Je internetová anonymita prežitkom?
Fenomén sociálnych sietí sa výraznou mierou podieľa na súčasnej podobe internetu. Vminulosti zaužívaný princíp „on-line identity“ sa čoraz viac vytráca azreteľný predel medzi bežným aelektronickým životom už pre mnohých ľudí vôbec neexistuje. Táto situácia priniesla rozšírenie nového javu, vangličtine označovaného výrazom oversharing, ktorý sa stáva čoraz akútnejším problémom posledných rokov. Ide o nadmerné odhaľovanie osobných informácií, ktorého dôsledky si mnoho ľudí neuvedomuje.
Jedna zdobre viditeľných zmien správania
internetových používateľov, ktoré sa dajú pripísať na vrub rozšíreniu sociálnych
sietí, je nárast používania reálnych mien. Na začiatku minulej dekády, keď
internetovej komunikácii vládli predovšetkým diskusné fóra aklienti na
okamžité posielanie správ (v našich končinách hlavne ICQ), bola identifikácia
prostredníctvom nicku, respektíve prezývky, niečo úplne samozrejmé.
Obyčajný človek,
ktorý vdiskusnom fóre alebo voblasti komentárov stránky vystupoval
pod kompletným menom, bol považovaný takmer za „exota“, ktorý buď nedbá na
svoje súkromie, alebo je na internete neskúseným nováčikom. Nástup sociálnych
sietí, ktoré stavajú na budovaní on-line profilu fyzickej identity, túto
situáciu od základu zmenil. Ľudia si zvykli na to, že vystupovanie pod reálnym
menom aso skutočnou fotografiou je na internete samozrejmé.
Vďaka veľkej integrácii sietí do súčasnej podoby webu na mnohých stránkach možno zanechávať komentáre napríklad priamo prostredníctvom svojho facebookového účtu apoužívanie prezývok ustupuje čoraz viac do úzadia. Na niektorých miestach sa dokonca na používateľov sprezývkami pozerajú ľudia sdešpektom aoznačujú ich za bojazlivých anonymov, ktorí sa pod svoj názor boja podpísať.
Je pravda, že pri používaní reálnej identity klesá pravdepodobnosť
bezstarostného posielania primitívnych, agresívnych aprovokatívnych správ,
ktoré sú častou chorobou internetových diskusií. Vtomto prípade ide
ožiadaný stav, ktorý pomáha ľudskú komunikáciu civilizovať. Na druhej
strane zhodenie jednoduchého plášťa anonymity nie je bez rizík. Zatiaľ čo vonku
na ulici či pri posedení s priateľmi hovoríte zvyčajne „do vetra“, internetový
priestor kvašim slovám takýto milosrdný zväčša nie je. Na rozdiel od
klasickej nezáväznej rozpravy sú totiž vaše slová ukladané, indexované akategorizované,
čo sa môže prevteliť do mnohých problémov.
Možno si poviete, že sa za svoje
slová alebo činy nehanbíte. Problém je v tom, že to platí pre súčasnosť
aobyčajne sa nedajú odhadnúť všetky možné dôsledky, ktoré znich
môžu vbudúcnosti vyplynúť. Ľudia majú navyše tendenciu výrazne podceňovať
riziká, ktoré hrozia až o dlhší čas. Vhodný príklad je fajčenie, ktoré
vmasívnej miere zvyšuje pravdepodobnosť rakoviny. Bezstarostné
vyjadrovanie sa na internete alebo fajčenie môže dlho prebiehať bez akýchkoľvek
náznakov problémov.
Keďže neexistuje „tá osudná“ cigareta, človek pokračuje bez
obáv ďalej. Vokamihu, ako ho však vbudúcnosti dobehnú následky, je
už príliš neskoro na to, aby sa zmenou dalo všetkému zabrániť. Nikdy neviete,
ktorý zdanlivo nevinný komentár, video či fotografia vás môže vbudúcnosti
poriadne „pohryznúť“. Tieto nebezpečenstvá sú najvážnejšie predovšetkým pri
tínedžeroch.
Unich sa môžeme stretnúť stým, že vnímajú udalosti
spred dvoch či troch rokov ako veľmi vzdialenú minulosť, ktorá sa ich už zdanlivo
netýka (pretože ju často výrazne morálne či inak prerástli). Dvadsaťročnému
človeku sa tak neraz zdajú udalosti zo 16. roku jeho života vzdialenejšie než zrelému
päťdesiatnikovi zážitky spred dvoch dekád. Vynesenie starých informácií na
povrch vpravej chvíli tak môže byť pre niektoré osoby poriadne šokujúce.
Percento dospelých používateľov, ktorí majú nepríjemnú skúsenosť spôsobenú on-line aktivitou
Bezstarostne zdieľaj dnes, ľutuj zajtra
Nárast sociálneho používania webu sa podpísal na tom, že množstvo ľudí prestáva riešiť to, aký objem informácií osebe na internete prezrádza. Na oversharing, teda prehnané zdieľanie osobných informácií, sa tak vsúčasnosti dá naraziť čoraz častejšie. Mark Zuckerberg, zakladateľ ariaditeľ spoločnosti Facebook, sa vtejto súvislosti vyjadril, že „táto sociálna norma sa vpriebehu času zmenila a ľudia si postupne zvykli nielen na to, že zdieľajú čoraz viac osobných informácií, ale zároveň aj na to, že ich prezentujú otvorene pre rôznych ľudí“.
Mnoho ľudí, najmä tých mladších, nemá problémy verejne
zdieľať bez ostychu svoje výčiny vpodobe opileckých či narkotických
dobrodružstiev, priamo sa chváliť vandalizmom alebo sa vdiskusiách
prezentovať nenávistnými komentármi týkajúcimi sa rasy či sexuálnej orientácie.
Nejde pritom oto, že by sa výraznejšie líšili od generácií, ktoré boli
pred nimi (to je zvyčajne len pocit starších ľudí), ale oto, že ich činy
budú vbudúcnosti často ľahko dohľadateľné. Kým nerozvážne činy neznámeho
19-ročného mladíka dnes zvyčajne zaujímajú len jeho rodinu, o pár rokov už môže
byť situácia značne odlišná ajeho meno môžu zadávať do vyhľadávača ľudia,
oktorých dnes vôbec netuší.
VUSA dnes približne štvrtina zamestnávateľov priznáva, že ich personalisti pred pracovným pohovorom prezerajú sociálny profil kandidátov apoužívajú internetový vyhľadávač na zistenie relevantných informácií odaných osobách. Niet pochýb otom, že toto číslo bude stále narastať arozširovať sa aj do ďalších krajín. Mnoho ľudí má problém uvedomiť si, že vokamihu, ako zhodia plášť aspoň základnej anonymity, stena medzi on-line identitou afyzickou identitou sa zrúti. Kompromitujúce informácie, ktoré bezstarostne chrlia do internetového éteru, sú pritom často poľahky dohľadateľné avbudúcnosti im môžu napríklad zabrániť vzískaní vysnenej práce.
Aj keď pre mnohých ľudí je dnes fyzická a on-line
identita prakticky totožná (v podobe zverejneného mena, fotografie, bydliska),
paradoxom je, že množstvo znich si prepojenie na svoju reálnu fyzickú
osobu často neuvedomuje. Vprostredí internetu sú tak ľudia naklonení
kzdieľaniu mnohých informácií, ktoré by vo fyzickom svete cudzím osobám nikdy
neprezradili. Tento fakt dobre demonštrovala aktuálna iniciatíva Microsoftu,
nazvaná Safer Online (www.microsoft.com/security/saferonline).
Microsoft pri nej najal internetového humoristu Jacka Valeho , ktorý je na
YouTube známy svojimi výstrelkami so skrytými kamerami. Ten sa spolu so svojím
tímom postavil na pláž vKalifornii apomocou smartfónov začal
vyhľadávať čerstvé správy zTwitteru, Instagramu ainých sociálnych
sietí, ktoré mali povolenú lokalizáciu apatrili osobám vjeho okolí.
Keďže šlo často ofotografie asprávy obsahujúce dôverné informácie,
začal na ulici zastavovať jednotlivých ľudí apredstieral, že ich pozná
alebo že je jasnovidec. Dochádzalo tak kzábavným situáciám, pri ktorých
volal na ľudí ich menom ablahoželal im knarodeninám, pýtal sa, ako
sa majú ich domáce zvieratá, pričom im opísal ich výzor (známy zodoslanej
fotografie) a podobne.
Mnoho vcelku neškodných detailov jednotlivých ľudí
skutočne prekvapilo, pretože rozhodne nikto nebol zvyknutý na to, aby
knim na ulici pristúpil neznámy človek, oslovil ich menom apovedal:
„Tak čo, povedal si nakoniec tej čašníčke, že sa ti páči?“ Alebo: „Ako sa má
tvoj syn, videl som, že má tak tri roky,“ apodobne. Vextrémnejších
prípadoch humorista diktoval ľuďom rovno ich celé adresy či blahoželal
knarodeniu detí. Jedna zo žien dokonca uverejnila informáciu otom,
že sa vdaný deň uliala zpráce tak, že nahlásila, že je chorá,
anamiesto toho sa šla zabávať.
Strnula však vmomente, keď
knej humorista pristúpil, spýtal sa jej, či pracuje pre zamestnávateľa XY,
astouto situáciou ju konfrontoval. Azda najzábavnejšia časť jedného
z videí je situácia, keď hlavný predstaviteľ pristúpi kdvom mužom
azačne im hovoriť detaily z ich súkromia, ktoré oni sami pred pár
minútami zverejnili pre kohokoľvek na sociálnych sieťach. Jedného zmužov
to natoľko rozhorčí, že sa začne vyhrážať privolaním polície, pretože sa
domnieva, že humorista vážne narušil jeho súkromie.
Stránka iniciatívy Microsoftu, ktorá sa snaží upozorniť na nebezpečenstvá oversharingu
Koncom minulého roka uverejnila analytická organizácia Pew
Research Center zaujímavý prieskum, zktorého vyplynulo, že až 50 %
internetových používateľov sa obáva množstva informácií, ktoré onich možno
dohľadať on-line. Ich počet od roku 2009 významne narástol, pretože vtom
čase vyjadrilo rovnakú obavu vprieskume len 33 % respondentov. Nemenej
zaujímavé sú aj podrobnejšie dáta zprieskumu, ktoré odhalili, že až 13 % používateľov
zažilo problémy vpartnerskom alebo rodinnom vzťahu zdôvodu
kompromitujúcich informácií na sociálnych sieťach.
Približne 12 % používateľov
zažilo osobné obťažovanie na základe ich on-line účtov, 6 % sa muselo vyrovnať
spoškodením reputácie zdôvodu zverejnených informácií a4 % sa
dokonca dostali ztohto dôvodu do fyzického nebezpečenstva. Azda netreba
pripomínať, že pri súčasnom rozšírení internetu tvorí jedno percento
používateľov viac ako desať miliónov osôb. Množstvo ľudí, ktorí zažili to, že
zverejnené súkromné informácie sa obrátili proti nim, je obrovské.
Vzhľadom na to, že objem arozsah dát, ktoré ľudia zdieľajú, stále narastá, je nevyhnutné očakávať, že podobné prípady budú čoraz častejšie. Dnes si na ľahko dostupných osobných dátach môžete dokonca založiť aj biznis. Vzápadných štátoch Európy môžete napríklad vtelevízii naraziť na reklamy určené pre tínedžerov, ktoré ponúkajú pomoc pri „špehovaní“ ich tajnej lásky. Stačí poslať na spoplatnené telefónne číslo na obrazovke meno apribližné bydlisko dotyčného apo krátkom čase vám prídu zozbierané informácie. Keďže ide pravdepodobne len ojednoduché vyhľadávanie azber dát zverejnených na sociálnych sieťach, nejde onič protizákonné. Koniec koncov dotyčný dáta zverejnil sám.
Ochrana pred vlastnou nerozvážnosťou
Väčšina sociálnych sietí sa nijako nesnaží, aby jej
používatelia zdieľali dáta výhradne so svojimi najbližšími známymi. To, čo ich
zaujíma, sú príjmy zreklamy. Čím viac obsahu sa zdieľa, tým lepšie. Mnoho
sietí má verejné zdieľanie dokonca prednastavené vzáklade, pričom stavili
na to, že používatelia nevenujú priveľkú pozornosť nastaveniu. Čoraz častejšie
sa tak môžeme stretnúť scelkom otvorenými profilmi alebo bezstarostným
zdieľaním každej správy, fotografie či dokonca priamo polohy scelým
svetom.
Smutná pravda je, že mnohých takáto strata súkromia buď vôbec nezaujíma,
alebo si ju nedokážu poriadne uvedomiť. Práve ten druhý prípad dobre vidieť na
spomenutých videách Safer Online od Microsoftu, ktoré si môžete pozrieť na
virtuálnom DVD REVUE. Ľudia často nad dôsledkami zdieľania osobných dát veľmi nepremýšľajú.
Jednoducho len schytia smartfón a odfotia sa svysmiatymi tvárami na
dovolenke, pričom dané fotky následne zdieľajú prostredníctvom sociálnych sietí
scelým svetom. Mnoho smartfónov vsúčasnosti pridáva do fotografií
takzvané geotagy, teda dáta ozemepisnej šírke adĺžke, získané cez
modul GPS, ktoré napohľad nie sú viditeľné.
Zber týchto dát programom či vyhľadávacím mechanizmom je však triviálna záležitosť. Pokiaľ fotografie uverejňujete niekoľkokrát denne, ako je čoraz častejšie uľudí vzápadnom svete, ten, kto sa ovás zaujíma, nemá problémpomocou obyčajnej mapy Google vytvoriť dobrý prehľad otom, kde bývate, kde pracujete, kde sa bavíte aaký je váš denný harmonogram. Všetko zdát, ktoré ste dobrovoľne (alebo nevedomky) poskytli, čo je mimoriadne cenné napríklad pri plánovaní „nečakanej bieliacej návštevy“ vo vašom dome.
Geotagy fotiek majú svoj zmysel. Ak si napríklad už
nepamätáte, kde ste danú fotku zhotovili, môžete tieto dáta ľahko využiť
alokalitu zistiť. Takisto je to cenná informácia pre niekoho, kto narazí
na internete na fotku krásneho pohoria, jazera či pamiatky
azgeotagu sa dozvie, kde sa dané miesto nachádza. Na to, že tieto
dáta môžu byť aj kompromitujúce, však často ľudia zabúdajú, ato dokonca
aj tí, uktorých by ste to nečakali. Známy je prípad Johna McAfeeho, zakladateľa
antivírusovej spoločnosti nesúcej jeho meno, ktorý sa vroku 2012 dostal
do problémov so zákonom aukrýval sa pred políciou vGuatemale.
Na
internete sa pritom pochválil fotkou zo svojej skrýše, pričom si neuvedomil, že
jeho smartfón do nej automaticky pridal jeho aktuálne súradnice GPS, podľa ktorých
ho polícia onedlho našla. Tieto dáta však nemusí použiť len polícia.
Vroku 2007 uverejnilo niekoľko amerických vojakov fotky zpristátia bojových
helikoptér na základni vIraku, pričom ich pozícia zgeotagu bola
použitá na presne mierený útok vzbúrencov. Problémom sgeotagom sa nevyhol
ani Adam Savage, ktorý je známy svojím dokumentárnym/experimentálnym seriálom
MythBusters.
Ten sa totiž na svojom účte na Twiteri pochválil fotografiou svojho auta stojaceho vgaráži jeho domu, čím všetkým fanúšikom odhalil, kde býva. Niet sa však skutočne čomu čudovať. Keďže takéto správanie smartfónu je často prednastavené, musí používateľ vyvinúť snahu takúto funkciu vypnúť, čo je problém, pokiaľ onej ani netuší. Dôsledky bezstarostného zverejňovania inak nevinných fotografií si tak nedokáže uvedomiť. Funkciu geotagovania fotografií (location services alebo location tag) môžete zvyčajne vypnúť vnastavení fotoaparátu smartfónu (Android) alebo vsekcii nastavení súkromia (iOS).
Má používateľ právo byť vzáklade chránený pred
takýmito službami? Výrobcovia sa chránia proti postihom svojimi licenčnými
podmienkami. Ide o zmluvu známu pod skratkou EULA (End-User-License-Agreement),
ktorá určuje, čo používateľ smie anesmie robiť ačo výrobca môže
svaším zvolením vykonávať. Toto ustanovenie, ktoré sa zobrazuje pred
prvým použitím, drvivá väčšina používateľov nikdy nečíta alen rýchlo
klikne na „Áno, súhlasím“. Nie je sa čomu čudovať.
Často niekoľkostranový text
je písaný právnickou a nie príliš zrozumiteľnou rečou, ktorá už po pár riadkoch
človeka unudí alebo celkom popletie. Odsúhlasením sa však používateľ môže zrieknuť
mnohých svojich práv, pričom vjej obsahu môže byť napríklad to, že
súhlasí stým, že bude monitorovaný a jeho dáta budú poskytované tretím
stranám bez nároku na zmazanie abez akýchkoľvek povinností
azodpovedností zo strany prevádzkovateľa.
Odsúhlasením neprečítanej zmluvy ľudia obvykle vyjadrujú dôveru kdanej spoločnosti, pričom veria, že vzmluve nie je žiadny háčik, ktorý by im mohol ublížiť. Keby vás napríklad vbudúcnosti kompromitovala funkcia geotagovania fotografií apokúsili by ste sa preto výrobcu zažalovať, mohol by vám odpovedať: „Prečo ste prekvapení? Veď použitie tejto funkcie bolo jasne uvedené na 15. strane EULA, ktorú ste odsúhlasili pred prvým použitím.“
Je zaujímavé uvažovať nad tým, či by mal mať človek
vsúvislosti sEULA právo na ochranu pred vlastnou nevedomosťou,
hlúposťou či lenivosťou. Nejde onijaký žart. Treba myslieť na to, že
podvody so zmluvami, pri ktorých je človek zmanipulovaný adonútený
podpísať niečo, čo pri plných zmysloch oľutuje, sú staré ako zmluvy samy.
Vsúčasnosti sa napríklad za žiadnych okolností nemôžete zrieknuť svojich základných ľudských práv aje jedno, či by ste dokument zmluvy podpisovali tak, že by ste sa pritom nahrali na kameru, pridali fotografiu, odtlačok prsta apodpísali ste sa vlastnou krvou. Zmluva by bola jednoducho neplatná, pretože týchto práv sa podľa zákona nemôžete vzdať. Sobrovskými zmenami, ktoré sociálne siete prinášajú do našej spoločnosti, sa možno otvára čas na to, aby sa človek niektorých práv vsúvislosti sochranou súkromia takisto nemohol vzdať.
Teroristická hrozba pre leteckú spoločnosť, ktorú vrámci žartu vykonalo 14-ročné dievča na Twitteri. Neuvedomilo si, že podobné činy majú následky.
Za on-line vtip „do basy“
Každá ochrana má svoje medze a pred vlastným hlúpym
správaním vás vkonečnom dôsledku neochráni prakticky nič. Na začiatku
minulého roka zaujal prípad 18-ročného Justina Cartera zamerického
Texasu, ktorý sa po prehratom zápase von-line hre League of Legends začal
rozčuľovať na svojom facebookovom profile. Jeden zjeho herných oponentov
ho nazval „retardovaným“, na čo sa Carter
rozhorčil anapísal: „Áno, som úplný
blázon. Myslím, že pôjdem do škôlky avystrieľam ju.“ Okamžite potom
pridal dva ďalšie príspevky sdodatkom, že bude „sledovať, ako tečie krv nevinných“, a„zje bijúce srdce jedného znich“. Je síce smutné, že
podobné neuvážené slová ztínedžera občas vyjdú, ale veľký význam sa im
prikladať nedá.
Problém je, že tento zjavný sarkazmus napísal chlapec verejne
pod vlastným menom aniekto tento čin anonymne nahlásil. Carter bol vkrátkom
čase zatknutý políciou, ktorá považovala jeho slová za teroristickú hrozbu. Aj
keď pri prehliadke jeho domu nenašla žiadnu zbraň ani dôkazy pripravovanej
teroristickej aktivity, vzali ho do väzby. Celý čas do začiatku súdneho procesu
(5 mesiacov) strávil Carter vo väzení, pretože si on ani jeho rodina nemohli
dovoliť zaplatiť vysokú kauciu, ktorá bola stanovená na pol milióna dolárov.
Je
neuveriteľné, že celý proces nebol založený na ničom inom než troch uvedených
komentároch na Facebooku (chlapcovi však priťažilo, že vminulosti bol na
neho uvalený dočasný súdny zákaz priblíženia sa ksvojej bývalej
priateľke, ktorej sa po rozchode vyhrážal tým, že zabije seba aj ju). Iste,
dané vety na Facebooku boli hlúpe aišlo oskutočne zvláštny zmysel
pre humor, ale treba myslieť na to, že vtextovej komunikácii nemôžete
svoju nerozvážnosť podporiť tónom hlasu.
Jeho právnik (ktorý vzal celý prípad
bez nároku na odmenu) sa vyjadril, že „vyhrážanie sa“ podobného typu sa denne
objavuje na ulici či športoviskách. Podotkol, že Carter neuskutočnil výhražný
telefonát do novín, na políciu ani do školy, ale šlo oprivátnu správu pre
jedného človeka. Na druhej strane vdobe otvorených účtov na sociálnych
sieťach už často ide ocelkom verejnú správu, pričom zástupcovia polície
sa na súde vyjadrili, že podobné hrozby po neslávnych prípadoch streľby v amerických
školách jednoducho nemôžu brať na ľahkú váhu.
Carter bol obvinený z vykonaniateroristickej hrozby ahrozí mu až 8-ročný trest odňatia slobody. Tesne pred začatím procesu vjúni minulého roka mu detektívi miestnej polície navrhli dohodu vpodobe desaťročného trestu verejnoprospešných prác, ale Carterov právnik ju odmietol ako urážku apokúša sa obvinenie úplne zmiesť zo stola. Celý proces teda pokračuje dodnes. Carter ho našťastie už nemusí prečkávať vo väzbe, pretože za neho polmiliónovú kauciu zaplatil anonymný darca.
Ďalší mediálne známy prípad podobného charakteru sa
odohral vapríli tohto roka vHolandsku. Prostredníctvom svojho účtu
zanechala len 14-ročná Holanďanka Sarah na Twitteri americkej leteckej
spoločnosti American Airlines nasledujúcu správu: „Ahoj, moje meno je Ibrahim asom zAfganistanu. Som súčasťou
Al-Káidy aprvého júna sa chystám urobiť niečo veľké.“ American
Airlines na svojom Twitteri odpovedali okamžite správou: „Sarah, takéto vyhrážanie berieme veľmi vážne. Tvoja IP adresa
adetaily budú odovzdané bezpečnostným zložkám aFBI.“
Mladé dievča, ktoré sa na svojom twitterovom účte prezentuje svojím krstným menom afotografiou, sa okamžite zosypalo azačalo písať ďalšie príspevky. Sprvu len: „Bol to len žart.“ Neskôr: „Veľmi ma to mrzí, mám strach.“ „Šlo len ovtip anebola som to ja, ale moja priateľka, vezmite si jej IP adresu.“ „Prosím, nerobte to, som len dievča anie som zAfganistanu.“ Na svojom účte napokon napísala ešte niekoľko panických správ, nakoniec ho zmazala asama sa prihlásila na policajnej stanici v Rotterdame. Dievča bolo obvinené zo šírenia poplašnej správy. Konečné dôsledky celej udalosti budú známe až vpriebehu ďalších mesiacov.
Nevedomky zdieľané dáta
Okrem dát, ktoré ľudia poskytujú dobrovoľne bez toho, aby
si uvedomili všetky možné dôsledky, alebo nepremyslených žartov, vykonávaných
pod svojimi skutočnými identitami, sa možno stretnúť aj sprípadmi, pri
ktorých človek o poskytovaní dát vôbec nevie. Mierne sme sa ktejto téme
dostali už pri geotagoch fotografií, ktoré často vyzradia polohu odosielateľa
bez jeho vedomia. Každý človek má nejaké súkromné záležitosti, o ktoré sa chce deliť
len so svojou najbližšou rodinou alebo sa o ne nechce deliť vôbec s nikým.
Nemusí ísť pritom ožiadne nelegálne tajomstvá, ale len o najdôvernejšie
súkromie, ktoré si väčšina ľudí chráni.
Pokiaľ je toto súkromie narušené
mechanizmami sociálnych sietí bez toho, aby si to dotyčný človek uvedomil, ide
oalarmujúcu záležitosť. Vtejto súvislosti je dobre známa veta,
ktorú pred pár rokmi vyslovil vtedajší riaditeľ spoločnosti Google Eric Schmidt:
„Ak robíte niečo, o čom nechcete, aby sa
ľudia dozvedeli, možno by ste to nemali robiť vôbec.“ Pokiaľ takúto naivnú vetu
vysloví najvyšší predstaviteľ spoločnosti, ktorá disponuje jednou
znajväčších databáz osobných dát používateľov, je to skutočne dôvod naobavy.
Krátkozrakosť takéhoto vyjadrenia totiž nie je ťažké vystopovať.
Je pravda, že
pokiaľ napríklad páchate niečo protizákonné (plánujete pomocou internetovej
komunikácie napríklad vandalizmus, krádež či útok na iného človeka), je viac-menej
takáto rada dobrá. Ak totiž chcete, aby zostalo tajomstvom to, očom viete,
že je nesprávne, zrejme by ste to nemali robiť vôbec, anie investovať čas
do toho, aby sa to nikto nedozvedel. Porušovanie zákona však nie je jediná vec,
ktorú ľudia chcú držať vtajnosti. Množstvo ľudí má napríklad nejaký druh menšieho
či väčšieho sexuálneho fetišu alebo úchylku, ktorú môže zdieľať so svojím
partnerom.
Či už ide ojemný variant vpodobe drobných hier či uniforiem, prípadne extrémnejší prípad zahŕňajúcich putá či bičíky, ide oveci, ktoré ľudia obyčajne chcú držať mimo verejnosti, na čom nič nie je nezvyčajné. Tieto veci totiž do súkromia patria anikto si nezaslúži, aby boli terčom záujmu cudzích ľudí (obvykle totiž ide len oneškodné fantázie, ktoré nemajú sreálnym vystupovaním osoby nič spoločné).
Zverejnenie detailov tohto typu môže byť spôsobené
kompromitovaním histórie vyhľadávania alebo neželeným prekliknutím na stránke
pre dospelých, ktorý si dotyčná osoba neuvedomí. Dnešný web je plný aktívnych
tlačidiel sociálnych sietí apre mnohých ľudí by bolo veľmi nepríjemné,
keby sa napríklad na ich verejnom profile objavila automaticky generovaná
správa, že sa im páči video na RedTube.com sveľavravným názvom
indikujúcim danú úchylku. Nejde však len onešťastné prekliknutia myšou alebo
dôsledok tučného prsta na displeji smartfónu. Negatívne vás môžu zaskočiť aj
drobnosti, na ktorých prezradení ste sa prakticky vôbec nepodieľali.
Predstavte
si napríklad, že si so svojou manželkou plánujete oživiť sexuálny život
akúpite si nejakú pomôcku zon-line sexshopu. Ako by ste
zareagovali, keby ste následne otvorili napríklad sociálnu sieť Facebook
ana vlastnej stene príspevkov by ste videli automaticky generovanú
správu, ktorá by oznamovala: „Pán ZZXXYY si práve zakúpil produkt XY,“ pričom by
bola doplnená oveľavravnú fotografiu výrobku? Ak sa vám zdá, že takéto
prepojenie sociálnych sietí na obchody je číra fantázia, mýlite sa.
Podobný mechanizmus používal vminulosti Facebook (v USA v rokoch 2007 ÷ 2009). Šlo osystém Beacon, ktorý umožňoval vybraným obchodom takéto odosielanie dát. Mediálne známy bol prípad Američana, ktorý pre svoju priateľku kúpil vzapojenom e-shope zásnubný prsteň. Na jeho prekvapenie mu omalú chvíľu začali telefonovať priatelia arodina agratulovať mu. Správa okúpe prsteňa bola totiž automaticky odoslaná na jeho stenu príspevkov, kde ju videli všetci známi aaj prekvapená budúca nevesta.
Fungovanie rôznych sociálnych sietí, ktorým používatelia
bez ostychu zverujú svoje identity, sa môže znenazdania zmeniť. Človek si
pritom nemusí ihneď uvedomiť všetky dôsledky anaivne na ne dá zvolenie
alebo ich ignoruje. Vuvedenej situácii sprsteňom si používateľ
mohol vminulosti kupovať napríklad nový smartfón, pričom sa ho e-shop
opýtal, či sa chce snákupom pochváliť na Facebooku. Pri kliknutí na „áno“
si pritom muž neuvedomil, že do systému Beacon je zapojených množstvo ďalších
obchodov apovolenie bude odteraz platiť pre všetky. Kým niektoré odhalenia
súkromia na verejnosti môžu byť značne nepríjemné (sexuálna pomôcka či zásnubný
prsteň), iné môžu človeka poľahky spoločensky zničiť.
Vsúčasnosti
existuje množstvo mechanizmov, ktoré sa vyznačujú zberom informácií ointernetových
používateľoch aautomatickým vytváraním profilov. Je veľmi nepríjemné
domýšľať si, aká moc sa otvára pre vlastníkov takýchto databáz aza akú
sumu alebo pod akou hrozbou môžu tieto dáta poskytnúť tretím stranám. Takémuto
sledovaniu používateľov pomocou reklamných ainých doplnkov stránok sme sa
podrobne venovali včlánku Kto sa na
vás pozerá? (PC REVUE č. 6/2013).
Obeťou sociálnej povahy webu sa dnes môže stať takmer každý avýnimku tvoria azda len úplní exhibicionisti, ktorí sú schopní prihlásiť sa do reality show, ktorá ich sleduje 24 hodín denne. Takíto ľudia si, naopak, odhaľovanie svojho súkromia užívajú ateší ich každý záujem. Väčšina znás však takáto nie je, apreto je dôslednosť aopatrnosť vtýchto veciach vždy veľmi dôležitá.
Viacero tvárí jednej osobnosti
Ľudská osobnosť nie je jednoduchá aniplochá. Jedna
zo slabín súčasných multifunkčných sociálnych sietí je, že neposkytujú
dostatočne efektívne delenie vlastných osobností. Nemáme pritom na mysli
duševné poruchy, pri ktorých by jednu hlavu obývali dve samostatné entity. Je
pomerne bežné, že ľudia sa správajú trochu odlišne k svojim kamarátom, známym
zpráce, najbližšiemu priateľovi, partnerovi či rodine. Ide
onastavenie rôznych tvárí, pričom všetky sú tie vaše. Stačí si uvedomiť napríklad
to, že väčšina ľudí sa začne správať inak vprítomnosti nadriadeného.
Takisto
nie je nijaké prekvapenie, že dieťa sa správa odlišne medzi svojimi vrstovníkmi
ainak pri návšteve babičky a otec sa správa pred svojimi malými deťmi
inak než vpartii svojich kamarátov. Nevýhodou „jednoliatych“ sociálnych
sietí je, že niekedy sa jednotlivé svety skrížia. Delenie na jednotlivé skupiny
totiž buď nie je dostatočne efektívne, alebo naň človek pozabudne. Dochádza tak
k vzniku rôznych komických situácií, ktoré vrealite vznikajú málokedy (vo
fyzickom svete by sa napríklad tínedžer nikdy nepokúsil „zbaliť“ dievča
vprítomnosti svojich vlastných rodičov).
Na internete sa hlavne mladí ľudia môžu pokúšať budovať alebo udržať svoju reputáciu pred spolužiakmi alebo priateľmi, ktorá môže byť dosť odlišná od osobnosti, s ktorou sa prezentujú napríklad pred rodičmi. Na obrázku môžete vidieť jednu zkomických situácií, pri ktorej sa mladé dievča odfotilo vo zvodnej bielizni auverejnilo fotografiu na Facebooku. Pod fotku však napísal veľavravný komentár jej otec, ktorý sa pokúsil napodobniť jej budúceho manžela: „Pozrite sa na moju krásnu ženu. Mohol by som si priať lepšiu matku svojich detí?“ Nasleduje niekoľko hysterických výkrikov dcéry, ktorá otcovi prikazuje, aby komentár zmazal, pretože ho môžu vidieť jej priatelia.
Tínedžeri občas na sociálnych sieťach zverejnia aj odvážnejšie snímky, pričom si neuvedomia, že ich uvidia aj ich vlastní rodičia. Vtomto prípade otec, ktorý dcéru sarkasticky pochválil...
Bude zaujímavé sledovať, ako sa vpriebehu
nasledujúcich rokov bude situácia vyvíjať. Trend najväčších sociálnych sietí je
pritom jasný. Budúci používateľ internetu by mal byť podľa nich kompletne
zbavený anonymity, poskytovať svoje fotografie, meno, zážitky, hodnotenia či
dokonca svoju polohu celému svetu. Zber čo najväčšieho množstva osobných
informácií apodrobné sledovanie činnosti anávykov používateľa sú
potrebné na čo najlepšie cielenie marketingu. Ztohto hľadiska sa teda
anonymita zinternetu vytráca (máme, samozrejme, na mysli používanie
pseudonymov aalter ega, nie skutočné maskovanie sieťovej prevádzky
vpodobe nástrojov, ako je napríklad Tor).
Na najväčšej sociálnej sieti,
ktorou je Facebook, je napríklad používanie falošného mena alebo prezývky
priamo vrozpore spravidlami služby. Vbežných internetových diskusiách
je dnes situácia zmiešaná avedľa seba často vystupujú osoby
sreálnymi menami aosoby sprezývkami. Odhadovať budúcnosť však
nie je ľahké. Niektoré sociálne weby ideu internetovej anonymity zachovávajú
asú na nej priamo postavené. Jeden znajvýznamnejších znich je
Reddit, kde sú prezývky preferované a zverejňovanie osobných informácií je
vrozpore spravidlami (s výnimkou hostí vpodobe celebrít,
ktoré usporiadajú na webe diskusie typu „ask me anything“, teda „pýtaj sa ma na
čokoľvek“).
Kým Facebook je spájaný sreálnou identitou, zdieľaním fotografií apísaním krátkych komentárov ovašej súčasnej činnosti, Reddit je živé diskusné miesto nad obrázkami ačlánkami zcelého internetu, kde vedľa seba žijú krátke humorné komentáre arozsiahle adobre premyslené eseje zo stoviek až tisícov znakov od internetových anonymov. Ide ozaujímavé, ba až čarovné miesto, kde pod jednou strechou existujú samostatné fóra (tzv. subreddity), určené pre detinské témy, sexuálne úchylky či obrázky mačiek, azároveň vysoko seriózne oblasti, určené na kvalitnú aprecíznu diskusiu oakademických témach.
Internet dnes žije vdvoch hlavných podobách. Tej zľahka anonymnej atej kompletne neanonymnej averejnej. Je ťažké predpovedať, či jedna tvár celkom zabije tú druhú alebo budú navždy existovať pospolu. Nech už patríte kfanúšikom jednej alebo druhej, nikdy netreba zabudnúť na opatrnosť amyslieť na to, že na druhej strane internetovej linky sú reálni ľudia. Dobrí, zlí aj tí šialení.