Airbus a Toshiba chcú spoločne vytvoriť supravodivý letecký motor
Airbus spája sily so spoločnosťou Toshiba, aby vyvinuli superúčinný supravodivý motor pre lietadlá, ktorý využíva kvapalný vodík dodávajúci elektrickú energiu na chladenie pohonu a priľahlých systémov. Spomedzi všetkých možností, ako dosiahnuť, aby lietadlá neprodukovali žiadne emisie, a pritom ich všetky nepremeniť na klzáky, je vodík najsľubnejší, pretože kombinuje relatívne vysokú hustotu energie so schopnosťou znížiť emisie takmer na úroveň vody.
No vodík zaberá veľa miesta v porovnaní s leteckým palivom a jediný praktický spôsob, ako s ním pracovať, je kryogénna kvapalina ochladená na teplotu nižšiu ako -253 °C. V lietadlách poháňaných vodíkom sa vodík sa privádza do palivového článku, ktorý generuje elektrinu, ktorá buď nabíja batérie, alebo priamo poháňa elektromotor. Stále však existuje problém s hmotnosťou, pretože elektromotory dostatočne výkonné na to, aby boli praktické pre lietadlá bežnej veľkosti, sú veľmi ťažké a majú zlý pomer výkonu a hmotnosti.
Na prekonanie tohto problému sa Airbus a Toshiba zaoberali otázkou, ako využiť kvapalný vodík pre palivové články na chladenie kryogénneho supravodivého elektromotora predtým, ako vstúpi do palivového článku. Keď sa určité materiály ochladia pod určitú teplotu, napríklad kvapalný vodík, stanú sa supravodivými. Inými slovami, elektrický odpor materiálu klesne takmer na nulu a dokáže udržať elektrický prúd neobmedzene dlho.
To umožňuje vytvoriť oveľa výkonnejšie a účinnejšie magnety, ktoré sú základom počítačových tomografov, urýchľovačov častíc, niektorých sietí na prenos energie – a možno aj elektromotorov. Spoločnosť Airbus tvrdí, že supravodivý motor je viac ako trikrát ľahší ako ten bežný a má 97 % účinnosť pohonu. To znamená oveľa väčší výkon v oveľa menšom a ľahšom balení.
Zdroj: newatlas.com.
Zdroj Foto: Airbus/Toshiba