Canon EOS 5D mark IV: Jeho veličenstvo v 4. Generácii
Canon EOS 5D mark IV patril medzi najočakávanejšie novinky tohto roka, čakanie je však na konci a my sme mali možnosť otestovať jeho produkčnú verziu. Canon EOS 5D mark IV je full frame zrkadlovka a zaraďuje sa k najvyšším modelom v ponuke. Prístroj prináša viacero noviniek, niektoré z nich preberá z top modelu 1Dx mark II. Z tých hlavných sú to AF modul so 61 bodmi (41 krížových) a modul na meranie expozície so 150 000 bodmi RGB+IR. Nový modul pokrýva o niečo väčšiu plochu na výšku, ako to bolo pri 1D X a 5D mark III. Vďaka novému senzoru na meranie expozície pracuje sledovanie pohyblivých objektov spoľahlivejšie a AF systém je schopný rozpoznať tvár aj pri fotografovaní cez hľadáčik a automaticky zvoliť zodpovedajúce ostriace body. Cez hľadáčik funguje zaostrovanie do -3 EV a cez LiveView do -4 EV. Všetky ostriace body sú s vybranými kombináciami objektívov a extenderov použiteľné aj pri svetelnosti f/8. Ďalšia novinka je motorizované zrkadlo, ktoré sa prvýkrát objavilo pri modeli 5Ds R. Vďaka tomu, že je zrkadlo po celý čas presúvané motorom, obmedzili sa vibrácie, znížil hluk a zvýšila ostrosť snímok. Zásadná novinka je Dual Pixel RAW. Snímače Dual Pixel používa už viacero modelov Canon, umožňujú využitie fázového zaostrovania aj v režime Live View a videa. 5D mark IV však ponúka možnosť uložiť do súboru RAW surové dáta z oboch polovíc bodov zvlášť, takže pri postprocese ich možno využiť na mikronastavenie roviny ostrosti, posun bokehu a redukciu odleskov. Samozrejme, rozsah týchto úprav nie je veľký, ale v niektorých prípadoch môže pomôcť. Súbory Dual Pixel RAW v sebe nesú informáciu o 2 snímkach, preto aj výsledná veľkosť je takmer dvojnásobná (asi 70 MB oproti 35 MB pri klasickom RAW). Fotoaparát vie snímku vytvoriť, nevie ju však ďalej spracovať, v súčasnosti je to problematické aj externe. V čase testovania bol jediným softvérom schopným s formátom pracovať firemný Digital Photo Professional. Predpokladáme však, že nebude dlho trvať a zvládne ho aj ďalší softvér tretích strán. Najúčinnejšie sa dá táto funkcia využiť pri nastavení f/5,6 a nižšom a ISO 1600 a menej. Rozdiel bude aj pri fotení na šírku alebo na výšku. Z princípu fungovania vyplýva niekoľko nevýhod pri využívaní Dual Pixel RAW. Je to zvýšenie úrovne šumu, vyššia spotreba batérie a zníženie rýchlosti sériového snímania. Počas testovania sme si režim vyskúšali. Jeho prínos vidíme hlavne pri spresnení roviny ostrosti napríklad pri portrétnej fotografii sme ju vedeli jemne posunúť na zvýraznenie zaostrenia očí. Páčil sa nám nový režim v nastavení automatického vyváženia bielej AWBw s prioritou bielej farby, ktorý funguje veľmi spoľahlivo.
Rozšírenia sa dočkali aj možnosti filmovania. Prístroj teraz podporuje aj 4K video pri 24/25/30 sn./s. Výrobca však trochu nepochopiteľne zvolil iba formát DCI 4K, teda rozlíšenie 4096 × 2160 bodov s pomerom strán 17:9, ktoré sa používa iba vo filmárskej praxi s farebným vzorkovaním 4:2:2 8-bit, vo full HD kamera podporuje 4:2:0 8-bit. Klasický 4K formát 3840 × 2160 nastaviť nemožno. Je to zvláštne, pretože pri zázname DCI 4K sa využíva iba výrez snímača s Crop faktorom 1,74×, vo full HD sa využíva celosnímačový odpočet z plochy s pomerom strán 16:9 s downsamplingom. Snímač má natívny pomer strán 3:2. DCI 4K video sa ukladá v trochu nezvyčajnom formáte s kompresiou MJPEG, s kontajnerom MOV a dátovým tokom až 523 Mb/s. Z videa možno dodatočne vystrihnúť fotografiu s rozlíšením 8,8 Mpx. Full HD video kamera ukladá pri 25p aj 50p s kompresiou H.264/AVC Long GOP alebo ALL I s dátovými tokmi 30 Mb/s pri 25p, 60 Mb/s pri 50p, 180 Mb/s pre 50p All I. V obrazových režimoch je novinkou aj možnosť priameho nahrávania HDR videa. Je dostupná do rozlíšenia 1080 25/30p. Kamera v skutočnosti sníma dvojnásobnou rýchlosťou 50/60p striedavo snímku s normálnou expozíciou a podexponovanú. Tie potom v reálnom čase kombinuje do jedného celku. Cieľom je dostať kresbu do jasných častí obrazu a zabrániť tak prepalom. Výstupom je video s vyšším dynamickým rozsahom a s dátovým tokom 30 Mb/s. Výhodou a zároveň nevýhodou je to, že ide o štandardné video. Na jednej strane nevyžaduje dodatočné úpravy, na druhej strane vzhľadom na vzorkovanie 4:2:0 pri 8-bitovej farebnej hĺbke úpravy vo väčšom rozsahu ani neumožní. Pre spôsob vytvárania HDR je tento režim vhodný hlavne na scény s pomalším pohybom kamery, aby nedochádzalo k pohybovému rozmazávaniu. Vybavenie a možnosti v oblasti videa sú pomerne široké.
Prístroj je vybavený vstupom na mikrofón aj výstupom na slúchadlá. AF systém umožňuje nastavenie rýchlosti zaostrovania od -7 do +2 oproti štandardnej rýchlosti aj nastavenie citlivosti sledovania objektu v rozsahu -3 až +3. Tieto voľby sú dostupné pri práci s EF objektívmi od roku 2009. Vo videorežime možno využiť aj natáčanie HFR (High Frame Rate) na spomalenie dejov rýchlosťami 100/120p, ale iba pri rozlíšení 1280 × 720. Takisto sa dá využiť záznam Time Lapse vo full HD rozlíšení s nastaviteľným intervalom 1 s až 99h:59m:59s a počtom snímok od 2 do 3600, teda 2 min pri výstupnom videu 30p. Oba tieto režimy používajú záznam ALL I. Výstup HDMI umožňuje maximálne rozlíšenie 1920 × 1080 50/60p 4:2:2 8-bit. Videorežim fungoval počas nášho testovania veľmi dobre, kamera však rozhodne nie je určená na reportážne natáčanie. Na serióznejšiu prácu je potrebný minimálne prídavný monitor, pretože displej nie je výklopný. Je to trocha škoda, keďže práve pri videu sme si vyskúšali, ako možno pohodlne využívať možnosti dotykového displeja na rýchle zaostrenie alebo úpravu parametrov počas natáčania. Pri nahrávaní zvuku môžete využiť aj manuálne nastavenie, počas nahrávania sa zobrazujú ukazovatele úrovne, ale nastavenie je skryté v menu. Možno si ho však namapovať na niektoré z programovateľných tlačidiel. Výstupné video má vysokú kvalitu, ostrosť a zanedbateľnú hladinu šumu. V bežnej praxi bude asi najvyužívanejší režim full HD 50p. DCI 4K formát je natívne využiteľný iba v produkčných štúdiách, no vďaka tomu, že podporuje snímkové frekvencie aj 25/30p, dá sa použiť po orezaní aj s iným 4K materiálom. Limitom však bude kapacita. Na 64 GB kartu nahráte necelých 16 minút záznamu. Pri testovaní sme skúšali záznam na kartu SDXC UHS-I U3, ktorá dátový tok bez problémov zvládala.
Fotenie s 5D mark IV je priam radosť. Prístroj je dostatočne rýchly a ani pri 6400 ISO nevykazuje nadmerný šum. Základná citlivosť ISO 100 – 32 000 je rozšíriteľná na ISO 50 – 102 400. Výborne zaostruje a veľmi dobre pracuje aj v režime Live View. Fotky majú výbornú kresbu a vysokú dynamiku. Súbor RAW má zhruba 35 MB. Kompresia JPEG sa ani pri zhoršených svetelných podmienkach neuchyľuje k prílišnému „rozmazávaniu“. Na ukladanie dát môžete využiť dvojicu kariet, jednu CF a SDXC. Hlavné ovládacie prvky sú tradične dva otočné voliče, jeden na vrchnej strane za spúšťou a druhý vzadu vedľa displeja. Okrem toho máte k dispozícii joystick a dotykový displej. Ďalej je tu 21 tlačidiel, z ktorých väčšinu možno programovať. Zaujímavé je malé tlačidlo vedľa joysticku, slúžiace na rýchly návrat k stredovému bodu zaostrenia. Občas nás potrápil joystick, ktorý akoby v niektorých situáciách zamrzol, napríklad pri prezeraní nazoomovanej snímky si niekedy dal na čas. Navyše nie je kompletne využiteľný vo všetkých úrovniach menu, niekedy musíte nelogicky nastavovať parametre otočnými voličmi. Vieme, že sa výrobca snažil zachovať takéto ovládanie zo starších modelov, ale nevidíme dôvod, prečo by nemohli byť niektoré funkcie zdvojené, aby to šlo aj joystickom.
Samostatná kapitola je konektivita prístroja. Vo výbave nájdete Wi-Fi, NFC aj GPS. Veľa používateľov si určite povzdychne: „Konečne...“ GPS ocenia hlavne cestovatelia pri fotografovaní zaujímavých miest na cestách. Záznam GPS môže byť aktívny pri zapnutom fotoaparáte alebo stále a logovať celú vašu trasu. NFC poskytuje veľmi jednoduché pripojenie WiFi, stačí priložiť smartfón a spustí sa aplikácia Camera Connect. Ak ju nemáte, ponúkne jej stiahnutie. Pomocou smartfónu možno kompletne ovládať prístroj v režime fotenia aj filmovania. Môžete nastavovať expozičné parametre, režimy aj zaostrenie. Funguje aj dotykové zaostrovanie. Veľmi užitočné je toto ovládanie pri nočnom fotení, keď možno využiť aj režim BULB. Pri fotení chvíľu podržíte „tlačidlo“ spúšte na displeji smartfónu a potom iba sledujete ubiehajúci čas a v požadovanom okamihu expozíciu zastavíte. Samozrejme, môžete si na mobile prezerať fotky vo fotoaparáte aj ich kopírovať do mobilu. Novinka je podpora pripojenia FTP a nahrávania priamo na internet. Pri pripojení k miestnej sieti možno využiť WPS, takže konfigurácia pripojenia je veľmi jednoduchá. Samozrejme, všetko možno nastaviť aj ručne, fotoaparát sa dá nakonfigurovať aj ako prístupový bod. V parametroch prenosu si môžete nastaviť, či sa bude prenášať nekomprimovaný alebo komprimovaný RAW, alebo JPEG. My sme vyskúšali priame ukladanie na sieťové úložisko cez 10/100 MB sieť. Vo fotoaparáte môžete nastaviť automatické ukladanie alebo po potvrdení. Prenos prebiehal trochu pomaly, jedna fotografia sa ukladala asi 2 minúty, no mohlo to spôsobovať úložisko alebo konfigurácia siete, použili sme multimediálne centrum Popcor Hour C200. Fotky sa však nakoniec preniesli. Lepšou možnosťou by asi bolo nastavenie priamej komunikácie hoci s notebookom cez Wi-Fi.
Fotoaparát má aj viacero drobných vychytávok, ktoré potešia. Jedna z nich je napríklad registrácia batérií. Funguje s batériami LP-E6 a nabíjačkou LC-E6. Môžete si do pamäte zaregistrovať až 6 batérií a fotoaparát vám pri ich vložení zobrazí sériové číslo, stav a dátum posledného použitia. Máte tak veľmi dobrý prehľad o ich používaní. Pri prehliadaní snímok ponúka prístroj kompletný výpis informácií Exif na 8 obrazovkách, novinkou je možnosť uloženia informácií IPTC (International Press Telecommunications Council), ktorú ocenia hlavne fotografovia pracujúci pre agentúry. S kartami CF aj SDXC možno používať formát exFAT, ktorý nemá obmedzenie veľkosti súboru do 4 GB, čo je dôležité hlavne pri nahrávaní videa.
Canon EOS 5D mark IV je vynikajúci stroj, ktorý posúva vo svojej kategórii pomyselnú latku zase o kus vyššie. Zlepšený systém zaostrovania s nastaviteľnými režimami, motorizované zrkadlo, rozšírená konektivita, zvýšená odolnosť proti poveternostným vplyvom, prepracované funkcie pri natáčaní videa a mnoho ďalších vlastností určite nenechajú chladným žiadneho z používateľov starších modelov.
Parametre:
• Snímač: CMOS 36 × 24 mm, 30,4 Mpx efektívne, pomer strán 3:2, procesor Digic 6+, bajonet EF (s výnimkou EF-S, EF-M), zaostrovanie 61 bodov/max. 41 bodov AF krížového typu vrátane 5 dvojitého krížového typu pri f/2,8 a 61 bodov/21 bodov AF krížového typu pri f/8, možnosť mikronastavenia AF, 40 objektívov podľa sériového čísla, sériové snímanie 7 sn./s, meranie: 150 000 px, merací snímač RGB+IR, 252-zónové meranie, inteligentný systém EOS na analýzu objektu, citlivosť ISO 100 – 32 000, rozšíriteľná na ISO 50 – 102 400, displej 3,2" Clear View LCD II, 1,62 Mpx, video: vzorkovanie farieb, interný záznam 4K – YCbCr 4:2:2 (8-bitov), full HD/HD – YCbCr 4:2:0 (8 bitov), pripojenie: USB 3.0, Wi-Fi 802.11 b/g/n, 2,4 GHz s podporou funkcie Dynamic NFC, podporované funkcie FTP/FTPS, EOS Utility, inteligentný telefón, nahrávanie na web, bezdrôtová tlač, GPS, mini HDMI – CEC, úložisko 1× CF Type I UDMA-7 (nepodporuje Type II a Microdrive), 1× SDXC UHS I
• Cena: 3669 EUR (telo)
PLUSY, MÍNUSY:
+ Rýchlosť zaostrovania, kvalita výstupov, konektivita, vybavenie, ovládanie
- Displej bez možnosti vyklopenia sťažuje použitie pri videu, nedotiahnuté ovládanie joystickom
HODNOTENIE:
Foto: 100 %
Video: 90 %
Výbava: 90 %
Ovládanie: 90 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 97 %