Hi-TECH Cars: BMW 730d xDrive (2016)
Už šiesta generácia sedmičkového radu z dielne BMW ukazuje, ako by mal vyzerať luxusný sedan, ktorý disponuje skvelou jazdnou dynamikou, pohodlím a technológiami na vyššiu bezpečnosť a komfort pasažierov auta.
Nová generácia prináša mnohé inovácie v oblasti odľahčenia konštrukcie, hnacích sústav, podvozkov a digitálnych technológií. Vďaka novej konštrukcii využívajúcej plast vystužený karbónovými vláknami má nový sedmičkový rad hmotnosť o 130 kg menšiu ako jeho predchodca. Nové modely radu 7 poháňajú výrazne prepracované 8-valcové vidlicové a 6-valcové radové motory. Prenos výkonu motora zabezpečuje osemstupňová prevodovka Steptronic s optimalizovanou účinnosťou, širším rozsahom pomerov a stratégiou preradzovania za využitia údajov z navigácie. Štandardnú výbavu tvorí dvojnápravové vzduchové odpruženie s automatickým vyrovnávaním a systémom Dynamic Damper Control. Výraznejšie zlepšenie komfortu, dynamiky, vyváženia a istoty na cestách umožňuje najnovšia úprava systému Integral Active Steering, ktorý teraz možno osadiť spoločne so systémom BMW xDrive, a prvýkrát aj systém Executive Drive Pro s aktívnou stabilizáciou a predikciou na základe údajov navigácie. Elektromechanické stabilizátory znižujú vychýlenie vozidla pri dynamickom zatáčaní, kým aktívny systém regulácie podvozka upravuje reakciu tlmičov na diery a hrbole na ceste. Pri výbere nastavenia auta sa vodiči môžu rozhodnúť pre športovejší či pohodlnejší štýl jazdy, prípadne využiť ekonomický režim ECO PRO. Nový prepínač systému Driving Experience Control umožňuje aktivovať aj režim ADAPTIVE, pri ktorom sa vozidlo prispôsobuje štýlu jazdy a vlastnostiam vozovky.
Ďalšia novinka sú laserové svetlomety, ktoré vďaka technológii Selective Beam zamedzujú oslňovanie ostatných účastníkov premávky. Laserové svetlomety produkujú mimoriadne jasné, čisto biele svetlo a pri diaľkovom nastavení zároveň ponúkajú dosah až 600 metrov, čo je oproti LED svetlometom dvojnásobok.
Systém Driving Assistant Plus je v novom rade rozšírený o asistenčný systém riadenia a prechodu medzi pruhmi, asistent zotrvania v jazdnom pruhu, systém prevencie kolízie zozadu a výstrahy na dianie v premávke za vozidlom. Asistent dopravnej zápchy zase umožňuje jazdu v poloautomatickom režime, pričom ho možno uplatniť na akejkoľvek ceste. Pri použití aktívneho tempomatu s funkciou Stop & Go teraz vodič jednoduchým stlačením tlačidla nastaví zohľadnenie rýchlostných obmedzení detegovaných pomocou funkcie Speed Limit Info.
Hybridný plug-in model BMW 740e je vybavený technológiou BMW eDrive. Poháňa ho štvorvalcový benzínový motor v kombinácii s elektrickým motorom, ktoré spoločne produkujú celkový výkon s hodnotou 240 kW/326 k. BMW 740e podľa výpočtu pomocou skúšobného cyklu EÚ 9 pre hybridné vozidlá ponúka kombinovanú spotrebu paliva 2,1 litra na 100 kilometrov (134,5 mpg imp) a kombinovanú spotrebu elektrickej energie 12,5 kWh na 100 kilometrov. Emisie CO2 dosahujú 49 gramov na kilometer. Elektronický pohonný systém, ktorý energiou zásobuje vysokonapäťová lítiovo-iónová batéria, zvyšuje výkon spaľovacích motorov, keď potrebujete zrýchliť. Technológia BMW eDrive umožňuje jazdiť aj na úplne elektrický pohon rýchlosťou 120 km/h pri dojazde 40 kilometrov.
Elektricky nastaviteľné sedadlá a systém Executive Lounge poskytujú aktívnu ventiláciu sedadiel a okrem toho aj masážne prvky (!), kým pasažieri na zadných sedadlách môžu využívať funkciu Vitality Programme. O kvalitnú reprodukciu zvuku a jeho priestorové šírenie sa stará reprosústava Bowers & Wilkins Diamond.
Balík Driving Assistant poskytuje vo verzii Plus v novej generácii ešte viac doplnkových bezpečnostných funkcií, ako je napr. asistent riadenia a prechodu medzi pruhmi (Steering and lane control assistant), asistent zotrvania v jazdnom pruhu s aktívnou ochranou proti kolízii (Lane keeping assistant with active side collision protection), asistent dopravnej zápchy umožňujúci poloautomatickú jazdu (Traffic jam assistant for semi-automated driving) a systém výstrahy na pohyb premávky za vozidlom (Front and rear crossing traffic warning).
BMW radu 7 využíva operačný systém iDrive, ktorý sa dá ovládať obdobným spôsobom ako smartfón či tablet, teda dotykom. Premiéru má však systém bezdotykového ovládania gestami. Pomocou pohybov rúk snímaných 3D senzormi možno ovládať jednotlivé funkcie informačno-zábavného systému, napríklad ovládanie hlasitosti zvuku či prijatie alebo odmietnutie prichádzajúceho hovoru. Navyše máte možnosť priradzovať jednotlivým funkciám konkrétne gestá. K dispozícii je aj nový stojan na smartfóny, integrovaný do stredovej konzoly, ktorý vôbec prvýkrát umožňuje induktívne nabíjanie mobilného telefónu. Súčasťou výbavy je aj vyberateľný 7-palcový tablet, zabudovaný do strednej opierky či zadnej konzoly, umožňujúci ovládanie prvkov na zvýšenie pohodlia aj zábavných a komunikačných funkcií.
Nový head-up displej s projekčnou plochou väčšou o 75 % zobrazuje na čelnom skle užitočné informácie, ako je maximálna povolená rýchlosť, aktuálna rýchlosť auta, stav asistenčných funkcií, údaje z navigácie, výstrahy z premávky pred vozidlom a za ním.
K dispozícii je systém Surround View novej generácie s funkciami paralelného zobrazenia Top View a 3D View na kontrolnom displeji, možnosť výberu jednotlivých pohľadov a funkcia Panorama Side View na kontrolu premávky po stranách vozidla (vpredu a vzadu).
Nové BMW radu 7 je prvý sériovo vyrábaný automobil na svete, ktorý majiteľ dokáže nasmerovať na parkovacieho miesto alebo z neho, prípadne do garáže smerom vpred bez prítomnosti vodiča za volantom. Možnosť parkovania na diaľku šoférovi umožňuje jednoduchý prístup do úzkych parkovacích miest. Vodič pohyb vozidla smerom vpred na parkovacie miesto či vzad smerom z neho ovláda pomocou kľúča Display Key. Kým sa vozidlo poloautomaticky pohybuje, vodič dáva pozor na prípadné prekážky.
Hodnotenie:
Nová generácia sedmičkového radu je taká nabitá technológiami, že ťažko hľadať nejaké slabé miesta. Skôr sa zameriame na vychytávky, ktoré nás najviac zaujali. Jedna z nich je parkovací systém Top View a 3D View s funkciami paralelného zobrazenia, ktorý pri pohľade zhora vyvoláva dojem, ako keby niekde vysoko nad autom bola ešte jedna extra kamera. Druhá možnosť sú zábery zo satelitu alebo živé mapy Google Earth. Nič z toho však nie je pravda a softvér si obraz skladá z pohľadov bočných a predných kamier, pričom zábery upravuje a skladá tak, že vytvárajú mimoriadne realistický dojem pohľadu vysoko zhora. A robí to geniálne presne a realisticky.
Výborná pomôcka je, samozrejme, head-up displej, ocenili sme funkciu zobrazovania maximálnej povolenej rýchlosti, ako aj údaje z navigácie pomáhajúce správne sa zaradiť do jazdných pruhov pri zmene smeru alebo na križovatkách. Privítali by sme však trošku širšie pozorovacie uhly, lebo pri naklonení do strany už nevidno celú premietanú plochu.
Malá, ale dôležitá vychytávka je výstražný oranžový trojuholník, ktorý sa zobrazuje v spätných zrkadlách vždy, keď sa v mŕtvom uhle nachádza nejaké príliš blízko jazdiace auto. Rovnako sa nám páčil asistent zotrvania v jazdnom pruhu s ochranou proti kolízii či asistent dopravnej zápchy, ktorý umožňuje poloautomatickú jazdu. Vyskúšajte a už nebudete chcieť auto, ktoré takýchto pomocníkov nemá.
Displej je skutočne veľký, s kvalitným obrazom a rozumne navrhnutým menu. Ovládanie gestami je fajn vec, ale niekedy je napríklad rýchlejšie naslepo siahnuť po gombíku hlasitosti ako krútiť prstom v smere či proti smeru hodinových ručičiek. Ponuka menu obsahuje množstvo užitočných funkcií, ako napríklad záznam hlasových poznámok či prehľad správ z tlače.
Hodnotenie jazdných vlastností je veľmi jednoduché, auto napriek veľkosti a hmotnosti malo veľmi svižnú dynamiku, v zákrutách držalo ako prilepené magnetom, takže akoby ste ani necítili odstredivú silu. Nerovnosti aj veľké diery vyrovnával systém tlmičov, a tak ich takmer nebolo cítiť. Z hľadiska dizajnu ide o špičku funkčnosti, vkusu a luxusu, dotiahnutú do detailov. Budúci majitelia sa môžu tešiť na prvotriednu kvalitu, high-tech výbavu a komfort.
Technické parametre BMW 730d:
Šesťvalcový radový naftový motor s technológiou BMW TwinPower Turbo (turbodúchadlo s variabilnou geometriou vstupu, priame vstrekovanie s tlakovým zásobníkom). Objem: 2993 cc, výkon: 195 kW/265 k pri 4000 ot./min, max. krút. moment: 620 Nm/457 lb-ft pri 2000 – 2500 ot./min. Zrýchlenie [0 – 100 km/h/]: 6,1 (6,2) sekundy, maximálna rýchlosť: 250 km/h. Priemerná spotreba paliva: 4,9 – 4,5 litra na 100 kilometrov/57,7 – 62,8 mpg imp, emisie CO2: 129 – 119 g/km, emisná norma: EU6.
+ ďalšie fotografie v galérii článku
Zobrazit Galériu