ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Audi Q2: Nekonvenčný kríženec do mesta

0

Koncom minulého roka uviedlo Audi na slovenský trh úplne nový model Q2, ktorý nemal priameho predchodcu a ktorý aj Audi zaujímavo promuje ako #untaggable. A naozaj je pravda, že sa dosť ťažko zaraďuje do konkrétnej triedy, pretože má niečo aj z hatchbacku, aj z SUV s vysokým vstupom do vozidla a dozadu klesajúcu strechu kupé. Ale najlepšie mu asi sedí trieda s označením crossover.

Q2-ka je určená do mesta, ale vďaka pohonu quatro a adaptívnym tlmičom v pohode zvláda aj ľahký terén vrátane vysokých mestských obrubníkov. Určite zaujme dizajnom, ktorému dominujú výrazné hrany, osemuholníková maska chladiča vpredu a dozadu jemne klesajúca strecha, ktorá sa vzadu napája na farebne odlišný stĺpik. Dlhý strešný spojler a difúzor integrovaný do nárazníka potvrdzujú dynamický charakter Q2. Tím dizajnérov v Audi dostal za úlohu vytvoriť výrazné auto, ktoré dokáže zaujať najmä mladších zákazníkov, čo sa im naozaj podarilo. A tak­isto sa im podarilo dosiahnuť dobrý súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,30.

Testovaný model prišiel vo výraznej červenej farbe, čo mierne agresívny dojem novej Q2-ky ešte umocnilo. Vybavená bola 1,4-litrovým motorom TFSI (110 kW/150 k) so systémom vypínania valcov podľa potreby s označením COD (Cylinder on Demand). Hydraulická lamelová spojka s elektronickou reguláciou prenáša za normálnych podmienok celý krútiaci moment na predné kolesá, podľa potreby ho však plynulo prenesie aj na kolesá zadnej nápravy. Štandardom pre všetky verzie Audi Q2 je progresívne riadenie, pri ktorom má hrebeň prevodovky riadenia premenlivé ozubenie, čím sa prevodový pomer mení v závis­losti od uhla natočenia volantu. Pri malom uhle natočenia volantu je riadenie priamejšie, čo zvyšuje dynamiku jazdy, naopak, pri veľkom uhle natočenia je riadenie sprevodované ľahšie, čo uľahčuje napríklad parkovacie manévre.

Audi Q2 je štandardne vybavené stredovým displejom MMI, ktorý sa ovláda prostredníctvom otočného tlačidla a dvoch ďalších tlačidiel umiestnených na stredovom tuneli. Oproti iným modelom Audi staršej generácie je otočné tlačidlo umiestnené pred radiacou pákou, a nie až za ňou, čo umožní jeho lepšie ovládanie. Stredovému displeju sekunduje 12,3" grafický prístrojový displej pred vodičom s označením Audi virtual cockpit, ktorý ponúka viaceré režimy ­zobrazenia s prioritou pre otáčkomer a tachometer alebo systém ­infotainment, alebo navigáciu.  Na želanie dodávaný head-up displej premieta vybrané údaje z navigácie, aktuálnu rýchlosť, prípadne iné výstražné upozornenia na plochu pred vodičom.

Navigácia MMI plus s dotykovou plochou MMI touch a Wi-Fi hotspot sa dodávajú na želanie. Prostredníctvom rozhrania Audi smartphone interface pripojíte smartfóny s operačným systémom iOS a Android.

Asistenčný adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go udržiava pomocou predných radarov želaný odstup od vozidla vpredu. Je to výborný pomocník pri jazde v kolónach, pokiaľ idú autá v priamej línii za sebou, naozaj si môžete oddýchnuť od neustáleho rozbiehania sa a pribrzďovania. Pri dobrzďovani reaguje asistent plynulejšie a efektívnejšie ako ľudský vodič, ktorý má skôr tendenciu pracovať s brzdou prudšie a nelineárne. Treba si zvyknúť, že asistent má vypočítanú dráhu bezpečného dobrzďovania, ľudský vodič má tendenciu brzdiť skôr, aby si nechal rezervu, takže niekedy to vyzerá tak, že asistent nestihne auto včas dobrzdiť. Stihne to, len si treba dať pozor, aby bol aj naozaj zapnutý. Adaptívny tempomat pracuje v kombinácii s prevodovkou S tronic v rozsahu rýchlosti 0 až 200 km/h.

Asistent dokáže prostredníctvom radarov rozpoznať aj nebezpečné situácie, napríklad keď pred idúcim autom prechádza chodec. Systém na to upozorní vodiča, prípadne začne s núdzovým brzdením, pri nízkej rýchlosti až do úplného zastavenia auta.

Napriek veľkej pomoci asistenta nie je správne poľaviť na ostražitosti. Napríklad pokiaľ sa dostanete na križovatku, kde auto pred vami náhle odbočí, tempomat to môže vyhodnotiť ako voľný priestor pred sebou a vyraziť neočakávane dopredu.  Parkovací asistent dokáže s Q2 manévrovať na pozdĺžne aj priečne parkovacie miesta. Pri cúvaní z priečneho parkovacieho miesta využíva systém na sledovanie vozidiel prichádzajúcich zo strán, čo je veľmi užitočná funkcia v prípade, ak vodič nemá napríklad pre kríky dobrý výhľad na cestu, na ktorú vychádza.

Asistenčný systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu využíva údaje z kamery vpredu, ktorá rozpoznáva vodorovné značenie cesty. V prípade, že sa auto približuje k jazdnému pruhu bez zapnutia smerového svetla, pomáha vodičovi jemnými zásahmi do riadenia smeru udržať vozidlo v jazdnom pruhu. Je to veľmi užitočná funkcia aj pri monotónnej jazde po diaľnici s dobre viditeľným vodorovným značením na ceste. Ak si potrebujete preladiť rádio alebo skontrolovať situáciu v aute či spätných zrkadlách, asistent vás ochráni pred nechceným opustením jazdného pruhu. Keby ste náhodou mali v úmysle úplne odovzdať riešenie asistenčnému systému a dať ruky dole z volantu, asi po 30 sekundách vás asistent upozorní, že to nie je dobrý nápad, a keď hneď nevrátite ruky na volant, vypne sa.

V prípade rýchlostných ciest, ktoré majú užšie polomery zákrut, alebo pri obchvate Bratislavy, kde býva úzka krajnica a zvodidlo je dosť blízko vonkajšej plnej čiary, môže byť jazda s asistentom pri vyšších rýchlostiach s rukami iba jemne dohliadajúcimi na automat pomerne adrenalínový zážitok.  V každom prípade treba pamätať, že ide o pomocné asistenčné systémy, ktoré nezabezpečujú úplne autonómne riadenie auta. Takisto treba dávať priebežne pozor, či sú asistenčné systémy zapnuté, či sa náhodou nedeaktivovali, aby nechtiac nedošlo ku kolízii. Treba ešte pochváliť predné svetlomety, ktoré naozaj výborne v noci presvetlia priestor pred autom, pričom farba svetla je podobná dennému, čo znižuje únavu očí počas dlhších nočných jázd. 

Parametre:

• Motor: radový benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním a prepĺňaním výfukovým turbodúchadlom, zdvihový objem ccm: 1395, max. výkon, kW (k) pri 1/min: 110 (150)/5000 – 6000, max. krútiaci moment, Nm pri 1/min: 250/1500 – 3500, druh pohonu: pohon predných kolies, pneumatiky: 205/60 R 16, objem palivovej nádrže: 50 l, max. rýchlosť km/h: 212, ­zrýchlenie 0-100 km/h v s: 8,5, spotreba v meste v l: 6,6, spotreba mimo mesta v l: 4,7, kombinovaná spotreba v l: 5,4, emisie CO2 v g/km: 124
• Základná cena: 28 900 EUR
  Cena testovaného modelu: 37 935 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Atraktívny vzhľad, výborný motor a jazdné vlastnosti, komfort a technologická výbava
- Stredový displej trčiaci do priestoru

Zobrazit Galériu

Martin Drobný

Všetky autorove články
Audi

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať