EVE Audio SC203
EVE Audio poznajú najmä hudobní nadšenci, zvukári a producenti. V portfóliu tejto nemeckej firmy nenájdete nič iné ako profesionálne štúdiové monitory a aktívne subwoofery. Používajú sa v nahrávacích či postprodukčných štúdiách a televíziách po celom svete vrátane Slovenska.
Testovali sme najnovšie a zároveň najmenšie dvojpásmové aktívne reprosústavy z portfólia EVE Audio, ktoré sú určené na blízke počúvanie pri počítači v miestnosti s limitovaným priestorom alebo priamo v teréne (napr. mobilné nahrávacie štúdio).
Konštrukcia
Ozvučnice reprosústav sú vyrobené z dosky MDF s hrúbkou 10 mm a čiernou textúrovanou fóliou na povrchu. Napriek subtílnosti (116 × 190 × 134 mm) pôsobia veľmi robustne a aj na poklep reagujú veľmi dobre. Použitý je zákazkový trojpalcový stredobasový menič s jednopalcovou cievkou a dlhou maximálnou lineárnou výchylkou membrány (5 mm do každej strany).
O stredné a vysoké frekvencie sa stará nový páskový menič typu μA.M.T (deliaca frekvencia je 4,8 kHz). Prednosťou páskových meničov je široký frekvenčný rozsah smerom nahor, veľká účinnosť a dynamika (membrána a cievka sú vlastne z jedného kusa) a široký vyžarovací uhol. Oba reproduktory chráni pred vonkajším poškodením nedemontovateľná kovová mriežka. Namiesto basrflexu je z dôvodu úspory objemu a na menšie intermodulačné skreslenie použitá pasívna membrána (reproduktor bez cievky a magnetu). Jeho hlavná časť je síce kovová, ale ochranná mriežka by aj tak prišla vhod, najmä pri častejšom prenášaní sústav v batohu. Použitý je ľahký externý napájací zdroj (24 V/2,5 A) notebookoveho typu.
Obvodové riešenie
V útrobách pravého boxu nájdeme poctivo a úhľadne usporiadanú elektronickú časť. Všetko je poskladané tak, aby konektory nespôsobovali netesnosť, pretože by to znefunkčnilo pasívnu membránu. Konektory spolu s dvoma malými vstupnými DPS (doska s plošnými spojmi) sú ukryté v utesnenej plastovej komore, na ktorej sú priskrutkované dve hlavné DPS. Výrobca si dal naozaj záležať a box je vskutku veľmi dobre utesnený. Na dvoch samostatných obojstranných doskách postupne nachádzame zvukový procesor Intersil D2Audio D2-92633 (8-kanálový DSP), A/D prevodník Cirrus Logic CS5361 (192 kHz/24-bit., DR 114 dB), kodek C-Media CM6533 a line driver Texas Instruments DRV632. Na budenie reproduktorov sa používa dvojica digitálnych zosilňovačov D2-24044. Dovedna tak máme k dispozícií 4 × 30 W a každý menič je budený samostatne, čo dalo výrobcovi „voľnej ruky" pri nastavení procesoringu a nám používateľom vo výsledku lepší zvuk.
Konektivita
Všetky konektory sú osadené na pravej sústave na zadnej stene. Okrem obligátnych vstupov RCA je tu optický Toslink, ako aj vstup USB. Po pripojení cez USB sa nám všetko automaticky nainštalovalo a začalo okamžite fungovať, pričom systém detegoval reprosústavy ako S/PDIF interface. Zamrzela nás iba absencia originálnych ovládačov ASIO. Výrobca nás odkázal na univerzálne ovládače ASIO4All, s ktorými síce prehrávanie cez Foobar 2000 fungovalo korektne, no predsa len by sme boli spokojnejší s originálnou verziou. Ľavú sústavu treba prepojiť pribaleným dvojmetrovým káblom s atypickými konektormi do určeného výstupu na pravej sústave. Ak si chcete dať reprosústavy na statívy (dá sa dokúpiť úchyt na statív), musíte viesť káble vzduchom, čo nie je estetické ani bezpečné. Výrobca však plánuje v budúcnosti zaradiť do ponuky aj 2-metrový predlžovací kábel. Veľkou výhodou SC203 je regulovaný linkový výstup na aktívny subwoofer (cinch), čo sme neskôr aj využili.
Ovládanie reprosústav
Na ovládanie slúži jediný prvok, a to otočný regulátor a zároveň spínač, ktorý je na pravom boxe. Okolo neho sú indikačné LED s nápismi, vďaka ktorým vieme, akú hlasitosť máme nastavenú, prípadne ktorý parameter nastavujeme. Pri nápisoch sa použil pomerne malý font, takže na začiatku nám musela často asistovať stolová lampa. Predvolená je hlasitosť, po stlačení hmatníka môžeme nastaviť korekcie basov, výšok, vyváženie sterea, zmenu pozície sústav (na stole, na mixážnom pulte, na statíve), formu indikácie hlasitosti pomocou LED alebo zvoliť jeden z troch signálových vstupov (USB, optický S/PDIF, analog in). Na zadnej strane sú tri DIP switche. Prvým sa zapína HP filter (80 Hz), druhým môžete zapnúť automatický režim stand-by po 10 minútach bez signálu (žiaľ, dostupné len pre analógový vstup) a tretím musíte zvoliť citlivosť vstupu podľa toho, s akým signálom budete sústavy „kŕmiť" (do 8 dBu alebo do 22 dBu), aby ste neprebudzovali AD prevodník. Na vypnutie zostavy stačí podržať stlačený hmatník na 3 sekundy. Ovládanie hlasitosti je nelineárne s definovanou zmenou na jeden krok (8 dB/4 dB/2 dB/1 dB/0,5 dB). So zvyšujúcou sa hlasitosťou sa zväčšuje aj jemnosť nastavenia, čo uľahčuje jemné zmeny hlasitosti.
Zvuk
Hlavný argument v prospech kúpy týchto reprosústav je presný, vyvážený a verný zvuk. Inak povedané, reprosústavy hrajú presne to, čo je v nahrávke. Bez mejkapu. Ak je niečo namixované v strede stereobázy, je to aj počuteľne „zarezané" presne v strede. Lokalizácia aj prednes hudobných nástrojov sú vynikajúce. Zvuk nie je typický komerčný (viac výšok a basov), ale skôr s dôrazom na detaily v strednom pásme. Vyžaduje to pomerne dobre akusticky zatlmenú miestnosť s menšou kubatúrou. Do veľkej open-space kancelárie sa príliš nehodia. Debničky síce nie sú vôbec ľahké (1,7 + 1,9 kg), no pri vyššej hlasitosti sa vibrácie predsa len trochu prenášajú do stola. Ešte šťastie, že v balení sú izolačné podložky.
Na testy sme použili zvukovú kartu Asus Xonar DX, pričom sme skúšali optický aj analógový vstup. V niektorých prípadoch sa nám zdal optický vstup z hľadiska kvality zvuku výhodnejší ako rozhranie USB (videá prehrávané cez Firefox). Každopádne cez Foobar2000 a ASIO4All nám pripadali všetky vstupy rovnocenné.
Vstavané predvoľby filtrov nám v daných podmienkach veľmi nevyhovovali, a tak sme ich nepoužívali. Nevyužívali sme ani korekcie, keďže aj tak pôsobia v dosť širokom pásme (-5 dB až +3 dB pre basy pod 300 Hz, výšky nad 3 kHz). Celkový výkon 120 W RMS stačí na poriadny „randál". Výrobca udáva maximálny akustický tlak až 94 dB/1 m. Pri prekročení rozumnej hlasitosti zasiahne účinný limitér, takže sa nemusíte báť, že sa niečo poškodí. Udávaný frekvenčný rozsah 62 Hz - 21 kHz (-3 dB) naznačuje, že napriek malým rozmerom poskytne SC203 kompromisne aj spodné pásmo, i keď úplný suterén sa od tejto kubatúry predsa len čakať nedá. Oceňujeme, že výrobca sa nesnažil chýbajúce litre dohnať výraznou ekvalizáciou, a tak výkon na basoch padá pekne lineárne. Pri práci s týmto faktom musíme buď počítať, alebo si pomôžeme externým subwooferom. My sme si zvolili subwoofer EVE Audio TS107 (429 EUR) s vynikajúcim výsledkom. Napriek „len" 165 mm meniču hrá excelentne a ide pekne odspodku. Satelity sa odľahčili, zmenšili sa aj jemné rezonancie na stole. Zvuk sa vďaka nemu skrátka posunul o triedu vyššie a už mu naozaj nemáme čo vytknúť.
SC203 sa teda hodia nielen na produkčnú a postprodukčnú prácu so zvukom a videom, ale aj na sústredené domáce počúvanie rôznorodých hudobných žánrov či hranie hier.
Zapožičal: G-Tec Professional
Cena: 499 EUR (celý set)
VERDIKT:
Tieto reproduktory sú vhodné pre používateľov s vysokými očakávaniami a limitovaným priestorom. Profíkom poskytnú štandard, na ktorý sú roky zvyknutí. Hifistom prinesú doslova nadštandard, teda aspoň v tejto „hmotnostnej kategórii". Po doplnení o aktívny subwoofer sa z nich stáva pozoruhodný miniatúrny desktopový full-range systém na akýkoľvek žáner alebo filmy.