Herné šialenstvo máj 2024
Horizon Forbidden West - minirecenzia
Horizon Forbidden West nie je úplne nová hra. Na PC je však novinkou, a tak som bol zvedavý, ako si tvorcovia poradili s hitom z herných konzol, hlavne z pohľadu nového hráča, ktorý o univerze Horizon zatiaľ nevie nič. Tých určite nebude málo a úspech na platforme PC bude od nich možno aj závisieť. Hra je v úvode pomerne dosť kinematická a do deja, ktorý sa odohral v minulosti v prvej epizóde Zero Down, hráča pomerne dobre zasvätí. Hlavná hrdinka Aloy je vyvolená zachrániť svet, čo nie je vôbec originálny nápad, ale nebude vám to prekážať. Jej púť sa začína vo fáze, keď potrebuje nájsť záložnú kópiu umelej inteligencie GAIA, ktorá mala teraformovaním zachrániť Zem už dávno.
Teda tak to je z pohľadu Aloy, z nášho pohľadu ide o ďalekú budúcnosť, v ktorej je planéta obývaná rôznymi strojmi a ľudia z našej súčasnosti sú vnímaní ako pradávni predkovia. Výdobytky techniky pokrylo rastlinstvo a roboti, ktorí obývajú planétu, k vám nie sú práve priateľsky naladení. Ich likvidovanie je veľká časť toho, ako budete tráviť svoj čas púťou po svete. Ten je graficky nádherne spracovaný a vychutnáte si ho najmä vtedy, ak máte väčší, ideálne ultrawide monitor. Základné herné princípy dosť pripomínajú Tomb Raider. Budete sa šplhať, odstraňovať prekážky, medzitým zastrelíte lukom nejakých robotov, vyberiete z nich súčiastky, čosi vyrobíte a tak ďalej. Žánrovo ide totiž o dosť podrobne prepracované RPG. Až natoľko prepracované, že mi to subjektívne veľmi nelahodilo. Pokiaľ vás baví skúmať, kde má ktorý typ robota zraniteľné miesto a aký typ poškodenia je proti nemu najúčinnejší, tu si prídete na svoje. Na druhej strane má Horizon Forbidden West vyslovene konzolové ovládanie, PC hráč sa musí chvíľku prispôsobovať a učiť sa, čo ako urobiť. Všetko to chce cvik, a keby hra nemala prepracovaný a pohlcujúci príbeh, smerovalo by to trochu k repetitívnosti. V skutočnosti však možno titulu vytknúť iba pomalý nábeh na akčnosť, ktorá sa objaví, ale trvá to. Toto nie je hra, ktorú dohráte za 3 hodiny, skôr to vynásobte dvoma a máte za sebou iba úvod. Ten je koridorový, ale neskôr dostanete šancu preskúmať úžasný otvorený svet a život ľudských kmeňov, ktoré ho obývajú. Viac neprezradím, len odporučím, aby ste si najskôr zahrali prvú hru. Nie je to nutnosť, ale uniknú vám súvislosti a budete mať pocit, že vám niečo chýba. Podobne ako vám bude chýbať výkon, ak nemáte skutočne silnú grafiku a nevychutnáte si parádne spracované prostredie Horizonu.
Platforma: PC, Hodnotenie: 8/10, Cena: 59,99 EUR
Seriál Fallout - minirecenzia
Herná séria Fallout patrí do zlatého fondu hier a určite by si zaslúžila aj vysoké umiestnenie v sieni videohernej slávy, keby existovala. Takže keď prišla seriálová adaptácia, srdcia verných fanúšikov poskočili a ich tep vysoko presiahol štandardné hodnoty. Ťažko povedať, čo to s nimi spravilo, keď sa konečne dostal seriál na obrazovky a bola to bomba. Vlastne je. Adaptácia Amazonu, verná hernej predlohe, dopadla nad očakávania a tentoraz výnimočne nejde o spracovanie seriálu podľa hry, ktoré by mohlo dostať klasickú nálepku „nasilu“. Príbeh, občas okorenený drsným humorom, má tri segmenty, resp. sleduje osudy troch postáv vo svete Pustiny. Tie sa veľmi rýchlo pretnú, no každý z nich je iný a divák chápe postoje a činy všetkých troch. Najskôr spoznávame Lucy, ktorá vyrástla vo vaulte a 219 rokov po nukleárnej katastrofe ju osud zavedie na zničený zemský povrch, aby našla svojho otca. „Lucka“ je tak trošku naivná a veľmi idealistická, takže ak chce v Pustine prežiť, musí sa z nej stať celkom iné „zviera“. Jej idealizmus je však to, čo ju drží nad vodou (túto narážku pochopíte v tretej epizóde). Ako druhý je tu príbeh Maxima, ktorý je regrútom Bratstva ocele a od začiatku pôsobí dosť emocionálne nestabilne a – ako to jemne naznačiť – nie veľmi inteligentne. Chcel by konať dobro a byť rytierom v energozbroji, na to však treba viac ako iba chcieť. Napokon je tu ešte Ghoul, drsniak v typickom falloutovskom štýle kombinovanom s kovbojskými maniermi. Ten je iba lovcom odmien, ožiareným, nie osvieteným človekom, ktorý sa príliš nezaťažuje morálkou či dobrom. Do hry vstúpi čosi, čo budú chcieť získať všetci, pretože ten, kto to má, môže ovládať celú Pustinu a pre Lucy by to mohla byť cesta k otcovi, ktorého v úvode unesú. Seriál má český dabing, už teraz má schválenú druhú sériu. Všetky hry s tematikou Falloutu vďaka nemu zaznamenali obrovský prílev hráčov, a to vrátane mobilného Fallout Shelter. Ešte jedno varovanie na záver: Ak nemáte silný žalúdok, seriál ani nespúšťajte. Nešetrí totiž brutálne krvavými a drsnými scénami.
Platforma: Amazon Prime Video, Hodnotenie: 9/10
Česi chystajú Kingdom Come Deliverance 2
Vývojárske štúdio Warhorse Studios, za ktorým stojí legendárny a kontroverzný Dan Vávra, robilo s uvedením novej hry tak trochu tajnosti. Do poslednej chvíle nebolo jasné, o čo pôjde, no napokon tvorcovia prezradili nielen to, že pracujú na Kingdom Come Deliverance 2, ale aj to, že sa hry dočkáme ešte v tomto roku. To je mimoriadne prekvapivé, keďže určite pôjde o masívnu hru, podobne ako v prvom prípade. Na dvojke však zrejme štúdio Warhorse pracovalo už nejaký čas, kým jej existenciu vôbec oznámilo verejnosti.
Podľa úvodných ukážok sa zdá, že hra je už aktuálne skôr vo fáze testovania a vychytávania chýb, hlavný vývoj má už pravdepodobne za sebou, a preto môže prísť ešte v roku 2024. Zatiaľ sa hovorí o novembri či decembri ako mesiaci vydania. Čo sa týka podrobností, sú tu dve dobré správy. Svet KCD 2 má byť dvakrát väčší ako v prvej hre, takže mapa bude určite obrovská. Druhá dobrá správa spočíva v novej stratégii v oblasti dabingu. Tentoraz nebude treba čakať roky na poloprofesionálny český dabing. Vávrovci sa zrejme poučili z kritiky a KCD 2 má byť plnohodnotne nadabovaný český titul. Hlavný hrdina bude opäť Jindra (v anglickej mutácii Henry), ktorého príbeh má byť mohutnejší ako ten prvý a okrem šľachty sa dočkáme aj zapojenia kráľov. To sa má prejaviť v dlhších cut scénach snažiacich sa o výraznejšie pohltenie hráča príbehom. Jindrove schopnosti bude možné výrazne meniť, opäť tu bude systém reputácie a možnosť nevydať sa iba cestou cností, ale pokojne sa budete môcť nasmerovať napríklad ku kariére známeho opilca a zlodeja. Pochopiteľne, že aj KCD 2 sa bude odohrávať v Česku 15. storočia. Možno však trochu prekvapivo sa dej nesústredí na Prahu, ale centrom diania má byť Kutná Hora. Úlohy bude možné naplniť viacerými spôsobmi a opäť sa dočkáme vysoko realistického zobrazenia reálií vtedajších časov aj prepracovaného súbojového systému.
Mafia 4 sa začína črtať na obzore
Tretia Mafia nebola dobrá hra. Názory sa môžu rôzniť a možno o tom aj diskutovať, ale s pôvodnou Mafiou ani pomerne dobrým pokračovaním nemal okrem názvu tretí diel nič spoločné. Vývoj štvrtého dielu preto bude sprevádzať veľká skepsa a zatiaľ máme iba nepotvrdené informácie. Aj tak ich však možno nazvať zaujímavými a pokračovanie legendárnej série by mohlo nabrať ten správny smer. Únik informácií z oblasti pracovných ponúk štúdia Hangar 13 naznačuje, že Mafia 4 bude prequelom a vráti nás do čias rodiny Salieriovcov.
Herné prostredie sa podľa všetkého presunie zo Spojených štátov do slnečnej Sicílie, pričom dej by sa mohol odohrávať v období rokov 1890 až 1920. Pre fanúšikov trilógie to môže evokovať podobnú atmosféru, akú zažil mladý Vito Corleone, a to by mohol byť posun správnym smerom ku koreňom legendárnej série. Mafia 4 by mohla okrem tradičnej akcie ponúknuť aj mechaniky zakrádania sa, takže sa možno Hangar 13 inšpiruje tak trochu v Assassin Creed a je tu aj možnosť, že prvýkrát v sérii ochutnáme multiplayer. Oficiálne potvrdený vývoj hry a fáza predprodukcie naznačujú, že vydanie Mafie 4 je ešte pomerne ďaleko. Môžeme očakávať, že potrvá minimálne tri až štyri roky, kým sa hra dostane do rúk hráčov. Aj tieto úvodné informácie však potešia a skalným fanúšikom dávajú nádej, že sa možno vráti zašlá sláva prvého dielu z roku 2002.
Zobrazit Galériu