S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

MINI Countryman SE All4 / Krásavec do rodiny

0

Značka MINI zatiaľ v elektromobilite veľa vody nenamútila. Aj keď MINI Cooper SE, ktorý sme mali možnosť pred štyrmi rokmi testovať, bol zaujímavý model, išlo o vozidlo určené hlavne do mesta a na prímestské jazdenie a skôr pre jedincov alebo bezdetné páry. Tentoraz však MINI prichádza s elektromobilom, ktorý bez problémov zastúpi úlohu hlavného rodinného auta tak priestorom, ako aj dojazdom. Nový elektrický MINI Countryman SE All4 ponúka úplne iný zážitok ako ktorýkoľvek predchádzajúci model MINI. Prichádza s novou koncepciou interiéru, ktorá síce odkazuje na tradície, ale v úplne novom šate.

S_1124 T Gaming Advertisement

Nový dizajn odstránil klasický displej za volantom, keďže všetky relevantné informácie sú premietané na kruhový displej a head-up displej. Ten je v tomto prípade koncipovaný s vysúvacím odrazovým sklom, ktoré je pomerne tmavé, čo sa priaznivo odráža v dobrej viditeľnosti údajov aj za slnečného dňa. Navyše, keďže je pomerne nízko, nepozeráte zbytočne na štrbinu kapoty za ním, takže skôr nahradzuje prístrojový panel. Táto koncepcia je určite lepšia ako na niektorých modeloch, kde sa všetko zobrazuje iba na stredovom displeji. Interiér je zjednodušený na podstatu a pôsobí oveľa pokojnejším dojmom. Na stredovej konzole výrobca ponechal iba malý panel s trojicou prepínačov, jeden ako volič režimov jazdy v strede je akoby otočný kľúčik na zapínanie auta a prepínač prostredí Experiences, ktorý mení celé prostredie displeja a ovplyvňuje aj jazdné režimy. Nižšie je ešte päť tlačidiel rýchlej voľby. Centrom celého interiéru je však už spomínaný obrovský kruhový displej OLED, ktorý je svojím vyhotovením aj možnosťami grafiky asi tým najkrajším, s čím sa dnes v autách stretnete. Grafika všetkých prepínateľných prostredí je dokonale prispôsobená kruhovému tvaru displeja a má pomerne veľa možností zobrazenia. Výduchy klimatizácie sú v tvare veľkých vertikálnych štrbín a mierne prehnuté, čo doplňuje tvar displeja. No, samozrejme, nie je to iba o paráde.

Infotainment pracuje s operačným systémom MINI OS9, ktorý z funkčnej stránky vychádza z OS používaného v najnovšej generácii BMW, samozrejme, s vlastnou grafickou nadstavbou. Vozidlo tak ponúka bohatú technologickú výbavu, ako je rozšírená realita na navigáciu, ­autonómne riadenie úrovne 2, masážne sedadlá a aj 360° kamerový systém alebo systém automatického parkovania. MINI nešetrilo na ničom, aby urobilo novú generáciu Countryman oveľa modernejším a technologicky pokročilým vozidlom. Dobrá správa je, že všetko to naozaj funguje. Nové rozhranie MINI OS9 je veľmi intuitívne, s logickým usporiadaním ovládacích prvkov. Výrazná funkcia je nová možnosť rozšírenej reality v navigačnom systéme MINI. Pohľad rozšírenej reality prekrýva navigačné grafiky na živé video v hornej časti kruhového displeja a vykresľuje trasu odbočiek priamo v reálnom obraze. V dolnej časti je pohľad zhora, ktorý je dokonale synchronizovaný s videom a poskytuje vám úplný obraz o tom, kde sa nachádzate, a jasne ukazuje, kedy a kde máte odbočiť. Fungovalo to bezchybne a v mestskom prostredí je to naozajstný pomocník. Voliteľná funkcia autonómneho riadenia úrovne 2 využíva aj niekoľko ultrazvukových senzorov, umiestnených na horizontálnom výstupe, ktoré spolupracujú so súpravou 12 senzorov. Ich cieľom je detegovať okolie MINI a vytvoriť oveľa jasnejší obraz o prekážkach za rôznych poveternostných podmienok. Vďaka tomuto systému MINI dramaticky zlepšilo svoj adaptívny tempomat, ktorý je teraz odolnejší proti poveternostným podmienkam a menej náchylný na chyby. Umožňuje takisto, aby nová navigácia s rozšírenou realitou bola presná aj v zložitých prostrediach. Ak je zapnutý Driving Assistant Professional, umožňuje vodičovi zložiť ruky z volantu pri rýchlostiach až do 60 km/h, pokiaľ má oči na ceste (systém to vyhodnocuje) a je pripravený kedykoľvek zasiahnuť. Keď dosiahnete 61 km/h, systém prepne režimy a prejde do jednoduchšieho autonómneho nastavenia, ktoré vyžaduje, aby vodič mal ruky na volante. No systém funguje identicky, sleduje premávku, zákruty na ceste a dokonca mení pruhy na zá­klade použitia smerového svetla vodičom. Samozrejme, to predpokladá, aby mal vodič ruky na volante. Spomínané režimy Experiences menia okrem ďalších funkcií celé grafické schémy infotainmentu. Základná grafika je modrosivá a po vypnutí vozidla sa do nej systém vždy vráti. Je to najskôr práve pre použitý ­displej OLED, ktorý by mohol pri stálom zobrazení príliš kontrastných schém trpieť. K dispozícii sú farebné schémy v kontrastnej čierno-bielej, zelenej, béžovej, fialovej a podobne. Displej je tematicky členený na hornú časť, zhruba štvrtinu, ktorá zobrazuje základné údaje ako rýchlosť, rozpoznaná značka, zaradený stupeň, dojazd a stĺpcové indikátory výkonu a batérie. V spodných troch štvrtinách sa potom zobrazuje buď hlavná ponuka s niektorou z položiek v strednej časti, alebo sa celá táto časť dá využiť na vybrané zobrazenie – či už navigácie, asistenčných systémov, palubného počítača, počasia, alebo multimédií a podobne. Pri zobrazení navigácie zaberá mapa celú túto plochu. Ak používate Android Auto alebo Apple CarPlay, zobrazuje sa ich obdĺžnikové okno v strednej časti displeja. Pri klepnutí na hodnotu rýchlosti sa zobrazí na celom displeji veľký kruhový ukazovateľ rýchlosti s pásikovými indikátormi výkonu a stavu batérie, v tomto zobrazení vrátane percent nabitia. V spodnej časti displeja je trvale zobrazený pásik s piatimi ikonami rýchlej voľby. Kruhové tachometre vyzerajú veľmi efektne, zvlášť ak prepnete do historického zobrazenia, ktoré evokuje prístroj na starých autách zo začiatku minulého storočia. Vidno, že vývojári sa chopili príležitosti a dokázali možnosti displeja využiť naplno. Pochopiteľne, aj tu si môžete doinštalovať množstvo ďalších aplikácií vrátane konzolových hier, ktoré si môžete napríklad pri čakaní na nabitie zahrať s kamarátom na displeji. Ako ovládače použijete svoje smartfóny, ktoré si pomocou QR kódu spárujete s vozidlom. V systéme je integrovaný aj osobný asistent v podobe psíka. Žiaľ, v čase testu sa nám ho nepodarilo zaktivovať ani v slovenčine, ani v angličtine. Pravdepodobne ho bude treba ešte doladiť. Vďaka novému OS je predpoklad, že výrobca bude postupne systém zdokonaľovať a možno aj pridávať ďalšie zaujímavé funkcie. Potenciál na to má dosť veľký, takže používatelia sa majú na čo tešiť.

 

Centrálny displej OLED má nepreberné množstvo nastavení zobrazenia s veľmi prepracovanou grafikou

Kapacita batérie v elektrickom MINI Countryman je 66,5 kWh, pričom použiteľná kapacita je 64,7 kWh. Systém s napätím 400 V umožňuje rýchlosť nabíjania cez AC až 11 kW, v našom prípade voliteľných 22 kW a cez DC až 130 kW. V ideálnych podmienkach dokáže elektrický Countryman SE nabiť batériu z 10 % na 80 % len za 27 minút. Počas testovania sme nabíjali výkonom maximálne 128 kW, čo zodpovedá deklarovanému výkonu. Napriek tomu, že ide o štvorkolku, prekvapila priaznivá spotreba, ktorá sa počas testu ustálila na 17,7 kWh/100 km pri kombinovanej prevádzke, čo je, mimochodom, aj hodnota udávaná WLTP. Autom sa veľmi dobre jazdí. Nový Countryman SE je postavený na väčšej platforme, čo umožnilo zväčšiť jeho rozmery v každom smere. Táto zmena je viditeľná najmä v interiéri, kde vodič a spolujazdec majú o takmer tri centimetre viac priestoru na ramená. Podobne zadní pasažieri získali 2,5 cm navyše vďaka širšiemu rozchodu a lepšiemu využitiu priestoru. MINI naladilo podvozok a riadenie SE tak, aby boli ideálne na každodenné použitie, ponúkajúc pohodlie a výkon. So zrýchlením z 0 na 100 km/h za 5,6 s si užijete aj dostatok dynamiky. Zadné sedadlá sú takisto veľmi flexibilné a môžu byť posunuté až o 13 cm, čo poskytuje viac priestoru na nohy alebo dodatočný objem v kufri.

Úroveň sofistikovanosti pohonného ústrojenstva a technologickej vyspelosti ďaleko presahuje to, čo sme doteraz videli v produktoch tejto značky. Hoci vozidlo nie je najrýchlejšie ani najľahšie, ponúka skvelú kombináciu zábavnej jazdy a praktickosti, čím sa stáva ideálnym MINI na každodenné použitie.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 15,9 – 17,7 – 18,5
  • Dojazd v teste (km): 410 – 350
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 22
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 128
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 29

Technické údaje:

Mini Countryman SE All4: batéria 66,5 kWh, využiteľná kapacita 64,7 kWh, pohon AWD, výkon 230 kW, krútiaci moment 494 Nm, DC nabíjanie 130 kW, AC nabíjanie 3f/22 kW (voliteľné), maximálna rýchlosť 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,6 sekundy, dojazd podľa WLTP 433 km, spotreba podľa výrobcu 17,7 kWh/100 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, priestrannosť, jazdné vlastnosti, spotreba, špičkový displej infotainmentu
- Nič podstatné

  • Cena modelu od (s DPH): 45 900 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 62 761 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať