S_Flip6 Advertisement S_Flip6 Advertisement S_Flip6 Advertisement

Firmu sme postavili tak, aby kedykoľvek ustála dve facky, vraví zakladateľ spoločnosti, ktorá odmietla investorov

Tlačové správy
0

Dá sa v dnešnej dobe vybudovať miliónový biznis bez jediného centu od investorov? Čísla slovenskej softvérovej firmy Panaxeo naznačujú, že áno. Jej spoluzakladatelia vysvetľujú, ako sa vyhnúť nástrahám, ktoré na mladé firmy na tejto ceste číhajú.

ZEBRA_10/2024

Svoj spôsob riadenia sami označujú za opatrný. Napriek tomu generujú miliónové obraty a ich služby vyhľadávajú aj klienti zo Spojených štátov. Zatiaľ čo iné firmy zvyknú výrazný rast oslavovať, oni sa mu snažia vyhýbať.

Spoluzakladatelia softvérovej firmy Panaxeo tvrdia, že za impozantnými výsledkami sa skrývajú prekvapivo nekonvenčné rozhodnutia, či už cielené brzdenie vlastného rastu, alebo dokonca odmietanie externých investícií.

„Nikdy sme nepotrebovali vidieť graf v tvare hokejky. Chceli sme vytvoriť efektívnu a udržateľnú firmu, v ktorej nevyhoríme a v ktorej budú ľudia radi pracovať," tvrdí co-CEO Igor Liška, ktorý  vysvetľuje, v čom je bootstrapping špecifický a na čo by si mali dať pozor nové spoločnosti, ktoré sa tiež rozhodli financovať svoj štart z vlastných vreciek.

V dobrom aj zlom

Keď sa Igora v súkromí opýtate, na akom princípe vybudovali softvérovú firmu aj bez vankúša investorských peňazí, na odpoveď mu zvyknú stačiť štyri slová: as lean as fu*k.

Naráža pritom na filozofiu štíhleho riadenia s dôrazom na kontinuálne zlepšovanie a efektivitu za každých okolností.

„Keď sa firme darí, je lákavé začať viac míňať, no dobré časy nikdy netrvajú večne. Ak pridávame nové náklady, musíme si byť istí, že ich buď vieme dlhodobo udržať, alebo kedykoľvek zredukovať," vraví Liška.

Príkladom je podľa jeho slov neustála snaha automatizovať interné procesy, aby sa vyhli nafukovaniu prevádzkových nákladov, ale aj prístup k benefitom, ktoré nie sú vytesané do kameňa: „Priebežne testujeme nové benefity a zbierame spätnú väzbu. Vďaka tomu ich môžeme obmieňať a vždy ponúkať tie, ktoré prinášajú ľuďom najlepšiu hodnotu," dopĺňa.

Ustáť dve biznisové facky

S udržateľnosťou a ťažkými časmi úzko súvisí aj druhé špecifikum, ktoré zakladateľ Panaxeo vníma v súvislosti s budovaním firmy bez externých investícií: „Sú faktory, ktoré máme pod kontrolou, a také, na ktoré môžeme iba reagovať," vysvetľuje a ako príklad používa minuloročný krach piatich amerických bánk.

„Ak spolupracujete so zahraničnými klientmi, jednoducho sa nedá pripraviť na pád ľubovoľnej banky v ľubovoľnej krajine alebo predpovedať, ako tamojšie voľby ovplyvnia trh," pokračuje Okruhlica, ktorý však na podobné situácie ponúka aj recept. „Reagovať na to vieme tým, že nežijeme na hrane. Panaxeo sme postavili tak, aby kedykoľvek mohlo dostať dve takéto biznisové facky a stále z toho vyšlo ako zdravá firma," dopĺňa.

Rásť sa dá aj prirýchlo

Ambície na rýchly rast sú prirodzenou súčasťou startupového sveta. Aj keď z rovnice odoberieme externých investorov, stále v nej ostávajú zakladatelia, ktorí zvyknú plánovať skokové rasty. Často s cieľom lukratívneho exitu.

Okruhlica však varuje pred možnými dopadmi a upozorňuje na rozdiely v modeloch škálovania. Spoločnosti s vlastným produktom môžu exponenciálne rásť s počtom používateľov. Avšak firmy, ktoré vytvárajú riešenia na mieru, sú v odlišnej pozícii, pretože s každým projektom začínajú od nuly.

„Keby sme my chceli o štyri roky štvornásobné tržby, nemohlo by nás byť sedemdesiat, ale skoro tristo," vysvetľuje a dodáva, že podobné skoky je náročné dlhodobo udržať a odrazia sa na firemnej kultúre aj rozbití manažérskych štruktúr.

Nie je to šprint, ale maratón

Z Adamových slov je zrejmé, prečo svoj prístup označuje za opatrný. Čísla však hovoria jasne, firma od vzniku v roku 2018 pravidelne rastie v oblasti tržieb bez ohľadu na ekonomické výkyvy a globálne krízy. Zakladatelia Panaxeo to vysvetľujú stratégiou udržateľného rastu.

„Nábor a obchod sú prepojené mechanizmy, ktoré musia bežať neustále, pretože ak sa raz zastavia, trvá príliš dlho, kým sa znovu rozbehnú," radí Adam Okruhlica a dopĺňa, že za sebou majú rôzne obdobia a ideálnu mieru medziročného rastu vidí v rozpätí 15 až 20%.

„To je rýchlosť, ktorá nám na jednej strane dáva dostatočnú stabilitu bez výrazného dopadu na firemnú kultúru. Zároveň si môžeme vyberať projekty, ktoré nám hodnotovo sedia, a aj si vytvárať priestor na postupné otáčanie kormidla v strategických témach ako zameranie na nové odvetvia alebo vstup na nové trhy," uzatvára.

O Panaxeo

Panaxeo je slovenská firma, špecializujúca sa na vývoj softvéru pre scale-upy z USA, zahraničia a strednej Európy. Medzi jej klientov patria medtech spoločnosti, inovatívne banky a humanitárne organizácie, ako sú napríklad Medrio, CISCO, Raiffeisen bank (RPC), Bloomreach, CancerIQ, CEVA Logistics, Rádio Slobodná Európa a International Bar Association. Sústreďuje sa na klientov, ktorí majú pozitívny vplyv na spoločnosť. V rámci Slovenska vytvára jedinečné pracovné prostredie s remote-first kultúrou a kolegom ponúka 10 % zo zisku. Viac informácií nájdete na www.panaxeo.com.

Zobrazit Galériu

Panaxeo

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať