Inovovaná batéria by mohla poskytnúť elektromobilom dojazd až 4800 km
Prelomová inovácia batérií, ktorú vyvinuli výskumníci z Pohang University of Science & Technology (POSTECH), by mohla potenciálne predĺžiť dojazd elektrických vozidiel na jedno nabitie na viac ako 4800 km. Tento pokrok, ktorý desaťnásobne zvyšuje kapacitu skladovania energie, prichádza v kritickom čase. Vo väčšine moderných lítiových batérií je grafit prevládajúcim materiálom používaným na výrobu anód.
Materiály ako kremík však ponúkajú oveľa väčšiu energetickú kapacitu ako grafit, a tak sú veľmi žiaduce pre efektívnejšie konštrukcie batérií. Výzvou však vždy bola stabilizácia batérie, ktorá využíva kremíkovú anódu. Kremík má tendenciu expandovať počas vnútorných reakcií v batérii, čo môže ohroziť jej stabilitu a bezpečnosť.
Výskumníci preto vytvorili špeciálny spojovací materiálu, ktorý stabilizuje vysokokapacitné kremíkové anódy, čo umožňuje výrazné zvýšenie kapacity batérií. Výsledkom je lítiová batéria s desaťnásobnou kapacitou oproti tým s grafitovými anódami. Hoci je úspech tímu z POSTECH významný, existujú aj ďalšie globálne snahy o revolúciu v technológii batérií.
Napríklad čínska spoločnosť predstavila batériu pre elektromobily, ktorá využíva sodík ako nákladovo efektívnu alternatívu k lítiu, zatiaľ čo NASA skúma technológiu polovodičových batérií pre kompaktnejšie a ľahšie riešenia skladovania energie. Okrem toho výskumníci pracujú na biologicky rozložiteľných batériách vyrobených z netradičných materiálov, ako sú napríklad krabie ulity.
Účinná technológia batérií má vplyv nielen na dopravu, ale zohráva kľúčovú úlohu aj pri optimalizácii čistejších zdrojov energie, ako je veterná a solárna energia. Ukladaním energie počas optimálnych podmienok a jej dodávaním v prípade potreby batérie podporujú prechod od znečisťujúcich zdrojov energie k ekologickejšej budúcnosti.
Zdroj: thebrighterside.news.
Zdroj Foto: freepik.com.