Inovatívny proces robí opravu ciest uhlíkovo negatívnou pridaním výťažku z papiera
Typická cesta obsahuje bitúmen – hustú, lepkavú formu ropy, ktorá drží pohromade kamene a piesok v asfalte. Nórsky startup s názvom Carbon Crusher však počas opravy ciest používa recyklovaný asfalt s rastlinným spojivom. Tento prístup zmenšuje uhlíkovú stopu projektov opráv ciest natoľko, že cesty sa v skutočnosti stávajú uhlíkovo negatívnymi. Proces sa začína recykláciou. Keď treba opraviť poškodený úsek asfaltu, namiesto toho, aby spoločnosť privážala nové materiály, používa stroj, ktorý rozomelie vrchnú vrstvu existujúcej cesty.
Zariadenie sa môže použiť aj na betón (čo je ďalší materiál s vysokým obsahom uhlíka), pokiaľ nie je vystužený oceľou. Potom na zlepenie rozdrveného materiálu spoločnosť používa lignín – rastlinný materiál, ktorý je vedľajším produktom papierenského priemyslu. Keďže stromy pri svojom raste zachytávajú uhlík z atmosféry, zabudovaním tohto materiálu do cesty sa tento uhlík vlastne sekvestruje. Podľa spoločnosti ide navyše o lacnejší a odolnejší spôsob obnov ...
Článok je uzamknutý
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH
Zobrazit Galériu
Článok je uzamknutý
Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH