Canon EF 70-200 mm f/4 IS II USM: Kvalitný teleobjektív pre cestovateľov
Pri najvyššom modelovom rade zoomových objektívov, označenom červeným krúžkom, je zbytočné pripomínať, že svetelnosť je konštantná v celom rozsahu ohniskových vzdialeností. Svetlosivé kovové telo navodzuje dojem profesionality a púta pozornosť. To má príjemné aj menej príjemné dôsledky. Počas testovania som dostal ponuku fotiť svadbu, a keď som sa v niektorých situáciách snažil byť nenápadný, nedarilo sa mi to.
Telo objektívu je utesnené proti prachu a vlhkosti, a to vrátane gumového krúžku okolo bajonetu, ktorý utesňuje spoj medzi objektívom a telom fotoaparátu. Fluórová povrchová úprava optických prvkov zvyšuje odolnosť proti vode a povrchová úprava Super Spectra eliminuje odlesky aj závoj. Fluoritové členy navyše korigujú chromatickú aberáciu a zaisťujú vysoké rozlíšenie aj kontrast. V balení je slnečná clona ET-78 B a mäkké puzdro LP1224. Pogumované, pomerne široké prstence transfokácie a manuálneho zaostrovania majú príjemný a plynulý chod, čo oceníte pri prípadnom nakrúcaní videa. Ručne preostrovať v súlade s tvorivým, zámerom môžete aj pri nastavenom autofokuse. Automatické zaostrovanie pomocou USM motora je rýchle a presné. Vzdialenosť, na ktorú je zaostrené, sa zobrazuje na presklenej stupnici. Na nej si možno všimnete dve zaujímavosti. Červené rysky s označením 70 a 100 sú pre infračervenú fotografiu. Takisto zistíte, že objektív sa dá zaostriť aj za hranicu rysky nekonečna. Vertikálna čiarka na stupnici udáva polohu zaostrenia na nekonečno pri normálnej teplote. Za touto čiarou je ešte malé rozpätie na posun bodu nekonečného zaostrenia pri zmenách teploty.
Na zmenu ohniskovej vzdialenosti v plnom rozsahu, t. j. zo 70 na 200 mm, stačí pootočiť prstenec o menej ako štvrtinu kruhu, takže to zvládnete ergonomicky pootočením bez nutnosti prehmatávania. Zaostrovanie aj zoomovanie sú vnútorné, takže na objektíve sa nič nevysúva. Pre zaujímavosť, ekvivalentná ohnisková vzdialenosť pre formát APS-C je 112 – 320 mm. Vedľa stupnice na boku objektívu sú štyri prepínače. Prvý prepína rozsah zaostrovania buď na celý rozsah, alebo na rozsah 3 m až nekonečno. Druhý prepína automatické a manuálne zaostrovanie. Tretí prepínač aktivuje a deaktivuje stabilizátor a posledný štvrtý prepínač módov stabilizátora má až tri polohy. V móde 1 funguje korekcia vibrácií vo všetkých smeroch, takže tento mód je vhodný pri fotografovaní statických objektov za zlých svetelných podmienok, prípadne ak nemôžete alebo nechcete použiť blesk. V móde 2 sa aktivuje korekcia vertikálneho chvenia fotoaparátu počas nasledujúcich záberov v horizontálnom smere, prípadne korekcia horizontálnych otrasov fotoaparátu počas nasledujúcich záberov vo vertikálnom smere. Tento mód oceníte pri fotení pohyblivých objektov, ktoré sledujete, aby ste dosiahli vhodný okamih záberu. Takisto ak chcete panningom čiže sledovaním pohyblivého objektu počas záberu docieliť rozostrenie pozadia, aby ste týmto výrazovým prostriedkom ukázali dynamiku pohybu. Sledovať objekt v tomto móde môžete horizontálne, napríklad auto či cyklistu, ale aj vertikálne, napríklad parašutistu.
V móde 3 je korekcia vibrácií aktívna iba počas expozície. Pri posúvaní sa korigujú vibrácie počas expozície iba v jednom smere, rovnako ako v režime 2. Tento mód sa hodí pri fotení nepredvídateľne sa pohybujúcich objektov. V módoch 1 a 2 sa obraz stabilizuje po stlačení spúšte do polovice. V móde 3 sa pri stlačení spúšte do medzipolohy spustí výpočet stabilizácie a stabilizácia sa aktivuje až po úplnom stlačení spúšte. Je dôležité si uvedomiť, že stabilizátor obrazu kompenzuje len otrasy a chvenie fotoaparátu, nedokáže kompenzovať rozmazanú snímku spôsobenú pohybom objektu. Tam pomôže napríklad objektív so svetelnosťou f/2,8, ktorý je, samozrejme, drahší, ale umožní nastaviť kratší expozičný čas. Objektív som testoval s plnoformátovou zrkadlovkou Canon EOS 6D Mk II. Pri fotení zo statívu sa mi osvedčilo vypnúť stabilizáciu obrazu. Pri fotení z monopodu funguje stabilizácia v módoch 1 a 2, ktoré som najčastejšie používal, úplne perfektne. Z ruky sa pri troche praxe dajú vďaka stabilizátoru získať dobré zábery aj pri znížení času o 4 EV, z monopodu aj 5 EV. Väčšinou teda nie je problém exponovať z ruky pri 1/15 s alebo dokonca 1/10 s. Dá sa celkom dobre fotiť aj z idúceho vozidla, ak sa nepohybuje príliš rýchlo. Rozsah ohniskových vzdialeností vyhovuje na fotenie portrétov, reportážnu fotografiu, zábery detailov prírodných scenérií, zvierat a podobne. Na portréty by bola lepšia svetelnosť f/2,8, prípadne aj vyššia, ale za rozumnú cenu by ste sa museli uspokojiť s pevným sklom alebo väčším, ťažším a drahším zoomom. EF 70-200mm f/4L IS II USM môžete vďaka nízkej hmotnosti pohodlne využívať aj na cestách. Najostrejšiu kresbu na krátkom konci 70 mm som dosiahol pri zaclonení na 5,6 – 8 a dokonca aj na „plnej diere“ f/4. Je to logické, fotograf by mal mať pri objektívoch vyššej triedy možnosť využiť deklarovanú svetelnosť. Na 200 mm sa najostrejší obraz dá dosiahnuť v rozsahu clonových čísel 5,6 – 11, prípadne aj 16. Nad hodnotou f/16 sa už začína prejavovať mäkká kresba vplyvom difrakcie. Chromatické chyby sú na bežných záberoch prakticky nepozorovateľné. Clona s 9 lamelami vytvára v celom rozsahu zaclonenia takmer kruhový otvor, takže dosiahnete veľmi príjemný vzhľad rozostrenia (bokehu). Oddelenie hlavného motívu od pozadia pomocou hĺbky ostrosti bol vlastne najčastejší dôvod použitia tohto objektívu.
Parametre:
• Ohnisková vzdialenosť 70 – 200 mm; svetelnosť f/4; zorný uhol 29° – 10° (horizontálne); stabilizácia obrazu 5 EV; konštrukcia: 20 optických členov v 15 skupinách; počet lamiel clony 9, najmenšia clona F32; minimálna vzdialenosť zaostrenia 1 m; priemer filtra 72 mm; rozmery φ 80 mm × 176 mm; hmotnosť 780 g.
• Cena: 1410 EUR
PLUSY, MÍNUSY:
+ Výborný stabilizátor, ostrá kresba v širokom rozsahu zaclonenia, minimálna chromatická aberácia
- Nič podstatné
Celkovo: 93 %
Zobrazit Galériu