravým rozumom. „Kuriér už ide! Za tovar som zaplatil, peniaze si vyzdvihnite tu: http://nastroj-podvodnika/akozvasvytiahnut/100-2000/eur.web.sk Pri podobnom spôsobe komunikácie si môžete byť istí, že obchodujete s manipulátorom, ktorý sa vás snaží pripraviť o peniaze. „Zároveň platí, že ak vám predávajúci či kupujúci zasiela akékoľvek odkazy, neotvárajte ich. V lepšom prípade odovzdáte osobné údaje nevedno kam, v horšom prídete o peniaze,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová. Počas predajných „pytačiek“ tiež radšej komunikujte tak, aby bola komunikácia zaznamenaná pre eventuálnu neskoršiu potrebu ako dôkaz.

Na dobierku neposielam, či?

Záujmy a potreby predávajúceho a kupujúceho sú často opačné. Platba vopred na účet je výhodná, keď tovar predávate, pri kúpe tovaru sa jej, ak je to možné, vyhnite. Pre niektorých predávajúcich, zrejme ovplyvnených ich vlastnou negatívnou skúsenosťou, naopak, nepripadá do úvahy ani dobierka, ktorú kupujúci často preferujú. Výnimočné totiž nie sú prípady neprevzatých a vrátených zásielok, čím odosielateľovi vzniknú náklady za zbytočné odoslanie tovaru. Stretnúť sa preto môžete s požiadavkou na zaplatenie zálohy na účet vo výške poštovného. „Obom stranám – predávajúcemu aj kupujúcemu tak možno odporučiť predovšetkým osobné prevzatie tovaru. Vyvarujete sa neskorším dohadom ohľadom opotrebenia či poškodenia veci, ktoré nebolo zrejmé na inzertných fotografiách, a predovšetkým nevyzdvihnutým zásielkam,“ radí Hekšová.

Zamerajte sa na detaily

Pri konverzácii si všímajte vyjadrovanie, slovné spojenia, slovosled, gramatické chyby a úroveň jazyka všeobecne. „Kostrbaté formulácie alebo podivné znaky môžu v textovej komunikácii odhaliť nevydarený strojový preklad z cudzích jazykov, čo opäť ukazuje, že záujemca nie je ten, za koho sa vydáva. Dôležitý je aj kontext uvádzaných informácií. Neváhajte preto niektoré svoje otázky aj

opätovne zopakovať. Nie je vylúčené, že sa záujemca do svojho prejavu zamotá,“ uzatvára riaditeľka dTestu. Zbystrite tiež, ak vám v priebehu ďalšej komunikácie oznámi iné informácie ako na začiatku, napríklad o spôsobe platby a doručení.

dTest je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá na trhu pôsobí už od roku 1992. Táto nezisková organizácia je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, ktorý vychádza na slovenskom a českom trhu. Na stránkach mesačníka sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych testov produktov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne závadnými výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a rady, ako tieto práva účinne uplatňovať. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC. Viac informácií nájdete na www.dtest.sk

 

 

 

dTest

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať