dTest: Temu – bezpečnostné riziko a predaj nekvalitného tovaru
V súvislosti s vysokými cenami hľadajú ľudia rôzne alternatívy, ako a kde ušetriť. Riešenie ponúkajú e-shopy a nákupné trhoviská z Číny, ktoré „zaútočili” na európsky trh. Jedným z takých trhovísk je aj Temu. Mnoho influencerov ho začalo propagovať a ukazujú kvantá tovaru, ktoré si z neho objednali. Nízke ceny, ktoré trhovisko ponúka, nemajú konkurenciu a za málo peňazí si spotrebitelia môžu kúpiť viac tovaru ako v bežnom obchode. Ako je to možné? Prečo si Temu a podobné trhoviská či e-shopy môžu dovoliť ponúkať ceny často aj pod výrobnými nákladmi? Cena nie je všetko a nákup na takejto stránke môže niekedy priniesť viac starostí ako radosti.
Nebezpečenstvo ukryté v aplikácii
Aplikáciu Temu si stiahlo viac ako 100 miliónov ľudí po celom svete. Populárna sa stala aj na Slovensku, kde si tiež ľudia objednávajú tovar za výhodné ceny. V susednej Českej republike sa však dostalo Temu do oblasti záujmu Národného úradu pre kybernetickú a informačnú bezpečnosť, rovnako ako predtým iné čínske aplikácie TikTok alebo WeChat. NÚKIB vidí riziko v možnosti úniku citlivých používateľských informácií. Temu je navyše podozrivé z odovzdávania citlivých informácií svojich používateľov.
Zároveň sa aplikácia môže správať ako tzv. malware či spyware. To znamená, že aplikácia môže bez vášho vedomia pracovať na pozadí, škodiť vám a zbierať vaše informácie. „Aplikácie podobných typov o nás zbierajú množstvo informácií a nie je jasné, akým spôsobom spracovávajú naše osobné údaje,“ varuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Objasňovanie a analýza ešte len prebiehajú. NÚKIB teda zatiaľ nevydal žiadne stanovisko ani bezpečnostné varovanie. „Aplikáciu Temu však neodporúčame sťahovať do mobilného telefónu, pretože už len samotné stiahnutie aplikácie môže predstavovať bezpečnostné riziko,“ dodáva Eduarda Hekšová.
Ako je možné, že ceny sú také nízke?
Temu na túto otázku odpovedá tým, že nízke ceny môže ponúkať vďaka inovatívnym prístupom, keď dochádza k zjednodušeniu dodávateľského reťazca. Z neho sa odstraňujú nadbytočné kroky a zostáva iba vzťah medzi výrobcom a zákazníkom.
Za nízkou cenou však môže byť aj niečo iné. „Tovar, ktorý vám príde, veľakrát nie je vyrobený z kvalitných materiálov, niekedy dokonca nie je ani použiteľný a v určitých prípadoch môže byť aj závadný,“ upozorňuje Eduarda Hekšová a dopĺňa: „Vzhľadom na nízku cenu je tiež tovar zrejme vyrábaný v kolosálnych objemoch, opomenúť tak nemôžeme ani enormnú záťaž na životné prostredie.“
Ďalší problém môžu predstavovať pracovné podmienky zamestnancov v čínskych továrňach. Je totiž otázkou, či sú zamestnanci odmeňovaní spravodlivo a či pracujú v prijateľných a ľudských podmienkach. Predajom tovaru za takú nízku cenu, ktorá nepokryje ani náklady na materiál, možno priaznivé podmienky len veľmi ťažko zabezpečiť.
Objednávka z Temu však predstavuje aj ďalšie riziká. Výnimočné nie sú ani prípady, keď dorazí úplne iný tovar, ako ste si objednali, alebo tovar nepríde vôbec.
E-shop alebo online trhovisko?
Temu je online trhovisko, čo znamená, že na tejto platforme ponúkajú svoj tovar rôzne spoločnosti. Temu teda zastupuje podnikateľov a poskytuje im priestor na inzerciu. To znamená, že objednaním tovaru dochádza k uzatvoreniu zmluvy priamo medzi vami a predajcom, nie prevádzkovateľom online trhoviska.
Priemerný spotrebiteľ však ťažko odhalí, že ide o online trhovisko. Táto informácia je pred zrakmi spotrebiteľov skrytá v obchodných podmienkach. „Podľa nášho názoru spotrebiteľ nie je náležite informovaný jasným a zrozumiteľným spôsobom o tom, že online trhovisko nie je zmluvnou stranou,“ vysvetľuje Hekšová.
Temu sa zameriava aj na slovenských spotrebiteľov a teda je povinné dodržiavať aj slovenské zákony. Temu porušuje svoju informačnú povinnosť voči spotrebiteľom napríklad tým, že im nedodáva návody v slovenskom jazyku. Následne je možné vidieť problém v prehnaných zľavách, ktoré sa nezdajú byť reálne. „Neuvádzaním pravdivých informácií ohľadom poskytnutých zliav sa môže Temu dopúšťať nekalých obchodných praktík,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová.
Kam SOI nedosiahne
Pokiaľ spotrebiteľ nakúpi nekvalitný tovar, ktorý chce reklamovať alebo vrátiť, zvyčajne nič nevyrieši, pretože vymáhateľnosť spotrebiteľských práv od ázijského e-shopu je mizivá.
Slovenská obchodná inšpekcia či Európske spotrebiteľské centrum nemajú na Temu dosah a nemajú veľa možností, ako proti tejto platforme zakročiť. Jedinou možnosťou, ako proti Temu zasiahnuť, by mohlo byť zablokovanie platformy na slovenskom trhu z dôvodu bezpečnostnej hrozby. „Momentálne však nepredpokladáme, že k zablokovaniu Temu dôjde,“ uzatvára Eduarda Hekšová.
dTest je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá na trhu pôsobí už od roku 1992. Táto nezisková organizácia je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, ktorý vychádza na slovenskom a českom trhu. Na stránkach mesačníka sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych testov produktov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne závadnými výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a rady, ako tieto práva účinne uplatňovať. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC. Viac informácií nájdete na www.dtest.sk