S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Bezmotorové nákladné klzáky na vlečných lanách sľubujú o 65 % lacnejšiu leteckú prepravu

Technológie
0

Texaská spoločnosť Aerolane tvrdí, že našla jednoduchý spôsob, ako znížiť náklady na leteckú nákladnú dopravu až o 65 %, a to tak, že lietadlá by za sebou ťahali autonómne klzáky na prepravu nákladu, ktoré sú dostatočne veľké na to, aby zdvojnásobili alebo potenciálne strojnásobili ich nosnosť. Myšlienka nie je nová.

V druhej svetovej vojne boli klzáky s nákladom, plné vojakov a/alebo vybavenia, odtiahnuté do bojových zón, potom uvoľnené, aby sa pokúsili o bezmotorové pristátie v centre diania, pravda, so značne premenlivými výsledkami. Nedávno sa americké velenie pre leteckú mobilitu pokúsilo letieť s jedným C-17 Globemaster III asi 900 až 1800 m od druhého a „surfovať“ po víroch, ktoré zostali v stope vedúceho lietadla. Zistili, že tak možno dosiahnuť až dvojciferné úspory paliva.

Texaský startup však hovorí, že úspory budú oveľa vyššie pri použití účelovo vyrobených autonómnych nákladných vetroňov spojených s vedúcim lietadlom pomocou jednoduchého ťažného lana. Bez pohonných systémov možno ušetriť všetku hmotnosť motorov a paliva alebo batérií. Nebude tam žiadna kabína pre pilota, len priestor na náklad a autonómne systémy riadenia letu.

Tieto „aerokáry“ budú ťahané po dráhe pomocou vedúceho lietadla rovnako ako rekreačný klzák. Vzlietnu viac-menej spolu s vedúcim lietadlom, potom zostanú na lane počas celej fázy letu, budú autonómne surfovať po brázde vedúceho lietadla vďaka minimálnemu odporu a optimálnemu vztlaku.

Napokon buď pristanú hneď za vedúcim lietadlom, pričom lano bude stále pripevnené, alebo ich uvoľnia na potrebnom mieste, aby mohli samostatne zostúpiť, prípadne pristáť na úplne inej dráhe ako vedúce lietadlo. Spoločnosť získala počiatočné financovanie vo výške približne 11,5 milióna USD a stanovila pre „počiatočnú dostupnosť“ ako cieľový dátum rok 2025.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať