S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Cenová vojna v oblasti batérií by mohla čoskoro výrazne zlacnieť elektromobily

Technológie
0

Čínsky CATL, najväčší výrobca batérií pre elektromobily, plánuje tento rok znížiť náklady na svoje batérie až o 50 % v rámci cenovej vojny s FinDreams, dcérskou spoločnosťou BYD. Odvetvie elektrických vozidiel zaznamenalo v roku 2022 prudký nárast, ale narazilo na prekážky, pretože sa rozbehlo rýchlejšie ako dopyt. Pokrok vo výskume chemického zloženia batérií však viedol k zníženiu nákladov. CATL a BYD teraz vyrábajú batérie pre elektrické vozidlá bez kobaltu, drahého a vzácneho kovu, ktorý je spojený s detskou prácou v Kongu. 

Toyota, najväčší výrobca automobilov na svete, sa zameriava na polovodičové batérie, ktoré ponúkajú vysokú energetickú hustotu, odolnosť proti požiaru a dojazd viac ako 1200 km na jedno nabitie. Napriek 96 % nárastu dopytu v roku 2022 sa trh s elektromobilmi v Číne oslabil (36 % nárast v roku 2023), čo viedlo k poklesu zisku spoločnosti CATL. Jeden z najlepších spôsobov, ako vytvoriť väčší dopyt, je zlacniť produkty. Preto sa spoločnosti ako CATL a BYD snažia zlacniť svoje výrobky.

Obmedzenie používania drahých alebo kontroverzných minerálov, ako je kobalt, pomáha znižovať náklady. Čínske spoločnosti vrátane CATL si monopolizovali trh s lítiovo-železito-fosfátovými (LFP) batériami, ktoré sú lacnejšie, majú dlhšiu životnosť a nižšie riziko požiaru. Zároveň však majú nižšiu kapacitu a napätie. Nedávne zníženie cien je spôsobené použitím hojne sa vyskytujúcich materiálov, ako je železo a fosfor.

Zatiaľ čo ceny lítia prudko vzrástli, ceny batérií naďalej klesali v dôsledku rastu ponuky lítia. Ťažbári hľadajú nové zdroje a spoločnosť CATL investuje do ťažby lítia. Tesla používa batérie od spoločností Panasonic a LG, zatiaľ čo Toyota sa zameriava na hybridné vozidlá a vozidlá s vodíkovými palivovými článkami, ale teraz investuje do polovodičových batérií. Čínski výrobcovia batérií a vláda tiež pracujú na polovodičových batériách.

S pokračujúcim prechodom na ekologické batérie budú potrebné rôzne chemické technológie batérií na rozličné účely, napríklad pre nákladné vozidlá a elektrické lietadlá. Spoločnosť CATL oznámila batériu z „kondenzovanej hmoty“ s trojnásobnou hustotou energie oproti priemernej batérii pre elektrické lietadlá. Výskumníci skúmajú aj iné chemické technológie batérií, ako sú sodíkovo-iónové a železovo-vzdušné batérie. Revolúcia v oblasti batérií je ešte len v počiatočnom štádiu.

Zdroj: theconversation.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať