ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

LAMAX E-Scooter S11600 / Mestská e-kolobežka

0

Medzi obľúbené mestské kolobežky sa určite zaradí aj novinka z dielne Lamax. Číslo v jej názve vyjadruje kapacitu batérie 11 600 mAh.

S_1124 T Gaming Advertisement

Na prvý pohľad sa odlišuje od iných kolobežiek výraznými tyrkysovými prvkami, najmä v spodnej časti dosky – nášľapu. Robustné hliníkové telo s hmotnosťou 15 kg unesie až 120-kilového jazdca. Hoci vyzerá mohutne, skladá sa veľmi jednoducho a rýchlo iba dvoma krokmi (uvoľnením poistky a otočením páky nad predným kolesom), bez problémov sa dá preniesť a znovu zložiť, takže oceňujeme rýchloupínací systém. Má elegantný dizajn, na ktorom sa podpísalo uloženie káblov do prednej tyče a batérie do nášľapu. Hm, nášľap. Vzhľadom na jeho hrúbku by bolo asi vhodnejšie nazvať ho podlahou, ale zostaňme pri zaužívanom názve.

Riadidlá a tyč

Predná tyč je nastaviteľná, riadidlá nie. Na dotyk sú však celkom príjemné, dobre sa držia a pogumovaný povrch zabraňuje šmýkaniu sa spotených rúk. Na riadidlách je okrem zvončeka, regulátora rýchlosti a brzdy aj zabudovaný displej. Tesne pod ním je praktický háčik na tašku alebo batoh. Súčasne slúži na upínanie zložených riadidiel. Displej sa ovláda jedným tlačidlom a udáva hodnotu batérie, aktuálnu rýchlosť, stav svetiel a jazdný režim (Eco/Šport). Keď sa uspokojíme s touto trochu skromnou ponukou, vyčítať sa mu hádam dá iba horšia čitateľnosť na slnečnom svetle.

Kolesá a motor

Mohutné 10" bezdušové pneumatiky umožňujú bezúdržbovú a bezdefektovú prevádzku, čo je veľmi príjemné vedieť. Ku kolesám prilieha mechanická kotúčová brzda. Ovláda sa páčkou na riadidlách. Brzdí spoľahlivo, ale mohla by to robiť plynulejšie. Občas si človek musel dávať pozor, aby nepreletel strmhlav ponad kolobežku... V prednom kolese je uložený 350 W motor, dosahujúci v špičke výkon 600 W. Maximálna rýchlosť je výrobcom obmedzená na 25 km/h, no pri jazde z kopca sa dá trochu zvýšiť. Pri jazde do kopca motor vládze až do 15° udávaných výrobcom, ale ak je stúpanie dlhšie, kolobežka sa už „trochu zadýcha“. Pri zadnom kolese je zložený pevný stojan, v pokojovej polohe kolobežku spoľahlivo udrží.

Príjemný je maximálny dojazd – výrobcom sľubovaných 40 km. Samozrejme, závisí to od podmienok: jazdného režimu, plynulosti jazdy, terénu a pod. Údaj platí predovšetkým pre jazdu v režime Eco. No počas testovania sa naozaj nestalo, že by sme si museli batériu extra strážiť. A povedzme si, že na jedno plné nabitie batérie prejsť na kolobežke 40 km je dosť. Ani pri testovaní sme to neboli ochotní absolvovať. Na polovičnej trati sme tak minuli niečo vyše 50 % kapacity batérie, čo je adekvátne pri členitom teréne a rýchlosti okolo 20 – 25 km/h. Čiže veľkokapacitná batéria nesklamala. Určitú rolu môže hrať aj rekuperácia, ktorú výrobca garantuje, ale ťažko kvantifikovať, aký veľký je jej vplyv na výdrž batérie. Čo sa týka tempomatu, spúšťa sa po asi ôsmich sekundách jazdy nad nastavenou rýchlosťou, ale nám sa zdal pomalší, než majú konkurenčné stroje. Tempomat sa dá nastaviť alebo vypnúť v aplikácii Lamax E-Scooters.

Aplikácia

Pre tých, ktorí sa radi hrajú a obľubujú rôzne apky, výrobca jednu „pribalil“ ku kolobežke. Je dostupná pre Android aj iOS. Okrem nastavenia tempomatu alebo jazdného režimu (Šport, Eco) pomocou nej možno ovládať maximálnu rýchlosť, viesť si štatistiku dojazdov či počet odjazdených kilometrov alebo kolobežku zamknúť. S kolobežkou sa smartfón spáruje cez bluetooth. Príjemná je jej slovenská verzia.

Jazda

Okrem už spomínaných parametrov pocit z jazdy ovplyvňuje aj rovnosť terénu. A čo si budeme hovoriť, povrch ciest v našich mestách nie je práve ideálny. Nový hladký asfalt prináša plynulú príjemnú cestu. Hrbole, mačacie hlavy alebo iné nerovnosti však dosť cítiť aj preto, že na prednom kolese chýba odpruženie. V tejto cenovej skupine ho asi ani nemožno očakávať. Našťastie zadné koleso má dva pružinové tlmiče (ktorých tuhosť pruženia je nastaviteľná). Väčšie nepohodlie na terénnych nerovnostiach je daň za bezdušové kolesá, hoci inak sme s nimi boli spokojní. Aj čo sa týka rozmerov, aj čo sa týka pocitu bezpečia z jazdy nekomplikovanej defektmi.

Ďalšie plusy kolobežky sú dobrá stabilita a jej ovládateľnosť, ktorú zabezpečuje ťažisko vo forme batérie umiestnenej pod nášľapom.

Na dobrom asfalte prináša radosť z jazdy aj svižnejšie tempo v režime Šport. Vďaka značnej kapacite batérie si ho možno výrazne dopriať a prejavuje sa rovnako pri jazde do nie veľmi strmého kopca. Treba si však strážiť percentá, lebo svižné tempo trvá len približne do tretiny kapacity batérie. Potom už cítiť pokles výkonu.

 

Bezpečnostné prvky

V tejto oblasti sa výrobca pohral. Kolobežku vybavil nielen výraznou farbou do dobrých svetelných podmienok, ale najmä slušným predným a zadným LED svetlom na jazdu za šera a počas noci. Svetlá sú zabudované, nedajú sa natočiť, hoci najmä to predné by sa niekedy zišlo. Na druhej strane priestor pred predným kolesom je osvietený asi na 10-12 metrov, čo postačuje. Zadné svetlo svieti nepretržite počas celej jazdy, pri brzdení začne blikať. Ocenenie si však zaslúži najmä LED osvetlenie po celom obvode nášľapu, ktoré vyzerá fakt štýlovo, ale hlavne výrazne zviditeľňuje jazdca. Nechýbajú ani reflexné pásiky nad uchytením kolies, hoci by podľa nás mohli byť ešte trochu výraznejšie. Čo sa týka technologického zabezpečenia, okrem zvončeka, zámky a už takmer povinných ochrán proti skratu, prehriatiu, podbitiu, prebitiu a prepäťovej ochrany sa kolobežka nedá nabíjať, pokiaľ je zapnutá. Využili sme aj poistku proti nechcenému rozjazdu, keď sme potrebovali zastaviť na miernom kopčeku, a kolobežka sa nám nerozbehla. Medzi bezpečnostné prvky môžeme zaradiť takisto výrobcom deklarované odpružené zadné koleso a zvýšené riadidlá. K tým treba uviesť, že nastaviteľná výška je 118 cm, pričom odporúčané parametre jazdca sú v rozpätí 130 až 190 cm. Nám sa páčila aj protišmyková reliéfna gumená úprava nášľapu, bezpečná v daždivom počasí (mokrá obuv, blato na topánkach).

PLUSY, MÍNUSY:

+ Protišmyková úprava nášľapu, rýchloupínací systém skladania, výborné LED osvetlenie, najmä bočné podsvietenie, široké bezdefektové pneumatiky, nosnosť
+ Menej plynulá brzda, tempomat s nižšou citlivosťou, horšie čitateľný displej na slnku

PARAMETRE:

Rozmery (rozložená): 115 × 43 × 120 cm; hmotnosť: 15 kg; nosnosť: 120 kg; výška riadidiel: 118 cm; LCD displej; LED svetlá: vpredu, vzadu, zboku; kolesá: 10" bezdušové; výkon motora: 350 W; max. dojazd: 40 km; režimy: Šport, Eco; batéria: lítiová, 11 600 mAh;  doba nabíjania: 5 – 6 h 

Cena: 499,99 EUR

HODNOTENIE: 8/10

Jana Matejíčková

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať