
Nový Mercedes-Benz CLA: veľkolepý, bezstarostný, intuitívny a flexibilný
Nová CLA ponúka zákazníkom v každom ohľade viac: väčší priestor, rafinovanejší vzhľad, väčší komfort, inteligentnejšie funkcie a vyššiu efektívnosť v porovnaní so svojím predchodcom. Je to najdômyselnejší automobil, aký výrobca vozidiel Mercedes-Benz kedy vyrobil – zároveň je to prvý model celkom novej rodiny vozidiel. Každý nový model bude dostupný s elektrickým, ako aj s high-tech hybridným pohonom. Úvodným modelom je plne elektrická CLA.
Intuitívna: CLA je nainteligentnejším vozidlom Mercedes-Benz všetkých čias vďaka operačnému systému Mercedes-Benz (MB.OS)
V priebehu všetkých nasledujúcich rokov bude vždy aktuálna a pripravená na nové funkcie: vďaka priebežným aktualizáciám vzduchom
Nová CLA je prvým vozidlom, ktorého funkcie sú kompletne založené na operačnom systéme Mercedes-Benz (MB.OS). Operačný systém bol kompletne vyvinutý interne v rámci spoločnosti. Vďaka tomu je CLA najinteligentnejším vozidlom Mercedes-Benz všetkých čias. Prostredníctvom nového systému s podporou umelej inteligencie môže byť každé vozidlo vybavené superpočítačmi, ktoré sú prepojené s inteligentným cloudom Mercedes-Benz. Toto prepojenie umožňuje priebežné aktualizácie vzduchom[1] pre najdôležitejšie funkcie vozidla. Prvýkrát sa to týka aj asistenčných jazdných systémov. CLA preto bude aktuálna a atraktívna v priebehu mnohých nasledujúcich rokov.
Na ceste k hyperpersonalizovanému digitálnemu zážitku: štvrtá generácia systému MBUX
So systémom MB.OS prichádza štvrtá generácia MBUX. Otvára nový svet personalizovaného zážitku a intuitívnej interakcie medzi človekom a vozidlom, ktorá určuje štandardy v automobilovom priemysle. Nová generácia MBUX je prvým infotainmentom v automobile s integrovanou umelou inteligenciou (UI) od spoločností Microsoft a Google. Vďaka tomu sa v jednom systéme prvýkrát kombinuje viacero agentov UI. MB.OS ponúka maximálnu flexibilitu, ktorá umožňuje bezproblémovú integráciu obsahov externých poskytovateľov. Používateľské rozhranie typické pre Mercedes ostáva zachované – aby bol zákazníkom sprostredkovaný zážitok, na ktorý sú zvyknutí.
Výnimočne intuitívna a individuálna: nová koncepcia ovládania a zobrazovania MBUX
Superobrazovka MBUX na svoju prevádzku využíva najmodernejšie vysokovýkonné čipy a grafické spracovanie v reálnom čase herného endžinu Unity. Nová koncepcia ovládania a zobrazovania je dokonale prispôsobená individuálnym preferenciám zákazníkov. Na zdokonalenej nulovej vrstve MBUX na centrálnom displeji sa zobrazujú najdôležitejšie informácie, návrhy a prvýkrát aj naposledy použité aplikácie1. V zobrazení aplikácií teraz možno aplikácie presúvať a zahrnúť do priečinkov s individuálnymi názvami – podobne ako na chytrom telefóne. Keď je otvorená niektorá aplikácia, jednoduchým stieracím pohybom doľava sa používateľ vráti naspäť do náhľadu aplikácií. Ďalším stieracím pohybom sa používateľ vráti do nulovej vrstvy. V rámci alternatívneho riešenia je aj naďalej kedykoľvek možné prejsť do nulovej vrstvy priamo pomocou tlačidla Domov.
Inteligentný, komunikatívny a empatický ako priateľ: nový Virtuálny asistent MBUX
Nový Virtuálny asistent MBUX prostredníctvom generatívnej umelej inteligencie (UI) revolučne mení vzťah medzi vozidlom a vodičom. Dokáže viesť komplexné, viacdielne dialógy ako s priateľom a disponuje krátkodobou pamäťou. Na základe funkcií vyhľadávania ChatGPT4o a Microsoft Bing spája zozbierané vedomosti z internetu. Vďaka Google Gemini dokáže Virtuálny asistent dokonale odpovedať aj na otázky týkajúce sa cieľov navigácie. Má prístup k informáciám z platformy Google Maps, ktoré využíva na to, aby používateľom poskytol podrobné a personalizované odpovede na otázky súvisiace s navigáciou, pozoruhodnosťami a mnohými ďalšími témami. Virtuálny asistent MBUX sa ako „živý“ avatar v podobe hviezdy Mercedes-Benz vždy nachádza na nulovej vrstve. Počas aktívneho dialógu rozpoznáva emócie a dokáže primerane reagovať.
Inteligentná navigácia, ktorá vytvára dôveru: riešenie Google Maps prispôsobené na mieru
V novej CLA je zážitok z navigácie založený na Google Maps[2]. Navigačné riešenie, vyvinuté v rámci partnerstva medzi spoločnosťami Google a Mercedes-Benz, je jedným z prvých systémov, ktoré nový Automotive AI Agent od Google Cloud pre použitie vo vozidle integrujú so službou Google Maps. Navigácia s Elektrickou inteligenciou Mercedes-Benz na základe mnohých faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie. Integrovaná vizuálna komunikácia dosahuje vďaka priestorovej navigácii MBUX novú dimenziu. V reálnom čase na displeji vodiča plynulo spája zobrazenie asistenčného jazdného systému s 3D zobrazením okolia a navádzaním po trase. Vodiči profitujú z lepšieho prehľadu o situácii a vidia to, čo vidí CLA, ako aj spôsob, akým ich podporujú asistenčné systémy.
MB.DRIVE vytvára nové štandardy s najmodernejšími asistenčnými jazdnými systémami a parkovacími systémami
Nové modely CLA sú v Európe sériovo vybavené množstvom prvkov bezpečnostnej výbavy a asistentom udržiavania odstupu DISTRONIC. Mercedes-Benz spája prídavné komfortné asistenčné systémy do spoločného názvu MB.DRIVE². MB.DRIVE ASSIST sa od uvedenia na trh v Európe dodáva na želanie. Dopĺňa asistent udržiavania odstupu DISTRONIC o asistent riadenia, a tým sa stáva vysokomoderným asistenčným jazdným systémom úrovne 2 podľa SAE. Novinkou v CLA je asistent zmeny jazdného pruhu, ktorý uľahčuje zmenu jazdného pruhu jednoduchým klepnutím na páčku smeroviek. Bezpečnostné asistenčné systémy dokážu zabrániť množstvu nehôd.
Bezstarostne na cestách: CLA s technológiou EQ je „jednolitrový automobil“ pre elektrickú dobu
Pozoruhodne nízka spotreba a veľký dojazd
V prípade novej plne elektrickej CLA sa v celom hodnotovom reťazci znižuje uhlíková stopa o 40 percent v porovnaní s jej neelektrifikovaným predchodcom. CLA s pozoruhodne nízkou spotrebou a v tomto segmente úctyhodným dojazdom pozdvihuje elektrickú mobilitu počas všedného dňa na novú úroveň. Na trh budú najprv uvedené modely CLA 250+ with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 14,1 - 12,2 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km)[3] a CLA 350 4MATIC with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 14,7 - 12,5 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km)³. Model CLA 250+ with EQ Technology a výkonom 200 kW ponúka jeden z najväčších dojazdov vo svojej triede, a to až 792 kilometrov podľa WLTP4. Model CLA 350 4MATIC with EQ Technology a výkonom 260 kW sa ako vysokovýkonná verzia nachádza na vrchole modelovej palety.
S elektrickou architektúrou dimenzovanou na 800 voltov je nabíjanie takmer rovnako rýchle ako tankovanie
Tento 800-voltový systém dokáže v súhre s novou generáciou akumulátora podstatne skrátiť čas nabíjania. Napríklad CLA 250+ with EQ Technology možno nabiť na úroveň dojazdu až 325 kilometrov[4] v priebehu desiatich minút. Výkon rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom dosahuje v prípade modelov CLA 250+ a CLA 350 4MATIC až 320 kW.
Nová generácia akumulátora s vysokou energetickou hustotou a menšou uhlíkovou stopou
V plnoelektrických modeloch CLA 250+ a CLA 350 4MATIC sa používa vrcholový variant lítiovo-iónových akumulátorov s využiteľnou kapacitou energie 85 kWh. Články obsahujú anódy, v ktorých je grafit zmiešaný s oxidom kremičitým. V porovnaní s predchádzajúcim akumulátorom s bežnými grafitovými anódami sa v tomto prípade podarilo zvýšiť gravimetrickú energetickú hustotu až o 20 percent. Volumetrická energetická hustota chemického zloženia článkov dosahuje 680 Wh/l. Znova sa podarilo ešte viac znížiť podiel kobaltu. Nová generácia akumulátora v porovnaní s predchádzajúcim akumulátorom zmenšuje uhlíkovú stopu o približne 30 percent na článok – je to výsledok opatrení na zníženie CO2, výroby článkov s bilančne neutrálnymi emisiami CO2[5] a použitia elektrického prúdu z obnoviteľných zdrojov pri výrobe obalu anódy, katódy a článku.
Šprintér aj maratónsky bežec v jednom: nová dvojstupňová prevodovka
Dvojstupňová prevodovka na hlavnom pohone zadnej nápravy je spojením dynamiky a vysokej efektívnosti v každej situácii. Prvý prevodový stupeň umožňuje vynikajúce zrýchlenie od samého začiatku, vysokú hodnotu zaťaženia prívesom a efektívnosť aj v mestskej premávke. Druhý prevodový stupeň je navrhnutý na rozvoj výkonu vo vysokých rýchlostiach a vysokú efektívnosť na diaľnici. Zabezpečuje vynikajúci dojazd a komfort na dlhých trasách. Aj maximálna rýchlosť sa dosahuje na druhom prevodovom stupni.
Teplo na efektívne predklimatizovanie „grátis“: sériové viaczdrojové tepelné čerpadlo
Elektrická CLA je ako prvé vozidlo značky Mercedes-Benz sériovo vybavená vzduchovým tepelným čerpadlom. Toto čerpadlo už viac nevyužíva obchádzku cez vodný okruh a ako takzvaný viaczdrojový model dokáže paralelne využívať tri zdroje energie: odpadové teplo z elektrického pohonu, odpadové teplo z akumulátora, ako aj okolitý vzduch. Vzduchové tepelné čerpadlo využívaním voľne dostupného tepla prispieva k vysokej efektívnosti CLA. V porovnaní s porovnateľným prídavným ohrievačom spotrebuje pri rovnakom výkone približne tretinu elektrickej energie.
Flexibilita pre individuálne potreby: s plnoelektrickým pohonom alebo s technicky vyspelým 48-voltovým hybridným pohonom
Moderný hybridný model s tromi výkonovými stupňami príde na trh na konci roka
Plne elektrické modely zohrávajú kľúčovú úlohu pri realizácii trvalo udržateľnej obchodnej stratégie značky Mercedes-Benz. Tempo tejto transformácie však určujú želania a potreby mobility zákazníkov v rôznych regiónoch sveta. Na konci roka bude nová CLA k dispozícii aj ako hybridný variant so 48-voltovou technikou a elektromotorom integrovaným v prevodovke. Modulárna architektúra rodiny modelov CLA totiž značke Mercedes-Benz umožňuje maximálnu flexibilitu pri navrhovaní pohonu a pri produkcii. Vysokomoderný spaľovací motor hybridnej verzie CLA bude spočiatku dostupný v troch výkonových stupňoch. Zákazníci si budú môcť vybrať medzi náhonom na predné kolesá a náhonom na všetky kolesá 4MATIC.
Hybridné modely CLA dokážu jazdiť čisto elektricky a majú schopnosť rekuperácie
Elektromotor, striedač a prevodovka tvoria vysokointegrovaný celok. Elektromotor inteligentným spôsobom pomáha v celom rozsahu otáčok. Pri mestských rýchlostiach a keď potrebný výkon nepresahuje 20 kW možno s hybridnými modelmi jazdiť čisto elektricky. Takzvané elektrické kĺzanie je možné do rýchlosti približne 100 km/h. Osobitná vlastnosť: motor dokáže rekuperovať na všetkých ôsmich stupňoch, a teda dokáže spätne získať až 25 kW energie.
Pôsobivá: emocionálny prejav atletickej sily
Emocionálne vyjadrenie: atletické tvary a výrazné charakteristické línie
CLA s technológiou EQ očaruje pútavou súhrou inteligencie a emócií a je novou interpretáciou túžby. Dlhý rázvor, krátke previsy a výrazná zadná časť s dizajnom GT sú emocionálnym prejavom atletickej sily. K športovým proporciám prispievajú aj plochý tvar kabíny s natiahnutou prednou kapotou a veľké kolesá. Svalnaté a atletické plecia vozidla siahajú od predného podbehu kolesa až po výtvarnícky tvarovanú zadnú časť. Čistý dizajn s dôrazom na plochy s redukovanými krivkami a presnými medzerami určujú reč tvarov. Výrazné charakteristické bočné línie vytvárajú zaujímavú hru svetla a tieňov.
Žiarivá predná časť: panel s osvetleným vzorom Mercedes-Benz
Ikonická športová maska chladiča s dizajnom v tvare písmena A bola nanovo interpretovaná pre elektrickú dobu. Inovatívny, plynulo integrovaný panel je v sériovom vozidle značky Mercedes-Benz prvýkrát celoplošne osvetlený. Spolu 142 samostatne animovaných hviezdičiek s LED s pochrómovaným vzhľadom vytvára nezameniteľný vzor v štýle značky. Jeden z mála vizuálnych rozlišovacích znakov hybridnej verzie CLA: táto verzia má klasickú pochrómovanú masku chladiča so vzorom Mercedes-Benz, ktorú lemuje sériový vodič svetla s LED.
Hviezdne svetlo cez deň i v noci: svetlomety a zadné svietidlá s tvarom hviezd
Pri svetlometoch MULTIBEAM LED (na želanie) má denné osvetlenie tvar hviezdy Mercedes . Svetlomety sú prepojené svetelným pásom. Aj zadné svietidlá majú tvar hviezdy a sú prepojené osvetleným dizajnovým prvkom. Táto kombinácia dodáva CLA pôsobivý a jedinečný vzhľad. V kombinácii so svetlometmi MULTIBEAM LED vzniká nové charakteristické grafické stvárnenie Mercedes-Benz, vďaka ktorému bude v každú dennú aj nočnú hodinu okamžité jasné, že ide o vozidlo Mercedes – táto kombinácia je zároveň aj nezameniteľným prejavom ikonického luxusu. Sériové vysokovýkonné svetlomety s LED obsahujú pochrómovaný dizajnový prvok s tvarom hviezdy.
Presvetlený interiér: sériová panoramatická strecha vytvára veľkorysý pocit z priestoru
Všetky modely CLA sú už z výroby vybavené veľkou panoramatickou strechou. Táto jednodielna, pevná presklená strecha nemá stredovú výstuhu a plynulo sa tiahne od rámu čelného skla až po zadnú časť. Vďaka tomu vzniká nový zážitok z interiéru s takmer nerušeným výhľadom nahor. Panoramatická strecha zároveň v porovnaní s predchodcom prispieva k veľkorysému priestoru nad hlavou. Na ochranu pred priamym slnečným žiarením a horúčavou sa používa tepelnoizolačné vrstvené bezpečnostné sklo, fólia pohlcujúca infračervené svetlo a povrchová úprava s nízkou priepustnosťou.
Nový zážitok z priestoru: minimalistický dizajn interiéru so zameraním na tri ikonické high-tech prvky
Interiér CLA ponúka nový zážitok z luxusu v tejto kategórii vozidiel. Dizajn sa riadi princípom „Redukovať na to podstatné“. Hlavné telesá sú zatlačené do úzadia a pohľad je nasmerovaný len na niekoľko ikonických high-tech prvkov. Zaujímavým prvkom je superobrazovka MBUX tiahnuca sa po celej šírke interiéru (na želanie), ktorej stvárnenie navodzuje dojem, akoby sa vznášala. Za veľkou sklenenou plochou sa nachádza obrazovka pre vodiča s uhlopriečkou 26 centimetrov (10,25 palca) a veľký centrálny displej s uhlopriečkou 35,6 centimetra (14 palcov). Po uvedení CLA na trh bude superobrazovka MBUX k dispozícii aj s dodatočnou obrazovkou pre spolujazdca s uhlopriečkou 35,6 centimetra (14 palcov) ako mimoriadna výbava. Ďalším lákadlom je športovo vysoko umiestnená stredová konzola, ktorá pôsobí akoby sa vznášala. Je rozdelená na dve úrovne ako vo vyšších kategóriách vozidiel. V hornej oblasti sa nachádza veľmi veľká, trojrozmerná úroveň s ozdobnými prvkami – s integrovaným držiakom na dva poháre a na želanie s odkladacím priestorom pre chytrý telefón vrátane funkcie bezdrôtového nabíjania. Tretím high-tech prvkom sú veľké stredové diely obloženia dverí. Aj tieto diely navodzujú dojem, akoby sa voľne vznášali. Sú priestorovo zvlnené nad profilom priťahovacej rukoväti, ktorá má klasický rúrkový tvar.
Najlepšia výbava v triede: nová interpretácia moderného luxusu značky Mercedes-Benz
Atraktívna a všestranná ponuka farieb a materiálov zdôrazňuje nároky značky Mercedes-Benz na výnimočný dizajn a výrazné charakteristické znaky výbavy. Na výber sú k dispozícii napríklad nové farby laku aquamintová a jasná modrá metalíza, novovyvinutý vankúš sedadla s technicky pôsobiacim perleťovým efektom v kombinácii farieb čierna/čistá biela pearl, ako aj ozdobné prvky z dreva s otvorenými pórmi, z kefovaného hliníka, s povrchovou úpravou s eloxalovým vzhľadom a pre automobilový priemysel s novým typom dekoračného povrchu z papiera.
Intuitívna interakcia a proaktívna podpora vodičov
Nová CLA od značky Mercedes-Benz: operačný systém Mercedes-Benz a asistenčné jazdné systémy
- Najinteligentnejšie vozidlo Mercedes-Benz všetkých čias
- Prvýkrát sú k dispozícii aktualizácie softvéru kompletného vozidla vrátane asistenčných jazdných systémov vzduchom
- Nová generácia MBUX pre ešte intuitívnejší a individuálnejší zážitok zákazníka
- Nový Virtuálny asistent MBUX ako prvý systém v automobile ponúka umelú inteligenciu od spoločností Google a Microsoft, ktorá umožňuje prirodzené a komplexné rozhovory
- Na mieru prispôsobené asistenčné systémy MB.DRIVE určujú nové štandardy v oblasti bezpečnosti a komfortu
Nová CLA je prvým vozidlom, ktorého funkcie sú kompletne založené na operačnom systéme Mercedes-Benz (MB.OS). Náš operačný systém bol kompletne vyvinutý interne v rámci spoločnosti. Vďaka tomu je najinteligentnejším vozidlom značky Mercedes-Benz všetkých čias. Ďalekosiahla integrácia architektúry umožňujúcej prenos dát z čipu priamo na klaud(Chip-to-Cloud) vo vozidle ponúka kontrolu nad všetkými aktuátormi a snímačmi na neporovnateľný, pohlcujúci zážitok a inteligentnú integráciu funkcií vozidla do používateľského rozhrania. Systém MB.OS je mozgom novej CLA. Riadi štyri oblasti: infotainment, automatizované jazdenie, karoséria a komfort (Body & Comfort), ako aj jazdenie a nabíjanie. Systém MB.OS v zásade pomáha oddeliť hardvér od softvéru. Vďaka tomu je vývoj softvéru rýchlejší a prispôsobiteľnejší.
Počnúc novou CLA rozdeľuje značka Mercedes-Benz technologickú inteligenciu svojich vozidiel do troch kategórií: MBUX, MB.DRIVE a MB.CHARGE. MB.DRIVE je nový nadradený pojem pre inteligentné asistenčné jazdné systémy.
Vďaka MB.OS bude CLA v priebehu všetkých nasledujúcich rokov vždy aktuálna a pripravená na nové funkcie
CLA je vybavená vysokovýkonnými počítačmi, ktoré sú prepojené s Inteligentným cloudom Mercedes-Benz. To po prvýkrát umožňuje aktualizácie softvéru kompletného vozidla vrátane asistenčných jazdných systémov vzduchom[6]. CLA preto bude aktuálna a atraktívna v priebehu mnohých nasledujúcich rokov – podobne ako chytrý telefón, ktorý možno vybaviť novými aplikáciami a rozšírenými funkciami. Aby výrobca vozidiel Mercedes-Benz mohol svojim zákazníkom ponúknuť prvotriedne obsahy a zážitky, spolupracuje s poprednými svetovými partnermi ako Google a Microsoft. Operačný systém Mercedes-Benz ponúka maximálnu flexibilitu, ktorá umožňuje bezproblémovú integráciu obsahov externých poskytovateľov. Používateľské rozhranie typické pre Mercedes ostáva zachované – aby bol zákazníkom sprostredkovaný zážitok, na ktorý sú zvyknutí.
Operačný systém Mercedes-Benz sa navyše vyznačuje efektívnym softvérovým výkonom. Pri aktualizáciách vzduchom je vďaka tomu potrebné výrazne nižšie množstvo energie. So systémom MB.OS určuje značka Mercedes-Benz nové štandardy v oblasti energetickej účinnosti prostredníctvom pokročilých technológií, implementácie úsporného režimu napájania napätím a inteligentného ovládania funkcií. Výsledkom je väčší dojazd a nižšie emisie CO2.
Zavedenie štvrtej generácie systému MBUX: je výnimočne intuitívny a individuálny
Osvedčený a obľúbený infotainment s názvom Používateľský zážitok Mercedes-Benz (MBUX) je teraz založený na operačnom systéme MB.OS. Týmto krokom sa zavádza štvrtá generácia systému MBUX. Otvára nový svet personalizovaného zážitku a intuitívnej interakcie medzi človekom a vozidlom, ktorá určuje štandardy v automobilovom priemysle. Nová generácia systému MBUX je celosvetovo prvým infotainmentom v automobile, v ktorom je integrovaná umelá inteligencia (UI) od spoločností Microsoft a Google. Vďaka tomu sa v jednom systéme prvýkrát kombinuje viacero agentov UI.
Na prevádzku až troch obrazoviek sa využívajú najmodernejšie vysokovýkonné čipy a grafické spracovanie v reálnom čase herného endžinu Unity. Nová koncepcia ovládania a zobrazovania je dokonale prispôsobená nielen vozidlu, ale aj individuálnym preferenciám zákazníkov. Táto koncepcia sa riadi dizajnovým princípom „Redukovať na to podstatné“. Na zdokonalenej nulovej vrstve MBUX na centrálnom displeji sa zobrazujú najdôležitejšie informácie, návrhy a prvýkrát aj naposledy použité aplikácie[7]. V zobrazení aplikácií teraz možno aplikácie presúvať a zahrnúť do priečinkov s individuálnymi názvami – podobne ako na chytrom telefóne. Keď je otvorená niektorá z aplikácií, jednoduchým stieracím pohybom doľava sa používateľ vráti naspäť do náhľadu aplikácií. Ďalším stieracím pohybom sa používateľ vráti do nulovej vrstvy. V rámci alternatívneho riešenia je aj naďalej kedykoľvek možné prejsť do nulovej vrstvy priamo pomocou tlačidla Domov.
Virtuálny asistent MBUX: inteligentný, komunikatívny a empatický ako priateľ
Nový Virtuálny asistent MBUX prostredníctvom generatívnej umelej inteligencie (UI) revolučne mení vzťah medzi vozidlom a vodičom. Predstavuje ďalší vývojový stupeň hlasového asistenta MBUX a ďaleko presahuje princíp reakcie na príkazy. Virtuálny asistent MBUX dokáže viesť komplexné, viacdielne dialógy ako s priateľom a disponuje krátkodobou pamäťou. Aktivuje sa pomocou hesla „Hey Mercedes“. Na základe funkcií vyhľadávania ChatGPT4o a Microsoft Bing spája zozbierané vedomosti z internetu. Príklad: „Hey Mercedes, kedy začínajú kvitnúť čerešne v Japonsku?“ „A kedy v Nemecku?“ Používatelia môžu rozprávať prirodzene a nemusia premýšľať o konkrétnych formuláciách. Virtuálny asistent takto dokáže odpovedať napríklad na otázky ako „Hey Mercedes, what is a black hole? (Ahoj, Mercedes, čo je to čierna diera?) Explain it to me like i'm a child. (Vysvetli to tak, ako keby som bol dieťa.)“
Vďaka Google Gemini dokáže Virtuálny asistent MBUX dokonale odpovedať aj na otázky týkajúce sa cieľov navigácie. Automotive AI Agent od Google Cloud pre automobily bol vyvinutý s použitím aplikácie Gemini prostredníctvom platformy Vertex AI a je špeciálne nastavený pre automobilový priemysel. Má prístup k informáciám z platformy Google Maps, ktoré využíva na to, aby používateľom poskytol podrobné a personalizované odpovede na otázky súvisiace s navigáciou, pozoruhodnosťami a mnohými ďalšími témami. Dokáže napríklad poskytnúť návrhy, ak mu používateľ položí takúto otázku: „Hey Mercedes, I have a meeting today (Ahoj Mercedes, dnes mám stretnutie). Do you have any ideas of anything special to do around here? (Máš predstavu o tom, čo sa dá konkrétne podniknúť v tomto okolí?)“
Virtuálny asistent MBUX si dokáže udržať kontexty. Podľa toho, o akej téme sa práve hovorí, dokáže striedavo využívať či už Automotive AI Agent od spoločnosti Google alebo ChatGPT. To znamená, že používatelia môžu počas jazdy pokračovať vo svojich rozhovoroch a vyvolať informácie. Virtuálny asistent sa ako „živý“ avatar v podobe hviezdy Mercedes-Benz vždy nachádza na nulovej vrstve.
Počas aktívneho dialógu rozpoznáva emócie a dokáže primerane reagovať. Avatar v podobe hviezdy prostredníctvom farebných animácií poskytuje virtuálnu spätnú väzbu a dokáže vyjadriť nálady a prejaviť empatiu. V rámci štandardného nastavenia je modrý, v prípade línie výbavy AMG Line zase červený. Keď zistí, že zákazník má dobrú náladu, zmení svoju farbu na zelenú. Ak Virtuálny asistent MBUX zaznamená výrazne dobrú náladu alebo radosť z očakávania, napríklad keď sa zákazník teší na plánované stretnutie, zmení sa avatar na živú, farebnú postavičku. Keď sa zákazník hnevá alebo je smutný, farba avatara sa zmení na oranžovú alebo červenú. Virtuálny asistent rôznymi animáciami signalizuje aj to, či práve hovorí, počúva alebo spracúva informácie. S cieľom dosiahnuť intuitívnu komunikáciu s vodičom pritom dochádza k plynulej interakcii pohybu, jasu, intenzity a farby.
Individuálna zábava pre cestujúcich vpredu
Nová CLA na želanie ponúka spolujazdcovi vlastnú obrazovku s uhlopriečkou 35,6 centimetra (14 palcov), ktorá mu poskytne individuálnu zábavu. Neustále meniace sa portfólio aplikácií[8] zahŕňa napríklad platformy na streamovanie videa ako je Disney+. Táto obľúbená služba streamovania videa ponúka bohatú paletu filmov a seriálov od spoločností Disney, Pixar, Marvel, Star Wars a National Geographic. Od svojho uvedenia na trh si služba Disney+ získala milióny predplatiteľov po celom svete a spolieha sa na exkluzívny obsah s cieľom neustále rozširovať svoju používateľskú základňu. S používateľsky nenáročným rozhraním a neustále rastúcou knižnicou je služba Disney+ na trhu so streamovacími službami stálicou. Odteraz je k dispozícii v novej CLA a čoskoro aj v ďalších modeloch Mercedes-Benz. Navyše sú k dispozícii platformy na streamovanie videa ako RIDEVU od spoločnosti Sony Pictures Entertainment a videohry s veľkým výberov titulov AAA prostredníctvom cloudového poskytovateľa hier Boosteroid. Používatelia môžu používať svoj herný ovládač s rozhraním Bluetooth alebo mobilný telefón, a tak si budú môcť vychutnať ten najlepší herný zážitok. Herný ovládač možno používať s displejom spolujazdca aj počas jazdy. V prípade centrálneho displeja je takéto použitie možné len vtedy, keď je vozidlo zaparkované.
Aj šetrič obrazovky displeja spolujazdca možno individuálne prispôsobiť prostredníctvom vlastných obrázkov. Množstvo bezpečnostných opatrení, ako je napríklad technológia sledovania očí, sa stará o to, aby nič neodpútavalo pozornosť vodiča.
Priestorová navigácia MBUX prepája asistenciu a vedenie trasy do komplexného zážitku
Integrovaná vizuálna komunikácia dosahuje vďaka priestorovej navigácii MBUX novú dimenziu. Táto pokroková navigácia využíva hlboko integrovanú priestorovú architektúru MB.OS, vďaka ktorej v reálnom čase zobrazuje pohľad na vozidlo a jeho okolie. Systém na displeji vodiča plynulo spája zobrazenie asistenčného jazdného systému s 3D zobrazením okolia a navádzaním po trase. Zobrazuje napríklad ďalších účastníkov cestnej premávky, ako sú automobily, bicykle, motorky či chodci. Začlenenie informácií na displeji vodiča prostredníctvom 3D grafiky herného endžinu zabezpečuje mimoriadne intuitívny prehľad.
Vodiči profitujú z lepšieho prehľadu o situácii. Vidia to, čo vidí CLA, a spôsob, akým ich podporujú asistenčné systémy. To vytvára dôveru na ceste k autonómnemu jazdeniu. Začlenenie navádzania po trase do zobrazenia okolia je mimoriadne užitočné v rušnej mestskej premávke. Zákazníci tak dokážu včas vidieť, čo sa napríklad nachádza za najbližšou odbočkou. Budovy a inú infraštruktúru možno rýchlo a jednoducho rozpoznať. Systém navyše ponúka aj integrovaný prehľad o stave vozidla prostredníctvom vizualizácie v reálnom čase s virtuálnou realitou. Týka sa to aj rozsvietenia smeroviek, diaľkového a stretávacieho svetla. Aj zrýchlenie a spomalenie vozidla sa vizualizuje v podobe prispôsobenej rýchlosti otáčania kolies.
Inteligentná navigácia, ktorá vytvára dôveru presne prispôsobeným navádzaním po trase so službou Google Maps
V novej CLA je zážitok z navigácie založený na Google Maps8. Jedinečný navigačný systém ponúka zákazníkom značky Mercedes-Benz to najlepšie z oboch svetov: základné služby Google Maps ako uznávaný štandard a dobre známe používateľské rozhranie Mercedes-Benz. Toto rozhranie poskytuje obvyklé služby Mercedes-Benz pre nabíjanie a parkovanie. Riešenie navigácie v CLA, ktoré bolo vyvinuté v rámci partnerstva medzi spoločnosťami Google a Mercedes-Benz, je jedným z prvých systémov, ktoré integrujú Automotive AI Agent od Google tak, aby bol použiteľný vo vozidle so službou Google Maps.
Navigácia s Elektrickou inteligenciou Mercedes-Benz na základe mnohých faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie. Dynamicky pritom reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo na zmenu spôsobu jazdenia. Mercedes-Benz navyše neustále pokračuje vo vývoji energetickej prognózy pre Navigáciu s Elektrickou inteligenciou. Vďaka tomu by sa mali v budúcnosti ešte presnejšie zohľadniť aj veterné podmienky pozdĺž vozovky vo výške vozidla.
Pri výpočte trasy sa kalkuluje spotreba energie. Pritom sa zohľadní topografia, priebeh trasy, teplota okolia, rýchlosť, nároky na kúrenie a chladenie. Ďalšími faktormi sú dopravná situácia na plánovanej trase, ako aj na nej dostupné nabíjacie stanice, ich nabíjací výkon a platobné funkcie. Výpočet sa uskutočňuje v cloude a kombinuje sa s údajmi vo vozidle.
Inteligentná navigácia rozpozná potrebu zastávky na nabíjanie a automaticky ju naplánuje tak, aby sa optimalizoval celkový čas cesty. Za určitých okolností totiž môžu byť výhodnejšie dve krátke zastávky na nabíjanie s vysokým nabíjacím výkonom než jedna dlhšia zastávka na nabíjanie. Navigácia s Elektrickou inteligenciou okrem toho automaticky prispôsobí nastavenia nabíjania vozidla a optimalizuje ich pre rýchlonabíjanie pozdĺž trasy – vrátane kondicionovania vysokovoltového akumulátora, ktorý vďaka tomu v správnom čase dosiahne optimálnu teplotu pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. Systém dodatočne poskytuje tipy na úsporu energie.
Značka Mercedes-Benz ako prvý zavádza integrovanú funkciu rezervovania[9] pre nabíjacie stanice. Zákazníci značky Mercedes-Benz v Nemecku a USA si budú môcť prostredníctvom integrovanej nabíjacej služby MB.CHARGE Public[10] ako prví vopred exkluzívne rezervovať nabíjací bod vo vlastnom nabíjacom parku Mercedes-Benz. Pri aktívnom vedení trasy s použitím Navigácie s Elektrickou inteligenciou rezerváciu automaticky vykoná vozidlo 15 minút pred príchodom do nabíjacej stanice. Vďaka funkcii rezervovania vodiči ušetria časy čakania a budú mať istotu, že nájdu voľné nabíjacie miesto, ktoré si rezervovali.
Funkcia KEYLESS-GO teraz s automatickým odomykaním a zamykaním
Nová CLA je dostupná s mimoriadnou výbavou KEYLESS-GO. V rámci najnovšej generácie tohto prístupového systému sa vozidlo podľa dostupnosti na trhu automaticky odomkne, keď sa používateľ s kľúčom od vozidla priblíži k vozidlu, resp. zamkne, keď sa od vozidla vzdiali. Túto funkciu možno tiež na želanie deaktivovať prostredníctvom centrálnej jednotky. Na želanie je funkcia KEYLESS-GO k dispozícii aj s funkciou Bezdotyková obsluha. S jej pomocou možno automaticky odomknúť a zamknúť zadné veko batožinového priestoru naznačením kopnutia pod zadným nárazníkom.
MB.DRIVE vytvára nové štandardy s najmodernejšími asistenčnými jazdnými systémami a parkovacími systémami
Nové modely CLA sú v Európe sériovo vybavené množstvom prvkov bezpečnostnej výbavy a asistentom udržiavania odstupu DISTRONIC. K technickým prvkom patrí osem kamier, päť radarových snímačov, dvanásť ultrazvukových snímačov a jeden vodou chladený vysokovýkonný počítač s postačujúcimi výkonovými rezervami pre budúce funkcie a pravidelné aktualizácie vzduchom.
Mercedes-Benz zoskupuje prídavné komfortné asistenčné systémy pod spoločným názvom MB.DRIVE. Dostupné alebo naplánované sú tieto digitálne doplnky10:
- MB.DRIVE ASSIST: od uvedenia na trh v Európe sa dodáva na želanie a ponúka výrazne vyšší komfort. Dopĺňa asistenta udržiavania odstupu DISTRONIC o asistenta riadenia, a tým sa stáva vysokomoderným asistenčným jazdným systémom úrovne 2 podľa SAE. Novinkou v CLA je asistent zmeny jazdného pruhu, ktorý uľahčuje zmenu jazdného pruhu jednoduchým klepnutím na páčku smeroviek.
- MB.DRIVE ASSIST PLUS: tento asistent by mal byť v ponuke neskôr a v závislosti od trhu ponúkne rozšírené asistenčné funkcie. Patrí k nim napríklad zdokonalený asistent udržiavania odstupu DISTRONIC plus. Naplánovaná je aj automatická zmena jazdného pruhu na diaľniciach.
- MB.DRIVE ASSIST PRO: zahŕňa dve prídavné kamery, a tým v mestskej premávke umožňuje nové asistenčné funkcie takzvanej úrovne 2++ podľa SAE. Asistent MB.DRIVE ASSIST PRO v CLA je technicky možný na celom svete na základe jeho modulárnej nadstavby, avšak z regulačných dôvodov ešte nie je všade schválený. Uvedenie na trh je naplánované na rok 2025 najprv pre čínsky variant, pretože to miestny regulačný rámec dovoľuje. Aj v USA existuje táto regulačná možnosť a uvedenie na trh je naplánované na rok 2026.
- MB.DRIVE PARKING ASSIST: dokáže lepšie a rýchlejšie rozpoznať medzery na zaparkovanie na oboch stranách, rovnako aj priečne možnosti zaparkovania. Tento asistent rozpoznáva aj iné parkovacie plochy než len tie, ktoré sú vyznačené bielymi čiarami. Ďalšia novinka: automatické vyparkovanie je možné aj po manuálnom zaparkovaní.
- MB.DRIVE PARKING ASSIST 360: dopĺňa asistenčný balík parkovania o nové a zlepšené zobrazenia okolia a nový vzhľad rozhrania HMI.
Bezstarostné cestovanie s inovatívnymi pohonmi a vlastnosťami typickými pre značku
Nový Mercedes-Benz CLA: pohon, podvozok, aerodynamika a bezpečnosť
- Vďaka 800-voltovému systému a striedaču z karbidu kremíka (SiC) prenikla technológia zo štúdie VISION EQXX do sériovej výroby
- Dvojstupňová prevodovka prispieva k efektívnosti a umožňuje dynamické jazdné výkony
- Až 325 kilometrov[11] dojazdu možno získať počas desiatich minút nabíjania
- Veľmi dobrá hodnota cW od 0,21, malé rozpätie v rámci konštrukčného radu
- Príprava na obojsmerné nabíjanie (V2G a V2H)
- Prvýkrát je v tejto kategórii vozidiel k dispozícii stredový airbag
- Vysoká úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti a viacstupňový vysokovoltový ochranný systém
Nová CLA s technológiou EQ je „jednolitrový automobil“ pre elektrickú dobu. S pozoruhodne nízkou spotrebou a v tomto segmente úctyhodným dojazdom pozdvihuje elektrickú mobilitu počas všedného dňa na novú úroveň. Na trh budú najprv uvedené modely CLA 250+ with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 14,1 - 12,2 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km)[12] a CLA 350 4MATIC with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 14,7 - 12,5 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km)12. Na konci roka bude modelová paleta doplnená o ďalšie elektrické akumulátorové varianty, ako aj o CLA s high-tech hybridným motorom (pozri samostatnú kapitolu).
Model CLA 250+ with EQ Technology ponúka jeden z najväčších dojazdov vo svojej triede, a to až 792 kilometrov podľa WLTP12. Vďaka tomu dokáže tento modelový variant s výkonom 200 kW prejsť napríklad zo Stuttgartu do mesta Kiel alebo z Brém do Mníchova bez zastávok na nabíjanie. Model CLA 350 4MATIC with EQ Technology s výkonom 260 kW sa ako vysokovýkonná verzia nachádza na vrchole modelovej palety. Je kombináciou vysokej efektívnosti s veľkým pôžitkom z jazdy a vynikajúcimi jazdnými výkonmi. Šprint z 0 na 100 km/h zvládne za 4,9 sekundy. Oba výkonové stupne dosahujú rýchlosť až 210 km/h.
S 800-voltovou technológiou je nabíjanie takmer rovnako rýchle ako tankovanie
Medzi najzaujímavejšie technologické prvky elektrickej CLA patrí 800-voltová elektrická architektúra a pokrokové pohonné jednotky vrátane dvojrýchlostnej prevodovky na hlavnom pohone na zadnej náprave. Tento 800-voltový systém maximalizuje efektívnosť aj výkon a v súhre s novou generáciou akumulátora dokáže podstatne skrátiť čas nabíjania. CLA s technológiou EQ možno napríklad dobiť na úroveň dojazdu až 325 kilometrov[13] v priebehu desiatich minút. Výkon rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom dosahuje v prípade modelov CLA 250+ a CLA 350 4MATIC až 320 kW.
Prehľad prvých dvoch elektrických vozidiel CLA:
|
|
CLA 250+ with EQ Technology |
CLA 350 4MATIC |
Výkon (špičkový) |
kW |
200 |
260 |
Krútiaci moment (špičkový) |
Nm |
335 |
515 |
Akumulátor: chemické zloženie článkov |
|
nikel-mangán-kobalt |
|
Akumulátor: využiteľná kapacita energie |
kW |
85 |
|
Výkon nabíjania striedavým prúdom, max. |
kW |
11 |
|
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom |
kW |
320 |
|
Nabíjanie jednosmerným prúdom: dojazd po 10 minútach (WLTP)[14] |
km |
285 - 325 |
275 - 315 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h |
s |
6,7 |
4,9 |
Maximálna rýchlosť |
km/h |
210 |
|
Komb. energetická spotreba (WLTP)[15] |
kWh/100 km |
14,1 - 12,2 |
14,7 - 12,5 |
Kombinované emisie CO2 (WLTP)15 |
g/km |
0 |
0 |
Dojazd (WLTP)15 |
km |
694 - 792 |
672 - 771 |
|
|
A |
A |
Novovyvinutý, elektrický pohonný systém s 93-percentnou účinnosťou
Mercedes-Benz umiestnením hlavného pohonu na zadnej náprave, ktorý zabezpečuje najlepšiu trakciu a ideálne jazdné vlastnosti, teraz prenáša známe usporiadanie hnacieho ústrojenstva zo strednej a vyššej triedy do základného segmentu. Elektrická pohonná jednotka s výkonom 200 kW so synchrónnym motorom s permanentnými magnetmi (PSM) na zadnej náprave bola kompletne vyvinutá v spoločnosti (in-house) a je priamo odvodená od agregátu štúdie VISION EQXX. Účinnosť na dlhej trase dosahuje úroveň 93 percent od akumulátora po koleso.
Magnety v rotore sú usporiadané v tvare dvojitého V. Ďalším charakteristickým znakom je takzvané vlásenkové vinutie statora. Tieto opatrenia prispievajú k mimoriadne tichému náhonu. PSM má pritom výrazne menší podiel ťažkých vzácnych ťažkých zemín ako staršie generácie motorov – tento podiel je takmer nulový. Vysokovýkonná výkonová elektronika je vybavená striedačom z karbidu kremíka (SiC), ktorý zabezpečuje mimoriadne efektívne využitie energie. Riadenie prevodovky a menič sú združené v jednom konštrukčnom diele s vysokou mierou integrácie.
Šprintér aj maratónsky bežec v jednom: dvojstupňová prevodovka spája dynamiku a vysokú efektívnosť
Súčasťou architektúry pohonu je dvojstupňová prevodovka na zadnej náprave. Kombinuje sa v nej dynamika a efektívnosť. Prvá stupeň je krátky s pomerom 11:1. Umožňuje vynikajúce zrýchlenie od samého začiatku, vysoké zaťaženie prívesom a efektívnosť aj v mestskej premávke. Druhý prevodový stupeň (s prevodovým pomerom 5:1) je navrhnutý na rozvoj výkonu vo vysokých rýchlostiach a vysokú efektívnosť na diaľnici. Zabezpečuje vynikajúci dojazd a komfort na dlhých trasách. Aj maximálna rýchlosť sa dosahuje na druhom prevodovom stupni.
Momenty preradenia závisia od jazdnej situácie a zvoleného jazdného programu. Okrem toho ich takzvaný onlinový optimalizátor neustále prispôsobuje aktuálnym parametrom, ako je napríklad stav nabitia akumulátora, výkon a potreby vodiča. Silové spojenie zabezpečujú ozubenia (1. stupeň), príp. lamely (2. stupeň). Prevodovka má špeciálnu tepelnú izoláciu.
Jednotka elektrického pohonu (EDU) 2.0 rieši cieľový konflikt medzi maximálnym krútiacim momentom, maximálnou rýchlosťou a príkladnou efektívnosťou – predovšetkým v reálnej jazdnej prevádzke. Vysoký krútiaci moment totiž neposkytuje len dynamické jazdné výkony. Je užitočný aj vtedy, keď vozidlo zdoláva stúpania na horských cestách alebo musí ťahať ťažký príves. Čiastočne elektrické ťažné zariadenie (mimoriadna výbava) elektrických modelov CLA[16] umožňuje ťahať príves s hmotnosťou až 1,8 tony. Vďaka tomu sú tieto modely vhodné napríklad ako vozidlá na ťahanie kompaktných obytných prívesov.
Väčšia sila len vtedy, keď je potrebná: modely s náhonom 4MATIC s odpojovacou jednotkou
CLA 350 4MATIC s náhonom na všetky kolesá je navyše vybavená jednotkou pohonu na prednej náprave s výkonom 80 kW. Aby boli dodržané požiadavky na efektívnosť, aj táto jednotka je vybavená meničom z karbidu kremíka (SiC) a je konštrukčne vyhotovená ako synchrónny motor s permanentnými magnetmi (PSM). Predný elektromotor funguje ako pomocný pohon. V závislosti od jazdnej situácie alebo jazdného programu sa teda pripája len pri zodpovedajúcej požiadavke na výkon alebo pri potrebe trakcie. Túto úlohu preberá takzvaná odpojovacia jednotka (DCU), ktoré výrobca vozidiel Mercedes-Benz využil v tomto segmente prvýkrát.
V prospech vyššej efektívnosti dokáže zariadenie DCU pri malom zaťažení v zlomku sekundy odpojiť elektromotor na prednej náprave, aby boli elektromotor a časti prevodovky nehybné. Tým sa až o 90 percent znižujú straty na prednej náprave a zvyšuje sa dojazd.
Teplo na efektívne predklimatizovanie „grátis“: sériové viaczdrojové tepelné čerpadlo
Elektrická CLA je ako prvé vozidlo Mercedes-Benz sériovo vybavená vzduchovým tepelným čerpadlom. Toto čerpadlo už viac nevyužíva obchádzku cez vodný okruh a ako takzvaný viaczdrojový model dokáže paralelne využívať tri zdroje energie: odpadové teplo z elektrického pohonu, odpadové teplo z akumulátora, ako aj okolitý vzduch. Vzduchové tepelné čerpadlo využívaním voľne dostupného tepla prispieva k vysokej efektívnosti CLA. V porovnaní s porovnateľným prídavným ohrievačom spotrebuje pri rovnakom výkone približne tretinu elektrickej energie.
Viaczdrojové tepelné čerpadlo okrem vysokého tepelného komfortu pre cestujúcich umožňuje aj veľmi vysoký nabíjací výkon CLA. Pred rýchlym nabíjaním zabezpečí ideálny teplotný rozsah vysokovoltového akumulátora. Akumulátor je zapojený do inteligentného teplotného manažmentu. Ak je aktivovaná Navigácia s Elektrickou inteligenciou, akumulátor sa vopred ohreje počas jazdy. Vďaka tomuto kondicionovaniu dosiahne v nabíjacom bode optimálnu teplotu pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. Mercedes-Benz pritom dbá na to, aby snaha o dosiahnutie efektívnosti neobmedzovala tepelný komfort a aby bol interiér pri rýchlom nabíjaní stále príjemne temperovaný.
Inteligentná rekuperácia na dosiahnutie čo najväčšieho dojazdu
Elektrická CLA je vybavená novým monoblokovým brzdovým systémom. Doteraz samostatné konštrukčné diely ako posilňovač bŕzd s hlavným brzdovým valcom a regulácia ESP sú spoločne začlenené do jedného kompaktného modulu, z čoho vyplýva označenie toto systému. Systém optimalizuje rekuperáciu energie z brzdenia, a tým zvyšuje dojazd. Koncepcia elektrického ovládania (By-Wire) sa stará o to, aby mal vodič vždy konzistentný, suverénny a transparentný pocit z brzdového pedálu, bez ohľadu na to, či vozidlo brzdí rekuperáciou alebo trením. Okrem toho nová brzdová sústava spĺňa vysoké bezpečnostné štandardy typické pre značku. V prípade poruchy sa systém spoľahlivo prepne na hydraulickú záložnú úroveň, a teda vždy sa postará o bezpečné vlastnosti brzdenia.
Z dôvodov zachovania efektívnosti sa takmer všetky priebehy brzdenia vykonávajú kompletne prostredníctvom rekuperácie. Rekuperačný výkon dosahuje hodnotu až 200 kW. V princípe môžu modely brzdiť elektricky až do úplného zastavenia vozidla, čím spätne získajú kinetickú energiu. Prudké spomalenie (do 3 m/s2 na nápravu) prináša väčšie množstvo spätne získanej energie, a tým celkovo aj väčší dojazd. Rekuperácia je možná aj pri aktívnom regulačnom zásahu systému ABS alebo na zľadovatenej vozovke.
Voliacou pákou za volantom možno nastavovať nielen jazdné stupne. Vodič ju môže použiť aj na nastavenie rekuperačného výkonu. Potiahnutím voliacej páky k volantu sa zvýši intenzita rekuperácie až na úroveň spomalenia 3 m/s2. Ak vodič zatlačí páku smerom k displeju vodiča, zodpovedajúcim spôsobom zmierni spätné získavanie energie. Ďalším zatlačením voliacej páky možno prepínať medzi stupňami rekuperácie D + a D automaticky. Zvolený stupeň sa zobrazuje v dolnej časti displeja. K dispozícii sú tieto štyri stupne rekuperácie:
- D automaticky: inteligentná rekuperácia
- D+: bez rekuperácie (kĺzanie)
- D: štandardná rekuperácia s úrovňou spomalenia do 1 m/s2
- D-: zintenzívnená rekuperácia s úrovňou spomalenia do 3 m/s2
Všetky štyri stupne rekuperácie sú dostupné ako Posledný režim (Last Mode). Pri stupni rekuperácie D automaticky je asistent ECO automaticky aktívny. V závislosti od výbavy dokáže využiť údaje uložené v navigačnej mape, ako aj informácie zo snímačov a kamier na zistenie predpokladaného priebehu trasy vozidla. Vďaka tomu dokáže systém podporiť optimálne prispôsobenie spôsobu jazdenia blížiacej sa jazdnej situácii, minimalizácii spotreby energie a maximalizácii rekuperácie. Asistent dokáže rozpoznať tieto udalosti na trase: kruhový objazd, ostrá zákruta, odbočenie, križovatka v tvare T, klesanie a obmedzenie rýchlosti. Keď včas aktivujete smerovku, asistent ECO dokáže reagovať aj na ďalšie križovatky alebo odbočky.
Keď systém rozpozná blížiacu sa udalosť alebo vozidlo idúce vpredu a vaše vozidlo sa blíži k miestu tejto udalosti, asistent ECO vypočíta optimálny priebeh rýchlosti na základe odstupu, aktuálnej rýchlosti a dostupných informácií o trase. Na displeji vodiča sa zobrazí symbol „Nohu dole z pedála“, ktorý sa v CLA nachádza ešte viac v strede zorného poľa. Ak vodič splní tento pokyn, spustí sa inteligentná rekuperácia v deceleračnom režime. Po rozpoznaní vozidla idúceho vpredu alebo stojaceho vozidla asistentom ECO dokáže systém model CLA spomaliť až do úplného zastavenia. To je možné napríklad na konci dopravnej zápchy alebo na semafore.
Špičkový akumulátor s anódami s oxidom kremičitým a vysokou energetickou hustotou
Inovatívny systém akumulátorov je založený na vysoko integrovanej modulárnej architektúre. Akumulátory obsahujú štyri veľké moduly článkov s pevným obalom a vyznačujú sa kompaktným a plochým vyhotovením. V modeli CLA 250+ a CLA 350 4MATIC sa používa vrcholový variant lítiovo-iónových akumulátorov s využiteľnou kapacitou energie 85 kWh. Články obsahujú anódy, v ktorých je grafit zmiešaný s oxidom kremičitým. V porovnaní s predchádzajúcim akumulátorom s bežnými grafitovými anódami sa v tomto prípade podarilo zvýšiť gravimetrickú energetickú hustotu až o 20 percent. Volumetrická energetická hustota chemického zloženia článkov dosahuje 680 Wh/l. Znova sa podarilo ešte viac znížiť podiel kobaltu. Na konci roka príde na trh model CLA vybavený akumulátorom s katódami s obsahom lítia, železa a fosfátu (LFP). Využiteľná kapacita energie bude dosahovať 58 kWh. Volumetrická energetická hustota chemického zloženia článkov bude dosahovať 450 Wh/l.
Napriek podstatne vyššiemu výkonu nabíjania platia pre elektrickú CLA rozsahy certifikátu akumulátora konštrukčných radov EQA a EQB aj naďalej. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz garantuje, že až počas ôsmich rokov alebo do najazdenia 160 000 km (podľa toho, čo nastane skôr) maximálna kapacita vysokovoltového akumulátora neklesne pod 70 percent.
Z CLA sa stáva akumulátor elektrického prúdu pre domácnosť: je pripravená na obojsmerné nabíjanie
Elektrická CLA je pripravená na prepojenie elektrických vozidiel a elektrickej siete. Keď je vozidlo pripojené na kompatibilnú obojsmernú nabíjaciu stanicu s možnosťou nabíjania jednosmerným prúdom, stane sa z neho akumulátor energie, ktorý dokáže uložiť napríklad solárny prúd na neskoršie použitie. Predovšetkým však ale môže slúžiť aj ako dodávateľ elektrického prúdu, buď v smere z vozidla do domácnosti (Vehicle-to-Home V2H), alebo v smere z vozidla do elektrickej siete (Vehicle-to-Grid V2G).
Funkcia obojsmerného nabíjania bude k dispozícii neskôr po zavedení na trh pomocou aktualizácie vzduchom. Na využívanie obojsmerného nabíjania sa môžu vzťahovať trhovo špecifické podmienky v súvislosti s legislatívou a požiadavkami dodávateľov energie.
Najlepšia aerodynamika v triede s hodnotou cw od 0,21
Menší odpor vzduchu znamená vysokú efektívnosť. Preto má aerodynamický výkon rozhodujúci vplyv práve v prípade elektrických vozidiel. Znížením súčiniteľa odporu vzduchu len o 0,01 sa totiž na dlhej trase zvyšuje dojazd o približne 2,5 percenta. Vďaka odporu vzduchu cw s hodnotou od 0,21 stojí plne elektrická CLA na čele svojho segmentu.
V rámci konštrukčného radu je rozpätie malé. Dôvodom je okrem iného široká ponuka aerodynamicky optimalizovaných kolies. V rámci tejto ponuky je prvýkrát k dispozícii aj dvojfarebný celoplošný kryt diskov z ľahkej zliatiny, ktoré v porovnaní s konvenčným diskom zlepšuje hodnoty až o dva body cw. Odborníci na aerodynamiku okrem toho v celom spektre veľkostí diskov podrobne optimalizovali spojler kolesa pred prednou aj zadnou nápravou, a tým minimalizovali vplyv kolies a pneumatík na odpor vzduchu.
Medzery v oblasti masky chladiča a svetlometov boli optimálne umiestnené a čiastočne utesnené. Koncepcia spodku karosérie EQS a EQE bola zdokonalená. Veľmi hladký spodok karosérie je takmer kompletne uzavretý a prekryté sú aj pružinové ramená a ťažné ramená. Prekrytie zadných kolies je vyhotovené ako pevná súčasť karosérie, a preto medzi ním a okolitými konštrukčnými dielmi nie sú žiadne medzery. Preto sa nepohybuje spolu s nápravou, napríklad keď je náprava prepružená. CLA disponuje takzvaným manažmentom dosadnutia spodku karosérie na ochranu akumulátora. Aj jej plne integrované konštrukčné diely boli aerodynamicky optimalizované. Aby nebolo nutné robiť kompromisy v oblasti aerodynamiky, zabudoval výrobca automobilov Mercedes-Benz do plne elektrickej CLA dva varianty difúzora v zadnej časti: pre modely so spájacím zariadením a pre modely bez spájacieho zariadenia.
Komfortný podvozok s nápravou s priestorovým zavesením kolies zo strednej a vyššej triedy
Sériovo má CLA komfortný podvozok s oceľovými pružinami s novovyvinutou prednou nápravou s tromi ramenami. Dolná úroveň prvkov zavesenia zahŕňa priečnu výstuhu a tlačnú vzperu. Obe ramená sú vyhotovené ako kované hliníkové konštrukčné diely. Rovnako ako pri náprave s teleskopickými vzperami McPherson, aj v tomto prípade teleskopická vzpera vedie koleso a je priamo spojená so strmeňom nápravy. Tretím ramenom je spojovacia tyč, ktorá je definovaná ako časť riadenia s ozubenou tyčou. Priečne uložená prevodovka riadenia je umiestnená pred stredom kolesa. To spôsobuje želané natáčanie a precízne reakcie riadenia. Strmeň nápravy, ktorý spája dolnú úroveň prvkov zavesenia s teleskopickou vzperou a na ktorom je uchytené koleso aj brzdová sústava, je vyhotovený ako odlievaný hliníkový konštrukčný diel. Pri tomto konštrukčnom diele bol dôraz kladený nielen na nízku hmotnosť konštrukcie, ale aj na vysokú tuhosť odklonu kolies. Tým boli vytvorené ideálne podmienky pre dobré reakcie pri zatáčaní a vysoký zvukový komfort.
Vzadu je zabudovaná novovyvinutá náprava s priestorovým zavesením kolies. Prostredníctvom nej prenáša výrobca automobilov Mercedes-Benz do tohto segmentu koncepciu zo strednej a vyššej triedy, ktorá je známa svojimi kvalitami, pokiaľ ide o vedenie kolesa.
Vysoká úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti – prvýkrát sa v tejto kategórii vozidiel používa stredový airbag
Nová CLA bola od základov vyvinutá podľa najmodernejších bezpečnostných kritérií. Vďaka tomu je výrobca vozidiel Mercedes-Benz aj v tomto segmente priekopníkom v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Cieľ je jasný: značka Mercedes-Benz chce v podobe CLA ponúknuť najbezpečnejší automobil vo svojej triede. Nové sériové bezpečnostné asistenčné systémy dokážu zabrániť množstvu nehôd. Ak aj napriek tomu nastane nehoda, deformačné zóny, stabilná bezpečnostná bunka priestoru pre cestujúcich a záchytné systémy sú cielene navrhnuté tak, aby pravdepodobnosť vážneho zranenia bola čo najnižšia.
Výrobca automobilov Mercedes-Benz prvýkrát v CLA, a tým vôbec prvýkrát v tomto segmente, sériovo zabudováva stredový airbag. Pri prudkom bočnom náraze a v závislosti od závažnosti nehody a stavu obsadenosti sa tento airbag rozvinie medzi vodičom a spolujazdcom. Stredový airbag je v strede vo vozidle integrovaný do operadla sedadla vodiča.
Osvedčený viacstupňový vysokovoltový ochranný systém a zdokonalený systém včasnej výstrahy akumulátora
V prípade elektrického vozidla venuje výrobca vozidiel Mercedes-Benz osobitnú pozornosť nielen dôrazu na ochranu účastníkov premávky a cestujúcich, ale aj na ochranu akumulátora energie. Plne elektrické vozidlo je okrem známeho 12-voltového systému dodatočne vybavené aj vysokovoltovým elektrickým systémom, ktorý zahŕňa vysokovoltový akumulátor a k nemu pripojené spotrebiče. Patria k nim napríklad elektromotory pohonu či komponenty ako klimatizácia. Kompletné vozidlo, ako aj vysokovoltový akumulátor, vysokovoltové vedenia a ďalšie vysokovoltové komponenty musia nad rámec zákonných predpisov navyše spĺňať aj prísne požiadavky značky Mercedes-Benz.
V novej CLA je obal akumulátora integrovaný do koncepcie ochrany pri náraze ako súčasť konštrukcie vozidla. Okrem toho zrealizoval výrobca vozidiel Mercedes-Benz v rámci novej generácie vysokovoltových akumulátorov prostredníctvom príslušných odstupov medzi článkami akumulátora, ako aj konštrukcie článkov a modulov článkov rozsiahle opatrenia proti potenciálnej tepelnej reakcii vysokovoltového akumulátora. Zdokonalený systém včasnej výstrahy okrem varovania cestujúcich zahŕňa ďalšie ochranné opatrenia na strane vozidla – napríklad bočné okná a vetracie klapky sa zatvárajú automaticky. Nový snímač, ktorý je centrálne umiestnený vo vysokovoltovom akumulátore, monitoruje akumulátory aj keď je vozidlo odstavené.
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz uplatnil svoju viacstupňovú koncepciu ochrany s ôsmimi prvkami zabezpečenia proti vysokému napätiu aj v CLA, aby elektrické komponenty po nehode nijako neohrozovali cestujúcich, poskytovateľov prvej pomoci ani záchranárov. Táto koncepcia ochrany sa už osvedčila v iných plne elektrických modeloch z dielne Mercedes-Benz – potvrdzujú to zistenia zo skúmania dopravných nehôd realizovaného výrobcom vozidiel Mercedes-Benz. V prípade vážnej nehody sa vysokovoltový elektrický systém automaticky odpojí. Rozlišuje sa pritom medzi reverzibilným a ireverzibilným odpojením.
Pri ľahších nehodách dochádza k reverzibilnému odpojeniu. Keď sa vodič po automatickom odpojení pokúsi znova naštartovať vozidlo, prebehne v pozadí automatické meranie izolácie. Nové spustenie je možné len vtedy, keď je systém bezchybný. Tak zostanú vozidlá spôsobilé na jazdu naďalej pojazdné. Len pri vážnych nehodách, po ktorých vozidlo spravidla už nie je spôsobilé na jazdu, sa vysokovoltový elektrický systém odpojí ireverzibilne. Nezvratné odpojenie znamená, že len odborná dielňa dokáže vozidlo znova aktivovať.
Pri automatickom odpojení sa cieľovým vybitím komponentov zaistí, že tieto komponenty nebudú predstavovať žiadne nebezpečenstvo. Pre záchranárov sú navyše určené odpojovacie miesta, na ktorých môžu vysokonapäťový systém odpojiť od napätia.
Nová elektrická CLA v porovnaní so svojím predchodcom znižuje uhlíkovú stopu o 40 percent
V podobe CLA sa do sériovej výroby dostáva prvé vozidlo z rodiny nových, inovatívnych elektrických vozidiel z dielne Mercedes-Benz. V prípade novej plne elektrickej CLA sa v celom hodnotovom reťazci znižuje uhlíková stopa o 40 percent v porovnaní s jej neelektrifikovaným predchodcom. Vďaka zavedeniu ďalších opatrení na znižovanie emisií CO₂ do dodávateľského reťazca a procesu nabíjania akumulátora možno zvýšiť úspory až na dve tretiny.
Približne 40 percent použitého hliníka sa vyrába v zariadeniach na elektrolýzu s obnoviteľnými zdrojmi energie. Vďaka tomu sa v prípade elektrickej CLA v konečnom súčte ušetrí približne 400 kg CO₂ na vozidlo. Aj v prípade novej generácie akumulátorov sa uhlíková stopa zmenšuje opatreniami na zníženie emisií CO2 vo vysokovoltovom článku o približne 30 percent na článok v porovnaní s predchádzajúcim akumulátorom. Okrem výroby článkov s bilančne neutrálnymi emisiami CO2[17] sa aj pri výrobe materiálu katód, anód a obalu článkov používa elektrický prúd z obnoviteľných zdrojov energie.
Okrem materiálov interiéru novej CLA majú vysoký podiel sekundárnych materiálov aj termoplasty. Na úrovni celého vozidla je tento podiel v porovnaní s predchodcom štyrikrát vyšší. Spolu 50 percent podielu sekundárnych materiálov pre termoplasty pochádza z recyklátu zo spracovania spotrebovaného materiálu. Napríklad uchytenia pre zdviháky vozidla boli 100-percentne vyrobené z recyklovaných nárazníkov starých vozidiel. Vaňa predného batožinového priestoru je vyrobená z približne 70-percentného podielu recyklátu.
MB.CHARGE Public: integrovaná digitálna nabíjacia služba
V rámci digitálneho doplnku MB.CHARGE Public[18] (predtým Mercedes me Charge) spája výrobca vozidiel Mercedes-Benz všetky funkcie verejného nabíjania a ponúka svojim zákazníkom množstvo exkluzívnych výhod. Len jedna zmluva o nabíjaní[19] im stačí na to, aby získali prístup k jednej z najväčších nabíjacích sietí na svete. Navyše môžu vždy nabíjať zvyčajným, používateľsky jednoduchým spôsobom – bez ohľadu na príslušného prev