BMW i3: Elektromobil do mestskej prevádzky
Bolo to na začiatku leta, keď sme navštívili zastúpenie spoločnosti BMW v rakúskom Salzburgu. Prišli sme sa pozrieť, ako to vyzerá s nastupujúcou érou elektromobilov, konkrétne sme vyskúšali automobil BMW i3. Ten sa už komerčne predáva v niektorých štátoch a predaj na Slovensku štartuje. V automobile sme jazdili v hustej mestskej premávke, ale boli sme aj mimo mesta, dokonca aj na diaľnici. Máme tak dostatok skúseností na usúdenie, ako vyzerá jeden z najlepších elektromobilov v súčasnosti.
Predovšetkým si treba uvedomiť, že BMW i3 je auto konštruované hlavne do mesta. V štandardnej dodávke je to čisto elektromobil, no je to asi prvé auto, ku ktorému si ako doplnok môžete objednať spaľovací motor. Ten predlžuje dojazdovú vzdialenosť BMW i3 asi na 300 km. Range Extender, ako sa tento motor nazýva, je pritom tichý spaľovací motor, ktorý funguje ako ďalší nabíjač batérie. Auto tak stále poháňa elektrický motor.
Menší panel v zornom poli vodiča nahrádza tradičné „budíky". Zobrazuje sa aj stav vybíjania/nabíjania batérie a aktuálna odhadnutá dojazdovú vzdialenosť (129 km).
Štandardný elektrický motor má výkon 125 kW s točivým momentom 250 Nm. Ako sme si vyskúšali, auto s elektrickým motorom je veľmi dynamické, hlavne do rýchlosti 60 km/h BMW i3 zrýchľuje naozaj nečakane, v podstate ako výkonný športový automobil.
Na displeji rýchlonabíjačky vidíte údaje o tom, koľko bude dobíjanie trvať a koľko energie ste dobili
Počas testu sme zrýchlenie z 0 na 60 km/h namerali za menej ako 4 sekundy, z 0 na 100 km/h je to podľa výrobcu za 7,2 sekundy. Pohon zaisťuje lítiovo-iónová batéria, na ktorú výrobca dáva záruku 8 rokov alebo 160 000 km. Batéria je umiestnená v zadnej časti pod batožinovým priestorom. So štandardnou nabíjacou stanicou s maximálnym prúdovým odberom 16 A sa batéria na 80 % svojej kapacity nabije za 6 až 8 hodín. My sme mali k dispozícii nabíjaciu stanicu s odberom 165 A, kompletné nabitie vtedy bolo hotové za 4 hodiny, nabitie na 80 % kapacity trvalo menej ako 2 hodiny. Plné nabitie batérie stojí okolo 5 eur, platí sa kreditnou kartou priamo v nabíjacej stanici.
režime ECO PRO a ECO PRO+ si môžete zobraziť na veľkom displeji detailné informácie o spôsobe vašej jazdy
V režime elektromobilu je prevádza možná v troch režimoch - komfort, ECO PRO a ECO PRO+. Podľa údajov výrobcu je dojazd na batérie v režime komfort 160 km. Prirodzene, závisí to od použitia ďalších spotrebičov, hlavne klimatizácie, resp. kúrenia, ale aj od počasia, štýlu jazdy a ďalších faktorov. Pri našom teste sme odhadli dojazd v režime komfort na zhruba 120 km, auto sme pritom nijako nešetrili a využívali sme aj klimatizáciu (tá však nie je extra výkonná).
Ak použijete režim ECO, dojazd sa zvýši asi o 20 km, v režime ECO PRO+ s obmedzením maximálnej rýchlosti na 90 km/h a veľmi obmedzeným výkonom klimatizácie sa dá dojazd zvýšiť o 40 km v porovnaní so základným režimom. Maximálna udávaná rýchlosť je 150 km/h, pri našom teste sme jazdili maximálne rýchlosťou 135 km/h. Pri brzdení sa časť energie rekuperuje a spätne dobíja batériu. Pri režimoch ECO PRO a ECO PRO+ si môžete nechať na veľkom displeji zobraziť priebeh vašej jazdy z hľadiska ekonomiky prevádzky, a to ako štatistiku alebo ako okamžitý náhľad.
Na displeji rýchlonabíjačky vidíte údaje o tom, koľko bude dobíjanie trvať a koľko energie ste dobili
S BMW i3 sme jazdili prakticky celý deň, pauzu na obed sme využili na nabíjanie v rýchlonabíjacej stanici. BMW pripravuje aj bezkontaktný indukčný systém dobíjania elektromobilov, ktorý umožňuje hneď po zaparkovaní spustiť nabíjanie. Rovnako existujú plány na vybudovanie prístrešku na parkovanie, ktorý bude využívať slnečnú energiu na nabíjanie batérie. Plánuje sa aj aplikácia pre smartfóny, ktorá bude prepojená s automobilom a používateľ bude mať pomocou nej okamžitý náhľad na stav nabíjania batérie aj na diaľku.
Takto to vyzerá vnútri BMW i3
Očakávame, že nástup elektromobilov bude v najbližších dvoch rokoch razantný. V Bratislave a v Košiciach už existujú napr. na parkoviskách vo veľkých nákupných centrách nabíjacie stanice pre elektromobily. Dúfame, že infraštruktúra pre elektromobily sa rozšíri aj v iných veľkých mestách na Slovensku. Prevádzka elektromobilu je 4 až 5-krát lacnejšia, ako je to pri bežných automobiloch. Pritom ide o autá s nulovými emisiami, naozaj veľmi dynamické a tiché. Budúcnosť dopravy patrí elektromobilom v oveľa väčšej miere ako doteraz. Orientačná cena automobilu je v základnej výbave 34 900 EUR, auto sa do priameho predaja na Slovensku pripravuje, aktuálne sa dá objedať z Nemecka cez zákaznícky servis.
Ondrej Macko, Salzburg