S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Bláznovstvo alebo prefíkaný krok?

Archív NXT
0

Jeden z najväčších predajov v histórii IT priemyslu sa netýka predaja hardvéru, ale softvérovej služby. Konkrétne predaja jedinej aplikácie WhatsApp konglomerátu, ako je Facebook, za neuveriteľných 16 miliárd dolárov. Čo sa za tým všetkým skrýva? Minimálne veľmi zaujímavý príbeh.

Facebook kúpil WhatsApp. Za jedinú aplikáciu zaplatil neuveriteľných 16 miliárd dolárov, z toho 4 miliardy v hotovosti. WhatsApp preniesol denne toľko správ, koľko SMS správ preniesli mobilní operátori na celom svete dovedna...

Mark Zuckerberg odkúpil aplikáciu, o ktorú sa stará iba o niečo viac ako stovka zamestnancov. Kúpil ju od dvoch ľudí, ktorí sa pred rokmi chceli stať jeho zamestnancami, no ktosi z oddelenia HR Facebooku ich neprijal. Dnes im Mark ponúkol sumu, ktorá z majiteľov WhatsApp a jeho investorov robí rozprávkových boháčov. A snažil sa aj Google, ale ten ponúkol údajne „iba" 10 miliárd.

Monumentálny obchod

Facebook netreba predstavovať. Má dnes približne 1,25 miliardy používateľov a za ďalších 450 miliónov ľudí používajúcich WhatsApp zaplatil nepredstaviteľnú sumu. Mnohí argumentujú, že väčšina používateľov WhatsApp používa aj Facebook Messenger. To však nie je úplne pravda, WhatsApp má na mnohých trhoch (napr. Španielsko, Švajčiarsko) výraznú prevahu, a to nehovoríme o rozvojových krajinách, prípadne tzv. first-smartphone-buyers.

Kým sa títo používatelia dopracujú k Facebooku, WhatsApp už dávno poznajú. Mark Zuckerberg 19. februára oficiálne vyhlásil: „WhatsApp je možnosť, ako spojiť miliardu ľudí na celom svete." Krok Facebooku sa na prvý pohľad môže zdať pridrahý a šialený, pri druhom pohľade však zistíte, že spoločnosť cielene skupuje služby, ktoré ľudia každodenne využívajú najmä na komunikáciu. Príkladom je Instagram. Poznáte značku Disney? Kto by ju nepoznal, je synonymom rozprávok. A to je aj cieľ Facebooku - stať sa synonymom komunikácie. Celosvetovej a akejkoľvek.

fwa.jpg

Mark Zuckerberg a Jan Koum si nakoniec podali ruky - Jan predal Markovi WhatsApp za rozprávkovú sumu a zaradil sa zároveň do zoznamu riaditeľov Facebooku

Celý obchod sa zrealizoval pomerne rýchlo, Mark dal návrh CEO firmy WhatsApp Inc. (Jan Koum) iba 9. februára, už o pár dní neskôr prišlo k podpisu. WhatsApp a jeho majitelia (dvaja hlavní vlastníci + jeden investor) tak získali 16 miliárd dolárov, z toho 4 miliardy v hotovosti a ďalšie 3 miliardy v obmedzených akciách po štyroch rokoch pre zamestnancov WhatsApp. Poradcami tohto monumentálneho obchodu boli firmy Allen & Company a Weil, Gotshal & Manges za Facebook a Morgan Stanley a Fenwick & West za WhatsApp. Zaujímavé je, že podobne ako Instagram aj WhatsApp zostane samostatným projektom. Aktuálne sa obe firmy (už v majetku Facebooku) chcú sústrediť na rast používateľov. Inými slovami, vybudovať komunikačný monopol. Otázka monetizácie (teda spoplatnenia) príde na pretras neskôr, teda sa s tým počíta. Alebo ani nie?

Prevádzka WhatsApp dosahuje obrovské čísla

WhatsApp je celosvetová IM aplikácia so 450 miliónmi používateľov. Je platená, ale prvý rok ju využívate bezplatne a potom platíte iba 99 centov za každý ďalší rok používania. To je suma, ktorú je ochotný zaplatiť každý. Pri WhatsApp sú však zaujímavé čísla týkajúce sa prevádzky - 70 % z celkového množstva používateľov využíva aplikáciu každý deň. Denná prevádzka presahuje 50 miliárd správ (prijatých aj odoslaných), 600 miliónov fotografií, 200 miliónov hlasových správ či 100 miliónov videospráv. A tieto čísla rastú z roka na rok o 100 %. Aby sme mali predstavu, o akých číslach je reč: WhatsApp prenesie denne toľko správ, koľko SMS správ vybavia všetci mobilní operátori na svete. A hlavný dôvod, prečo podľa nášho názoru je kúpa WhatsApp pre Facebook prínosná: keby sme si pozreli dynamiku rastu používateľov, WhatsApp za prvé štyri roky prevádzky rástol približne 3× rýchlejšie ako Facebook za prvé štyri roky.

Krásny príbeh v pozadí

CEO aj zakladateľom WhatsApp Inc. je Jan Koum. Keď mal 16 rokov, jeho matka s ním emigrovala z Ukrajiny do Spojených štátov, kde dlhé mesiace žili najskôr zo sociálnych dávok. Počas štúdia na vysokej škole za zaradil do menšej hackerskej skupiny, ktorá v tom čase komunikovala v rámci siete IRC. Jan pracoval najskôr v Ernst & Young ako tester bezpečnosti, potom sa zamestnal v Yahoo!. Firma vznikla v roku 2009, prvé mesiace sa aplikácii vôbec nedarilo, nebola stabilná a Jan to chcel po niekoľkých mesiacoch vzdať.

V tom čase prakticky neexistovala možnosť poriadnej výmeny IM správ, jedinou konkurenciou bol BlackBerry Messenger, ktorý však bol dostupný iba pre telefóny značky BlackBerry. Existoval GTalk aj Skype, ale WhatsApp bol unikátny v tom, že prihlasovacím menom bolo vaše telefónne číslo. A to bola zároveň najdrahšia vlastnosť aplikácie z pohľadu financovania. Dnes platí aplikácia približne 500 000 dolárov mesačne iba za SMS notifikácie. Rozbeh firmy financoval prvé roky z vlastného vrecka z ušetrených peňazí, ktoré dostal práve ako zamestnanec Yahoo!. Jeho zamestnanci pracovali na lacných stoloch IKEA. Na úvod chcel byť WhatsApp bezplatný, keď však zistili, že aj pri cene jedného dolára za rok sa rast predaja vôbec nezastavil, aplikácia zostala platená.

Na úvod mal WhatsApp po pár mesiacoch od spustenia 250 000 používateľov s veľmi pozitívnou spätnou väzbou. V roku 2011 sa dostali do rebríčka 20 najúspešnejších platených aplikácií v USA. V roku 2013 už mali 200 miliónov používateľov a vyše 50 zamestnancov. Jan Koum, fanúšik lyžovania a extrémneho Frisbee, podpísal zmluvu pre predaji WhatsApp Facebooku vcelku symbolicky - na dverách sociálnej pobočky, kam si chodili s matkou po stravné lístky. Človek, ktorému patrí približne 45 % firmy, sa stal zo dňa na deň miliardárom - „na účte" mu pribudlo 6,8 miliardy dolárov. Jan Koum sa pridáva k zoznamu riaditeľov divízii Facebooku, jeho tím však naďalej zostáva sídliť v Mountain View.

Čo máš nové?

WhatsApp, aplikácia, ktorej názov vznikol z typickej americkej povrávky „what's up" (vo voľnom preklade Ako sa máš? alebo Čo nové?), po novom prechádza do kráľovstva menom Facebook. Ak sa mnohí báli, že nastane výrazná integrácia s Facebook Messengerom, môžeme vás upokojiť. Nič také sa diať nebude. Práve naopak, mnoho používateľov nie je spokojných s Messengerom od Facebooku a sám Facebook si to uvedomuje. WhatsApp si tak bude žiť svoj vlastný život a užívať si príjemný rast. Facebook vykonal preň logický krok, ktorý ho robí ešte väčším monopolom na poli digitálnej IM komunikácie. A čo na tom, že to bol poriadne drahý krok - Facebook peniaze má. Aj keď suma je to takmer nepredstaviteľná.

Náhrady za Whatsapp

Ihneď po zverejnení predaja WhatsApp Facebooku sa ozvali prvé hlasy používateľov, ktorí si okamžite vymazali aplikáciu a hľadali náhrady na znak nesúhlasu s týmto rozhodnutím. Ponúkame tri najobľúbenejšie alternatívy, o ktorých sa pri prechode z WhatsApp diskutuje.

Viber

viber.png mobilných, alebo s možnosťou inštalácie aplikácie aj do počítača s Windows alebo Mac OS X. Obľubu si získal Viber najmä vďaka možnosti realizácie bezplatných hovorov aj videohovorov. Hovory sú v mobilných zariadeniach dostupné pre iOS, Android a Windows Phone. Viber je okrem Európy výrazne obľúbený v rozvojových krajinách, pretože umožňuje vytvoriť hovor s pomerne čistým prenosom zvuku pri nízkej rýchlosti dátovej konektivity aj okolo 8 Kbit/s, takže možno volať bezplatne dokonca aj vtedy, keby ste na Slovensku vyčerpali dátový balík a operátor vám obmedzí rýchlosť.

Hangouts

hangouts.jpg Hangouts nahradil komunikačnú službu GTalk (Talk často využívaný v Gmaile) v máji 2012. No v roku 2013 sa Google rozhodol zrušiť svoje tri existujúce komunikačné četovacie služby, resp. zahrnúť ich pod jednu. Prešiel od spoločne používaného protokolu XMPP, vytvoril si vlastný a s proprietárnym protokolom približne od polovice roku 2013 sa používatelia stretávajú už iba so službou Hangouts. Prechodom z protokolu XMPP na vlastný tak Google odrezal od služby Hangouts aj tretie strany, teda výrobcov aplikácií, ktoré umožňovali integráciu služby Talk do svojich nástrojov. Google sa tak pustil do veľkej vojny a zostal na poli IM komunikácie sám, hoci mnohé iné aplikácie fungujú na zjednotených protokoloch.

iMessage

imessage.jpg Aj keď je aplikácia iMessage dostupná iba pre zariadenia s logom nahryznutého jabĺčka a nie je tak úplne multiplatformová, patrí k piatim najobľúbenejším na Slovensku. Pretože v rámci svojho ekosystému (a kto už raz má Apple, má tých zariadení viacero) je sčasti crossplatformová. iMessage funguje pre iOS od verzie 5 vyššie, dostupný je pre Apple OS X ako náhrada za iChat a podľa štatistík Applu sa systémom iMessage prenesie 28 000 správ za sekundu.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať