CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

E-commerce pre e-shopy

Archív NXT
0

Počet e-shopov na Slovensku presiahol v minulom roku 8000. Na Česko s jeho približne 37 000 e-shopmi sa síce „nechytáme", ale aj 8000 je číslo viac ako zaujímavé. Napríklad z pohľadu použitého riešenia. V základe môžeme riešenia rozdeliť na:

  • Prenajaté (vrátane cloudových riešení)
  • Open source
  • Proprietárne riešenia/riešenia na mieru

Každý z týchto typov má na trhu svoje miesto a poslúži inému typu zákazníkov. Práve preto je dôležité pred voľbou konkrétneho riešenia si ujasniť aktuálne požiadavky, ako aj budúce plány na rast. Niektoré platformy totiž môžu byť pri budúcom raste hlavným limitujúcim faktorom. Zmena akéhokoľvek komplikovanejšieho riešenia totiž prináša veľké náklady a riziká, ktorým sa voľbou vhodnej platformy dá predísť. Poďme sa bližšie pozrieť na jednotlivé kategórie. Pri každej predstavíme aj jeden konkrétny produkt a niekoľko alternatív. Berte tento zoznam ako odrazový mostík na svoj ďalší prieskum, pretože len vymenovanie najpoužívanejších riešení presahuje možnosti tohto článku.

Prenajaté riešenia

Hlavné lákadlo tohto typu riešenia je, samozrejme, cena. Tá sa pohybuje už od 4 EUR/mesiac, čo znie na prvé počutie iste lákavo. Takisto ako možnosť vybrať si často z desiatok až stovák vopred pripravených dizajnov. Nevýhody sú však takisto značné. Prvá z nich je veľmi obmedzená možnosť prispôsobenia na mieru, najmä čo sa týka tunajších produktov. V zahraničí má každá lepšia platforma tzv. app market, kde sa dá základná funkčnosť jednoducho rozšíriť. Asi najväčší problém je však forma vlastníctva. Celé riešenie patrí firme, ktorá vám ho prenajíma, a ak sa rozhodnete zmeniť platformu, môžete prísť o dáta, najmä o históriu objednávok a informácie o zákazníkoch, čo sú tie najcennejšie analytické informácie, ktoré máte. Práve pri voľbe tohto typu riešenia je najdôležitejší jeho dôkladný výber. A pre koho je vlastne prenájom vhodný? Pre všetkých začínajúcich podnikateľov, ktorí si on-line predaj chcú vyskúšať a nechcú/nemôžu investovať väčšie sumy. Táto úspora sa dá oveľa výhodnejšie investovať do marketingu a propagácie.

Typický zástupca: Shoptet

Shoptet je pôvodný český produkt, vyvíjaný od roku 2007. Najprv ako riešenie na zákazku, od roku 2009 ako SaaS. Obsahuje všetky bežné funkcie, ktoré očakávate od kvalitného e-commerce - pokročilá správa produktov vrátane atribútov a variantov, správa objednávok vrátane faktúr, import XML feedov od dodávateľov, exporty XML na porovnávače ako Heureka alebo Pricemania atď. Šikovní on-line marketéri iste využijú aj nástroje ako zľavové kupóny, vernostný program, darčeky a rôzne druhy zliav. Samozrejmý je široký výber šablón s ďalšími možnosťami prispôsobenia.

Ďalší zástupcovia

  • BiznisWeb (SK)
  • Webareal (CZ)
  • Atomer (SK)
  • BigCommerce (US)
  • Shopify (US)

Open source

Open source platformy stáli pri samom počiatku rozmachu e-shopov. A dodnes zrejme patria medzi najpočetnejšie. Ich prvé lákadlo je opäť cena. Stiahnem, nainštalujem a predávam. Taký je často pohľad človeka, ktorý s on-line predajom nemá žiadne skúsenosti. Realita je, samozrejme, oveľa farebnejšia (a menej ružová). Predovšetkým neplatí najčastejší mýtus, že open source je zadarmo. Pokiaľ človek nie je programátor a grafik v jednej osobe, zrejme si nejakého bude musieť najať. Prečo? Open source riešenia sú vyvíjané v zahraničí a snažia sa pokryť čo najvšeobecnejšie požiadavky na e-commerce, a tak im logicky chýbajú funkcie špecifické pre náš trh (tuzemské platobné brány, importy/exporty XML, napojenia na účtovné systémy a sklady atď.). Veľa dnes už možno riešiť hotovými modulmi (najmä pri najrozšírenejších platformách ako Prestashop), ale neraz sa bez väčších či menších programátorských zásahov nezaobídeme. Keď si k tomu prirátame poplatky za hosting, nevyhnutnosť pravidelne systém aktualizovať, sledovať, či sa aktualizáciami neznefunkčnia externé moduly, finančne sme na tom často horšie ako pri prenájme hotového riešenia.

Aby sme však nevymenovávali len zápory, najzásadnejšia výhoda oproti prenájmu je skutočnosť, že ste po celý čas vlastníkmi kompletného riešenia vrátane všetkých údajov. Ďalej je to fakt, že systém nevyvíja len niekoľko jednotlivcov, ale neraz stovky vývojárov, a teda niektoré pokročilé funkcie vie open source priniesť skôr. Takisto rozsiahla komunita (často niekoľko desiatok tisíc ľudí) je veľká pomoc pri riešení technických problémov, ale aj pri zdieľaní informácií a rád týkajúcich sa on-line biznisu.

Typický zástupca: Prestashop

Prestashop je pôvodne francúzsky produkt, uvoľnený pod Open Source License v roku 2007. Odvtedy patrí medzi najrozšírenejšie OS e-commerce riešenia, používa ho už vyše 200 000 obchodov. Je to často odrazový mostík pre ambiciózne projekty, ktoré sa neskôr posúvajú na úroveň riešení na mieru.

Medzi hlavné výhody patrí početná a veľmi aktívna komunita (vyše 700 000 členov) a aj lokalizácia do 56 jazykov. V Čechách a na Slovensku patrí medzi úplne najobľúbenejšie open source riešenia, keďže je nenáročná na prevádzku (na rozdiel napr. od Magenta) a existuje tu rozsiahla sieť firiem, ktoré sa zaoberajú tvorbou a prispôsobovaním e-shopov práve na tejto platforme.

Ďalší zástupcovia:

  • Magento (PHP)
  • Opencart (PHP)
  • VirtueMart (PHP/Joomla)
  • WooCommerce (PHP/Wordpress)
  • VirtoCommerce (.NET)
  • KonaKart (Java)
  • nopCommerce (.NET)

Proprietárne riešenia/riešenia na mieru

Príliš drahé. To je asi prvá asociácia, ktorá vás pri tomto type riešenia napadne. Nemusí to však platiť vždy. Napríklad tržby Alza.cz za hodinu môžu dosiahnuť niekoľko stotisíc eur a aj hodinový výpadok sa na nich vie nepríjemne podpísať. Skúsenosti s business critical riešeniami, garancie dostupnosti a schopnosť realizovať (takmer) ľubovoľné požiadavky, to sú dôvodmi, prečo najväčší on-line obchodníci volia proprietárne enterprise level riešenia alebo často aj in-house vývoj vlastného riešenia (napr. mall.sk, alza.cz). Ďalšia výhoda najmä zahraničných enterprise level riešení je prepojenie na celú suitu nástrojov, ako sú pokročilé systémy content management a customer experience management.

Typický zástupca: Sitecore

Sitecore je typický zástupca enterprise level riešenia. Spája v sebe prvky CMS, CXM a e-commerce, aby dal ambicióznemu hráčovi do ruky kompletnú súpravu nástrojov na manažovanie svojej on-line prítomnosti. Vďaka rozsiahlym informáciám, ktoré aplikácia zisťuje o návštevníkoch stránok, možno personalizovať e-shop do detailov, aké boli ešte nedávno nepredstaviteľné. Tu už nejde „len o e-shop", ale nástroj na skutočné manažovanie používateľského zážitku z nakupovania. Takéto riešenie využívajú najmä nadnárodní hráči, ktorí spravujú veľké množstvo webových sídiel a obsluhujú rádovo milióny návštevníkov.

Ďalší zástupcovia:

  • Shopsys (CZ)
  • ShopCentrik (CZ)
  • oXyShop (CZ)
  • Kentico (CZ)
  • Elastic Path (US)

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať