S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Digitálne a v zelenej farbe. Banky na Slovensku využívajú umelú inteligenciu čoraz viac

Tlačové správy
0

V slovenskom bankovníctve rezonuje 5 kľúčových tém, vyplýva z prieskumu spoločnosti SOFTEC.

S_1124 T Gaming Advertisement

Využívanie umelej inteligencie a digitálnych riešení sú jednoznačnými trendmi na bankovom trhu na Slovensku. Banky tieto technológie využívajú nielen na zlepšenie zákazníckej skúsenosti, zvýšenie bezpečnosti, ale aj na zefektívnenie vnútorných procesov. Potvrdila to analýza Bankový prehľad 2024 od technologickej spoločnosti SOFTEC, ktorá mapovala komunikáciu bánk a ďalšie verejne dostupné zdroje v bankovom sektore.

Väčšina kľúčových tém, ktorými sa bankový sektor zaoberá, sa dotýka digitalizácie. „Banky sa v procese transformácie čiastočne menia na IT firmy, čo im umožňuje zoštíhľovať svoju fyzickú prítomnosť a zároveň zväčšovať rozsah poskytovaných služieb,“ uviedol Martin Petriščák, riaditeľ divízie telekomunikácií a bankových systémov zo spoločnosti SOFTEC.

S digitalizáciou súvisí aj väčšina z piatich hlavných identifikovaných trhových trendov.

1.Digitalizácia v bankovom sektore

Digitalizácia tvorí až 30 percent komunikácie bánk. Banky digitálne nástroje využívajú napríklad na overenie identity a podpisovanie dokumentov, čo umožňuje poskytovať množstvo služieb bez nutnosti návštevy pobočky. Digitálny onboarding už využívajú banky v 70 percentách prípadov, čo výrazne znižuje prevádzkové náklady a zvyšuje ochranu peňazí klientov. Banky tiež digitalizujú platobné karty, aby nahradili plastové karty digitálnou alternatívou, čím zvyšujú bezpečnosť a zabraňujú strate kariet.

2.Ekológia, sociálne aspekty a zodpovedné riadenie

Oblasť ESG je jedinou spomedzi najčastejšie komunikovaných tém, ktoré priamo nesúvisia s digitalizáciou. Banky ale reagujú na zvýšený dopyt klientov po ekologických a spoločensky zodpovedných riešeniach. V prípade VÚB banky bol podiel ESG tém v jej komunikácii až 37 percent. Absolútnu prevahu vo výstupoch celého trhu však má ekologický aspekt, ostatné zložky sú zatiaľ v úzadí. „Predpokladáme, že v blízkej budúcnosti bude pribúdať tém, ktoré sa budú týkať sociálnej stránky ESG a tiež sa budú viac objavovať témy, ktoré sa týkajú vplyvu na spoločnosť“, dopĺňa Martin Petriščák.

3.Digitalizácia vlastných procesov

Banky digitalizáciu používajú aj na zefektívňovanie vlastnej prevádzky. Robotizujú rutinné činnosti a používajú menej papiera. Technológia tiež nahrádza ľudskú prácu. V minulosti bolo bežné, že každý úver manuálne posudzoval rizikový manažér banky. V súčasnosti dokážu až 70 percent úverových prípadov posudzovať automatické systémy. Finančné inštitúcie sú tiež schopné automaticky posudzovať rizikový profil klienta.

4.Umelá inteligencia

Umelá inteligencia je ďalšou inováciou, ktorá bankám pomáha efektívnejšie poskytovať služby a zlepšovať interné procesy. Využitie neurónových sietí a veľkých jazykových modelov umožňuje bankám rozšíriť pôsobnosť chatbotov a zlepšiť zákaznícku podporu. „Umelá inteligencia tiež asistuje pri výbere nových zamestnancov a testovaní pripravovaných riešení,“ dodáva Martin Petriščák. V roku 2023 umelú inteligenciu využívalo len zhruba 20 percent trhu, priestor na rozvoj je teda veľký.

5.Kyberbezpečnosť

Kyberbezpečnosť je pre banky nevyhnutnosťou, pretože počet útokov v online priestore neustále rastie. Útokom čelia denne. Banky budú v budúcnosti teda zvyšovať investície do digitálnej bezpečnosti. Viac peňazí pôjde najmä do penetračných testov, ale aj do zvýšenia bezpečnosti dát.


Obr. 1: Štúdia SOFTEC identifikovala 5 tém,ktoré rezonujú v slovenskom bankovníctve


Obr. 2: Martin Petriščák, riaditeľ divízie telekomunikácií a bankových systémov, SOFTEC

Metodológia

Analýza vznikla formou sekundárneho prieskumu v období november 2023 – máj 2024. Cieľom bolo zmapovať mnohé dostupné a relevantné zdroje z oblasti bankovníctva a technológií, pochopiť verejnú komunikáciu bánk a sumarizovať trendy. Súčasťou analýzy boli:

  • tlačové správy bánk a Slovenskej bankovej asociácie
  • správy, ktoré zverejňuje Národná banka Slovenska (NBS)
  • výročné správy bánk
  • príspevky na oficiálnych profiloch na sociálnych sieťach LinkedIn a Facebook
  • relevantné konferencie so zameraním na problematiku bankovníctva a IT technológií 
  • periodiká, ktoré sú zamerané na oblasť bankovníctva a financií 
  • internetové stránky bánk

O spoločnosti SOFTEC

SOFTEC patrí medzi popredných poskytovateľov konzultačných a technologických služieb a riešení v regióne strednej a východnej Európy. Na trhu pôsobí úspešne už viac než 34 rokov a medzi jej klientov patria najmä významné firmy z odvetví bankovníctva, poisťovníctva, finančných maklérov, telekomunikácií a verejnej správy.Viac ako 400 zamestnancov dodáva riešenia pre klientov z 10 krajín, ktoré pomáhajú efektívne prepájať biznis a IT.

Zobrazit Galériu

SOFTEC

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať