S_1124_Flexcam Advertisement S_1124_Flexcam S_1124_Flexcam Advertisement

Gamezone

0

Ashes of the Singularity

» Ľudstvo a jeho technológie sa neustále vyvíjajú. Čo sa stane, ak dosiahneme úplne nový vývojový stupeň? Naši potomkovia sa zrejme vydajú dobyť vesmír, aj keď nebudú tušiť, čo ich tam vonku čaká. Singularita je výraz futuristov, ktorý v kontexte, v akom ho používa hra, vznikol už v roku 1958 a znamená moment v histórii, v ktorom umelá inteligencia prekročí ľudskú inteligenciu a bude schopná vlastnej reprodukcie, zlepšovania sa a kontroly. Môže takisto znamenať bod, v ktorom ľudstvo, naopak, prekročí svoj tieň a stane sa novým druhom, možno aj bez fyzickej schránky.

S týmito zaujímavými myšlienkami pracuje sci-fi real-time stratégia od tímu Stardock. Umelá inteligencia, nazvaná Substrate, stojí proti Koalícii Nových Ľudí (v originále Post Human Coalition) a bojuje s nimi o nadvládu nad planétami. Hlavnou motiváciou sú zdroje turínia, o ktoré treba bojovať. Okrem neho budete ťažiť kovy a rádioaktívne plyny, za ktoré budete nakupovať budovy a jednotky.

Na začiatku dostanete Nexus, čo je vaša centrálna budova, a jedného „robotníka“, s ktorým vybudujete novú základňu. Pripomína vám to niečo? Áno, je to klasický staručký koncept real-time stratégií a nebojíme sa povedať, že AOTS pripomína veľmi výrazne Starcraft a tak trochu aj Age of Empires a pár ďalších titulov. Nenechajte sa však odradiť, sú napodobeniny a podarené napodobeniny. Táto hra sa učí od najlepších, pridáva čosi vlastné, a preto patrí do druhej skupiny hlavne vďaka masívnosti, ktorú jej tvorcovia zdôrazňujú. Keď začnete budovať svoje armády, zistíte, že v porovnaní so stratégiami starej školy tu môžete mať pod kontrolou aj tisíce jednotiek. Nie, nevyzerá to neprehľadne, naopak, všetko je správne prepracované, môžete si vytvoriť klávesové skratky pre celé armády a pocit z bojov, v ktorých nepriateľom nakopávate „mäkké časti tela“, je epický.

K tomuto pocitu prispieva aj grafické spracovanie. Hra využíva Direct X12 a graficky je na vysokej úrovni v oblasti efektov aj detailov. V hromadných prestrelkách lietajú rakety a lúče energetických zbraní, ozývajú sa výbuchy a všetko sprevádzajú patričné grafické aj zvukové efekty. Možnosti zmeny výšky pohľadu na vaše jednotky sú veľké a môžete si ich priblížiť natoľko, že budete počuť aj zvuk ich pohonu.

V budúcnosti už zrejme pechota nebude existovať, a tak hra obsahuje čisto vozidlá. Tie zahŕňajú jednoduché prieskumné jednotky, zložitejšie, lepšie vyzbrojené a obrnené, letecké jednotky a niekoľko modelov mohutných drahých materských lodí, ktoré sú alternatívou bojových krížnikov zo Starcraftu. Každý druh jednotiek má niekoľko modelov, takže kombinácií je množstvo a budete môcť budovať presne ten typ, ktorý v danej chvíli potrebujete. Nechýba dokonca ani jednotka Medik, ktorá bude poškodené vozidlá priebežne opravovať.

Silu zbraní, odolnosť proti útokom a vzdialenosť, do akej jednotky dovidia, možno zlepšovať vďaka Quanta. Je to čosi ako sila umelej inteligencie. Jej množstvo sa stále zvyšuje s plynúcim časom a tvorí sa v kvantových relé – čím viac ich postavíte, tým rýchlejšie ­bu­dete Quanta získavať. Okrem zlepšení ­jed­notiek a zvyšovania kapacity ich počtu  (označovanej logistika, bez konečného limitu) budete môcť týmto spôsobom za určitých okolností zaplatiť aj silný orbitálny útok na ­pozície nepriateľa.

Okrem masovosti sú tvorcovia hrdí na hernú AI. Tu zdôrazníme dva momenty. V boji vám AI bude skutočne pomáhať, a pokiaľ ­pošlete jednu svoju armádu zaútočiť a inú, ­napríklad odpútať pozornosť, počítač bude s jednotkami za vás pracovať strategicky s ohľadom na ich účel a schopnosti. Takže vozidlá určené na útok z diaľky sa nebudú tlačiť do prednej línie na rozdiel od obrnených jednotiek. Drobné „mušky“ však ušli pozornosti tvorcov a to, čo dokázali stavebné jednotky už dávno v Age Of Empires, tu nie je samozrejmosť. Konkrétne nás prekvapilo, že ak od nás stavebná jednotka dostala príkaz na tvorbu dvoch stavieb, postavila jednu a čakala. Keď je takáto jednotka napadnutá, miesto toho, aby sa snažila zachrániť, stojí a nechá sa zničiť. ­Použitá AI má teda svoje plusy aj mínusy.

PLUSY, MÍNUSY:

+ Hra si prívlastok strategická naozaj zaslúži a na ceste k víťazstvu budete musieť naozaj stra­tegicky myslieť. Komu nestačí boj proti počítaču, môže si zahrať aj proti reálnym ­protivníkom. Hrateľnosť je na vysokej úrovni. Svižné masové akcie dávajú hre správnu ­dynamiku.
- Na druhej strane zábavnosť časom klesne, pretože sú tu iba dve frakcie, ktoré majú navyše zhodné jednotky, líšiace sa iba gra­fickým vzhľadom. Uvidíme, či nás čakajú ­nejaké obsahové prídavky. Škoda, že ne­ob­sahuje menej textu a viac dabingu.

Autor: Peter Vnuk

Doom

Praotec žánru FPS sa vracia

Na niektoré veci sa oplatí počkať. A id Software nás s novým Doomom veru naťahovali naozaj dlho. Teraz je tu vo svojej finálnej podobe, a hoci boli dojmy po alfa verzii rozporuplné, výsledok poteší každého fanúšika žánru FPS. Nenechajte sa oklamať úvodom. Prebúdzate sa na Marse uprostred výskumného strediska UAC zaliateho krvou. Invázia démonov z pekla je v plnom prúde, okolo vás ležia mŕtvoly a tečú potoky krvi. Problém je v tom, že nie všetky mŕtvoly chcú zostať mŕtve. Vám tak nezostáva nič iné, iba zobrať najbližšiu zbraň a poslať ich na zaslúžený odpočinok. A aj keď tu hra výborne pracuje s atmosférou a mnoho hororových titulov by si mohlo brať príklad, nie je to horor ako v prípade trojky. Je to len krásna krvavá kulisa, z ktorej sa však rýchlo dostanete do spleti chodieb a aj otvorených priestranstiev na povrchu Marsu, kde rozpútate peklo raketami, guľkami a inou muníciou.

Svoj arzenál rozširujete pomerne pomaly. Brokovnica sa vám však do rúk dostane dosť skoro, čo je len dobre. S bežnou pištoľou je nuda, s brokovnicou sa už začína ten pravý masaker a s každou ďalšou zbraňou sa zážitok stupňuje. Autori stavili na klasiky overené vekom, známe už od prvej časti - samopal, plazmovú pušku, chaingun, rail gun, raketomet a nakoniec nechýba ani miláčik v podobe BFG. Ak si spomínate na trojku, občas vám vedel zavariť aj bežný imp. Tu sú všetky zbrane dimenzované vyššie. Každá je tak účinnejšia a lepšie zodpovedá celkovému hernému tempu.

Tempo je výrazne vyššie, ako bolo v trojke, no takisto vyššie ako v prvých dvoch častiach. Neustále ste v pohybe, neustále strieľate, meníte jednu zbraň za druhú. Tu sa hodí dvojhlavňová brokovnica, lebo si môžete dovoliť držať nepriateľov pri tele. Tamto zas vytiahnete raketomet, aby sa k vám Cacodemon nepriblížil. Výsledkom je, že každú chvíľu čakáte, kedy vám hra podhodí nejakého silnejšieho nepriateľa.

Vyváženie a dojem z používania zbraní sú na tom skvele. Je radosť strieľať okolo seba. No pri prvom hraní si BFG nebudete až tak užívať. Budete si ho šetriť na bossov, čo nie je zlá taktika, aj tak by však prišlo vhod, keby ste zbraň mohli častejšie využiť priamo pri postupe. Takisto motorová píla je mierne sklamanie. Zbraň je to skvelá, ale ťahá ju dole obmedzený počet použití. Musíte zbierať kanistre benzínu, pričom každý nepriateľ má svoju kapacitu, ktorú píla na jeho porazenie spotrebuje. Takže na dlhšie hody môžete zabudnúť, keďže celú bandasku miniete často hneď na prvých Revenantov, ktorí vám skočia do rany, keď pôjdete po Pinky démonovi alebo Summonerovi, na ktorého je píla extra vhodná.

Azda jediná novinka oproti pôvodnej dvojici hier sú početné upgrady. Jednak si postupne zlepšujete trojicu atribútov – zdravie, štít a počet munície. Takisto si môžete podrobnejšie zdokonaľovať svoj „domovský“ oblek hneď v štyroch aspektoch. No a potom si postupne zlepšujete aj zbrane, kde si vyberiete najskôr sekundárny režim streľby a tým si otvoríte vetvu na zlepšenia. Režimy si potom priamo počas hrania môžete prepínať. V Doome sú takéto možnosti dosť nečakané, no neuveriteľne funkčné a aj kvalitne zakomponované. Naozaj vidieť rozdiel.

Príjemné prekvapenie je aj dizajn jednotlivých levelov. Tých je v hre 13 a naozaj poskytujú slušný priestor na túlanie, hoci je jasné, že nikdy nikde nezablúdite. Odkazujú na pôvodnú dvojicu hier, sú široko vetvené, ponúkajú aj množstvo priestoru na rôzne odbočky a skrýše, kde je poschovávaný bonusový obsah či len obyčajné tajomstvá. Musíte počítať aj s tým, že sa tu naskáčete viac ako v niektorých „platformovkách“. Cesta často vedie cez levitujúce kamenné ostrovčeky, skalné zrázy či plošinky. Trošku zamrzí, že vás neustále naviguje šípka, ktorá vám ukazuje, kam máte ísť. Levely zas nie sú také otvorené, aby ste sa v nich stratili. Navyše máte pri sebe mapu a všetky aktívne dvere a predmety sú vždy nejako  zvýraznené.

S príbehovou časťou hry strávite približne 10 hodín, možno menej. No ak sa budete snažiť všetko vyzbierať, aj viac. Tých 9 – 10 je však zlatý stred. No počítajte rovno s tým, že to nebude posledný raz, čo sa do hry pustíte. Odomknú sa vyššie náročnosti a to je výzva, ktorej sa ťažko odoláva. Nemusíte však hrať len sólo. Autori výrazne investovali do multiplayera a aj pripravované balíčky DLC naznačujú, že si od neho veľa sľubujú. Je azda ešte rýchlejší ako kampaň. Ponúka vcelku peknú paletu máp a 6 relatívne tradičných režimov, kde sú však rôzne menšie obmeny. Napríklad sa na mape objavuje démonická runa a jeden z hráčov tak dočasne môže hrať za démona. Postupne si upravujete svoju postavu a aj svoju výbavu, pri sebe totiž môžete mať len dve zbrane, čo je pri Doome zvláštne. Prvých pár dní vás multiplayer bude držať, no, žiaľ, je príliš generický a stráca sa v ňom identita hry, ktorá zrazu pripomína skôr pekelný Unreal Tournament, a nie Doom.

A to nie je všetko z ponuky hry. Každý má prístup aj do režimu SnapMap, čo je dvojsečná zbraň. Na jednej strane hra nepodporuje bežné modovanie. Na druhej strane je SnapMap naozaj jednoduchý nástroj a je to skôr celý work­shop, kde môžete vytvárať vlastné mapy a režimy, sťahovať výtvory iných a aj ich priamo s ďalšími hráčmi hrať. Je to samostatná časť a aj pomerne masívna. Už teraz poteší slušné množstvo rôznych výtvorov, medzi ktorými sú aj naozaj pekne zvládnuté levely (napríklad prepracovanie niektorých z dvojky), ale aj veľa slabších. Takisto si tu môžete zahrať rôzne alternatívne režimy – kooperatívne či kompetitívne. Nový Doom má gule ako máloktorá hra. Brutálna akcia nepôsobí samoúčelne, k hre sa hodí, vtiahne vás a získa ako už roky nič iné. Skutočne ste si takto dobre nezastrieľali už dávno. 

PLUSY, MÍNUSY:

+ Zábavná akcia a výborný pocit z nej, skvelé zbrane, zaujímaví nepriatelia, výborný dizajn levelov,  množstvo bonusov, skrytých miest a easter eggov, hudba
- Prístupný  generický multiplayer SnapMap, ktorý sa nehrá ako Doom, koncept čistenia „miestností“ od démonov unaví

»  Autor: matus_ace, sector.sk

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať