CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Audi SQ6 e-tron quattro / Novinka so športovými génmi

0

Nové Audi Q6 e-tron sme už testovali, ale pri prvom teste sme mali k dispozícii menej vybavenú verziu, neobsahujúcu takmer nič z najnovších technologických vychytávok, ktorými sa výrobca chváli. Tentoraz sa nám však na test dostal športovo ladený variant tohto modelu s označením SQ6 e-tron quattro, s plnou technologickou výbavou a navyše v najvýkonnejšej verzii.

WESTECH_122024

Iba na malú rekapituláciu, Audi radu Q6 je prvý sériový model postavený na novej prémiovej elektrickej platforme PPE (Premium ­Platform Electric), ktorú automobilka vyvinula v spolupráci s Porsche. Jej kľúčová vlastnosť je úplne nová 800-voltová architektúra, ktorá zvyšuje efektivitu nabíjania a výkonu. S 800-voltovou architektúrou sme sa už v Audi stretli v modeli e-tron GT, nová však bola kompletne prepracovaná. SQ6 je vybavené novo vyvinutou lítiovo-iónovou batériou pozostávajúcou z dvanástich modulov a 180 prizmatických článkov s celkovou kapacitou 100 kWh (z toho 94,9 kWh využiteľných). Táto batéria poskytuje podľa WLTP dojazd až 598 km na jedno nabitie.

Vozidlo využíva dvojicu elektromotorov: asynchrónny na prednej náprave a synchrónny s permanentnými magnetmi na zadnej. Toto riešenie zabezpečuje, že predný motor sa pripája iba v prípade potreby a v odpojenom stave sa voľne a bez odporu pretáča a umožňuje tak režim plachtenia. Systémový výkon motorov je 360 kW, pričom zadný poskytuje krútiaci moment 580 Nm a predný pridáva ďalších 270 Nm. To zaručuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy s využitím Launch Control. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 230 km/h. Vďaka novej 800-voltovej architektúre sa vozidlo nabíja výkonom až 270 kW, čo skracuje čas strávený na nabíjacích staniciach pri nabíjaní z 10 % na 80 % približne na 21 minút. Nabíjacie porty sú nad zadným blatníkom po oboch stranách pod elektricky ovládanými dvierkami. Pravý ukrýva konektor Typ2 na AC nabíjanie, ľavý zásuvku CCS2 na AC aj DC nabíjanie. Nabíjanie má byť optimalizované vďaka inteligentnému prediktívnemu tepelnému manažmentu, keďže manuálne sa ohrev batérie spustiť nedá. Pri testoch v zimných podmienkach sa to však nepotvrdilo a aj po 130 km jazdy s nastaveným cieľom na nabíjačke IONITY nabíjanie zo 17 % SOC nepresiahlo 175 kW. Pritom pri teste Q6 pri vyšších teplotách sme dosiahli nabíjací výkon 276 kW. Možno bude treba doladiť nastavenie softvéru. K dispozícii je technológia Plug & Charge, pomocou ktorej po pripojení kábla sa vozidlo samo autorizuje na kompatibilných nabíjacích staniciach a automaticky začne nabíjanie. Zaujímavosťou nového 800 V systému je technológia bankového nabíjania pri 400-voltových nabíjacích staniciach, kde sa batéria rozdelí na dve 400-voltové jednotky a umožní tak paralelné nabíjanie výkonom až 135 kW. Toto nabíjanie fungovalo veľmi dobre.

Prednej časti dominuje plne uzavretá maska Singleframe vo farbe karosérie. Spodná časť vozidla od prednej lízanky cez lemy blatníkov, prahy až po zadný difúzor sú v čiernej lesklej farbe. Vyzerá to efektne, ale nakoľko to bude praktické, ukáže čas. V každom prípade to dáva autu elegantný a športový vzhľad. Vysoko umiestnené digitálne denné svetlá dodávajú pocit vážnosti a umožňujú vybrať personalizovaný vzor z 8 predlôh. Vozidlo prichádza s revolučnou svetelnou technikou. Prepracované matrixové svetlomety svietia vynikajúco a aj funkcia vykrývania ostatných účastníkov premávky fungovala bezchybne. Svetlá poskytujú homogénne svetelné pole a vysoký výkon. Zadné svetlá majú spodnú časť tvorenú panelmi OLED a umožňujú okrem nastavenia jedného z 8 svetelných podpisov, ktorý sa mení spolu s prednými svetlami, aj zobrazenie rôznych symbolov, upozorňujúcich vodičov za vami napríklad na nebezpečenstvo.

V kabíne zaujme nový displej MMI s uhlopriečkou 14,5 palca a 11,9-palcový virtuálny kokpit Audi. Tie sú súčasťou panoramatického dotykového systému MMI orientovaného na vodiča. Ten umožňuje jednoduché a intuitívne ovládanie všetkých funkcií vozidla. Žiaľ, hlavne potenciál displeja prístrojového panela nie je veľmi využitý. Umožňuje iba dva typy zobrazenia s ukazovateľom asistenčných systémov uprostred. Oproti starším systémom si tu však už iný pohľad neviete dať. Hodil by sa aj nejaký ukazovateľ výkonu, respektíve toku výkonu počas jazdy a podobne. Pre spolujazdca je k dispozícii ďalší 10,9-palcový dotykový displej, ktorý umožňuje ovládanie multimediálnych funkcií a navigácie bez toho, aby rušil vodiča. Počas jazdy sa jeho povrch pre vodiča elektronicky zatemní, sledovať ho môže iba spolujazdec. Ten si okrem sledovania trasy alebo ovládania multimédií môže pozerať videá alebo hrať hry. Žiaľ, displej neumožňuje separátne pripojenie napríklad slúchadiel, aby spolujazdec nerušil iných. Vo výbave sme mali aj nový head-up displej s rozšírenou realitou, po novom zobrazujúci aj grafiku radaru, podľa ktorej vidíte, ktorý objekt pred vami sleduje. Efektne je urobené zobrazenie zmeny rýchlostného limitu, keď vám značka s novým limitom akoby priletela z diaľky. Head-up displej patrí vďaka rozšírenej realite k najlepším v súčasných modeloch vozidiel.

Priestorové pomery v kabíne sú veľmi dobré. Cestujúci majú dostatok miesta aj odkladacích priestorov. Priestrannému kufru sekunduje aj veľký predný batožinový priestor (frunk), do ktorého sa zmestia všetky káble aj povinná výbava.

Na novom ovládacom paneli na ľavých dverách teraz nájdete všetky ovládacie prvky svetiel, zrkadiel, okien, zamykania aj sedadiel. Vyzerá to síce dobre, ale je to menej prehľadné. Vozidlo však má aj pomerne slušné hlasové ovládanie s umelou inteligenciou, ktoré síce po slovensky nevie, ale rozumie aspoň češtine, takže množstvo funkcií môžete ovládať ním. Hlasové ovládanie vcelku pracovalo dobre, no občas robilo nelogické chyby. To bude treba ešte doladiť.

Vo výbave sme tentoraz mali širokú škálu pokročilých asistenčných systémov, ktoré zvyšujú bezpečnosť a pohodlie na cestách. Výborne funguje adaptívny tempomat s automatickým preberaním rýchlosti podľa značiek aj údajov z databázy. Vstavaná navigácia má takzvanú elektrickú inteligenciu, takže pri plánovaní trasy naplánuje aj nabíjacie zastávky. Na mape vidíte všetky nabíjačky kompatibilné so službou Audi Charge, ktorú získate pri nákupe vozidla. Podporuje väčšinu nabíjačiek, na ktoré v Európe narazíte.

Zatiaľ čo Q6 sme testovali za letných horúčav, počas testu SQ6 sa teploty pohybovali skôr na zimnej úrovni medzi -3 °C a +10 °C. Spo­treba sa tentoraz ustálila na 27,2 kWh/100 km. S ľahšou nohou po okreskách sme sa dostali na 21,5 kWh/100 km. Vzduchový podvozok je naladený športovejšie, takže nerovnosti nežehlí úplne, ale zato zabezpečuje výbornú stopu bez nakláňania aj v zákrutách. Vzhľadom na športový charakter a zrýchlenie za 4,3 s na 100 km/h (v režime Launch Control) je rozjazd nastavený oveľa ráznejšie ako na Q6. Jeden z najväčších benefitov novej platformy je novo vyvinutá 800 V technika, ktorá je odlišná od predchádzajúcej generácie e-tronov a umožňuje nabíjanie výkonom až 270 kW. V zimných podmienkach však vozidlo podľa ukazovateľa udržiavalo batériu na teplotách okolo 5 – 9 °C a táto teplota sa nemenila, ani keď bola v navigácii naplánovaná nabíjačka. Nevieme, akú má mať batéria ideálnu teplotu pred nabíjaním, isté však je, že vyšší výkon ako 175 kW sme pri zimnom nabíjaní nezaznamenali. A to sme k nabíjačke prišli po 130 km jazde. Ručne však prípravu batérie zapnúť nemožno. Nabíjanie z 10 na 80 % sme zvládli za 28 minút.

Audi SQ6 je veľmi zaujímavý model, ktorý poteší jazdnými vlastnosťami, výbavou aj pohodlím. Za kvalitu sa však platí, s tým treba počítať.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 21,5 - 27,2 - 29
  • Dojazd v teste (km): 441 - 330
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 175
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 28

Technické údaje:

Audi SQ6 SUV e-tron: elektrický krútiaci moment 580 Nm vzadu, 275 Nm vpredu, systémový výkon 360 kW (380 kW s Launch Control), kapacita batérie brutto/netto 100/94,9 kWh, pohon quattro, pohotovostná hmotnosť 2455 kg, celková prípustná hmotnosť 2965 kg, prípustné zaťaženie strechy/nosiča 75/100 kg, max. zaťaženie nebrzdeným prívesom 750 kg, max. zaťaženie brzdeným prívesom 2400 kg (pri stúpaní 12 % alebo 8 %), objem batožinového priestoru 514 l (vpredu 64 l), ma­ximálna rýchlosť 230 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 4,4 s (4,3 s s Launch Control), kombinovaná spotreba 17,6 kWh/100 km (WLTP), elektrický dojazd kombinovaný podľa WLTP 595 km, min. čas AC nabíjania (0 % - 100 %) 10 h 11 min (pri max. AC výkone), min. čas DC nabíjania (10 % - 80 %) 21 min (pri max. DC výkone 270 kW), emisie CO2 kombinované 0 g/km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, svetelná technika, 800 V systém, jazdné vlastnosti, výkon, veľký frunk
Grafika infotainmentu má vyšší potenciál, ako využíva

  • Cena modelu od (s DPH): 94 300 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 117 000 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať