
Hyundai SANTA FE PHEV 2024 / Veľa priestoru pre rodinu
Nový Hyundai SANTA FE na rok 2024 predstavuje piatu generáciu obľúbeného sedemmiestneho rodinného SUV od Hyundai, ktoré je na trhu už od roku 2001. V priebehu rokov prešlo mnohými zmenami a táto generácia je prvá, ktorá posúva SANTA FE výraznejšie do prémiovejšej cenovej kategórie. S dĺžkou 4,83 metra a šírkou 1,9 metra bez bočných zrkadiel je SANTA FE o niečo kratšie ako BMW X5 a Kia EV9 a len nepatrne dlhšie ako Peugeot 5008. Zákazníci si môžu vybrať medzi hybridným alebo plug-in hybridným modelom, ktorý ponúka oficiálny čisto elektrický dojazd 54,1 kilometra. Plug-in hybridnú verziu v 7-miestnom usporiadaní a s pohonom 4×4 sme testovali.
Dizajn exteriéru SANTA FE s hranatými líniami nemusí vyhovovať každému vkusu, je to jedno z tých áut, ktoré buď milujete, alebo nenávidíte. Predná časť sa môže páčiť, zatiaľ čo takmer kolmá zadná časť kufra môže vyvolávať neistotu, aj keď hranatý tvar prináša praktickosť. Pravda je, že Hyundai, ako je už zvykom, asi nenechá nikoho chladným, vo svojej monštruóznej elegancii je skrátka svojský a všade, kde s ním prídete, spôsobí rozruch. A to je možno aj zámer. Rozhodne nejde o žiadnu sivú myšku. Ten správny zážitok však príde až v interiéri. Ak sme na začiatku spomínali prémiovejšiu kategóriu, tu sa bude závisťou zelenať nejedna konkurencia. Krásna, priestorná a veľmi prakticky navrhnutá kabína, kde je dostatok miesta na všetko. Napriek tomu, že v stredovej konzole nájdu miesto na bezdrôtové nabíjanie rovno dva smartfóny vedľa seba (!), stále je tu kráľovské miesto pre vodiča aj spolujazdca – bez obmedzeného priestoru na nohy a podobne. Väčšina dôležitých funkcií má svoje mechanické tlačidlá, ktoré ovládate po pamäti a neodvádzajú vám pozornosť od riadenia. Pohodlné sedadlá sú vyhrievané aj odvetrané. Dvojicu veľkoplošných displejov s antireflexnou úpravou, umiestnenú pod spoločným zakriveným sklom, vhodne dopĺňa head-up displej, ktorý ponúka všetky podstatné informácie na jazdu. Tak nejako by mohla vyzerať kabína prémiového auta. Musíte sa v ňom jednoducho cítiť dobre a to Santa Fe rozhodne spĺňa.
Nový infotainment má modernejšiu grafiku, ktorá sa môže buď páčiť, alebo nie, má však praktické veľké tlačidlá a veľmi prehľadné a jednoduché ovládanie. Systém, samozrejme, podporuje diaľkové pripojenie cez Bluelink, vďaka ktorému možno vozidlo monitorovať a ovládať niektoré funkcie na diaľku. Podporované sú online pripojenia, aktualizácie softvéru vzduchom aj bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto. Už tradične je k dispozícii nadštandardná technologická výbava zahŕňajúca všetky asistenčné systémy, ktoré si viete v aute predstaviť. Nechýbajú ani špeciality, ako je diaľkový inteligentný parkovací asistent, ktorý umožňuje dokončiť automatický parkovací manéver zvonka vozidla, alebo Blind Spot View Monitor (monitor mŕtveho uhla), ktorý po zapnutí smerovky na prístrojový panel premieta obraz z kamery na boku vozidla, takže vidíte, či sa tam nenachádza cyklista, ďalšie auto alebo iná prekážka, ktorú ste mohli prehliadnuť v bočných zrkadlách.
Novinka je vybavená lítiovo-iónovou batériou s kapacitou 13,8 kWh, ktorá oficiálne umožní elektrický dojazd 51 km. To nie je zlé, ale v súčasnosti ani nič výnimočné. Napriek tomu sme v reálnych podmienkach na okreskách a v meste dosiahli elektrický dojazd 51,6 kilometra, čo by malo stačiť na pokrytie bežnej dennej jazdy väčšiny ľudí, takže by sa nemali príliš často spoliehať na 1,6-litrový preplňovaný benzínový motor. Pri jazde na diaľnici to bude skôr okolo 30 km. Žiaľ, auto nemá inteligentné spravovanie energie na základe trasy, takže ak ho necháte v automatike, najprv vybije batériu a potom jazdí iba v hybridnom režime. Pri dlhších trasách preto odporúčam hneď na začiatku prepnúť do hybridného režimu. Podľa našich testov tak systém pracuje lepšie a úspornejšie. Samozrejme, ak bola batéria nabitá. Nabíjanie je, žiaľ, veľmi pomalé, s výkonom 3,3 kW, aj keď vďaka relatívne malej batérii sa z prázdneho stavu plne nabije za menej ako päť hodín pomocou dedikovanej nabíjačky pre autá alebo približne za sedem hodín z bežnej domácej 230 V zásuvky. To, samozrejme, predpokladá, že máte kde nabíjať.
Z hľadiska praktickosti a batožinového priestoru je SANTA FE kráľom. Všetko od odolných, no na dotyk príjemných materiálov a estetiky až po obrovský priestor a variabilitu sedenia robí z tohto auta užitočného spoločníka. Vpredu je množstvo miesta a priehradiek vrátane dvojitých odkladacích skriniek pred spolujazdcom, veľkých vreciek vo dverách, veľkej otvorenej police pod stredovou konzolou s pogumovaným povrchom proti kĺzaniu vecí a veľkého úložného priestoru pod lakťovou opierkou. Výhľad je prekvapivo dobrý vďaka veľkej presklenej ploche a vzpriameným stĺpikom. Sedadlá v strednom rade sú posuvné a sklopné v pomere 60/40 a ponúkajú dostatok miesta aj pre vysokých dospelých. Jednoduchým stlačením tlačidla sa sedadlá sklopia a posunú dopredu pre primeraný prístup do tretieho radu, hoci návrat stredného radu sedadiel do normálnej polohy si vyžaduje obe ruky, čo môže byť otravné. Keď sa dostanete do tretieho radu, je tam prekvapivo dosť miesta aj pre dospelého, pokiaľ vám neprekážajú zdvihnuté kolená; podlaha je pomerne vysoko a miesta na nohy nie je veľa. Napriek tomu sa tam priemerný dospelý bude cítiť pohodlne, a to aj preto, že v treťom rade sú štandardné držiaky na poháre, nabíjacie body a ovládanie klimatizácie – rovnako ako pre cestujúcich v strednom rade. Tretí rad sedadiel sa takisto veľmi ľahko vyklápa a aj pri použití všetkých siedmich sedadiel zostáva dosť miesta na jeden kočík alebo pár mäkkých tašiek. Po sklopení tretieho radu do päťmiestnej konfigurácie, ktorú bude väčšina majiteľov pravdepodobne používať najčastejšie, získate obrovský batožinový priestor s objemom 621 litrov. To by malo stačiť na takmer čokoľvek, čo rodinný život bežne prináša. Jedinou výčitkou je absencia úložného priestoru pod podlahou na nabíjacie káble. Chýba aj priestor na uloženie krytu batožinového priestoru. SANTA FE má však výhodu v podobe úchytov Isofix aj v treťom rade sedadiel – okrem dvoch párov v druhom rade, čo dáva dovedna štyri páry úchytov Isofix. Rodiny s viacerými malými deťmi to určite ocenia. Samozrejme, môžete sklopiť druhý a tretí rad sedadiel úplne do roviny, čím vznikne priestor dlhší ako 2 metre.
Ťažná kapacita je pre viacerých fanúšikov SANTA FE sklamaním. Novinka dokáže vo vyhotovení PHEV (napriek pohonu všetkých kolies) ťahať len 1010 kg a v hybridnej verzii 1110 kg bez ohľadu na to, či si vyberiete model s pohonom dvoch alebo všetkých kolies. Aspoň si môžete objednať továrensky montované ťažné zariadenie pre ľahké prívesy alebo nosiče bicyklov. Vozidlo je vybavené samonivelačným odpružením bez ohľadu na zvolenú výbavu a veľmi dobre udržiava komfort a kontrolu. V zákrutách si všimnete mierny náklon karosérie, ale riadenie vždy poskytuje dobrý pocit z toho, čo sa deje, a je to jednoducho veľmi sebavedomé a príjemné auto na šoférovanie. Jazdný komfort v meste a pri nižších rýchlostiach je trochu kostrbatý a nepokojný, ak narazíte na veľmi rozbitý, zaplátaný úsek cesty. Motor je hlučný, ak ho naozaj vytočíte, ale vcelku je SANTA FE veľmi vyrovnané a kontrolované vozidlo bez ohľadu na štýl jazdy. Prepínanie medzi elektrickým a benzínovým pohonom je dostatočne tiché, takže si to často ani nevšimnete, prípadne ho môžete držať v režime EV, keď je viac než dosť rýchle aj na diaľničné tempo. Verzia PHEV má štandardne pohon všetkých kolies a na výber máte niekoľko terénnych nastavení. Regeneračné brzdenie v SANTA FE je veľmi dobre nastaviteľné pomocou páčok na volante, ktoré umožňujú prepínať medzi tromi rôznymi úrovňami, alebo ho možno úplne vypnúť. Pomocou páčok môžete takisto zapnúť alebo vypnúť funkciu adaptívnej regenerácie, ktorá automaticky zvyšuje rekuperáciu brzdenia, aby udržala bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred vami, dokonca reaguje aj na rýchlostné limity a blížiace sa križovatky.
Hyundai SANTA FE je priestorné sedemmiestne rodinné SUV. Pôsobí prémiovo, dobre jazdí a je neuveriteľne všestranné a priestranné. Pravda, viac výkonu by nebolo na zahodenie, ale ďalšie vlastnosti to plne vyvážia. Pokiaľ nemáte možnosť každodenného nabíjania doma alebo v zamestnaní, odporúčam voliť skôr hybridnú verziu.
TESTY:
- Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km) 3,9
- Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 7,8
- Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 6,9
- Elektrický dojazd v teste (km) 51
- Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 3,5
Technické údaje:
Výrobca: Hyundai, model: SANTA FE 7S Plug-in Hybrid 1.6 T-GDI 6AT 4×4 PREMIUM, spaľovací motor: zážihový štvorvalec, palivo: benzín, objem: 1598 cm³, výkon (kW / pri ot./min): 117,6, krútiaci moment: 265 Nm, prevodovka: 6-st. A, výkon elektromotora: 72 kW, krútiaci moment elektromotora: 304 Nm, systémový výkon: 186 kW, systémový krútiaci moment: 367 Nm, objem palivovej nádrže: 47 l, kapacita batérie: 13,8 kWh, poháňaná náprava: AWD, nabíjanie AC – typ konektora: Typ 2, nabíjanie AC – výkon nabíjačky: 3,3 kW, podpora 3f AC nabíjania: 1f, hmotnosť pohotovostná max.: 2090 – 2145 kg (7M), max. rýchlosť: 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s, spotreba podľa výrobcu 1,7 l/100 km, elektrický dojazd podľa výrobcu (WLTP): 54,7 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Krásna priestorná kabína, spracovanie, technologická výbava, jazdné vlastnosti, veľký kufor
- Autu by svedčalo viac výkonu, ale na pohodové rodinné vozenie postačí
- Cena modelu od (s DPH): 47 290 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 62 950 EUR