dTest: Black Friday po slovensky alebo Ako nenaletieť a skutočne ušetriť
November je neodmysliteľne spojený so zľavovými ponukami, ktoré spotrebiteľov obklopujú zo všetkých strán a často sú prezentované pod označením Black Friday. Tento pôvodne americký fenomén je v USA symbolom masívnych zliav a začiatku vianočnej nákupnej sezóny. Na slovenskom trhu sa stretávame s podobne lákavými sloganmi ako „najväčšie zľavy“ alebo „obrovské zníženie cien,“ realita však môže byť často odlišná. Ako teda pri nákupoch so zľavou nenaletieť a skutočne ušetriť?
A zase tie zľavy
Na problematiku uvádzania zliav obchodníkov upozorňovala spotrebiteľská organizácia dTest už viackrát. Problém často spočíva v tom, že hoci zákon na ochranu spotrebiteľov stanovuje povinnosť obchodníkov uvádzať cenu, za ktorú bol tovar predávaný 30 dní pred poskytnutím zľavy, nešpecifikuje, že zľava musí byť vypočítaná práve z tejto čiastky. Predajcovia tak síce najnižšiu cenu v súlade so zákonom uvádzajú, ale výpočet zľavy vzťahujú k iným čiastkam, napríklad k odporúčanej cene. Zásadnú zmenu by však mohlo priniesť rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie z októbra tohto roku. Podľa uvedeného rozhodnutia musí byť zľava, ktorú obchodník oznámi percentuálne alebo formou reklamného oznamu, čím zdôrazňuje výhodnosť ponuky, vypočítaná z najnižšej ceny, ktorú obchodník používal aspoň 30 dní pred poskytnutím zľavy. Predajcovia teda nesmú klamať spotrebiteľov napríklad tým, že uvádzajú nepravdivú výšku zľavy, ktorú vypočítali percentuálne z ceny, ktorú predtým umelo navýšili.
Napriek tomu by však spotrebitelia mali byť pri posudzovaní zliav obozretní. „Vhodným nástrojom môže byť porovnanie cien u konkurencie alebo využitie cenového porovnávača, ktorý umožňuje sledovať aj vývoj ceny v čase. Vďaka tomu si môžu sami spotrebitelia vytvoriť reálny obraz o tom, či sa im ponuka skutočne oplatí,“ dopĺňa Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Obmedzené zásoby a nekončiace zľavy
Pri väčšine ponúk predajcov sa spotrebitelia môžu stretnúť s tým, že zľava na tovar platí iba do vypredania zásob. Obchodníci by však v takom prípade mali zabezpečiť dostatočné skladové zásoby. Ak by totiž ponúkali tovar za akčné ceny iba s cieľom nalákať spotrebiteľov na návštevu predajne alebo e-shopu bez toho, aby tento zľavnený tovar bol skutočne dostupný, mohlo by byť takéto konanie označené za nekalú obchodnú praktiku. „Spotrebiteľ sa tiež môže ľahko dostať do situácie, keď si objedná tovar za výhodnú cenu, ale následne dostane e-mail informujúci o nedostupnosti vybraného produktu. Pokiaľ bol už takýto tovar uhradený, má spotrebiteľ právo na odstúpenie od zmluvy a na vrátenie zaplatenej sumy,“ radí Eduarda Hekšová.
Ďalším prehreškom predajcov môžu byť nikdy nekončiace zľavy alebo časovo limitované špeciálne ponuky, ktoré majú vyvolať dojem jedinečnej a časovo obmedzenej akcie. Pri podrobnejšom skúmaní však spotrebitelia môžu zistiť, že obchodník túto „akčnú“ cenu ponúka už dlhšiu dobu alebo že ponuka, ktorá sa tvárila ako časovo obmedzená, v skutočnosti pokračuje aj po uplynutí uvedeného termínu. Takéto správanie možno v určitých prípadoch označiť za nekalú obchodnú praktiku, ktorá má za cieľ klamať spotrebiteľa a vzbudiť falošný pocit naliehavosti.
Pozor na nápadne nízke ceny
Vzhľadom na to, že zľavové akcie ponúka väčšina veľkých hráčov, je pravdepodobné, že sa k tejto zľavovej „vlne“ budú chcieť pridať aj ďalšie e-shopy, ktoré budú lákať na ešte výraznejšie a nápadnejšie zľavy. Spotrebitelia by preto mali byť obozretní, najmä ak nakupujú na e-shope prvýkrát. Kontrola dôveryhodnosti obchodu pomocou používateľských recenzií a zoznámenie sa s obchodnými podmienkami môže spotrebiteľovi napovedať, či je možné e-shopu dôverovať. Nápadne nízke ceny môžu byť totiž varovným signálom, že nejde o poctivého predajcu.
Spotrebiteľom odporúčame postupovať uvážlivo aj pri nákupoch v akcii. „Niektoré praktiky síce nie sú v rozpore so zákonom, ale snažia sa ovplyvniť spotrebiteľov tak, aby verili, že daný tovar skutočne potrebujú a že ide o výnimočnú ponuku. Obchodníci to dosahujú napríklad použitím odpočítavania, ktoré naznačuje, do kedy zľava platí, čo môže vyvolať stres a viesť k impulzívnemu nákupu bez akéhokoľvek uváženia,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová. Pri nákupoch počas zľavových akcií by mali spotrebitelia dávať pozor aj na to, aby sa nenechali ovplyvniť snahou e-shopov nenápadne odporúčať drahšie produkty alebo ponúkať doplnkový tovar, ktorý už nie je za výhodnú cenu.
Ak sa stretne spotrebiteľ s podnikateľom, ktorý nedodržiava povinnosti stanovené zákonom na uvádzanie zľavových akcií, môže sa ďalej obrátiť na príslušný dozorný orgán. Pri väčšine spotrebného tovaru je týmto orgánom Slovenská obchodná inšpekcia. V mnohých prípadoch by mohlo nedodržanie pravidiel tiež napĺňať znaky nekalej obchodnej praktiky. V takom prípade má spotrebiteľ právo odstúpiť od zmluvy alebo požadovať primeranú zľavu.
dTest je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá na trhu pôsobí už od roku 1992. Táto nezisková organizácia je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, ktorý vychádza na slovenskom a českom trhu. Na stránkach mesačníka sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych testov produktov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne závadnými výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a rady, ako tieto práva účinne uplatňovať. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC. Viac informácií nájdete na www.dtest.sk
Obrázok od Markéta Klimešová z Pixabay