Generálny riaditeľ Fordu už mesiace jazdí v čínskom elektromobile
Pokiaľ ide o predaj elektrických vozidiel (EV), na trhu dominuje Čína. EV z Číny tvoria takmer 70 % celosvetového predaja elektromobilov. Dokonca aj generálny riaditeľ Fordu Jim Farley je ich fanúšikom. Šoféruje EV vyrobené čínskym technologickým gigantom Xiaomi. Xiaomi je druhým najväčším výrobcom smartfónov na svete. Spoločnosť má v súčasnosti iba jeden model EV: Xiaomi SU7, sedan, ktorý sa dodáva v dvoch verziách: Standard (dojazd 350 kilometrov) a Max (dojazd 510 kilometrov). Cena sa pohybuje okolo 30 000 dolárov.
Čína je známa cenovo dostupnými elektromobilmi, pričom niektoré modely od výrobcu BYD stoja len okolo 10 000 dolárov. V USA je priemerná cena EV bližšie k 55 000 dolárom. Cena modelu Ford F-150 Lightning sa začína na 54 995 dolároch, zatiaľ čo cena elektrického SUV Mustang Mach-E značky Ford sa pohybuje okolo 43 000 dolárov. Ford tvrdí, že pracuje na cenovo dostupnejšom EV. Zatiaľ nezverejnil podrobnosti o tom, koľko presne bude tento nový model stáť.
Aby sa to stalo realitou, spoločnosť v roku 2022 založila v Kalifornii tím Skunk Works zameraný na vývoj vozidiel novej generácie. Čínski výrobcovia automobilov však majú vo vývoji elektrických vozidiel náskok, a preto sú cenovo takí konkurencieschopní. No prísne clá znamenajú, že tieto cenovo dostupné EV nie sú dostupné pre amerických spotrebiteľov. Čínske elektromobily sa presadili na európskom trhu a tamojšie automobilky začínajú reagovať vlastnými cenovo dostupnejšími ponukami.
Napríklad Renault nedávno na parížskom autosalóne ukázal kompaktný elektromobil za 25 000 eur. Ford na to, aby mohol konkurovať Xiaomi, BYD a ďalším čínskym výrobcom elektrických vozidiel, sa budú musieť sústrediť na technologický vývoj od nuly. Napriek tomu má Ford určitý úspech s elektromobilmi. F-150 Lightning sa po svojom debute v roku 2022 stal najpredávanejším elektrickým nákladným vozidlom (hoci nedávno ho zosadil z trónu Tesla Cybertruck).
Ford však mal aj problémy s elektrickými vozidlami. Nedávno zrušil niektoré plánované plne elektrické SUV, aby sa namiesto toho venoval hybridným modelom. A po pozastavení výroby pre nedostatok polovodičov v marci 2020, ktorý pretrvával počas pandémie, „sme zistili, že mainstreamoví zákazníci sú úplne iní ako tí, ktorí kupovali EV počas covidu, a nie sú ochotní platiť za elektromobil nič navyše,“ povedal Farley. (Skorí osvojitelia nových technológií, ako sú elektromobily, sú zvyčajne ochotní zaplatiť vyššie náklady a sú tolerantnejší k riziku, zatiaľ čo druhá vlna zákazníkov je pragmatickejšia). Pokiaľ ide o plány Fordu navrhnúť cenovo dostupnejšie elektrické vozidlo, spoločnosť už skôr uviedla, že očakáva uvedenie cenovo dostupnejšieho elektrického pickupu strednej veľkosti na trh v roku 2027.
Zdroj: fastcompany.com.
Zdroj Foto: depositphotos.com.