Grafické karty Radeon RX 460 XFX a Sapphire Nitro: 2 proti 4 GB VRAM
Čipy Polaris 11 síce patria výbavou k tomu najchudobnejšiemu, čo má AMD z aktuálnej generácie grafických kariet v ponuke, rozhodne však nejde o lowendové riešenie, ale o entry level. Vyhovejú nielen používateľom, ktorí hľadajú za málo peňazí dekódovaciu kartu s modernými výstupmi na nekompromisné prehrávanie videa, ale aj príležitostným hráčom s monitormi so stále najrozšírenejším panelom full HD.
Zaujímalo nás, do akej miery sa podpíše pri inak rovnakej výbave čipu polovičná videopamäť. Obdobie, keď sme pri HD 7850 riešili, či má na tejto karte význam dvojnásobná VRAM oproti 1 GB, je už nenávratne preč, 2 GB sú dnes úplné minimum. A v tomto prípade ani neplatí rovnaká analógia ako pri najpomalších grafikách, v ktorých je GPU príliš pomalé na to, aby dokázalo pri rozumnej plynulosti rozhýbať scénu, ktorá by potenciálne zahltila a narážala o strop kapacity videopamäte.
Priblíženie kariet
XFX RX 460 s 2 GB GDDR5 sa predáva okolo 130 eur. Základný takt jadra výrobca neuvádza, zvýšený (boost) už poznáme, je 1220 MHz. Továrenské pretaktovanie je teda symbolické, naproti tomu Sapphire Nitro OC to má takto: 1175 (base)/1250 MHz (boost). XFX sa zmestil na podstatne menšie PCB, čo však nie je nič platné, keď vo finále konštrukcia krytu chladiča kartu predlžuje zo 166 na 235 mm. Naproti tomu už 4-gigabajtová Sapphire má dosku o kus väčšiu (do šírky i na dĺžku), ale končí zároveň s chladičom a je o 1,5 cm kratšia. Cenovo si za ňu priplatíte približne dvadsať eur.
Výkon a porovnanie
V tituloch, kde nerozhoduje pamäťový limit, znamená rýchlejšie taktovanie Sapphire Nitro zanedbateľných + 0,5 až 1,5 fps. Bežná prax je však iná, vo väčšine hier sme zaznamenali výrazné rozdiely. Veľkosť videopamäte nemá dosah iba v menšinových prípadoch, ako je napríklad The Witcher či Rise of The Tomb Raider a iné (nájdete vo výsledkovej tabuľke). Naopak, obrovský skok je pri Ashes of the Singularity. Z ako-tak hrateľnej hry sa stáva beznádejne nehrateľná. Podobne je to v prípade GTA V, ktoré si vyžaduje výraznejšie očesanie detailov. Citlivý na pamäť je i Hitman, ktorý spadol v priemere z 36 na 24 fps, čo sú v prípade karty so 4 GB minimálne fps, pri dvojgigabajtovej idú prepady až k 10 fps.
Grafické jadro RX 460 je pomerne výkonné a niektorými titulmi prechádza pri 1920 × 1080 bodoch i v najvyšších nastaveniach ako nôž maslom. Pekný príklad sú hry DOOM a Rainbox Six: Siege, ktoré zvláda v priemere nad 60 fps, z ktorých dokáže dvojgigabajtová XFX ukrojiť až okolo 30 %. A obzvlášť nepríjemný je tu 40 až 50-percentný pokles minimálnych fps. Do metodiky sme doplnili aj októbrový hit – Mafiu III (s patchom 1.01), ktorá patrí k náročnejším hrám a na plynulý chod je zníženie detailov bez ohľadu na veľkosť pamäte nevyhnutné. Výkon nepridávajú ani ovládače Crimson 10.0.1, ktoré ako prvé túto hru oficiálne podporujú.
Spotreba, zahrievanie a hlučnosť
Príkon sme namerali o chlp (8 W) vyšší pri Sapphire, zahrievanie je však neúmerne výraznejšie. Teplota jadra je o 10 °C vyššia, čo poukazuje na menej účinný chladič. Pritom karta je iba zanedbateľne tichšia než XFX, a to i napriek výrazne nižším otáčkam identických ventilátorov. Tie majú na obidvoch kartách rovnaký priemer 90 mm, rovnaký počet i tvar lopatiek, a teda dosahujú pri rovnakých otáčkach rovnaký prietok vzduchu i hlučnosť. Tú však v tomto prípade určuje tvar pasívnej (pevnej) časti. XFX stavil na hrubé prerušované lamely s veľkými medzerami, zatiaľ čo Sapphire má rebierka 2-3-krát tenšie s výrazne (o milimeter) menšími rozstupmi. Dvojicu heatpipe na rozvod tepla z jadra majú k dispozícii oba chladiče.
Chod obidvoch ventilátorov je sprevádzaný jemným pradením, čo môže byť pre používateľov, ktorí si najviac potrpia na nehlučnosť, otravné. Veľká výhoda Sapphire Nitro je v tom, že mimo záťaže funguje pasívne, kým teploty nepresiahnu 52 °C, ku ktorým sa nepriblíži ani pri filmoch. Potom sa roztočí asi na 900 otáčok. Karta XFX ventilátory nevypína nikdy, v idle bežia okolo 450 ot./min, pri prehrávaní videa UHD s veľmi vysokým dátovým tokom neprekročia 700 ot./min ani v menších, slabšie ochladzovaných skrinkách, kde je chladič stále celkom tichý, ale počuť ho.
Ktorú vybrať?
Štvorgigabajtový Radeon RX 460 nie je žiadny marketingový chyták, ktorý by si dával za cieľ vytvoriť skvelé podmienky do prospektov obchodníkom hotových zostáv, 2 GB VRAM sa v niektorých súčasných hrách ukázali skutočne ako nedostačujúce. Zatiaľ čo 4 GB na zabezpečenie plynulého chodu stačia, polovičná pamäť môže spôsobiť drastické prepady, keď sa stáva z hrateľnej hry nehrateľná alebo úzkosť frame buffera na snímkovej frekvencii výrazne pocítite, pri iných zase vôbec. Nech je tak či onak, na herné použitie šetriť dvojgigabajtovým variantom neodporúčame, ale ak kupujete kartu na akceleriáciu videa či na hardvérové urýchlenie editorov na lacnom PC, pokojne ušetrite, takéhoto použitia sa obmedzenia prameniace z menšej pamäte už netýkajú.
Zobrazit Galériu