Canon EOS M50: Bezzrkadlovka na cestovanie
Dôvodov, prečo sa rozhodnúť pre tento typ fotoaparátu s možnosťou výmeny objektívov, nazývaný populárne aj „zrkadlovka bez zrkadla“, je niekoľko. Je to výborný fotoaparát na cestovanie, pretože je podstatne menší a ľahší než zrkadlovka s rovnakou veľkosťou snímača. Menšie a ľahšie sú aj objektívy typu EF-M a v ponuke tohto typového radu nájdete aj kvalitné sklá vrátane makroobjektívu s vlastným LED svetlom. Navyše majitelia zrkadloviek Canon, ktorí majú objektívy EF a EF-S, ich môžu na EOS M50 použiť, potrebujú však na to adaptér. Je to dobrá voľba aj pre youtuberov, pretože si môžu vyklopiť displej tak, aby naň videli, a hlavne tento model má konektor na externý mikrofón. A takisto pre ľudí, ktorí doteraz fotili mobilom, no majú vyššie tvorivé ambície. Kvalita fotografií je porovnateľná so zrkadlovkami APSC.
Ergonómia ovládania
Telo prístroja je z polykarbonátu s kvalitnou povrchovou úpravou a pôsobí pomerne robustne. Masívny grip umožňuje spoľahlivé držanie aj nosenie, pretože s objektívom 18 – 150 mm sa táto kompaktná zrkadlovka na krku už nosí trochu nepohodlne. Naopak, objektív EF-M 22mm f/2 patrí do kategórie pancake, čiže je veľmi tenký, takže fotoaparát s týmto objektívom sa zmestí aj do vrecka bundy. Ovládacie prvky na pravej strane hornej steny sú umiestnené tak, že sa dajú pohodlne obslúžiť palcom a ukazovákom pravej ruky. Krížový prepínač okolo tlačidla SET umožňuje nastaviť blesk, kompenzáciu expozície a režim zaostrovania.
Spočiatku som bol nepríjemne prekvapený tým, že Canon na tomto modeli použil len jeden otočný ovládací prvok. Väčšina zrkadloviek má dva takéto prvky. Jedným sa v manuálnom režime nastavuje clona a druhým expozičná doba. Na prvý pohľad to neprekáža, pretože v režimoch priority clony a času stačí jeden otočný prvok na nastavenie prioritnej veličiny. Rovnako aj v režime P, kde sa menia kombinácie clony a času. Má to však jeden háčik, je ním pomerne častá nutnosť kompenzácie expozície, hlavne v situáciách, ak fotíte na svetlom alebo na tmavom pozadí. Keď si hoci v režime priority clony zvolíte hodnotu zaclonenia s ohľadom na hĺbku ostrosti a viete, že fotíte napríklad dievča vo svetlých šatách pri bielej stene, potrebujete posunúť expozíciu o 2/3 až 1 EV. A tu niekde si uvedomíte, že takéto scény je jednoduchšie fotiť v manuálnom režime. Takže druhé koliesko bude chvíľu, kým si nezvyknú na prepínanie funkcie jediného kolieska, chýbať nielen profesionálom, ale aj pokročilým amatérom. Prepínanie funguje tak, že v režimoch Av a Tv môžete kolieskom okolo spúšte ovládať buď clonu, alebo čas, a to podľa nastaveného režimu priority alebo kompenzácie expozície. Prepínate tlačidlom kompenzácie EV, ktoré je v hornom kruhovom segmente okolo tlačidla SET. Funguje to perfektne. Nastavíte kolieskom clonu a potom, ak treba, po prepnutí kompenzáciu EV. V režime M prepínate, či budete nastavovať clonu, čas, alebo EV.
Displej sa dá odklopiť nabok a následne preklopiť tak, aby naň videla fotografovaná alebo filmovaná osoba. Youtuberi budú možno trochu namietať, že im by lepšie vyhovoval displej, ktorý sa dá vyklopiť jediným pohybom nahor. Mne osobne lepšie vyhovuje riešenie, aké má M50, pretože často som nútený fotiť a filmovať tak, že držím fotoaparát nad hlavou. Keď už spomíname youtuberov a filmovanie, veľmi oceňujem konektor na externý mikrofón. Práve možnosť pripojenia mikrofónu u mnohých zaváži pri dileme kompakt verzus bezzrkadlovka.
Snímač a zaostrovanie
Oblasť pre Dual Pixel autofókus pokrýva s vybranými 100 % obrazového poľa vertikálne a 88 % horizontálne, pričom aktívnych je 143 AF bodov v matici 13 × 11. Pri ostatných objektívoch je to 80 % v obidvoch smeroch a v hre je 99 AF bodov (9 × 11). Na porovnanie, model Canon EOS M5 má 49 AF bodov (7 × 7). Keď už porovnávame s M5, model EOS M50 používa pri sledovaní pohyblivých objektov podstatne väčšiu oblasť. Ostriaca automatika pri fotení portrétov akceptuje fakt, že sa zaostruje na bližšie oko. Treba aktivovať funkciu AF detekcie očí. Vtedy sa automatika po detekcii tváre snaží spresniť zaostrovanie identifikáciou očí. Zaostrovanie na oči je zrejme náročné na procesorový výkon, preto je k dispozícii len pri fotení, a nie pri videu. Zaostrovanie „na oči“ veľmi dobre funguje aj pri tmavých scénach. Príjemne ma prekvapilo kontinuálne zaostrovanie, ktoré pri dobrom osvetlení zvládne sledovať aj rýchlo a nepredvídateľne sa pohybujúce objekty, napr. deti a domácich miláčikov. Príjemne ma prekvapila aj funkcia Auto Lighting Optimizer. Umožní dobre prekresliť tvár aj vtedy, keď je za portrétovanou osobou jasné pozadie, napríklad okno, a vy nastavíte expozíciu tak, aby detaily scény za oknom nezanikli v prepale. Na zábere sú aj detaily tváre, aj detaily za oknom. Funkcia využíva automatickú detekciu tváre a aktivuje sa iba vtedy, ak je v zábere len jedna tvár. Obraz je stabilizovaný elektronicky, a ak máte objektív s optickou stabilizáciou, využíva sa synergia obidvoch metód.
Nový formát RAW
Pri fotení do formátu RAW všetky doterajšie fotoaparáty Canon ukladali zábery do súborov s príponou CR2. EOS M50 v tomto režime produkuje súbory s príponou CR3, čo naznačuje novú proprietárnu definíciu formátu RAW. Adobe Lightroom si s týmito súbormi poradil bez problémov. Spozorniete aj pri nastavovaní formátu, k dispozícii je aj voľba C-RAW čiže komprimovaný RAW. V tomto režime majú súbory takmer o polovicu menšiu veľkosť. Ten istý záber mal pri nastavení RAW 30,5 MB a pri C-RAW 17,6 MB. Rozdiel v kvalite som nespozoroval.
4K video
Pri nastavení 4K rozlíšenia sa zúži uhol záberu, čiže sníma sa iba na výrez zo snímača, ktorý má 6000 × 4000 pixelov. Video sa sníma na oblasť 3840 × 2160, takže nie sú potrebné žiadne transformácie, pixel obrazu sa rovná pixelu snímača. Crop faktor je 1,6. Mám na mysli ďalší crop faktor, jeden rovnaký 1,6 sa už uplatňuje vzhľadom na veľkosť snímača. Kvalita videa je veľmi dobrá, na záberoch z Kolosea vidno každú tehličku. Digitálna stabilizácia obrazu je o poznanie menej efektívna než pri full HD videu, procesor má pri štvornásobnom rozlíšení predsa len viac práce pri spracovaní obrazu, takže na stabilizáciu je zrejme vyčlenený menší výkon. Pri nakrúcaní odporúčam brať zreteľ na to, že editovanie 4K videa je náročné na hardvér, a snažiť sa o kvalitné zábery a postupnosť záberov.
Perfektne zvládnutý kontrast svetla a tieňa
Postrehy z testovania
Canon EOS M50 som testoval v predpokladanom scenári využitia, fotil som s ním počas výletu do Ríma. K dispozícii som mal dva objektívy Canon EF-M 22mm f/2 STM a Canon EF-M 18-150mm F3.5-6.3 IS STM. Mal som síce aj náhradnú batériu, no nemusel som ju použiť. Na jedno nabitie som vystačil na dva dni intenzívneho výletného fotenia a občasného filmovania. Urobil som asi 160 záberov a 15 minút videa. Ľuďom fotiacim smartfónmi sa to bude zdať málo, ale keďže si uvedomujem, že najlepším priateľom fotografa je smetný kôš, snažím sa fotiť len tie zábery, ktoré potom nevymažem. Až druhý večer som bol upozornený, že mám vymeniť batériu. Vymeniť, nie nabiť. Canon EOS
M50 totiž umožňuje nabíjať batériu len v nabíjačke. Vo fotoaparáte cez USB sa batéria nabiť nedá. Menu si môžete prepnúť do režimu s pokynmi, ktorý je implicitne nastavený, alebo do štandardného menu Canon, ktoré mi vyhovuje viac. Po preštudovaní návodu je bezproblémové aj prepojenie so smartfónmi platforiem iOS a Android. Vynikajúco funguje možnosť nadviazania pripojenia cez bluetooth a prezerania si fotiek, a to aj vtedy, ak máte fotoaparát v plecniaku. Pomocou Image Transfer Utility možno prenášať cez Wi-Fi do počítača či cloudovej služby nielen obrázky JPEG, ale aj RAW a videá. Veľmi príjemne som bol prekvapený rýchlosťou zaostrovania, sledovania pohyblivého objektu a takisto podporou funkcie paning na vyjadrenie pohybovej neostrosti. Fotografie cyklistov či pretekárskych áut, ktoré sú ostré na rozostrenom pozadí, vznikajú tak, že sledujete fotoaparátom pohybujúci sa objekt a vo vhodnom okamihu stlačíte spúšť. Canon M50 v tomto režime podľa údajov z akcelerometra vyhodnotí rýchlosť pohybu fotoaparátu a podľa toho zvolí expozičný čas. Perfektné zábery sa pri troche šikovnosti dajú dosiahnuť aj pri večernom osvetlení, a to aj bez statívu. Prekvapilo ma, ako obrazový procesor zvládol kontrast svetla a tieňa pri fotení do JPEG.
Keďže v každodennej novinárskej praxi používam Canon EOS 80D, mohol som porovnať zábery z obidvoch prístrojov. Fotografie z EOS M50 sa mi zdajú trochu viac farebne saturované, zrejme sa Canon takto snaží zaujať mobilných fotografov, ktorí sú na bohato saturované zábery zvyknutí. Netreba sa báť ísť ani do vyššieho ISO, do 6400 sú zábery dobré a použiteľné je aj ISO 12 800.
Nočný záber z ruky
Parametre:
• Snímač 22,3 × 14,9 mm CMOS (APSC), 24,1 Mpx, veľkosť obrazu: RAW: (3:2) 6000 × 4000, (4:3) 5328 × 4000, (16:9) 6000 × 3368, (1:1) 4000 × 4000; procesor DIGIC 8, citlivosť snímača ISO: ISO 100 – 25 600 (automatické nastavenie 100 – 6400, video 100 – 12 800), sekvenčné snímanie: 10 obr./s, uzávierka: 30 – 1/4 000 s, video 3840 × 2160 (4K UHD): 25 obr./s; FHD 1920 × 1080 50/60 obr./s, LCD displej 3" dotykový, 1 040 000 bodov, otočný v dvoch rovinách, 1× karta SDHC (UHS-I), SDXC; komunikácia: Wi-Fi 2,4 GHz, bluetooth 4.1, NFC; bajonet na objektív: EF-M (objektívy EF a EF-S sa dajú použiť s adaptérom EF-EOS M); batéria: LP-E12; rozmery: 116,3 × 88,1 × 58,7 mm, 387 g (telo s batériou a kartou)
• Cena: 709 EUR (EOS M50 + objektív EF-M 15–45 mm IS STM)
PLUSY, MÍNUSY:
+ Kvalita fotografií, 4K video, rýchle zaostrovanie a vysoká kadencia záberov
- Náročnejší fotografi by uvítali druhý otočný ovládací prvok
HODNOTENIE:
Foto: 95 %
Video: 92 %
Výbava: 90 %
Ovládanie: 88 %
Vyhotovenie: 92 %
Celkovo: 92 %
Zobrazit Galériu