Fiat 600e all / Taliansky štýl a nízka spotreba
Nový Fiat 600e nadväzuje na bohatú históriu svojho predchodcu Fiat 600 z 50. rokov minulého storočia, ktorý sa stal populárnym rodinným autom. Jeho dizajn a vlastnosti sú cielené tak na mestských obyvateľov, ako aj na milovníkov prírody.
Hoci Fiat 600e retro dizajnom svojho predchodcu na prvý pohľad evokuje malé auto, veľkorysá dĺžka 4,17 metra hovorí o inom. Kabína sa navyše pýši najväčším množstvom odkladacích priestorov vo svojej triede. My sme ho testovali vo verzii RED, ktorej hlavným poznávacím prvkom je červený stred palubnej dosky a červené nápisy Fiat vzadu a 600 vpredu. Číslovku 600 nájdete na viacerých miestach karosérie, aby ste si vozidlo náhodou nepomýlili s päťstovkou. Predná maska svojimi delenými svetlami v tvare očí dáva autu nezameniteľný charakter a je jasné, že výrobca chce, aby autíčko vyzeralo roztomilo. Všetko osvetlenie je, samozrejme, zverené LED technológii, v našej výbave však bez automatických diaľkových svetiel. Napriek tomu svetlá svietia dobre a v noci sa s nimi dobre jazdí. Fiat 600e využíva koncernovú platformu od Stellantisu pre elektromobily v jej najmodernejšej verzii eCMP2, takže je osadený batériou s kapacitou 54 kWh a využíva AC nabíjanie s výkonom 11 kW alebo DC nabíjanie s výkonom 100 kW. Napriek štýlovému exteriérovému dizajnu a nápadnej povrchovej úprave je škoda, že interiér modelu Fiat 600e nie je taký živý, ale je to konzervatívnejšia časť vozidla. V našej verzii palubnej doske dominoval červený povrch v strednej časti, ktorý síce kabínu oživí, ale ide o lesklý plast, na ktorom bude časom vidieť každý škrabanec. V interiéri je však veľa pekných prvkov.
Sedadlá s vyšitým logom Fiat sú obzvlášť pekné na pohľad, a čo je dôležitejšie, pohodlné na sedenie, zatiaľ čo dvojramenný volant sa príjemne drží a pripomína úspešné obdobie spoločnosti v 60. rokoch. Až 91 % látok vo Fiate pochádza z recyklovaných PET fliaš, čo podľa tvrdenia výrobcu znamená, že sedíte na 200 z nich. Vozidlo možno nie je najpriestrannejšie pre zadných cestujúcich, ale aspoň prítomnosť páru zadných dverí uľahčuje prístup k druhému radu sedadiel, zatiaľ čo kufor má užitočný objem 360 litrov. Napriek drobným pripomienkam je kabína navrhnutá vcelku dobre, jedinú výčitku mám k riešeniu radenia jazdných režimov. Rovnako ako pri Fiate 500e je tu štvorica tlačidiel P, R, N a D/B umiestnená horizontálne v jednom rade. Je to asi najnepraktickejšie riešenie radenia, s akým sa môžete stretnúť. Tlačidlá sú pri koreni stredovej konzoly, teda najďalej, ako sa dali umiestniť. Najpoužívanejšie tlačidlo D/B, ktorým ako jediným môžete za jazdy zapnúť zvýšenú rekuperáciu, je navyše najďalej od vodiča, takže sa pri jeho hľadaní musíte vždy nakloniť. Za tlačidlami je umiestnená skladacia roletka pomerne veľkého odkladacieho priestoru. Za ňou je potom ovládanie elektrickej parkovacej brzdy a prepínač jazdných režimov Eco, Normal, Sport. Ten je prekvapivo veľmi dôležitý, pretože určuje, aký maximálny výkon vozidlo využíva. Ak chcete využívať plných 115 kW, musíte mať prepnuté na režim Šport. Ten zabezpečuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za rovných 9 sekúnd.
Infotainment aj prístrojový panel sú novšie ako pri modeli 500e, takže sú odlišné. Prístrojový panel je riešený hranatým displejom v oválnej „kaplnke“, čo vyzerá trocha zvláštne. Jeho zobrazenie možno prepínať, v spodnej časti je trvale zobrazený stav batérie v percentách a predpokladaný dojazd. Veľký centrálny displej má novú grafiku s veľkými dlaždicami a možnosťou personalizácie. Infotainment neobsahuje vstavanú navigáciu, v tomto smere sa spolieha na bezdrôtovo pripojené Android Auto alebo Apple CarPlay. Považujem to za lepšie riešenie, ako je zlá vstavaná navigácia. Testovaná výbava RED je nižšou v ponuke, a preto je aj paleta asistentov veľmi chudobná. Nájdete tu iba obyčajný tempomat s obmedzovačom rýchlosti, ktorý síce umožňuje ručné preberanie rýchlosti podľa značiek, ale adaptívny tempomat by bol určite lepším riešením. Zaobísť sa budete musieť aj bez spätnej kamery, bez kontroly mŕtvych uhlov, bez koženkového interiéru a bez bezdrôtovej nabíjačky. Ak auto plánujete ako druhé či tretie do rodiny a na jazdenie prevažne po meste, niektoré prvky by som oželel, ale adaptívny tempomat a spätná kamera by mi chýbali. Hoci ide o malé auto, výhľad dozadu je prekvapivo slabý a spoliehanie iba na senzory bolo občas nepríjemné. Spomínanú výbavu dostanete až vo vyššom výbavovom stupni La Prima.
Jazdenie s Fiat 600e je vcelku príjemné. Podvozok je komunikatívny a dokáže poskytnúť dostatok pohodlia aj na horších cestách. Príjemné prekvapenie je spotreba, ktorá sa po takmer 1000 km v kombinovanej prevádzke ustálila na 13,1 kWh/100 km. V čisto mestskej premávke dokonca nie je problém jazdiť pod 11,8 kWh/100 km, čo je veľmi dobrý výsledok. Vcelku tak nie je problém s autom jazdiť ani na dlhšie cesty, čomu nahráva aj nabíjanie z 10 na 80 % za 30 minút. Ak teda hľadáte niečo menšie na každodenné úsporné jazdenie, Fiat 600e určite stojí za úvahu.
TESTY:
- n Spotreba v teste (kWh/100 km): 11,8-13,1- 15,9
- Dojazd v teste (km): 435 - 320
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 98
- Čas nabíjania 10-80 % (min): 28
Technické údaje:
Fiat 600e RED, batéria – celková kapacita: 54 kWh, využiteľná kapacita: 50,8 kWh, poháňaná náprava predná, výkon motora: 115 kW, krútiaci moment: 260 Nm, typ konektora na DC nabíjanie: CCS, max. výkon DC nabíjania 100 W, konektor na AC nabíjanie: Typ 2, výkon AC nabíjačky: 11 W, typ AC nabíjania (počet fáz): 3f, hmotnosť prázdna: neuvedená, max. rýchlosť: 150 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s, dojazd WLTP: 374 – 434 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Dojazd, podvozok, spracovanie, nízka spotreba
- Lesklý plast na palubnej doske
- Cena modelu od (s DPH): 35 490 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 35 840 EUR
Zobrazit Galériu