S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Gigabyte G32QC / Bestseller medzi tridsaťdvojkami

0

G32QC je jeden z napredávanejších monitorov s uhlopriečkou 32" a s tradičným pomerom strán 16:9. Vysokej zákazníckej popularite sa teší vďaka kombinácii pôsobivých parametrov a výhodnej ceny. Za ani nie 400 eur dostanete rýchly 165 Hz panel s adaptívnym obnovovaním (AMD FreeSync) a rozlíšením 2560 × 1440 px.

Tento monitor chce osloviť predovšetkým hráčov (o tom svedčí i zahnutý panel 1500R). Takých, ktorí preferujú veľkú uhlopriečku, ale vlastnia „iba“ priemernú zostavu. Použité rozlíšenie QHD je totiž dobrý kompromis medzi jemnosťou rastra a nárokmi na výkon grafickej karty. A najzaujímavejšie je, že koncová cena monitora Gigabyte je minimálne o 15 % nižšia, než zaplatíte za druhý najlacnejší monitor s rovnakými obrazovými parametrami. To je pomerne výrazný rozdiel a nás, samozrejme, zaujímalo, čo za tým stojí.

Nepriplácate za nič navyše

Je vhodné poznamenať, že G32QC nespadá pod hernú značku Gigabytu, Aorus, hoci bezpochyby ide o monitor určený pre hráčov a tak ho prezentuje i výrobca. Dôvod pre toto rozhodnutie možno tkvie i v prílišnej „obyčajnosti“. Monitor charakterizuje pomerne striedmy vzhľad bez osvetľujúcich prvkov, ktoré sa stali symbolom dnešných herných produktov. Vyhotovenie tela je v tomto prípade konzervatívnejšie, a teda aj výrobne lacnejšie. Aj preto môže byť koncová cena nastavená tak nízko, ako je, a podliezať konkurenčné modely.

Konštrukcia je pomerne jednoduchá, ale pre úzke rámčeky si zachováva estetický šmrnc. Pozoruhodný je i čiastočne tenký profil, asi 11 centimetrov zvrchu má hrúbku iba 8,8 mm. Nižšie, v miestach s elektronikou, sa potom rozšíri na zhruba 60 mm. Telo je inak vyrobené z plastov s matnou povrchovou úpravou. Zlícovanie je bezproblémové a pevnosť takisto.

Malú výhradu môžem smerovať iba k spôsobu montáže nohy. Tá sa do štvorca VESA pripevňuje štyrmi skrutkami, čo je pomerne zastaraný a dávno prekonaný spôsob (systémami na zacvaknutie). Ale realizácia takéhoto riešenia je opäť lacnejšia, čo umožňuje nastavenie takejto nízkej ceny. Priechod na lepšiu organizáciu káblov však monitoru nechýba a chválim takisto podstavec s veľkou plochou. Ten zabezpečuje, že monitor na pracovnom stole drží ako pribitý.

Možnosti polohovania sa dajú označiť za priemerné. Okrem tradičného záklonu (-5°) a predklonu (+20°) je možné ešte výškové nastavenie, ale v trochu menšom rozsahu (105 mm), než býva bežné. Napriek tomu viete monitor nastaviť dostatočne nízko, takže zobrazovacia časť displeja sa začína 67 mm od podložky.

Z konektorov je k dispozícii dvakrát HDMI 2.0 a DisplayPort 1.2 a počítať môžete aj s podporou zobrazenia viacerých zdrojov naraz prostredníctvom PIP a PBP. Po pripojení dátového kábla (USB-B) sa aktivuje rozbočovač USB (2× 3.2 gen. 1) a takisto komunikácia s aplikáciou OSD Sidekick. Jedna vec je správa nastavení cez joystick a druhá priamo z OS. A dobrá správa je, že možnosti nastavenia sú rovnako široké ako pri podstatne drahších monitoroch výrobcu. Jednotlivé voľby môžete rôzne počas hry vyvolávať (a upravovať) aj cez klávesové skratky.


Používateľské rozhranie aplikácie OSD Sidekick možnosťami nastavení naozaj nešetrí

Vo svojej cenovej slušný obraz

Obrazové vlastnosti ťahajú za kratší koniec v rovnomernosti podsvietenia. To naprieč celou šírkou zvrchu i zospodu presvitá. Tieto priesvity sú rovnomerne rozložené v miestach, kde sa panel ohýba. Uniformita podsvietenia je teda slabšia, ale nejde o nič katastrofálne, čo by vám vyložene kazilo zážitok z hrania. Pri nižšej svietivosti na svetlejších podkladoch tieto odchýlky až tak nekričia.


Slabšia uniformita podsvietenia je azda najväčším nedostatkom monitora Gigabyte G32QC

Jas je v rozmedzí 45 – 400 nitov, čo znamená, že sa dá dostatočne stlmiť aj v noci a zároveň je monitor vhodný aj do svetlejších miestností. Najvyššiu spotrebu (maximálny jas na bielom podklade) sme namerali 55 W, s touto hodnotou je G32QC v energetickej triede B, čo je na takýto väčší monitor v poriadku.

Druhá slabina je výraznejšie rozmazávanie dynamických objektov, tzv. ghosting. Na paneloch VA je to bežné a do činenia s tým majú aj monitory od iných výrobcov. S Overdrive nastaveným na Speed je však výsledok viac než uspokojivý. Ghosting je vtedy najslabší a najnižší je aj input lag (11 ms), aj keď ten sa v jednotlivých režimoch príliš nelíši a najväčší je v režime Quality s 13,7 ms, čo sa dá hodnotiť veľmi pozitívne.


Zachytenie dynamicky sa pohybujúceho objektu pri teste Ghostingu. Zľava s nastavením OD na Balance, Quality a Speed

Chvályhodný je aj široký gamut, ktorý výrazne presahuje farebné spektrum sRGB. Podobne sýte farby na paneloch VA nie sú neobvyklé, no v tomto prípade je pekne verná aj interpretácia jednotlivých odtieňov vrátane často problematickej červenej a tmavomodrej. Hoci odchýlky ΔE (3,3 – 3,9) sú už na grafické použitie privysoké, môžeme hovoriť a prirodzenej interpretácii farieb, ktorej sa mnohí výrobcovia bránia, zvýrazňujú ich presaturovávaním a podobne. Ale ak niečím monitor naozaj vyniká, je to vysoký statický kontrast 4900:1, bežne na podobných monitoroch býva okolo 3000:1.


Diagram s farebným pokrytím poukazuje na sýte farby (sýtejšie, než sú obvyklé na paneloch IPS v podobných reláciách monitorov)

Z netradičných funkcií stojí za zmienku 20-stupňová ekvalizácia čiernej alebo tvorba vlastného tvaru mieridla, ktoré si môžete vykresliť na stred monitora.

„Gigabyte s G32QC ukazuje, že funkčne nabitý môže byť aj lacnejší monitor.“
 

PLUSY, MÍNUSY:

+ Veľmi pestré farby, 165 Hz, mimoriadne vysoký kontrast, Flicker Free, možnosť rýchleho nastavovania z OS, nadštandardne široké možnosti nastavení, veľmi výhodná cena
- Slabšia rovnomernosť podsvietenia, jemný ghosting

HODNOTENIE:

Obraz: 90 %
Konektivita: 100 %
Cena/hodnota: 95 %
Vyhotovenie: 90 %
Celkovo: 94 %

• Cena: 385 EUR

Zobrazit Galériu

Ľubomír Samák

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať