ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

KTM MACINA ACTION 29 PLUS 2015

0

Rakúska firma KTM je verejnosti známa hlavne ako výrobca kvalitných krosových motocyklov. To, že popri tom má vo svojej ponuke aj širokú škálu bicyklov vrátane elektrických, je skôr logické pokračovanie. My sme mali možnosť otestovať e-bajk nižšej strednej triedy KTM MACINA ACTION 29 PLUS 2015.

E-bajky sa v princípe delia do dvoch hlavných kategórií. Prvá, spravidla lacnejšia, používa pohon umiestnený v náboji kolesa - predného alebo zadného. Hlavný znak je to, že bicykel jazdí aj bez šliapania ako skúter. Druhá kategória, ktorej zástupcom je aj testovaný model, používa zväčša pohon umiestnený v strede a pohybuje sa iba vtedy, ak šliapete do pedálov. V princípe ide teda o klasický bicykel, ktorý má elektrický posilňovač. Každá z koncepcií má svoje za aj proti. Pri prvej je výhodné, že takéto bicykle z princípu umožňujú aj rekuperáciu energie pri zjazdoch z kopca.

Túto funkciu však nájdete iba pri niektorých drahších modeloch. Navyše môžu fungovať aj v režime príšľapu, kvalita regulácie v tomto režime však verne kopíruje cenu. Druhá koncepcia sa viac orientuje na využitie e-bajku ako športového náradia. V tejto súvislosti treba poznamenať, že u niektorých „pravoverných" cyklistov môže nazvanie e-bajku športovým náradím vyvolávať polemiku, ale väčšinou iba dovtedy, než si to vyskúšajú. My sme si v praxi overili, že hlavnou devízou, ktorú s kúpou získate, je sloboda pohybu. Jazdiť na e-bajku je predovšetkým veľká zábava, umožní totiž aj ľuďom, ktorí nemajú perfektnú kondíciu, vybrať sa do miest, o ktorých by predtým ani neuvažovali. Jednoducho viete, že po prvom väčšom stúpaní to znechutený neotočíte s vyplazeným jazykom, ale pôjdete bez problémov ďalej. To už nehovoríme o tom, aký zážitok je, ak obiehate do kopca zmordovanú skupinku na klasických bicykloch :-).

Na testovanom stroji sme najazdili v jesennom počasí necelých 150 km. Vyskúšali sme si jazdy terénom, po poľných aj lesných cestách. Mali sme verziu s pomerne širokými pneumatikami s 29" kolesami. Táto kombinácia sa ukázala veľmi dobrou voľbou na jazdu v teréne, pneumatiky perfektne držia stopu na štrkovom podklade aj na lesnej ceste. Pri jazde po asfalte majú nízky odpor, takže ani s vypnutým príšľapom sa nenarobíte. Bicykel nie je vhodný do extrémneho skalnatého terénu, keďže nemá spodný chránič pohonu a mohli by ste ho ľahko poškodiť. Všetky ostatné situácie však zvládne bez problémov. Účinok posilňovača môžete meniť v 4 stupňoch alebo ho celkom vypnúť.

Pri jazde po rovine sme zväčša používali najnižší stupeň, ktorý stačí na pomoc pri protivetre či do mierneho briežka. Bez ohľadu na nastavenie úrovne príšľapu sa pohon pri dosiahnutí rýchlosti 25 - 27 km/h vypne a vyššou rýchlosťou už idete svojimi silami. No to nič, najviac úsilia potrebujete vynaložiť pri rozjazde, stúpaní alebo v protivetre a v týchto situáciách motor pomáha. K dispozícii je aj klasická prehadzovačka, vpredu s jedným, vzadu s 10 kolieskami. Rozsah prevodov postačuje na každú situáciu. V strede riadidiel nájdete centrálny ovládací LCD displej s bielym podsvietením, pri ľavej rukoväti je umiestnený 3-tlačidlový ovládač. Krajné tlačidlá slúžia na zmenu režimu posilňovača, stredným sa prepínajú zobrazenia údajov na displeji.

Ten zobrazuje údaje o jazde, rýchlosť, čas, maximálnu rýchlosť, vzdialenosť a ďalšie parametre. Slúži takisto na kontrolu pohonného systému, tu ukazuje zvolený stupeň príšľapu, stav batérie a aktuálny výkon motora (podľa toho zbadáte, koľko vám pomáha). Brzdy sú kotúčové, hydraulické a sú dostatočne účinné. Predná vidlica je odpružená, s možnosťou uzamknutia. Na často kladenú otázku ohľadom výdrže batérie je veľmi ťažká odpoveď. Ovplyvňuje ju viacero faktorov, ako napr. hmotnosť a výška jazdca, profil trate, využívaný výkon a viacero ďalších.

Absolvovali sme dve dlhšie trate (jazdec 120 kg, 178 cm), prvá 55 km bola zväčša rovina, výstup na kopec so 400 m prevýšením, 80 % asfalt, 20 % poľná alebo lesná cesta, tu sme viackrát do kopca využili najvyšší výkon, po rovine sme používali stupeň 1, do kopca 2 - 4. Na druhej 45 km členitejšej trati (90 % poľná a lesná cesta, 4× prevýšenie 50 m, 1× 150 m) sme viac využívali asistenciu na stupňoch 2 a 3, niekoľkokrát aj 4. V oboch prípadoch nám podľa displeja zostalo 2/5 energie. Avizovanú výdrž 80 - 130 km teda považujeme za reálnu. Pri jazde sme veľmi ocenili tlmenú prednú vidlicu, v teréne by sa však hodilo kompletné odpruženie. Batéria je zaistená zámkom, nabíja sa priloženou nabíjačkou po vytiahnutí z bicykla asi 3 hodiny.

Na záver môžeme skonštatovať, že model KTM MACINA ACTION 29 PLUS 2015 prekonal v mnohých ohľadoch naše očakávania. Ide o ozajstné športové náradie, na ktorom sa môžete dostatočne zapotiť, ale na ďalšiu jazdu sa budete tešiť. Jazdenie na ňom je jednoducho zábava. Pravdupovediac, s blížiacimi sa Vianocami ho pokladáme za veľmi dobrý námet na darček pre vašich blízkych. Určite tým nikoho nesklamete.

Technické špecifikácie:

Motor Bosch Centermotor Performance Line 2015
36V, 250 W
Batéria Li-Ion 36 V/11,1 Ah/400 Wh
Stredové zloženie Bosch ISIS
Brzdy Shimano Deore M615 hydr. Disc
Rám MACINA MTB-10 Alloy M:5790, Alloy 6061
Veľkosti 38 - 43 - 48 - 53 cm
Vidlica RockShox XC32 29″"-TK-SA-100-T

Cena: 2499 EUR

Zapožičal: Ride

Hodnotenie: faktor zábavy 100 %

 

Výborný pohon Bosch, dobré jazdné vlastnosti, kvalitná konštrukcia
Nenašli sme

 

 

 

 

 

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať