Lietadlá s hybridným krídlom pomáhajú letectvu dosiahnuť uhlikovu neutralitu
Dizajn lietadiel sa za posledné storočie veľmi nezmenil. Lietadlá s hybridnými krídlami by to však mohli zmeniť. Zďaleka najzaujímavejšie vyzerajúce lietadlá sú lietadlá v tvare bumerangu, známe aj ako „lietajúce krídla“. Patrí medzi ne napr. B-2 Spirit Stealth Bomber. Na obzore je množstvo konceptov, pri ktorých sa teraz riešia problémy s riadením a stabilitou.
Uvedené koncepcie sľubujú efektívnejšiu prevádzku pre obranné, nákladné a dokonca aj komerčné aplikácie pre cestujúcich vrátane súkromných lietadiel. Krása lietadiel s hybridnou karosériou (blended-wing body – BWB) okrem skvelého vzhľadu spočíva v tom, že ich oblý tvar znižuje odpor vzduchu, čím sa zvyšuje účinnosť využitia paliva a znižuje produkcia uhlíka.
A práve to druhé je hlavným impulzom pre výrobcov lietadiel, ktorí sa snažia splniť záväzok priemyslu stať sa uhlíkovo neutrálnym do roku 2050. Spoločnosť Bombardier, výrobca súkromných lietadiel ako Global 8000, pracuje na koncepte BWB s názvom EcoJet. Airbus takisto roky vyvíja dvojmotorový model BWB, ktorý nazýva Maveric.
Potom je tu kalifornská spoločnosť JetZero, ktorá pripravuje demonštrátor, aby bol prichystaný na letové testy už v roku 2027 a na uvedenie na trh v roku 2030. Aj NASA už investovala miliardu dolárov do výskumu BWB. Nedá sa poprieť, že s vývojom lietadiel s hybridnými krídlami sa spája veľa výziev. Treba dúfať, že sa ich vďaka dynamike inžinierstva a investíciám do BWB podarí vyriešiť a tieto lietadlá sa dostanú na oblohu v nie príliš vzdialenej budúcnosti.
Zdroj: supercarblondie.com.
Zobrazit Galériu