Od sporožíra až po platenie prsteňom. Aj takto vyzerá vývoj bankového sektora od 17. novembra 1989 do dnes
Rok 1989 u nás znamenal zlom nie len v politike, ale aj v bankovníctve a ekonomike. Ako vyzeral finančný svet, keď platby kartou boli sci-fi a bankomaty ešte neexistovali? Pri príležitosti výročia Nežnej revolúcie sa 365.bank pozrela na to, ako sa menil a vyvíjal bankový sektor, ale aj ponuka bánk za posledných 35 rokov.
V súčasnosti na našom trhu pôsobí 10 bánk so sídlom na Slovensku, 12 pobočiek zahraničných bánk a 2 stavebné sporiteľne. Viaceré banky zanikli alebo svoju činnosť ukončili, resp. sa zlúčili s inou bankou. Celkovo u nás spolu pôsobí 424 bánk a úverových inštitúcií.
Bankovníctvo v časoch socializmu
Do roku 1989 však fungoval v Československu centralizovaný bankový systém, ktorý bol podriadený štátnej plánovanej ekonomike. Dominantnú pozíciu v tomto systéme mala Štátna banka československá (zal. 1950), ktorá mala široké právomoci – vydávala peniaze, poskytovala úvery podnikom, spravovala devízové hospodárstvo a mala dozor nad ostatnými bankami. Jej cieľom bolo podporovať plnenie štátnych plánov a zabezpečiť stabilitu meny.
Ďalšou významnou bankou bola Živnostenská banka (zal. v 19. stor.). Po znárodnení sa zamerala na špecifické segmenty trhu, napr. spravovala tuzexové účty, umožňovala obchodovanie s voľne konvertibilnými menami a poskytovala služby zahraničným návštevníkom. V roku 1988 urobila prvý krok k rozvoju bezhotovostných platieb na území Československa; zaviedla plastové platobné karty, aj keď tie v tej dobe slúžili len ako dispozičné karty k tuzexovým účtom.
Investičná banka (zal. 1948) mala za úlohu financovať veľké investičné projekty v rámci štátneho plánu. Počas 60-tych rokov 20. storočia sa jej činnosť postupne obmedzovala a v roku 1969 bola na Slovensku zrušená.
Československá obchodná banka (zal. 1964) bola špecializovaná na financovanie zahraničného obchodu. Na Slovensku začala pôsobiť v roku 1969.
Dôležitým hráčom na našom trhu bola aj Slovenská štátna sporiteľňa (zal. 1968). Spočiatku sa zameriavala na klasické bankové produkty, ako vkladné knižky a rôzne formy sporenia. S príchodom 70-tych rokov zaviedla inovatívny nástroj bezhotovostného sporenia a platenia – sporožírové účty. Pozíciu priekopníka v oblasti bezhotovostných platieb potvrdila aj zavedením bankomatov v roku 1989.
Ponuka bankových produktov sa podstatne rozšírila
„Ponuka produktov bola pred rokom 1989 obmedzená a zameriavala sa najmä na základné produkty pre život obyvateľov. Banky ponúkali najmä vkladné knižky, výherné vkladné knižky, cestovné vkladné knižky, bežné účty a ďalšie účelové formy sporenia. Staršia generácia si možno pamätá rok 1972, kedy boli zavedené sporožírové účty, pričom od roku 1983 bolo možné prostredníctvom nich platiť sústredené inkaso platieb obyvateľstva, nájomné za byty, poplatky za telefón, poistné a pod.,“ hovorí Linda Gáliková, vedúca PR v 365.bank.
V oblasti pôžičiek a úverov sa podľa jej slov širšia ponuka produktov začala formovať až po roku 1968, keď sa využívali najmä pôžičky na bytovú výstavbu, pôžičky so štátnym príspevkom mladým manželom, na nákup tovaru, alebo osobné pôžičky. Potreba úverovania obyvateľov však bola obmedzenejšia ako dnes, keďže existoval prepracovaný systém nájomného bývania, služobných bytov, kedy bola otázka bývania veľmi dobre pokrytá. V oblasti maloobchodu boli nákupy na úver možné priamo od predajcov, takže banky sa v tomto smere výrazne neangažovali.
„Dnešná paleta toho, čo nám banka dokáže ponúknuť, je výrazne širšia a pokrýva aj oblasti, ktoré v minulosti boli okrajové, ako napr. investičné produkty, alebo obchodno-platobný styk so zahraničím, a to všetko v online forme aplikácií, dostupných bez ohľadu na otváracie hodiny bánk, alebo trhov s okamžitým prístupom,“ dopĺňa Gáliková.
Šeky nahradili aj prstene
Pred revolúciou boli šeky hneď po hotovosti najbežnejším spôsobom platby, najmä v obchodných vzťahoch. Pre platby väčších súm a pravidelné platby sa využívali platobné poukazy. Tie sa vystavili v banke a mohli byť uhradené na pošte alebo priamo v banke.
Dnes sú platby na Slovensku spojené s uplatnením bezkontaktných princípov. Trend platieb v hotovosti podľa Gálikovej postupne klesá a od roku 2020 u nás dominujú platby kartou alebo mobilom. NFC technológia (Near Field Communication) umožňujúca bezkontaktné platby pomocou mobilných telefónov alebo bežných vecí, ako prsteň, či náramok, sa stala veľmi populárnou vďaka svojej rýchlosti a pohodlnosti.
O 365.bank:
Sme banka pre dnešných ľudí. Prinášame bankovníctvo, ktoré je v digitále postavené na princípe „mobile first“. Do pobočiek prinášame nový, neformálny model obsluhy klienta, založený na priateľskom vzťahu. Produkty a služby vytvárame tak, aby boli pre klientov jednoduché a príjemné na používanie. Viac na www.365.bank.