ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Recenzia: Hyundai Ioniq Electric: Komfortná „električka“

0

Hyundai nastúpil na trh hybridov a elektromobilov trochu nenápadne, ale o to razantnejšie. Hyundai Ioniq sa totiž dodáva v hybridnej a elektrickej verzii a v prvej polovici tohto roka by mal pribudnúť aj plug-in hybrid. Nám sa na test dostal Ioniq Electric, teda čistý elektromobil. Keď sa povie elektromobil, mnohí si predstavia rozhrkané autíčko so sparťanskou výbavou, ktoré sa ledva niekam doplazí. Moderné elektromobily sú však o niečom inom a Ioniq Electric spôsobí nejednému konkurentovi vrásky na čele. Keď sa k autu postavíte, rozhodne by ste nepovedali, že stojíte pri elektromobile, a aj po nasadnutí sú pocity rovnaké ako v bežnom aute tejto kategórie. O tom, že je to elektromobil, sa presvedčíte až po jeho zapnutí, keď zostane ticho. Veľkosťou aj koncepciou karosérie sa dá porovnať s Toyotou Prius, takže ide o plnohodnotné auto pre 5 osôb. Sami sme si vyskúšali, že sa v ňom pohodlne prepravia 4 dospelé osoby. Pohon zabezpečuje elektromotor s výkonom 120 koní a krútiacim momentom 292 Nm, ktorému dodáva energiu 28 kWh  Li-Pol akumulátor od LG Chem. Maximálna rýchlosť je 165 km/h a udávaný dojazd 280 km.

Ioniq na nás hneď pri prvom nasadnutí urobil dojem. Elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča vás po zatvorení dverí prisunie do prednastavenej polohy. Ak jazdíte dvaja, môžete si svoju polohu uložiť do pamäte. Zaujme bohatá výbava, ktorá sa pri elektromobiloch tak často nevidí. Nájdete v nej adaptívny tempomat, systém LKAS na aktívne sledovanie jazdného pruhu, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, kompletné LED osvetlenie okrem diaľkových svetiel, vyhrievanie všetkých sedadiel aj volantu a viaceré bezpečnostné systémy, ktoré zabezpečujú núdzové brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla aj premávky za vozidlom, a veľa ďalších. Prepínanie denných a stretávacích svetiel je automatické. Diaľkové svetlá sú trochu nepochopiteľne halogénové a ovládajú sa ručne. Palubný multimediálny systém s navigáciou umožňuje pripojenie cez bluetooth, Wi-Fi aj USB. Po spárovaní s mobilom sa načíta zoznam kontaktov do vozidla, takže všetko ovládate z displeja. Z mobilu môžete urobiť prístupový bod, na ktorý sa autom pripojíte. Máte tak k dispozícii aktuálne počasie aj dopravné informácie. Táto funkcia pracovala veľmi dobre a umožnila nám elegantne obísť bratislavské zápchy.  Ovládanie jazdných režimov je zverené netradične štvorici veľkých tlačidiel na stredovej konzole.

Týždenné testovanie sme si patrične užívali, aj keď sa na nás dostal rad v najmenej priaznivom období pre elektromobil. Vonkajšie teploty klesali v noci pod – 15 °C a cez deň sa ledva vyšplhali na – 5 °C. To sa, pochopiteľne, odrazilo aj na ­výdrži batérie, a teda výslednom dojazde. Na druhej strane sme si vyskúšali používanie elektromobilu práve v takýchto extrémnych podmienkach. Pri + 20 °C je dobrý každý. Pri nízkych teplotách práve Li-Pol batérie rýchle strácajú kapacitu, a tak treba riešiť udržiavanie ich teploty v prijateľných medziach. To síce odčerpáva určitú časť energie, ale nie toľko ako pri ich podchladení. V zimných podmienkach treba aj vykurovať, čo sa na spotrebe prejaví dosť výrazne. Výhodné je, že počas nabíjania si môžete nastaviť  časovač s časom, keď budete auto potrebovať. Na túto hodinu bude vykúrené na prednastavenú teplotu a odmrazené, použije sa pri tom energia zo siete, takže batéria bude plne nabitá. Rovnako si môžete nastaviť aj čas nabíjania, ak napríklad doma využívate nočnú tarifu, bude sa nabíjať v rámci vyhradeného času. K autu dostanete nabíjací kábel, ktorý umožní nabíjanie z bežnej 220 V zásuvky (Schuko). Palubná nabíjačka dodá výkon 6,6 kW, takže auto nabijete asi za 10 – 11 hodín v závislosti od stupňa vybitia a teploty. Vo výbave je konektor DC Combo 2, takže môžete nabíjať aj z domácej dokúpiteľnej nástennej zásuvky 3× 380 V, v tomto prípade sa čas nabíjania skráti asi na 4,5 hodiny. Môžete takisto využiť rýchle nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach. Vozidlo umožňuje nabíjať až výkonom 100 kW (asi 23 min). My sme nabíjali na rýchlonabíjacej stanici ZSE s výkonom 55 kW. Tá nám batériu nabila za 30 minút, pričom nabíjanie sa skončilo pri 94 %. Nabíjanie na verejných staniciach je kapitola sama osebe. Na rýchlonabíjačku potrebujete zväčša kartu od prevádzkovateľa, ktorú si musíte vybaviť vopred. Najväčšiu sieť u nás prevádzkuje spoločnosť ­Greenway, nabíjanie je však spoplatnené podľa času nabíjania, takže napríklad 20 minút nabíjania vás stojí 10 eur. Za tento čas nabijete asi na 80 km jazdy, takže vás 100 km vyjde viac ako na benzínovom aute.  ZSE zatiaľ poskytuje nabíjanie zadarmo, potrebná je však karta, ktorú si musíte vyzdvihnúť v ZSE. Využijete ju však zatiaľ iba na 4 miestach v Bratislave. Ďalšie verejné nabíjačky majú rôzne umiestnenia a aj podmienky používania. Často potrebujete špeciálne karty alebo aj káble. Takže dlhšia jazda elektromobilom s takýmto dojazdom je dnes viac dobrodružstvo než praktické cestovanie, a ak si aj trasu pozorne naplánujete, nikde nie je napísané, že na nabíjacom mieste nenájdete parkovať arogantného vodiča s klasickým autom, ako sa nám to stalo v Nitre. Ioniq je však určený predovšetkým ako druhé auto do rodiny pre používateľov denne dochádzajúcich asi 50-60 km od domova, prípadne ďalej s možnosťou dobíjania počas dňa. Vzhľadom na to, že u nás zatiaľ na sídliskách nabíjačky bežne nenájdete, jeden z predpokladov je rodinný dom alebo aspoň elektrifikovaná garáž.

Používanie Ioniqu je ináč veľmi príjemné. Keď sa k autu priblížite, vyklopia sa zrkadlá a zapne sa osvetlenie kľučiek a terénu okolo auta ­svet­lami vstavanými zospodu zrkadiel. Osvetlený je aj priestor zásuvky, takže ani v noci nemáte problém s manipuláciou. Ideálne je nechať si predhriať vozidlo na stanovenú hodinu, takže nastupujete už do vykúreného. V prípade ­potreby sú všetky sedadlá vyhrievané. Ak cestujete sám, má vykurovanie špeciálny režim, keď presmeruje kúrenie iba na vás. Šetrí sa tým energia, ale pri – 11 °C sme ocenili aj vyhrievanie sedadla. Kúrenie je výkonné, problém je v tom, že ak si pri nízkych teplotách budete v aute robiť saunu, výrazne sa to prejaví na spotrebe energie. Pri nastavení na 22 °C si pri týchto teplotách vzalo viac ako 2,5 kW. Jazda je svižná, a keď na to šliapnete, cítite vysoký krútiaci moment. Podvozok je veľmi dobre odladený, dobre si poradí s nerovnosťami a je slušne odhlučnený. Riadenie je presné a auto dobre sedí v zákrutách. Pri jazde po diaľnici nie je problém udržovať 130 km/h, ale dosť sa to prejavuje na spotrebe. Ako dobrý kompromis sa nám osvedčila rýchlosť okolo 110 km/h. Adaptívny tempomat patrí k najnovšej generácii, takže pracuje až do nulovej rýchlosti. To oceníte pri jazde v kolóne, kde udržuje ­vzdialenosť, zastaví do nuly a zase sa rozbehne. Zaujímavý doplnok je aktívny LKAS, ktorý auto­maticky udržuje jazdný pruh. Ruku však musíte držať na volante.Trošku nás zaskočilo, že ak volant pustíte, ozve sa varovný signál s upozornením na displeji, a ak si nedáte povedať, varuje vás znovu a potom sa vypne. Očakávali by sme skôr to, že pribrzdí alebo aspoň spomalí. Takéto riešenie nám nepripadá veľmi dobré. Pravda však je, že systém nie je určený na samostatné riadenie, iba na asistenciu. Pokiaľ má kvalitné pruhy na vozovke, dokáže udržiavať smer aj pri prudších zákrutách, poradí si aj so žltými pruhmi. Spoliehať sa na to však nedá. Výhľad dozadu je ako na všetkých sportbackoch  horší, pri cúvaní však pomôže parkovacia kamera a senzory vzadu aj vpredu. Senzory strážia aj premávku za vami, ak cúvate z radu vozidiel. Bočné zrkadlá sa navyše sklopia dole, aby ste videli prípadný obrubník. Drobnosti, ktoré potešia.

Za jazdy senzory strážia mŕtvy uhol a signalizujú vozidlo vo vedľajšom pruhu rozsvietením kontrolky v spätnom zrkadle. Pri vyhodení smerovky sa ozve aj zvukový signál. Rovnaké senzory vás upozornia aj na rýchlo sa približujúce vozidlo zozadu. Navigačný systém je integrovaný s ostatnými časťami informačno-zábavného systému, takže povely navigácie si môžete dať zobrazovať aj na prístrojovom paneli. Ten poskytuje množstvo informácií o jazdných režimoch, toku energie aj štatistiky. V strede je vždy viditeľný dojazd na batériu v kilometroch. Páčilo sa nám, že tento údaj je smerodajný, takže ak pred jazdou nastavíte kúrenie a pôjdete bežným štýlom, môžete sa naň spoľahnúť. Ak počas jazdy zvýšite či znížite prednastavenú teplotu, údaj sa prepočíta. Na hlavnom displeji si okrem navigácie a multimédií možno zobraziť aj panel Elektrické vozidlo, na ktorom sa prehľadne zobrazuje dojazd v km, najbližšia nabíjacia stanica a úroveň nabitia batérie v percentách. Po kliknutí na dojazd sa vám na mape zobrazí akčný rádius s aktuálnym stupňom nabitia. Zobraziť si môžete aj aktuálnu spotrebu, kde vidíte spotrebu motora, kúrenia a ostatných systémov. Užitočné je zobrazenie najbližších nabíjačiek, ktoré si môžete filtrovať hoci podľa typu zásuvky a nechať sa navigovať priamo k vybranej nabíjačke. Funkčnosť nás však trocha sklamala. V databáze sa nezobrazili všetky nabíjačky, a keď sme sa nechali k dvom v Nitre navigovať, ani jedna nebola zadaná presne. V prípade nabíjačky RWE nás navigácia zaviedla o 1,5 km mimo. Na tom budú musieť vývojári popracovať. Palubná doska je trošku „pretlačidlovaná“, ale po chvíli sa na to dá zvyknúť. Veľa funkcií možno ovládať priamo z volantu. Na stredovej konzole je vpredu štvorica tlačidiel radenia, vpred, vzad, parkovanie  a neutrál. V zadnej časti je okrem vyhrievania ­sedadiel, volantu a vypnutia predných senzorov aj ovládač jazdných módov Normal, Sport a Eco, zapnutie Auto Hold (pri zabrzdení na križovatke nemusíte stáť na brzde) a ručná brzda.  Ich umiestnenie je však dosť nepraktické a počas jazdy odvádza pozornosť. Na strednom paneli je vpredu priehradka na mobil so vsta­vanou ­bezdrôtovou rýchlonabíjačkou systému QI. So ­Samsung Galaxy S6 fungovala bez problémov.

Na záver musíme konštatovať, že sa nám vozidlo veľmi páčilo a vedeli by sme si ho predstaviť na každodenné jazdenie do práce. Vzhľadom na dojazd nie je vhodné na dlhé cesty na dovolenku, na to však Hyundai ponúka Ioniq v hybridnej verzii alebo v ešte zaujímavejšej plug-in hybridnej.

Pri uvedených zimných podmienkach sme sa so zapnutým kúrením dostali na dojazd 165 km. Počas testu sme najazdili 960 km s priemernou spotrebou 17,6 kW/h. Asi 60 % tvorila jazda po diaľnici.

Parametre:

• Batéria (využiteľná): 28 kWh, max. rýchlosť: 165 km/h, max. výkon: 120 koní/295 Nm, zrýchlenie 0-100 km/h: 10,2 sekundy, záruka (pohonná jednotka, riadenie, odpruženie a brzdový systém): 5 rokov, záruka na akumulátor: 8 rokov alebo 200 000 km, spotreba: 11,5 kWh/100 km, dobíjanie: palubný 6,6 kWh, DC Combo2 až 100 kW, dojazd: 280 km
• Cena: 36 990 EUR (34 990 EUR s akciovým bonusom)
Na vozidlo možno uplatniť štátnu dotáciu vo výške 5000 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Špičková výbava, jazdné vlastnosti, nízke prevádzkové náklady, efektný dizajn, kvalitné spracovanie, v rámci kategórie dobrý dojazd
- Iba halogénové diaľkové svetlá

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti: 90 %
Spotreba: 90 %
Priestor:  100 %
Tech.  výbava: 90 %
Ostatná výbava: 90 %
Ovládanie: 90 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 93 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
Hyundai elektromobil

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať