AI už dokáže vytvoriť repliku vašej osobnosti
Nedávna štúdia výskumníkov zo Stanfordovej univerzity a laboratória DeepMind spoločnosti Google, publikovaná na predtlačovom serveri arXiv, odhalila, že umelá inteligencia dokáže prostredníctvom rozhovorov vytvoriť veľmi presné repliky osobností ľudí. Tím viedol rozhovory s 1000 rôznymi osobami o ich živote, hodnotách a názoroch. Údaje z rozhovorov potom použili na vývoj agentov umelej inteligencie, ktoré tieto osoby napodobňujú.
Na otestovanie presnosti agentov účastníci vyplnili testy osobnosti a sociálne prieskumy, výsledkom čoho bola 85 % miera podobnosti medzi agentmi a ich ľudskými náprotivkami. Tieto „simulačné agenty“ majú pomáhať výskumníkom v sociálnych vedách tým, že im umožnia vykonávať štúdie, ktoré by so skutočnými ľudskými subjektmi boli náročné alebo neetické. Na rozdiel od agentov založených na nástrojoch, ktoré vykonávajú úlohy za používateľov, simulačné agenty sú navrhnuté tak, aby komunikovali a správali sa ako skutoční ľudia.
Cieľom výskumu je zlepšiť celkový vývoj umelej inteligencie a naznačuje, že pochopenie ľudského správania môže zdokonaliť technológiu umelej inteligencie. Existujú však obavy týkajúce sa ochrany súkromia a zneužitia, keďže táto technológia by mohla ľahko viesť k vytváraniu zosobnení bez súhlasu osôb podobne ako v prípade deepfake. Metódy hodnotenia použité v štúdii boli založené predovšetkým na všeobecných testoch, ktoré nezachytávajú celú komplexnosť jednotlivých osobností.
Ako hlavná metóda boli zvolené rozhovory s cieľom získať bohaté, jedinečné poznatky, ktoré môžu prieskumom chýbať, a odhaliť osobné príbehy a skúsenosti, ktoré formujú správanie. Štúdia poukazuje aj na alternatívnu metódu vytvárania digitálnych replík prostredníctvom menšieho množstva údajov z rozhovorov, čo potenciálne zefektívňuje tento proces. Výskum poukazuje na vzrušujúce možnosti, ale zároveň varuje pred etickými dôsledkami vytvárania umelej inteligencie, ktorá môže reprezentovať skutočné osoby.
Zdroj: technologyreview.com.
Zdroj Foto: depositphotos.com.