S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Recenzia: Canon EOS C200 – DCI 4K rovno so záznamom RAW

0

Ako ste už mali možnosť presvedčiť sa aj na stránkach nášho magazínu, spoločnosť Canon nie je iba výrobcom vynikajúcich zrkadloviek. Veľmi významnú časť portfólia tvorí aj rad produkčných videokamier s veľkým C v červenom terčíku - Cinema EOS. Najnovší prírastok EOS C200 však má v tomto rade trochu výsadné postavenie a bez okolkov ide parametrami o najzaujímavejšiu kameru z portfólia výrobcu. A čím je taká zaujímavá? V prvom rade ponúka interný DCI 4K záznam vo formáte Cinema RAW Light s dátovým tokom až 1 Gb/s a s farebnou hĺbkou 10 bitov pri 50 sn./s alebo až 12 bitov pri 25 sn./s na karty CFast 2.0 a 4K 50/60p záznam s dátovým tokom 150 Mb/s a s 8-bitovou farebnou hĺbkou a vzorkovaním 4:2:0 na dvojicu kariet SDXC UHS-I U3. Prístroj využíva snímač CMOS formátu Super35 s technológiou Dual Pixel, rozlíšením 8,85 Mpx a bajonetom EF. Vo výbave je aj dvojitý mechanický 5-stupňový ND filter s denzitou až 10 EV.

O spracovanie sa stará hneď dvojica procesorov Digic 6. Ako vidieť už z týchto niekoľkých parametrov, Canon to tentoraz vzal vážne a vytiahol silnú zbraň do boja s konkurenciou, ako je Panasonic AU-EVA1, Blackmagic URSA Mini či Sony FS7 II. Kamera je určená pre nezávislých filmových tvorcov, na dokumentárnu tvorbu či pre spoločnosti tvoriace streamovaný obsah, ako je Netflix, Amazon a iné. V produktovom rade Cinema EOS stojí nad full HD modelom C100 II a môže sa používať ako doplnková kamera k modelom C300 II alebo C700. S modelom C700 zdieľa aj rovnaké umiestnenie optickej osi, takže príslušenstvo pre C700 možno využiť aj pre C200. Canon zapracoval aj na ergonómii kamery a model C200 dostal nastaviteľný bočný grip, podobný ako na kamerách radu XC či ďalších modeloch C, a dizajn tela bol viac prispôsobený aj na možnosť reportážneho natáčania. Kamera sa preto výborne drží pri natáčaní z ruky a hlavné ovládacie prvky máte na dosah. Vynovená bola aj rúčka, ktorá umožňuje podstatne lepšiu variabilitu upevnenia príslušenstva a je pevnejšia. Displej dostal držiak s trojosovým závesom, ktorý možno na rúčku pripevniť niekoľkými spôsobmi a nie je problém pripevniť ho aj na externú konštrukciu, hoci na steadyshot. Pripája sa krátkym káblom do špeciálneho konektora vpredu. Displej má uhlopriečku 4", je dotykový a nesie niekoľko ovládačov základných funkcií. Má dostatočný výkon aj na prácu na priamom slnku. Priamo na tele sú umiestnené aj audiovstupy XLR a ovládacie prvky zvukových vstupov. Okrem XLR tu však nájdete aj klasický 3,5 mm jack mikrofónového vstupu. Na zvuk teda nepotrebujete okrem mikrofónu žiadne externé zariadenia. Držiak mikrofónu možno namontovať na rúčku aj priamo na telo. Na tele a displeji je až 13 programovateľných tlačidiel a 3 minijoysticky, takže ovládanie si môžete kompletne prispôsobiť. Vcelku je ovládanie veľmi prepracované a intuitívne. Jediný prvok, ktorý akoby sem ani nepatril, je hlavný vypínač na ľavej strane. Má veľmi ťažký chod a stále som sa bál, že niečo povolí. Menu je veľmi prehľadné a nájdenie jed­notlivých nastavení aj napriek ich pomerne veľkému množstvu je tak otázka chvíľky. Veľmi široká je paleta vstupov a výstupov. Okrem spomínaných audiovstupov tu nájdete HDMI, SDI, eternet, USB, diaľkové ovládanie, ale aj slúchadlový výstup. Slot na kartu CFast 2.0 je umiestnený na ľavej strane, dvojica slotov SD je zozadu. Všetky sloty sú opatrené krytom. Kamera je odolná aj proti poveternostným vplyvom, takže malé zmoknutie jej neublíži. V hornej časti je umiestnený hľadáčik s rozlíšením 1,77 Mpx, výklopný asi o 45°, vybavený veľkou gumovou očnicou, ktorý môžete využiť, aj keď používate kameru bez displeja.

              
Displej je umiestnený na 3 osovom závese ktorý umožňuje veľkú variabilitu upevnenia. Možno ho používať aj za slnečného dňa.

Ako som spomenul v úvode, lákadlom sú hlavne záznamové režimy kamery. Poďme sa na ne preto pozrieť bližšie. Kamera nahráva na karty CFast 2.0 záznam v kino-rozlíšení DCI 4K, teda 4096 × 2160 bodov. Záznam je v novom formáte Cinema RAW Light s dátovým tokom až 1 Gb/s. Napriek tomu, že sa môže zdať dátový tok veľký, oproti klasickému Cinema RAW dosahuje iba 1/3 až 1/5. Canon tento formát vyvinul na zníženie dátových objemov, aby bolo možné použiť interný záznam na karty. V podstate všetky kamery s výstupom RAW používajú externý záznam. Je však pravda, že na kartu CFast 2.0 s kapacitou 128 GB uložíte v tomto formáte 16 minút videa. Dáta sa v tomto prípade neukladajú vo forme jednotlivých snímok, ako je to obvyklé pri formátoch Cinema RAW, ale sú zbalené v súbore .CRM. Canon tvrdí, že formát nepoužíva kompresiu, dáta sú iba zabalené. Pred postprocesom ich treba rozbaliť, modifikovať, aplikovať Bayerovu masku a vytvoriť súbory Cinema RAW. Formát má v sebe uložené informácie RAW Gamma a RAW Gamut. Modifikácia je práve tá kľúčová vec.  V tomto procese si totiž môžete zvoliť farebný priestor, v akom budete pracovať. Dáta môžete interpretovať vo farebných priestoroch Rec.2020, Rec.709, DCI-P3 či Cinema Gamut s nastavením gama krivky na Canon Log 2, Canon Log 3, BT 2020 alebo Wide DR. Vďaka tomu teda môžete spracúvať aj video s vysokým dynamickým rozsahom.

Pri nastavení Cinema Gamut v kombinácii s Canon Log 2 teda pracujete s dynamickým rozsahom až 15 clonových čísel! Takáto modifikácia je možná na základe toho, že kamera spracúva primárne farby vo farebnom priestore s podporou ACES 1.0 (Academy Color Encoding System), ktorý poskytuje podstatne väčší farebný gamut ako spomínané farebné priestory. Na prevod súborov možno zatiaľ použiť utilitu Cinema RAW Development, ktorá je zadarmo dostupná na stránkach podpory. Je to však skôr dočasné riešenie, viacero významných výrobcov strihových softvérov už oznámilo prípravu priamej podpory pre tento formát. Pre systémy AVID je k dispozícii plug-in a Blackamagic DaVinci Resolve podporuje priamy import v novej verzii 14. V ňom sme si mohli vyskúšať obrovský potenciál tohto formátu. Ak spracúvate fotografie v RAW, práca s videom RAW je veľmi podobná a poskytuje aj v podstate rovnaké možnosti editovania. Tvorcov zaujímajú hlavne široké možnosti úpravy farieb, siahajúce od korekcie celkového farebného podania, nastavenia sýtosti, odtieňa, svetlosti až po celkovú expozíciu, kontrast, intenzitu svetlých a tmavých miest, nastavenie referenčného bieleho a čierneho bodu, ostrosti, sýtosti farieb a živosti. Rovnako ako pri fotografiách môžete kompletne meniť základné vyváženie bielej, potlačenie šumu a mnoho ďalších parametrov. Desať, respektíve dvanásťbitová farebná hĺbka je takisto veľmi dôležitá pri kľúčovaní na zelenom alebo inom farebnom pozadí. Ako som sa už zmienil, kamera dokáže pracovať až s dynamickým rozsahom 15 EV, pričom natívny je 13 EV. Takýto dynamický rozsah výborne využijete pri natáčaní veľmi kontrastných scén, prípadne pri HDR videu. Cinema RAW Light sa však hodí hlavne pri využití kamery v produkcii pri natáčaní zložitejších projektov, kde sa počíta s gradáciou farieb a pokročilou postprodukciou. Popri natáčaní v Cinema RAW Light môžete súbežne nahrávať proxy súbory v rozlíšení 2048×1080 bodov YCbCr 4:2:0,  8 bitov na kartu SD. Na bežné používanie v spravodajstve či dokumentaristike je však formát Cinema RAW Light nepraktický a v podstate aj zbytočný.

 
Aj keď to na pohľad nevyzerá, kamera má veľmi dobrú ergonómiu aj dostupnosť ovládacích prvkov

Na tieto účely kamera ponúka záznam v 4K 50/60p s kompresiou H.264, kontajnerom MP4 a dátovým tokom 150 Mb/s. Ten sa ukladá na dvojicu kariet SDXC. To je jedna zo špecialít kamery, rovnako ako napríklad v rade XC. Každý formát má svoje médium a na kartu CFast 2.0 nič iné ako Cinema RAW Light nenahráte. To by sa však malo s najbližšou aktualizáciou zmeniť a kamera bude nahrávať na kartu CFast 2.0 aj video vo formáte 4K 50/60p s kontajnerom MXF a kompresiou XF AVC. Na ľútosť mnohých používateľov však Canon sľubuje iba 8-bitové video so vzorkovaním 4:2:0, 10-bitové so vzorkovaním 4:2:2 sa teda nekoná. Je to však zo strany firmy pochopiteľný ťah, nechce konkurovať vyššiemu modelu C300. Pri priamom porovnaní záznamu v Cinema RAW Light po úprave a záznamu v MP4 rozdiel vidieť, video je o niečo mäkšie a dynamický rozsah je nižší. V porovnaní s konkurenciou je však záznam v MP4 jeden z najlepších. Prispieva k tomu aj vysoká citlivosť snímača a menšia náchylnosť na šum v slabých svetelných podmienkach. Cez deň sú farby vyvážené, obraz má vynikajúcu kresbu a ponúka príjemné pleťové farby. Výstup SDI podporuje max. výstup 2048x1080 bodov YCbCr 4:2:2, 10 bit pri natáčaní v DCI 4K RAW aj pri jeho prehrávaní. HDMI v tomto režime prenáša maximálne 1920x1080 bodov YCbCr 4:2:2, 10 bit. Výstup 3840 x 2160 bodov YCbCr 4:2:2, 8 bit dostanete na HDMI výstupe pri používaní formátu MP4 v 4K. 

Kamera však zďaleka nie je zaujímavá iba formátom záznamu. Vďaka použitiu technológie Dual Pixel vyniká predovšetkým zaostrovaním. Musím priznať, že s lepším systémom zaostrovania som sa zatiaľ nestretol, kamera bravúrne prekonáva aj Panasonic AG-DVX200. ktorý patrí k špičke. Hlavne pri reportážnom natáčaní je na nezaplatenie bezchybne pracujúci systém sledovania tváre aj zaostrovanie dotykom na ­displej s následným sledovaním objektu. Pomocou dotyku môžete aj plynule preostrovať v rámci scény. Ak chcete mať všetko pod kontrolou, v manuálnom režime je k dispozícii nový asistent zaostrenia, ktorý pomocou grafických šípok presne zobrazuje mieru zaostrenia aj smer, ktorým treba doostriť. Zaostrovaný objekt si pritom môžete označiť na displeji. Funguje to geniálne a viackrát som sa pristihol, že namiesto zaostrovania som sa s tým hral . Zaostrovanie aj nastavenie parametrov kamery je možné aj na diaľku cez eternet alebo Wi-Fi pomocou ovládania cez webový prehliadač. Kamera používa štandardný bajonet Canon EF, takže na nej môžete využívať v podstate všetky sklá EF aj EF-S. Na dosiahnutie najlepších výsledkov však Canon ponúka špeciálne filmárske objektívy pre formát Super 35 mm. Kamera dokonca podporuje aj štúdiové objektívy Cine-Servo vrátane prenosu všetkých ovládacích povelov a metadát z týchto objektívov.

Pri filmovaní veľmi pomôže možnosť zobrazenia monitora WFM a vektroskopu, pri filmovaní v HDR je k dispozícii HDR View Assist, ktorý pomocou nastavenia cez tabuľku LUT simuluje na monitore výsledný obraz po gradácii. Okrem bežných záznamových režimov kamera umožňuje aj záznam full HD videa so snímkovou frekvenciou 120 sn./s na kartu SD. Jedna zo špecialít kamery je aj extrémne rozšírený rozsah nastavenia bielej, hlavne smerom do modrej a zelenej časti spektra, takže možno natáčať hoci úchvatné zábery pod vodou s potlačením modrého odtieňa.

Canon EOS C200 je vynikajúca kamera, cena sa môže zdať vysoká, treba si však uvedomiť, že ide o profesionálnu produkčnú kameru. Príjemne prekvapila výbornou ergonómiou, bezkonkurenčným zaostrovaním a vynikajúcou kvalitou obrazu. Vďaka hmotnosti iba 1,4 kg a variabilite príslušenstva je kamera vhodná vo filmovej produkcii aj na umiestnenie na dronoch, žeriavoch alebo na filmovanie v stiesnených priestoroch.

Parametre:

• Snímač: Super 35 mm CMOS, RGB primárny farebný filter s Bayerovou maskou, efektívne rozlíšenie: 8,85 Mpx (4096 × 2160), citlivosť pri 50 Hz režime: 53 dB typická, 3840 × 2160/25p Canon Log3 zákl. citlivosť 800 ISO, Dynamický rozsah: 15 EV (Cinema RAW Light), 13 EV (MP4/Canon Log3), nastaviteľný rozsah citlivosti: ISO 100 – 102 400, bajonet: Canon EF kompatibilný s EF Cinema Lens aj EF Cine-Servo, ND filter: mechanický 0, 2, 4, 6, 8, 10 EV, zaostrovanie: Dual Pixel AF, procesor: Dual Digic DV6, záznam max.: CFast 2.0 – RAW (Cinema RAW Light) 4096 × 2160 50/60p, 1 Gb/s (16 min na 128 GB kartu), SDXC - MP4 H.264 3840 × 2160 50/60p, 150 Mb/s (110 min na 128 GB kartu), médium: 2× slot SDXC/SDHC, 1× CFast 2.0, displej: 4", 1,23 Mpx, dotykový, hľadáčik: 1,77 Mpx, konektivita: HDMI, 2× XLR, 3,5 mm jack stereo, SDI, USB, DO, Wi-Fi, eternet, batéria dodávaná: BP-A30

• Cena: 9000 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Záznam RAW videa DCI 4K 50/60p, záznam HDR videa, vysoký ­dynamický rozsah, nadštandardný farebný gamut, záznamové ­možnosti, kvalita výstupov, variabilita
- Neprirodzene ťažký chod hlavného vypínača

HODNOTENIE:

Obraz: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Zvuk: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Vybavenie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Ovládanie: : ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Vyhotovenie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %

Celkovo: 100 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
Canon

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať